Saabel Garage; #FinnTyphoon

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Keme, 27.2.2023.

  1. Keme

    Keme Gearhead

    Olisikohan tämä ehkä sopiva osio pikkubudjetin moottorijutuille vaikkei ne nyt 100% V8 patoja koskekkaan?
    Tos on YouTube kanavalle tullut laitettua lyhyt tarinointi Saabin moottorin sovittamisesta takavetokoriin ja sen johdosta on aikomus tarinoida myös kyseisen moottorin virittämisestä järkevällä budjetilla sekä vähän venyttämällä budua.
    LS moottoripuuhasteluakin on aikomus dokumentoida videomuotoon ja tarinoida moisen kokkareen hankkimisestakin. YouTube on toki täynnä englanniksi kerrottua LS-juttua, mutta tällä ensimmäisellä kotimaisella kiellellä en ainakaan äkki etsimisellä löytänyt. Se on sit ite tehtävä.

    Alla linkki kanavan ohjelmarunkoon :)

     
    ASaari, jknR, JarskiV ja 1 muu tykkäävät tästä.
  2. Keme

    Keme Gearhead

    Tässä tuskailin, kun tuli ostettua "LS3" imusarja ja sovitettaessa se paljastuikin LS7 imariksi. LS7 imusarja ei tietenkään sovi perus gen4 kansiin. Hemmetti. Pahasti vaikuttaa siltä, et on pakko laittaa trukki-imari ja puhkoa konepeltiin reikä, kun LS3 imusarjoja ei juuri tunnu liikkuvan.


    Tuli sit kuitenkin vertailtua trukki-imarin ja LS1 imusarjan korkeuksia vaikkei se tieto nyt tähän ongelmaan auta. Kenties joku voi hyötyä tiedosta, että noiden imusarjojen ero on kokolailla 033 kaljatölkin verran.
    https://www.youtube.com/post/UgkxnigefWXvDMhwHPX-ntmqLkE3Mr3pTv81
     
  3. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Hyvä kun manitsit; LS3 imari nimittäin löytyy tuolta varaosahyllystä. Laita privaa.
     
    Gary Grand ja Keme tykkäävät tästä.
  4. Keme

    Keme Gearhead

    Jäi toi Saab moottori tarinointivideon linkki pois aloituspostauksesta, ni tässä se olisi;


    Nyt kun toi LS3 imusarjakin sattui onnekkaasti löytymään, niin toi moottorikin olisi kokolailla tönäreitä vaille asennusvalmis. Pitää alkaa suunnittelemaan tota LS videohommaa jakkahan saa ensin tehtyä toisen osan tuohon Saabinmoottorivideoon.
     
    JarskiV, Gary Grand ja Visa tykkäävät tästä.
  5. Keme

    Keme Gearhead

    Ehkä tämäkin video sopii tämän topicin alle, vaikkei se aivan suoraan ole moottorijuttua.
     
  6. Mielenkiintoista settiä. Semmoinen jäi mietittyää, että muistaakseni Bosch ei anna -044 pumpulle E85 -sopivuutta.

    Sitten on kopioita, jotka taas pitäisi olla E85 yhteensopivia. Esim. tämä.

    Onko tällä oikeasti merkitystä ja mikä noiden pumppujen tekninen ero on?
     
    Muokattu: 3.5.2023
  7. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Noita tuli joskus 2008-2012 ihmeteltyä. Ja jos ei muutoksia ole tullut, niin 044 ei todellakaan kestä E85. Audi, Saab, Volvo, VW porukka hajotti noita urakalla. Osalla kesti pari päivää, osalla muutaman kuukauden. Hyvin näkee mitä alkoholi ja vesi tekee anodisoimattomalle alumiinille.
    Sit tuli Deatschwerkiltä E85 pumppu. Josta oli sit kimppatilaus, mutta se pumppu oli susi. Varmaan n. 200-300 tilatusta pumpusta n. 30-40% hajosi melkein heti.
    Jotkut kaiveli ETKAsta Brasilian osanumeroita pumpuille ja tilaili sieltä. Mutta ei mikään helppo ratkaisu.
    Sit rupes tulemaan jo Walbrolta yms kanssa pumppuja.
    Kuten alkoholin kanssa muutenkin, ei niitä pidä säilytellä, heti käyttöön tai menee huonoksi :D:D
     
    isalmela tykkää tästä.
  8. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Jaa yli 10 vuotta ollu opelissa samat 2x 044 boschia e85 käytössä eikä vielä ole oireillu mitenkään.
     
  9. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mulla on ollut yksi ja sama Bilteman 044 kopio viinabensatäytteellä kesät talvet noin 10 vuotta. Ei ole tuottanut murheita. Ajomäärät ei ihan kauhean paljon ole, 30-50 tuhatta kaikenkaikkiaan, mutta kalenteriaikaa on tullut.
     
  10. Herje

    Herje Double Gearhead

  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Katsoin tuon pumppuvideon pumpun purkuun asti. (R)E85 on suurimmaksi osaksi etanolia, josta ei jää kuivuessa sakkaa lainkaan. Ei jää sellaisenaan, astiassa. Loput, 15-30% kyseisestä aineesta on bensiiniä, josta jää, jos se on "tavallista" bensaa, muutama prosentti kuivaa hartsia. Muttei se hartsi bensasta ole mun ajopeleissä ollut valkoista koskaan.

    Ainoat paikat, missä mun bioetanolikoneestani on löytynyt kummallista kertymää, on imusarja suuttimien päineen. Se on niin sanotusti ikuisesti märkä, koska sinne kertyy limaa. Suuttimien pesukuitin marginaaliin olivat kirjoittaneet Finjectorissa "polttoainelinja sulaa". Viinabensakoneen systeemistä voi lähteä tavaraa muualta (jopa helpommalla). Omassani epäilen kumiletkujen antavan pientä maustetta polttoaineeseen.

    Mut tosiaan mun Biltemasta ostettu 044 kopio on ollut liemissä jo 10 vuotta ja edelleen tuntuu pumppaavan.
     
    Seevu tykkää tästä.
  12. Keme

    Keme Gearhead

    Epäilen, et tässä oli suurin ongelma toi säilyttäminen. Kai toi pumppu olisi vieläkin OK, jos se olisi ollut kokoajan upotettuna etanoliin eikä olisi päässyt kuivumaan.
     
  13. Keme

    Keme Gearhead

    Ehkä tämäkin tarinointi menee tämän topicin alle. On tässä sentään neppailtu moottoriakin ohjausmuutosten ohessa.

    Luotan vahvasti ettei Youtube ole ihan heti katoamassa netistä, joten projektin vaiheiden muistelu pysynee siellä tallessa suht suurella todennäköisyydellä. Josko tätäkin rakentelua kerkeäisi vielä tulevaisuudessa jatkamaan, kun loppuviimein leimalle nykertelyn lista suht lyhyt.

     
    Visa tykkää tästä.
  14. Keme

    Keme Gearhead

    Moottorijuttuihin liittyen; 4.1 peräruuvi ja LS moottori natsaa todella komeesti Hyvinkään radan HöntsäD hommiin. Ainakin noin 225/45/17 kokoluokan roskisrenkailla. Nelonen tupaan ja ajaa vaan. Sopivan helppoa ajamista jäisille ranteille.

     
    Herje ja Visa tykkäävät tästä.
  15. Keme

    Keme Gearhead

  16. Keme

    Keme Gearhead

    Opel projektiin tekniikan valinta ja miten se sinne keulalle sit sopii.

     
  17. Keme

    Keme Gearhead

    Kadett on katsastettu ja tulihan tästä ihan saakelin hieno!

     
    Seevu, Visa, Kalja imuri ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  18. Keme

    Keme Gearhead

    Tuli selvitettyä ajokuntoisen Kadetin paino ja puntaroitua myös tekniikkaa sekä akseleita.

     
    Visa tykkää tästä.
  19. Keme

    Keme Gearhead

    Empä olisi arvannut seuraavan Farkku Rekord jakson tulevan näin pian, kun tälle ei ollut tarkoitus tehdä yhtään mitään (tänäkään) talvena.
    Vähän historian läpikäyntiä ja uudet suunnitelmat.

     
    Visa tykkää tästä.
  20. Keme

    Keme Gearhead

    Kadetin puhaltamisessa ja maalaamisessa oli sen verran suuri työmaa, että oli pakko tehdä siitä oma jakso. Lopussa vielä vertaillaan tuliko havaittavaa muutosta. Kyllä tuli.

     
    Visa tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!