Kompressorin hankinta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja Stance, 23.9.2022.

  1. Stance

    Stance Gearhead

    Pitäisi investoida kompuraan. Käyttökohteet autoharrastusta, eli renkaiden täytön lisäksi paineilmatyökalujen käyttöä esim koritöihin. Ei maalaamista näköpiirissä. Plussaa olisi pieni lattia-alan käyttö, siksi katsonut pystymalleja. Voisin 1500€ budjetilla jotain hommata mutta pystyttekö suosittelee jotain merkkiä/mallia näillä spekseillä, onko jotain mitä kannattaa huomioida?
     
  2. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Stance tykkää tästä.
  3. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Minä investoin 10 vuotta sitten K-Raudasta hankkimaani Nuair 4kw kompuraan , jossa 150L säiliö ja vastapainetuotto 450L/min @6bar.
    Ei tosin hakemasi pystymalli, mutta tuotto on riittänyt aivan kaikkeen mahdolliseen, vinkun, maaliruiskun ja jopa hiekkapuhalluspytyn käyttöön pienellä raekoolla.
    Myös puhalluskaappi löytyy, eikä ongelmia siinäkään.

    Tutkiskelin tosiaan silloin eri jälleenmyyjien tarjoamia voimavirtakoneita noin tuhannen euron hintaluokassa, joiden vastapainetuotto (ei siis imutuotto huom!) oli yli 400L/min.
    Muistelin, että tämä olisi maksanut jopa alle tonnin, mutta voi olla että muistan väärin

    Edit: Lienee tämä nykyään vastaava malli. Ovat näemmä luopuneet kolmisylinterisestä kompressorista.
    https://www.k-rauta.fi/tuote/kompressori-nuair-super-40kw-150l-400v-3-vaihe/8016738754445


    [​IMG]
     
    Muokattu: 23.9.2022
    Stance tykkää tästä.
  4. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Stance tykkää tästä.
  5. Stance

    Stance Gearhead

    Kiitoksia neuvoistanne.

    Liikuteltavuus ei ole erityisen tärkeää, ennemminkin sijoitan sen paikkaan tallissa josta yllän tekee tarvittavat hommat - talli on vain 64m2 ja haasteena on kahden harrasteauton kanssa lattiatilan niukkuus.
     
  6. chevyjussi

    chevyjussi 2nd gear

    Vastaavan tilanteen kanssa painineena tuli laitettua uusi 1.2 kuution tuotolla oleva kaeser ruuvikompressori. Aikaisemmin mäntäkompressorien kanssa oli itsellä ongelmana niiden "keittäminen" jatkuvassa käytössä ja varsinkin kesällä ei kestänyt puolta tuntia pidempää käydä yhtäjaksoisesti. Tuo ruuvi kestää louskuttaa vaikka päivän eikä ole mitään ongelmia, vie sähköä mutta käydessään käytännössä lämmittää tallin. Lisäksi siihen tarvitsi jäähdytyskuivaimen ja linjasuodattimet ja 200litran lisäsäiliön laitoin vielä lisäksi. Jäähdytyskuivain vie sähköä koko ajan päällä ollessaan.
     
    juko7, kad_boost ja Stance tykkäävät tästä.
  7. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Vaikka ruuvi onkin se paras tyyli tuottaa paineilmaa niin kyllä laadukas mäntäkompressori voi käydä vuorokausia yhteen pötköön sen kummemmin lämpeemättä.
    Käytettynä monesti noitakin myynnissä, esim. Atlas Copcoja. Elinikä niillä kunhan edes pikkusen huoltaa, on moninkymmenkertainen noihin italiaanoihin/kinukkeihin verrattuna. Toki siis kannattaa harkita käytön määrän mukaan, mikä itselle sopiva?
     
    Stance tykkää tästä.
  8. Väpsy

    Väpsy Gearhead

    Osin taitaa olla makuasioita nämäkin, kuten kaikki työkalujen hankinta, mutta itse katselisin mieluummin käytettyä merkkilaitetta samaan rahaan, kuin uutta kompuraa. Ja miettisin vielä onko se pystykompura välttämätön, on harvinaisempaa herkkua, ja siitä joutuu aina maksamaan lisää. Mulla on 56 neliön kahden (harraste) auton tallissa 150L säiliöllä oleva, makaava 4kW malli jostain 80-90 lukujen vaihteesta, löysin vähäisellä tuntimäärällä käytetyn sopuhintaan. Öljyjen vaihto, hihnojen vaihto, ja on puksuttanut nyt n. viisi vuotta ruokkien harrastetyökaluja, vinkua, porakonetta, hiomakoneita, hiekkapuhalluspistoolia yms. Tein päälle kotelon, joka toimii samalla pylväsporakoneen pöytänä, ja nostin siihen myös 100L lisäsäiliön päälle, mitä on tullut käytettyä muutama hassu kerta (hanalla saa suljettua pois käytöstä). Kompuraan lisäsin vedenpoistoon hyde-letkun ja siihen päähän hanan, saa laskettua vedet pois vaikka kotelo on päällä. Lisäsin vielä koteloon äänieristeen sisälle, niin hiukan pienensi meluakin samalla. Ja toisaalta, jos pystymallinen on "se juttu", voihan makaavan mallin kompuralohkolle tehdä pedin, jolla sen saa käännettyä 90 astetta, ja nostettua säiliön pystyyn niin että voitelu kuitenkin toimii.
    Mutta kuten sanottu, maku asioita, ja jos haluaa uuden ja/tai pystymallisen, kannattaa silloin katsella vain sellaisia.
     
    juko7 ja Stance tykkäävät tästä.
  9. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    150 L säiliöllä,600 litran tuotolla normikompura,kovalla käytöllä,15 v meni öljyjen vaihdoilla,nyt ostin uuden isomman lohkon,käy harvemmin eikä kallis.vanhalla meni sähköä enemmän kun louskutti pidempään loppuaikoina,mutta monelle harrastajalle ei tunnu tänä päivänä raha olevan onkelma.samanlaisella tsydeemillä aikoinaan maalasin työkseni eikä ollu probleemia.tänä päivänä laitteet määrittää some,pitää näyttää että on
     
    teippi-mikko ja Stance tykkäävät tästä.
  10. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Monesti ne käytetyt on ihan hervottoman kokoisia jotain 45kW tms. xD saa olla hyvät sähköliittymät omakotitalossa että saa tuollaisen kompuran toimimaan.
     
  11. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Sulakkeiden riittävyys on kyllä hyvä pointti. Mäntäkompressorin käynnistysvirta on paljon suurempi kuin vakioteholla ajaminen, lähteeköhän ruuvi suhteellisesti pienemmällä erolla käyntiin? Itsellä kuution tuotolla oleva mäntäkompura ja kaikki kikat (tähti/kolmio, painepuolen ajastettu vapaapuhallus käynnistettäessä jne.) joutui käyttämään että 25A sulakkeet kesti käynnistyksen. Muutoin tämä vuonna 1962 valmistettu Suomen Ilmapuristintehtaan kompressori on osoittautunut kestäväksi, 60 v tuli juuri täyteen.
     
    Muokattu: 26.9.2022
    kad_boost tykkää tästä.
  12. teippi-mikko

    teippi-mikko Gearhead

    mä sain kans ostettua käytetyn noin kuution tuotolla olevan mäntäkompuran jossa noi kevennykset ja automaattitähtikolmio käynnistin. 7.5kw kone 2.5mm2 jatkojohdon päässä pituutta noin 15m. se poltteli pakkasilla sulaketta kun oli merikonttiin kannettu pois huutamasta. nyt älysin säätää sitä viiverelettä et se käy joku 10sekkaa tyhjänä ennen kuin rupee tekee painetta, ennen oli jotain 2-3sekunttia. sulakkeet 3x16a
     
  13. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    pitäs löytää hiljanen vähintään 350 vastapaine kompura tallille
     
  14. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Ostin nyt autotalli/remontti käyttöön bauhausista tuollaisen Herkules 2,2kw 90l pystykompressorin. Voin laittaa myöhemmin lisää kommentteja kun tulee vähän testattua. Kivan vähän vie tuollainen pysty kompressori tilaa, mutta 96db ääni vähän huolestuttaa, tulee metelit makuuhuoneeseen asti tuosta.

    Herkules kompuran paketin kun avasi löytyy ohjekirjanen, jossa lukee NuanAir.

    Tarvii nyt saada jostain sellainen renkaan paineentäyttö pilli mittarilla joka pitää paikkansa ja ei tarvi koskaan vaihtaa (sopii erilaisiin venttiileihin ja näyttää tarkasti oikein), ja sitten vähän letkua, kela vai pelkää letkua? Jotain muita paineilma vehkeitä löytyy jo ennestääkin...
     
  15. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Kiinteät mihin pystyy ja sit kela, letkujen kanssa menee järki.
     
  16. Pösilö

    Pösilö Gearhead

    Onko mäntäkompuran äänenvaimennukseen olemassa hyvää diy konstia? Viitaten Vermilionin havaintoon. Onko kukaan esim. kokeillut viritellä paremmin vaimennettuja ilmansuodattimia?
     
  17. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Imu putki seinän läpi ulos tai johonkin toiseen tilaan vaimentaa aika mukavasti
     
  18. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Tallilla olevaan mäntäkoneeseen laitoin voortin ohc koneen muovisen putsarikotelon, alumiinista tarvi pari kurvia ja laipat et sai paikalleen. Hiljeni pirusti, kun on muovinen kotelo ja iso suodatin sisällä. Eikä tarvi suodatinta vaihtaa varmaan koskaan kun pinta-alaa on orkkikseen nähden varmaan 50x
     
  19. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    samaa systeemiä käyttänyt ,hiljenee paljon
     
  20. ToniC

    ToniC Gearhead

    Strongline 925l kone ei tykkää lasikuulapuhaltelusta... rupes puskeen öljyy kampikammiosta..

    Saakohan noihin tiiviste/osasarjoja? Lohkoja on ja maksaa saman,kun kompura.

    Nyppäsin jo kannen auki ja lohkon irti. Hoonausjäljet erottuu.
    Kun ei osia löydy, niin taidan hioo venttiilit, puhdistan paikat vaihtaa keskirenkaat ylös, ja kasaan liimoilla takas ja uudet öljyt. .. ... ja kun kompura samassa tilassa, niin kuution ruuvikompura tai lamellikone haussa. Sitten tuo joutais sopuhintaan jollekkin.
     

Kerro tästä muillekin!