Packard Cavalier -54 ja Dnepr MT-9 -6?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja TatuP., 25.10.2022.

  1. TatuP.

    TatuP. 3rd gear

    Jep, kyllä tuokin tässä on käyny mielessä, että purkais kaikki pois ja hakis bt kajarin. :D Mutta ei luonto anna periksi, kerta tähän lähti.

    Kuulostaa ihan toimivalta ratkasulta. :cool:

    Niinpä se lähti taasen lumipallo kasvamaan, radio on vaihtunut parempaan, subi on vaihtunut parempaan ja kotelot poistettu.

    Tuosta Alpinen soittimen perässä olleesta BT kalikasta palo taas transistori, eikä sitä paikallisesta elektroniikka puljusta löytynyt, joten kyllästyin ja hain Kenwoodin soittimen tuohon. Pääsipä samalla ulkoisesta DSP:stä eroon kun Kenwoodissa se on jo sisäänrakennettu. https://www.fanaticaudio.com/shop/soittimet/1-din-soittimet/kenwood-kmm-bt358/

    Soittimen asennus oli ihan naps ja kops juttu. Ei mitään isompaa draamaa siinä.
    [​IMG]

    Samoin subikin vaihtui tuollaiseen settiin:
    https://autovaruste.omaverkkokauppa...h=/Shops/2015011603/Products/871&Locale=fi_FI

    Subin asennuksessa täytyi olla hiukan luova, sillä kontin tiivisteet vuotaa aika lahjakkaasti. Elementti ylöspäin ja pelti suojaksi, suojaa niin elementin ja subin oman vahvarin.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Kotelot poistelin myös kickpaneleista, sillä niiden tilavuus oli hankala, kaikui pirusti (vaikka nekin oli vaimennettu, koko koppi kattoa ja lattiaa myöden on myös siis äänieristetty), ne oli tiellä ja ei sopinut tyyliin. Vuotipa myös vesisateella suoraan midbasson päälle ikkunan tiiviste, joten kaikkien asioiden summana kotelot pois.

    Nyt alkaa olla aika mukava kokoonpano, josta kuuluu ihan erilailla kuin aiemmin. :cool:

    Vetäsin myös muutaman kerroksen lisää valkosta rubbercomppia renkaisiin ja otin muutamat fiilistelyruudut.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    esmi, Polara, Visa ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. TatuP.

    TatuP. 3rd gear

    V8 Meetissä tuli piipahdettua kun sopivasti oli aikaa. Lähinnä vain alueen läpi ihmettely, syömään ja takaisin Jyväskylään.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Kävin myös yhdellä työmaavisiitillä Paculla ja ei ole ihan hetkeen varmaan hiekkateitä tämä nähnyt.:D
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    esmi ja isalmela tykkäävät tästä.
  3. TatuP.

    TatuP. 3rd gear

    Moottoripyörän kanssa tuli askarreltua pitkästäpitkästä aikaa. Monta vuotta on pyörä ollut samassa asussa, kun se valmistui. Alkoi jo kyllästyttämään ja touhuamaan.

    Eli lähtökohta:
    [​IMG]

    Ekan touhuilun aikaan saannokset. Vaunussa kiinni ollut poikki mennyt lapio hyötykäyttöön kun en mä vaunu kiinni tykkää ajaa. Valoksi mittariston valo, joka jäänyt aikanaan yli. Kaikki muutokset taasen tehty pulttiliitoksin ( poislukien keulan vanhan valon rungon poisto ), jos haluais orkkis loksut paikalleen vielä. SA-int remmillä lokari vielä "kiinni" tuomaan tunnelmaa.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    No sittenhän alkoi tuo keulan rakenne ahdistamaan aika pahasti. Rälläkkä laulamaan, lattarautaa ja vanhat jo 4vuotta sitten hommatut valaisimet hyötykäyttöön.

    Uuden etuvaloyhdistelmän kiinnike:
    [​IMG]

    Mallausta:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Hiukan hieromista ja loputkin lapiosta hyötykäyttöön.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Valmis tällä erää. Ylempi valo on täysin toimiva ja alempi on vain rekvisiittana roikkumassa nippusiteillä ylemmässä valossa kiinni:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Taas on mielipiteitä jakavat ratkaisut. Ite tykkään ja hieron just sitä mukaan paremmaksi kun aikaa piisaa. Jonkinmoisen etuloksun vois vielä keksiä jostain.
     
    eeko, sleepercooler, Gary Grand ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. TatuP.

    TatuP. 3rd gear

    Ostin eilen talviauton. Matkaa tulee työmatka-ajossa vähintään n. 250km / viikko ja päivystykset kun alkaa niin vielä enemmän, joten olin katellut pikkubensaa tai diisseliä jonka voi sitten rekata pakuksi.
    Hakuehtoina oli käytännössä ilmastointi, koukku, vakkari ja nelikko. Nelikot maksoi liikaa tähän hetkeen ( tallin katto remppa valmistui tiistaina 20.6... ) ja en halunnut hirveästi myöskään maksaa työmatka-ajosta, joten pudotin nelikon hakuehdoista pois.
    Jyväskylässä pamahti myyntiin vikalistalla oleva Golf, jonka kävin ajamassa ja ostin lopulta pois, pelastin kuulemma paalilta. 2008, 1.9tdi, MANUAALI, vakkari, autom. ilmastointi, koukku ja joku parempi radio navilla. Siisti sisusta jne.
    Helmoista pompannut leimalla sekä poikkinaisista takajousista. Viime vuonna vanhan omistajan mukaan uusittu EGR, lokasuoja kuskin puolelle vaihdettu ja maalattu maalaamossa väärään sävyyn ja muuten kurantilla pidolla ollut.
    Maalipinnalta tuo on huono ( minun mittapuulla ) ja muutoinkin perus Golf. Mutta kun auto maksaa alle 500€ ei voi paljoa olettaa.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Maanantaina 26.6. loppuu ajoaika ja juhannuksen aikana olisi tarkoitus parsia kuntoon. Osat löytyy jo kontista.
    Maanantaina myös leimaukseen varattu jo aika ja samalla muutoskatsastelen tuon pakuksi.
     
    teippi-mikko, Gary Grand, Visa ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  5. TatuP.

    TatuP. 3rd gear

    Golf alkais olla hyvin liki leimakunnossa. Ennen juhannuksen viettoon lähtöä urakoin helmat kuntoon. Poistin samalla kummastakin helmasta koko helman matkalta nuo saamarin korikitit tms. mitä olikin aika paksulti.

    Puhtaalle pellille.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Näkkärit.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Pellin sovitusta, millisestä paukuttelin edes lähelle oikeaa muotoa. Kuskin puolelle vaihtu käytännössä kuskin oven alle kokonaan helma ja pelkääjän puolelle n. 40cm pala. Olin laiska ja vedin poppareilla ylänurkista ensin kiinni ja sit oli näppärä vetää kiinni.
    [​IMG]

    Sitten olikin niin kova touhu päällä, että "valmiista" kuvia. Hitsaus, saumojen kittaus, pohjamaali ja vanhanliiton massa. Massa on hirveetä käyttää ja ihan kamalan näköstä, mutta antaa anteeksi aikas mukavasti ja sopii tälläiseen tonnin pommiin oikein komeasti. :D
    [​IMG]
    [​IMG]

    Vaihtelin myös takajouset uusiin. Perä nousi n. 4cm :D
    [​IMG]

    Tänä aamuna otin auton ulos ja pesin pikaisesti. Vois kai nuo helmat vielä maalata korin väriin, mutta en tiedä jaksanko.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Vanha omistaja sattui löytymään. Huoltohistoriakin selvisi edes osittain mm. EGR laitettu liikkeessä 700€:llä viime vuonna, kuskin lokari uusittu viime vuonna (jonka maalaamo maalannut väärään sävyyn), kuskin eturenkan napa vaihdettu hiljattain jne. Öljyt vaihdeltu 10tkm välein. Vanha omistaja tiesi kerto tismalleen samat viat, jotka itsekkin tiesin jo koeajon hetkeltä ja myynti-ilmoitusta lukemalla :D

    Sunnuntaina voisi repiä takapenkit pois ja tökätä hitsillä pultit niistä jumiin. Maanantaina leiman hakuun, sitten joko myyntiin tai jätän itelle talviautoksi.
     
    isalmela tykkää tästä.
  6. jänis2

    jänis2 3rd gear

    Nuo volkkarit on tunnettuja siitä että etulokasuojat kerää savea ja talvella vesi valuu etuoven ja etulojasuojan väliin ja jäätyy sinne ja ovea avatessa oven alareuna vääntyy. Korjauksena niihin laitetaan sisälokarin päälle pätkä ovitiivistettä mikä ohjaa veden keskemmälle..

    Muuten toimivia. Entisellä työkaverilla oli vastaava puoli miljoonaa ajettu jolla se päästeli 200km päiväs työmatkaa.
     
  7. Visa

    Visa Gearhead

    Sopii hyvin helmat mustana, kun puskureiden alareunatkin on mustat
     
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Meillä isä&poikatiimi pellitti kuukausi sitten samanikäisen Polon alareunat. En ollut koskaan tommosen valmista korjauspalaa nähnytkään. Junnu hankki sen, eikä ollut kallis. Jopa oli mukavaa laittaa esikantattua kourua. Kaikki vanhasta helmasta pois melkein oven saumaan asti. Laikalla se alla oleva pystysauma kirkkaaksi. Sisällä olevaan lahoon palkkiin pari vahviketta ja sitten siihen valmispalaan tuuman välein viiden millin reikiä ja niiden kautta tulppahitsauksella kiinnitys auton alla olevaan pystysaumaan. Enää oli jäljellä pitkä sauma julkisivuun, mutta sen sai hitsata huomattavan helpossa asennossa. Nyt pitäisi olla koteloa muutamaksi vuodeksi, jos vaan jaksaa muun tekniikan kanssa.

    Se just leimattu nääs huilii juhannusreissunsa puolivälissä, jonne väsähti latauksen takia. Olipa illalla ajelemista porukoiden siirtelyssä.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  9. TatuP.

    TatuP. 3rd gear

    Jep, tämä ovien ja helmojen käyttäytyminen on jo tiedossa entuudestaan.:rolleyes:

    Totta! Mä en ollut osannut edes kattoa tätä tuolta kantilta. :cool:

    Jep, näistä korjauspaloista kanssa lueskelin ja huomasin että saa ostettua suoraan kaupasta. Kiire tuli kun juhannusvklp aikaa tehdä kuntoon vikalistalla ja siksi väänsin suorasta. Olispa ollut tosiaan tohonkin makea laittaa valmis korjauspala. :cool: Varsinainen lattiaosuus/helmakotelo oli tässä(kin) hyvässä kunnossa johon olisi saanut koko helman näppärästi vaihdettua. Tässä tapauksessa vähän sama, että minne saakka tekniikka jaksaa, tehdään tasan muuta autoa ympärille. Tokikin nuo 1.9tdi vakiona on aika hyvää tekniikkaa.

    Katotaan mitä inssi on maanantaina mieltä kun paikat jo massattu umpeen. Olishan sitä voinut leimalle viedä ilman massaa, mutta toisaalta sitten olisi jäänyt homma kesken. On sitä leimalla ainakin muutama hassu kuva näyttää.
     
    Gary Grand ja jänis2 tykkäävät tästä.
  10. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Tuskinpa alkaa mitään mutisemaan, kun selkeästi pellistä on tehty mutta kuvat välivaiheista pitäis viimeistään laittaa suun kiinni.
     
  11. teippi-mikko

    teippi-mikko Gearhead

    Mitä etua sillä pakuksi rekkaamisella on?
     
  12. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Pienempi (diesel)vero ja usein vakuutuskin.
     
  13. teippi-mikko

    teippi-mikko Gearhead

    Tekeekö se kymppejä vai satasia tuo vero etu? Uusissa autoissa ymmärrän muutoksen tarpeellisuuden jos haluaa alv edun firmalle
     
  14. TatuP.

    TatuP. 3rd gear

    Jep, näin minäkin arvelen. Tänään nähdään.


    Juuri näin.


    Tässä tapauksessa on verot pakuna n. 260€ / vuosi, kun taas henkilöautona veron määrä on n. 580 € / vuosi. Vakuutusten hintavaikutus on joitain kymppejä tuossa Golffin tapauksessa. Vakuutuksissa ei mahdottomasti tule hintavaikutusta sillä vakuutukset maksaa henkilöautollekkin 180€ / vuosi. Eli käytännössä aika pieni ero, mutta kun auto tulee tasan omaan käyttöön matka-ajoon ja ajelen yksinäni, otan tuonkin säästön käyttöön. Muutoskatsastus maksaa 55€.

    Eilen juhannuksen jälkeen nappasin istuinosat rälläköiden pois ja sakkelit penkkien kääntörautoihin. Istuinosista rälläköin siististi sellaiset lukkopannat pois, jotta istuinosat sai pois, mutta yhtälailla takaisinkin mikäli mielii. Selkänojat jätin paikalleen, jotta kontin pinnasta tulee tasainen.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Konehuoneeseen vähän myös vaivannäköä. Foami pesu, liuotin pesu ja liuta eri myrkkyjä levitelty tuonne. Konepellin vaimennusmatto roikkui jo ennen pesua, sekä ahtimen takana tulipellissa oleva äänieristysmatto myös, joten ne sai lähteä. Laturin päällä oli vanha työpaita, jottei ihan painepesurin vesi mene väärään paikkaan.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Pesin auton kunnolla sekä laitoin suihkutettavan pinnoitteen autoon. Sisustaa siistin hiukan myös. Umpioita nopeasti pyöräytin myllyllä, kuten myös takavaloja. Samalla tuli helmat viimeisteltyä ja maalattua nyt ympäriinsä mustalla, jota oli hyllyssä. Mielestäni tuli aika hyvä auto, kun kokonaisinvestoinnit on tällä hetkellä alle 600€.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Uusia kesävanteita rupesin katselemaan ja voi olla että ne vielä tähän hommaan alle pyörimään peltivanteiden tilalle.

    Golffia näyttämään tänään konttorille ja hakemaan leima paperiin. Ajoaika vikalistalla loppuu myös tänään.

    Muutamia juttuja on vielä joita voisi nyppiä ajan kuluksi kesän aikana:
    - Jakopää + vesipumppu, ihan varmuuden vuoksi
    - Ulkolämpötila näyttää viivaa, anturi vaihdettu, mutta vika ei poistunut -> tutkittava mikä riivaa
    - Kontin kaasupumput ovat väsyneet, ne uusittava
    - Ilmastoinnin täyttö, viilenee kyllä, mutta hiukan hitaasti
    - Kontin äänieristys, ihan vaan huvin vuoksi
    - Kuskin puolen vetaria vois ihmetellä koliseeko se aina aika ajoin hurjan 1.9tdi voiman alla

    Muutenhan tuo on ajoa vailla jo nyt. Nuo "korjattavat" asiat on sellaisia joilla ei ole vielä edes kiire ja saattaa olla että jätän tyystin tekemättäkin jos auto vaihtaa tuoreella leimalla omistajaa.
     
    teippi-mikko, isalmela, Arkkumies ja 1 muu tykkäävät tästä.
  15. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Odotahan vaan, tuo summa kyllä tulee kasvamaan koska vanha failwagen..
     
    LehtinenA, kad_boost ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  16. TatuP.

    TatuP. 3rd gear

    Voipi olla, jännityksellä katsotaan. :D
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  17. TatuP.

    TatuP. 3rd gear

    Golffiin haettu eilen leima ja posautettu myyntiin.https://www.nettiauto.com/volkswagen/golf/13677592

    Vielä joudun huomenna käydä konttorilla käymässä, selkänojat pitää kuitenkin poistaa ja istuinosien kiinnikerautoihin tehdä jotain muutoksia vielä.

    Ei moitteita korjauksista, kuvat näytin että peltiä on alla.
     
    Gary Grand ja isalmela tykkäävät tästä.
  18. isalmela

    isalmela Gearhead

    "tuli liian hyvä omaan käyttöön" :)
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  19. TatuP.

    TatuP. 3rd gear

    Juu, hiukan sarkasmia ilmassa. :rolleyes:

    Katotaan meneekö kaupan vai pidänkö itellä.
     
    isalmela tykkää tästä.
  20. TatuP.

    TatuP. 3rd gear

    Eilen revitty turvavöitä lukuunottamatta kaikki takapenkkeihin liittyvä irti ja tökätty pultit kaikkiin läpivienteihin, sekä kiinnityspisteet hepattu ( keskeltä ja tapit reunasta ). Lähtihän noissa selkänojissa aika paljon painoa pois. Hitsauskaasukin loppu, joten heppasin nuo ilman kaasua kiinni kun ei tarvi olla kuin näön vuoksi kiinni.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Kyllähän ne alumiinivanteetkin tuli tähän haettua eilen, sillä MITEN voi olla että näillä on annettu leima ilman kehoitusta?? Ovat siis hyvin liki kankailla sisäreunoista sekä kaikki renkaat yhtä huonossa kunnossa..
    [​IMG]

    Kesäpäivän fiilistelyä, upea sää oli touhuta tuossa tallin päädyssä.
    [​IMG]

    Sitten alumiinivanteet alle. Hain nämä naapurikylältä kun olivat käytännössä ilmaiset Audin OEM vanteet. Ovat Audi A4 B8 kopan alkuperäisasennusvanteet, 8x17, et47 ja päällä 245/45-17 Kormoranit hyvässä kunnossa.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Nythän tuo alkaa näyttämään jo autolta. Samalla kun vaihtelin renkaat niin tunnustelin niin vaikuttaisi tuo resonointi tulevan kuskin vetonivelestä, senkin voisi vaihdella jossain vaiheessa.
     
    Polara ja isalmela tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!