Kiihytysauton kaasari vs. ruisku

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja C5_Z06, 5.3.2023.

  1. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Mukava lukea tarinoita moottorien virittämisestä, mutta aina joskus jää vaivaamaan että mikäköhän tässäkin projektissa oli juurisyynä.

    Hardcore-kaasarivirittäjä vaihtoi pikkulohkonsa bensansyötön ruiskuksi. Ilmeisesti kaasarilla seoksia ei vaan saanut kohdalleen;

    "The engine was starving at certain RPM, suddenly going lean at the most inopportune of times both down low and up top."

    Kaasarimoottoreilla on kuitenkin ajettu vuosikymmeniä kilpaa.

    https://www.enginelabs.com/engine-t...-efi-carb-delete-n-a-race-engine-exposes-all/

    Ruiskulla päädyttiin näköjään "kaksikurkkuiseen" versioon perinteisen näköisellä kaasari-imusarjalla. Ota nyt näistäkin selvää..


    [​IMG]
     
  2. Toisaalta on sitä ruiskuillakin ajettu.

    Juttelin tänään kaverin kanssa. Sillä on hyllyssä Kinslerin mekaanisen ruiskun imusarja. Jostain circle laitteesta varmaankin. Sitä tekniikkaa on näillä leveysasteilla näkynyt aika vähän.
     
  3. 930BiT

    930BiT 3rd gear

    Kyllähän tuosta jutusta selviää että juurisyy oli se ettei seoksia saatu kaasuttimella kondikseen.

    Ruiskun laiton myötä tuli myös mukavasti 40hv lisää ja seokset hallintaan.

    Lienee sama syy kun nykyautoista ei kaasuttimia enää löydy.
     
  4. sirkus

    sirkus Gearhead

    Kyllähän se sylinterikohtanen seos on kaasarilla aina enempi tai vähempi ongelma. Tehoa toki voi tuottaa ok. Tuttu koneistaja jonka isällä oli vuosikymmeniä nyös moottorikoneistamo sano et työt väheni radikaalisti kun autot muuttu kaasarista ruiskuihin, ei mee bensaa kylmäkäynnissä niin paljoo öljyihin ja aiheuta sit kulumista
     

Kerro tästä muillekin!