83 Buick etujarrut laahaa pikkuisen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja isalmela, 5.6.2023.

  1. isalmela

    isalmela Gearhead

    Terve!
    Potilas on tosiaan 83 Buick Electra sedan. Edellinen omistaja on laittanut etujarrut kokonaan uusiksi muutama tuhat kilometriä sitten (satulat, levyt, palat, letkut). Siitä huolimatta etujarrut laahaavat vähäsen. Kuskin puoli pikkuisen enemmän kuin vänkärin puoli, kuskin puolelta kuuluu ajaessa hiljainen tsip-tsip-tsip. Käytin etujarrusatulat pois. Kuskin puolelta oli ehkä sellainen ohut värinänvaimennin peltilipare pois urastaan tai sitten ei. Otin ne peltilipareet molemmilta puolilta kokonaan pois "varmuuden vuoksi". Painoin puusepän puristimella jarrumäntää sisään, liikkuu tosi herkästi. Painoin kädellä jarrua, liikkuu tosi herkästi. Kasasin paikalleen, muutama jarrun polkaisu paikallaan, jarrulevy pyörii molemmilla puolilla todella kevyesti niin kuin pitääkin. Lähdin ajelemaan, jarrupoljintuntuma oli vähän alempana kuin ennen, palautui normaaliksi muutaman jarrutuksen jälkeen. Samoin palautui myös jarrujen kevyt laahaaminen ja kuskin puolen tsip-tsip-tsip ääni.

    Onko tämmöinen pieni laahaaminen pakollinen ominaisuus tämmöisessä vanhan mallisessa jarrusatulassa (vain yksi mäntä, ei-kelluva rakenne)? Vai onko tässä nyt joku juttu mitä en vaan hoksaa? Kiitos kaikille neuvoista.
     
  2. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Kyselyikä:
    - onko varmasti jarru? Ks. kallistuksenvakaaja ja pallonivel kunto? Itselläni joskus kallistuksenvakaaja irtosi pulteistaan
    - jarrunesteet? Miltä vuosikymmeneltä?
    - palautuuko jarrupoljin normaalisti? Jäisikö poljin tahmaamaan => jarrut päälle?
     
    isalmela tykkää tästä.
  3. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Eikä tuo ole ominaisuus...
    jatkuu:
    - kiinalainen jarrulevy kieroutui laahatessa talven jäljiltä? Kun parin painalluksen herkistelyllä asettuu paikoilleen, niin kierouden huomaa?
     
    isalmela tykkää tästä.
  4. isalmela

    isalmela Gearhead

    Jarrunesteet on vaihdettu silloin muun jarruremontin yhteydessä. Jarrupoljin palautuu ihan reippaasti ja liikeradan alussa on ihan pieni "tyhjä" liike
     
  5. Onko tollasessa satulassa sellasta jousta, joka vääntää paloja erilleen?

    Laahaako se niin paljon, että se lämpeää?
     
    isalmela tykkää tästä.
  6. isalmela

    isalmela Gearhead

    Kun tunkkasin nurkan ilmaan ja pyörän pois niin yritin pyörittää jarrulevyä. Se pyöri tasaisen nihkeästi. Ei siis kuten mutkaisen jarrulevyn kanssa tekisi, että välillä pyörii kevyemmin ja välillä raskaammin
     
  7. isalmela

    isalmela Gearhead

  8. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Levy jarru tosiaan lähes aina hieman laahaa, mäntää kun ei mikään muu palauta takaisin kuin mitä tiiviste joustaa, herkkäliikkeiseksi rasvattu palauttaa siis huonommin kun mäntä luistaa tiiviteen sisällä eikä tiivisteeseen tule jännitystä. Paloja ei palauta oikeastaan mikään.
     
    isalmela tykkää tästä.
  9. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jarrutusten välissä mäntä on paikoillaan kumitiivisteensä ansiosta. Kun puristelit jarrun osia erilleen, niin vähän aikaa poljin painui syvemmälle ja lopulta saavutti tilan, missä se nyt on. Jarrutuksen aikana satula liikkuu liukutappien varassa kiinnikkeeseensä nähden. Sen pitäisi osata palata takaisin neutraaliin asentoon jarrutuksen päätyttyä.

    Oliko jarrupalat kuluneet yhtä paljon molemmilta puolelta? Näkiskö niistä, että vain toinen puoli kahnaa ja toinen ei?

    Noin uuteen autoon tuskin on pistetty rumpujarrumallista pääsylinteriä. Mutta jos olisi, niin rumpujarrullisessa pääsylinterissä on "check valve" lähdössä jättämässä jarrupiiriin pientä painetta tiivistämään rumpujarrun sylinterin kumit. Semmoiseen jos asentaa levyjarrut perään, niin "päälle jäi". Levyjarruissa ei vastaavaa pitopainetta tarvita, eikä ole.
     
    isalmela tykkää tästä.
  10. isalmela

    isalmela Gearhead

    Palathan on melko uudet, en huomannut niissä kulumiseroja
     
  11. Weijari

    Weijari Gearhead

    Voisko kuitenkin olla letkut tukossa, vaikka on vaihdettu?
     
  12. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Ilmaa?
     
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Uusista paloista näkee vähemmän.

    Mun ajopyörän nelimäntäinen etusatula kerjää päästä metallijätteeseen. Olen tarvinnut 130000km matkalla 4-5 kpl etujarrulevyjä, koska tuo hinkkaa sisäpuolelta levyn ennen aikaiseen hautaan plus pitää sen sorvauksen ajan työn ääntä päällä. On kiinteä satula. Olen purkanut sen ja koonnut uusilla tiivisteillä - minkä ilmaus on ihan omituinen suoritus - ensi kerralla ostan ämpärillisen DOT4 vahvuista lientä ja kasaan sen satulan nesteen seassa. Enkä keksi, miksi käy noin. Männissä riittää liikealuetta, mutta just sisäpuolen männät tykkää jäädä kihnuttamaan.
     
    Vuppe ja isalmela tykkäävät tästä.
  14. isalmela

    isalmela Gearhead

    Ei tullut ilmaakaan, kokeilin
     
  15. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Lämpeekö?
     
  16. isalmela

    isalmela Gearhead

    Pikkuisen joo
     
  17. buick87gnbl

    buick87gnbl 2nd gear

    Olisikohan kuitenkin niissä letkuissa sisäinen "check valve" eli letkun sisäpuoli on rispaantunut ja jarrutus elikkä painepuoli toimii, mutta paine ei palaudu takaisin normaalisti, kun lopetat jarrutuksen. Tää normi homma letkuissa. Et voi tsekata asiaa ottamalla letkun irti ja avata se, koska kaikki näyttää ns "normaalilta".
     
    isalmela tykkää tästä.
  18. gmstw

    gmstw 1st gear

    Mun autosta kuulunut oikealta puolelta sama ääni vuodesta 2006. En ole muuta eroa huomannut kuin että oikea puoleisessa jarrusatulssa toinen jarrupala pääsee liikkumaan hieman. Vasemmalla puolella jarrusatulassa ei väljyyttä ‍♂️
     
    isalmela tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!