Pakosarjan pultit löystyy

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja twincam6, 9.3.2023.

  1. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Pakosarjan pultit löystyvät vähän väliä. Ford Fe ja valusarjat. Tämä aiheuttaa tiivisteiden palamisen ellei vähän väliä kirraa.
    Sanotaan että nuo tiivisteet FE:ssä yleensä hieman ongelma.
    Ostin jo ja meinasin laittaa ristikudos joustot laatikon kohdalle, mutta vanhan liiton pakoputkiguru sanoi että ei missään tapauksessa. Mulla siis kaksi erillistä rööriä oldkool systeemillä ilman X tai H putkea.
    Kyssäri on että auttaisiko jos pitää kollektorin liitokset joissa ns pehmeä tiiviste himpun verran löysällä? Ettei kone kaasua polkiessa kallistuessa hieman aina "revi" putkia? (Uudet mosan kumityynyt on) Eli jos pakosarjan pultit kestäis sitten kiinni, eihän niitä ton paksusia uskalla määräänsä tiukemmalle vetää.
    Vai onko nuo kollektorin liitokset hyvä vetää vaan ihan tiukalle. Nuo kyseiset tiivarit ei oo palanu olipa löysällä tai tiukalla. Vai millä pultit sais pysymään kiinni. Huvittais koko ajan niitä ruuvata.
     
  2. Lerssi

    Lerssi Gearhead

    Heitä ne tilkkeet leppään.
    Putsaa pinnat todella hyvin ja sipase vähän pakoputkitahnaa tiiviste pinnoille.
    Ei siinä tainnu tehtaalta tullessaankaan olla tiivisteitä.
     
    artsiracing tykkää tästä.
  3. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Kuparitiiviste tai Soudalin punanen tiivistetöhnä ja johan pitää. Tosin soudalissa, ne sit joutu repimään irti :D Nimimerkillä, sorkkaraudalla kampeat irti Tunnel Ramia SBM :D
     
  4. jones70

    jones70 1st gear

    Jos tarkotat siis kanteen tulevia sarjan pultteja,niin itellä oli hieman samaa vikaa Torinossa,eli löystyivät..Laitoin pulttien kierteisiin hieman ruuvilukitetta,niin ovat pysyneet kiinni
     
    twincam6 tykkää tästä.
  5. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Nord-Lock prikoilla vois kokeilla...mikä vika joustoliitoksissa?
     
  6. LUM-1

    LUM-1 Gearhead

  7. mopperi1970

    mopperi1970 3rd gear

    Onkohan ne pultit liian kovat? Vai oliko se pehmeät. Minulle myytiin pultti liikkeestä SBC peltisarjan pultit ja se myyjä sanoi että pitää olla tiettyä kovuutta se pultti.
     
  8. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Varsinkin valusarjojen kanssa on turha käyttää tiivisteitä, aiheuttavat vaan ongelmia.

    Pakoputkitahnaa tuossa jo ehdotettiinkin, ite oon käyttäny kuumakestosilikonia peltisarjoissakin, toki laippojen pitää olla suorat.
     
    twincam6 tykkää tästä.
  9. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Juu, niin mä oon ymmärtänyt että uutena olleet ilman tiivareita. Voisi vaatia molempien pintojen koneistuksen?
     
  10. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Tätä olen myös miettinyt. Kumpaa laitoit? Normia vai tiukempaa?
     
  11. twincam6

    twincam6 3rd gear

    No noi on ihan IKH pultteja. Entisissä oli oli kannat ihan paskoja.
     
  12. jones70

    jones70 1st gear

    Jos en väärin muista,niin taisi olla sitä keskikovaa..
     
  13. puna niska

    puna niska Gearhead

    Väittäsin että se peltivohveli tiiviste painuu kasaan pakosarjan turvotessa.
    FE:ssä ei ollut tiippareita pakosarjan ja kannen välissä tehtaalta tullessa.
    Omassa on silikooni makkarat.
    Esim. Felpron sarjoissa tullutta pakosarjan peltivohvelitiivistettä en laittas mihinkään jos on vaihtoehtona.
     
    juko7 ja twincam6 tykkäävät tästä.
  14. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Yksi toimiva konsti on pidentää ruuvia, eli sorvauttaa korokeholkit ruuvien alle, jos on tilaa. Tällä saadaan ruuville pidempi matka venymälle -> venyy ees taas lämmön mukana kun laippa paksunee lämmetessään. Toimii enemmän jousimaisena. Siinä on syynsä miksi nyky moottorien kannenpultit on pitkiä kun nälkävuosi.
     
    kerkko, juko7 ja twincam6 tykkäävät tästä.
  15. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Juu, tän oon huomannu että ne peltivoffelit kärähti samointein. Oon nyt käyttäny komposiittitiivareita kokeillessa.
     
  16. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Laitoin jo itseasiassa komposiitti tiivarin kaa pakoputkitahnaa hiukan. Mut kun se pakoputkenpaskatahna tuntuu aina niin helppoheikki touhulta ja sottaa vaikka yrittää meikkipensselillä sitä duunaa.
     
  17. Weijari

    Weijari Gearhead

    Laitoin joskus pinnapultit alsakansiin kun oli tilaa niin että sai pakosarjat paikalleen pinnapulttienkin kanssa.
     
  18. Ford67

    Ford67 3rd gear

    Samaa ongelmaa Windsorin alukansilla ja peltisarjoilla, ja ei niin tasainen tyhmäkäynti. Uudet pultit aina kiristeltävä, pitemmällä ajolla jo tipahtikin yksi. Pistin tilalle ikivanhat ruostuneet, muuta ei ollut käsillä, ja johan alkoi pysyä:D
     
    twincam6 tykkää tästä.
  19. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Mites safetywire. Kairaa reijät pultikantoihin js rosterilangalla kiinni.
     
  20. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Corvetten pikkulohkoon alukansiin tuli vuosien saatossa asennettua peltisarjoja lyhyitä ja pitkää lukemattomia kertoja erinäisten virittelyjen vuoksi. Käytin aina Fel-Pro sinisiä tiivisteitä, ei mitään ongelmia. Alussa poltin yhden tiivisteen kun en muistanut jälkikiristää. Tuon jälkeen kyllä opin sen että aina kolme jälkikiristystä ja ensimmäinen kun kone pari kertaa käynyt lämpimänä. Kierteisiin normi Loctite lukitetta. Mielestäni ruuvit ei löystyneet eikä löysty vaan lämpölaajenemisen vuoksi tiivari menee kasaan, ja siksihän ne pitää kiristellä uudelleen. Ensimmäisessä rautakantisessa TPI Camarossa oli ensin rautasarjat ilman tiivisteitä eikä vuotaneet nekään.
     
    juko7 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!