Fosforihappo???

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja mr.v2, 17.1.2005.

  1. mr.v2

    mr.v2 1st gear

    On modan tankit päässy kevyeen pinta ruosteeseen sisäpuolelta,joku neuvoi että käsittely fosforihapolla toisi avun onkos jollain kokemusta toimenpiteestä?Mistäs moista happoa löytyisi edullisesti pk-seudulta?
     
  2. rysty

    rysty 1st gear

    Motonet. Muistaakseni 4l kannuissa.
     
  3. Futurage

    Futurage Gearhead

    Sitruunahappo.Katso FordFreak lehti 4 /2004 , siellä artikkeli.Itse olen juuri kokeilemassa, näyttää että toimii !
     
  4. jukkanum

    jukkanum 1st gear

    Moni prosenttisena olette käyttänyt fosforihappoa osien putsaukseen?
     
  5. VRC

    VRC 1st gear

    Molemmat toimii, sitruunahappo halvempaa.

    Motonetista olen ostanut 30% fosforihappoa litran pulloissa, hintaa en muista.

    Käytännössä muutkin vastaavat liemet toimivat, käsittelyajoissa voi olla eroja, olen upottanut osia mm. Würthin hapanpesuaineeseen, pH 1, vaikuttava aine (?), (4 litran kannuissa), sillä lähtee ruoste myös komeasti.
     
  6. makke

    makke 1st gear

    Fosforihappo kannattaa ostaa apteekista ja itse blissata se vedellä. On meinaan reilu litrahinta vedelle noissa valmiiksi vedellä laimennetuissa.
     
  7. VRC

    VRC 1st gear

    Saako fosforihappoa väkevänä ostaa tavan kansalainen apteekista noin vain vai täytyykö tehdä minkäkinlaisia selvityksiä? Ja millä rahalla sitä apteekista on saanut?
     
  8. makke

    makke 1st gear

    Mä olen ainakin ihan yksityishenkilönä saanut sitä ostaa kun olen sanonut et tulee ruosteenpoistoon autosta. Turussa on kyllä jotunut tilaan sitä apteekkiin, eli vähän on joutunut odottelemaan.
    Voi kun muistas hinnan, muistaakseni alle satkun mummoja litra. Voi olla et muistan ihan pieleen, en ole näet muutamaan vuoteen käynyt ostamassa kun ostin kerralla ison satsin jemmaan.
     
  9. eski

    eski 1st gear

    Litran kannu Hesasta 85% fosforihappoa oli n.26e.
     
  10. Lancer 225 2d

    Lancer 225 2d Gearhead

    Ostin itse tuota happoa Kaarinan Biltemasta, hintaa litran pullolla oli 6,50 euroa. Pullon kyljessä lukee, että kyseistä ainetta voi laimentaa 1:10 asti. Hyvin tuntuu pelittävän noinkin laimeana. Lämpötilalla tuntuu olevan melkoisesti vaikutusta tuohon ruosteenpoistoaikaan. Itse laskin saaviin kuumaa vettä ja pidin sitä pannuhuoneessa, hyvin irtosi ruoste Studebakerin lampunkuupista yms. pikkuhiluista.

    Olen kokeillut myös MrJohnson viemärinpuhdistusainetta laimentamattomana ja kyllä silläkin ruoste irtoaa. Kokeilin myös Pirkan viemärinpuhdistusainetta, mutta sillä ei kyllä tee mitään.
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mites muuten nuo hapot hävitetään käytön jälkeen? Ei kai nyt suoraan maahan kaatamalla sentään?!

    T:Masse
     
  12. Jza

    Jza Double Gearhead

    Eikös ne viemärinpuhdistusaineet ole emäksiä (lipeää) sen takia, ettei putkistot syöpyisi puhki. Emäksethän pikemminkin suojaavat rautaa (kuten betonissa), kuin puhdistavat / syövyttävät, että ei ne varmaan sitä ruostettakaan kauheasti luulisi irroittavan?
     
  13. makke

    makke 1st gear

    Fosforihappoa voi käyttää moneen kertaan. Esin jos liottaa siinä jotain, niin takas pulloon vaan.
    Mut jos eroon tarvii päästä, niin sit kaatopaikalle jossa on ongelmajäte (öljyt, hapot yms. nesteet) vastaanotto. Tai sit jos paikkakunnalla kiertää ongelmajäteauto.
     
  14. Ropelihattu

    Ropelihattu 1st gear

    Näkyy tuota fosforihappoa olevan siivousaineenakin. Viemäriin sitä varmaan siivotessakin menee, joten luulisi ettei se mitään ympäristömyrkkyä ole.
     
  15. MuscTor

    MuscTor Gearhead

    Onko kuinka oleellista tuo suositeltu vesipesu hapotuksen jälkeen ? Muistaakseni tuo Bilteman 30 % fosforihappopurkki ohjeistaa näin. Olen laittanut siveltimellä raakana ja antanut sitten kuivaa siihen tarkoituksena kraapia sitten lastalla tms. pois, koska pesumahdollisuutta ei oikein ole (kyseessä auton runkoaisat, eikä tallilla edes viemäreitä...).

    Ei ole ruoste juurikaan irronnut, vaikka olen pahimmat ravat, öljyt ja ruosteet kaltannut skrapalla pois ennalta käsin...

    Vai juuttuuko jo irtikin lähtenyt ruoste kuivaessaan uudelleen kiinni ? Toinen mahdollisuus saattaapi sitten olla, että sain aikaiseksi pinnan passivoitumisen...

    Ehdotuksia ?
     
  16. !VivaLaTigra!

    !VivaLaTigra! Gearhead

    Sekä emäksisillä että happamilla liuoksilla voi irrottaa ruostetta tai muuttaa sen hapetusastetta ( oksidin koostumusta ). Kaikki riippuu pääasiassa liuoksen hapettavuudesta. Lämpötilallakin on vaikutusta.

    Pääasiallisin ero on siinä että jos jätät kallisarvoisen osasi happoon, se häviää näkyvistä jollain aikavälillä. Emäsliuoksissa teräs yleensä pelkistyy, säilyy immuunina eli ei syövy vaikka unohtaisit sen litkuun vuosiksi..

    Se emäksinen Pirkkaliuos, jota Lancer kokeili on todennäköisesti niin laimeaa litkua että ruosteen pelkistäminen kestäisi tolkuttoman kauan.

    Hapot voi neutraloida emäksellä, jolloin tuloksena on suoloja sisältävä neutraali vesiliuos. Kun säätää pH:n seiskaan esim. pH-paperilla mittaamalla niin litku ei enää syövytä. Ja jos tuo kuulostaa liikaa kemialta niin pienet määräthän voi laimentaa runsaalla vedellä.
     
  17. MuscTor

    MuscTor Gearhead

    Uskomatonta mutta kyllä, ymmärrän nämä kemialliset mekanismit periaatteellisella tasolla. Mikä puuttuu, on käytännön annosteluohjeet.

    Saattaisikin päinvastaisessa tapauksessa olla, että olisinkin kemian enkä insinööritieteiden edustaja. Tai ehkä vähän kokeneempi siinä autonlaitto-osiossa, mitä juuri teen 8)

    Voisin tietenkin verestää kemiaanikin ja ottaa asioista ihan itse selvää, mutta jos näin tehtäisiin koko OD:n aihepiirien kanssa kautta linjan ja koko porukan toimesta, ei taitaisi jäädä montakaan osiota Yleisen keskustelun, Tapahtumien, Palautteen, kerhoinfojen yms. lisäksi.

    Voisin tässä ihan nöyrästi kysyä, millä ja miten suosittelette ko. runkoaisojen ruosteenpoiston tehtäväksi.

    Ite olen teknillisesti ottaen robotiikkamiehiä, tuotanto-, teknillinen, ja liiketalous vaivannut töissä viime vuodet, joten kaikkea ei voi (eikä edes pidä 8) ) tietää.

    Muuten, OD:n vakiokävijöissä on ainakin yksi herrasmies. joka on sekä kemisti, että insinööri, erittäin korkeaan akateemiseen tasoon saakka kumpaakin... Tosin en hältä viitsinyt kysyä näihin kellonaikoihin ihan suoraan puhelimitse.
     
  18. Degenerated

    Degenerated Gearhead

    Mun kokemukseni mukaan ei saa missään nimessä antaa fosforihapon(Biltema) kuivua pintaan. Siihen jää kuonakerros mikä ei lähdekkään kuin puhaltamalla.
     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

    Päteekös tässkin vanha sanonta että: "ensin vesi sitten happo,ettei tule käteen rakko" ?
    Eli siis hapon laimennus niin päin että raakaa happoa veteen eikä toisin päin. :odroll:
     
  20. makke

    makke 1st gear

    Mä ainakin olen sekoittanut noin päin. Päähänpnttymä kait opiskeluajoilta kun happojen kanssa tuli euhattua. En nyt mene sanomaan kuinka fosforihapon laita on, mutta varma on aina varmaa.
     

Kerro tästä muillekin!