Kuinka monella irtoaa avain virtalukosta...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja ajw, 25.4.2005.

  1. ajw

    ajw Gearhead

    chevyn ollessa käynnissä? jumalauta - tattiksen katastusmies merkkasi korjauslistaan, että virta-avain irtoaa virtalukosta auton ollessa käynnissä!!! kyseessä '84 caprice...eikös se nyt saatana irtoa jokaisessa ja millä sen nyt sitten todistan, että se on tyyppiominaisuus?!?!?!? ja toisekseen ko katastusmies repäisi käsijarrunvapautusvaijerin poikki...ja käsijarru ei kuulemma sitten toimi - no milläs helvetillä se voisi enää toimia kun se jäi laahaamaan! no onneksi sen saa vapautettua käsin sieltä kojelaudan alta...
     
  2. makke

    makke 1st gear

    Niin, eihän se avain sieltä virtalukosta saisi irrota jos se ei tosiaan ole ominaisuus Ohjekirjaa vaan sit esittelemään. ;-)
    Sit saa jos on sellainen kuten esim. GM:n brittiläisissä 50 ja 60-lukuisissa. Se lähtee pois siinä asennossa jossa virrat on päällä ja ilman avainta voi kääntää sit virrat päälle pois ja startata auton. Ohjekirjassa tämä kerrottu olevan siksi, jotta yhteisautotallissa voi autoa siirtää vaikka avaimet eivät olisikaan paikassaan. Mut auton käydessä ja avain virtalukossa ollessa ei silti avain irtoa.

    Noita avaimia on fiksattu teettämällä joko vähän ylikoon avain tai sit naputeltu varoen vasaralla avainta leveämmäksi, ja niin haitat pitää taas.

    Mitä käsijarruvaijeriin tulee, niin kyllä sen pitää kunnon rytkäys kestää. Oli siis viallinen ja on edelleen, ei kun vaijeria uusimaan vaan.
     
  3. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Mulla :D Eiköhän se irtoa lähes kaikissa. Kaverit on joskus kevyesti vääntäny avainta ettei se irtoa niin helposti...
     
  4. Jiihaa

    Jiihaa 1st gear

    Tietysti irtoaa, kun mainostavatkin, että jätä auto käymään ja ilmastointi päälle, kun käyt kaupassa..

    Juuh, tiedä sitten, miten näille kovapäisille katsastusmiehille näitä sitten pitäis todistella, löytyisköhän Metrolta jotain apua/lausuntoa.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    äh, unohda tuo katsastus, mene toiselle konttorille. tietysti katsastusmaksu menee kankkulan kaivoon, mutta hyvässä lykyssä vältyt virtalukon turhalta uusimiselta.

    useimmissa se vanhemmiten lähtee irti vaikka ei pitäisi, mutta kyllä noissa 80-luvun farmeissa se on lähtenyt tietyssä asennossa uutenakin kuten tuossa edellinen kirjoittaja kertoi.

    ei kannata yrittää niille katsastus-tahvoille kaikkea selittää, ei ne mitään usko kun niille niin paljon yritetään puppua puhua päivät pitkät. äänestä jaloillasi ja leimaa autosi toisella asemalla.
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    jokunen tippa öljyä lukkoon auttoi omasta koslasta asian kuntoon
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ite juottelin avaimeeni kolvilla lisää ainetta hampaiden kohdalle kunnes alkoi pitämään kiinni, hyvin toimi.

    (kyllä se virtalukko tuli sitten uusittua paremmalla ajalla, sen kun sai käyntiin melkein jätskitikullakin)
     
  8. AstroUser

    AstroUser Gearhead

    Taitaa olla avaimesta kiinni juu. Omat avaimet on niin kuluneet, että irtoavat virtalukosta. Miehen avaimet taas ovat uudemmat ja eivät irtoa, niillä siis aion katsastaa. Toisaalta, eivät ole tähän mennessä avaimia hiplanneet! Pitäis kuulemma teettää uusia avaimia, ennen kuin kuluvat olemattomiin nuo mallikappaleet.
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ymmärsin, että katsuri oli kiskaissut Parking brake relase - vipusen paskaksi luullessaan sitä Hiace-tyyliseksi käkkäriksi?

    Ja tosiaan ei se avain saa tulla ton ikäisessä GM:ssä pois kuin siinä radionkuunteluasennossa, jolloin rattilukko on päällä.. Ja silloinkin kun painaa sen pesän sisään sitä jousta vasten..

    Itsellä oli sama ongelma, mutta teetin ylikokoavainmen, ja ongelma poistui. Ei maksa monta euroa moisen tekeminen kunnon lukkosepällä, joten eikannata itse vasaralla avainta mäiskiä..

    Ja ei se uusi lukkokaan paljoa maksa. Vaihtaminen vaan on ikävämpi homma..
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    maksoin uudesta lukosta 35 euroa ja vaihtamiseen meno noin 20min
    muute helppo juttu mut kannattaa varoa ettei se lukon kiinnitys ruuvi tipu
    rattiputkeen sitä voi olla vähä ikävämpi sieltä onkia ylös
     
  11. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear


    No 20 min aikaan, pitää olla se GM ratinvetäjä ja se lukkorenkaan irrottaja jo hyllyssä.. Mulla meni pidempään, kun tein ne eka kerran aikana, ja ne rattiin tulevat ulosvetopultit jouduin hakemaan pulttikaupasta..

    Nyt varmaan noilla työkaluilla homman saa tehtyä tohon aikatauluun. Ilman sitä itse laikattua/porattua ulosvetäjää ja putkestaleikattua ja hitsattua lukkorengasprässiä menee ikä ja terveys.. Ja hermot :odroll:
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mulla on taas päinvastainen ongelma: Asensin ns. Reverse Lockout -mekanismin ja se näyttäisi kukkuvan itsessään ihan ok. Ongelma tulee kuitenkin siitä että auton sytytysvirta ei katkea kuin LOCK asennossa. Eli täytyy olla pakki päällä että avain kääntyy edes sentin takaisin ja saa mosan sammutettua.

    Irroittelin RL-mekanismin ja kokeilin samaa ihan käsin ohjauspylvään "kaulusta" pyörittelemällä ja tulos on sama eli vika osoittaa jonnekin rattipylvään sisään eikä tuohon mekanismiin.

    Onko kenelläkään kokemuksia tämmoisesta ?
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Viat on vikoja ja sillä siisti. Avain ei saa irrota virtalukosta virta päällä.

    t. Katsastus-Tahvo
     
  14. 660

    660 1st gear

    mites sit kun mulla irtoo koko virtalukko...? :eek:
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tämä on hieman helpompi juttu jos auto on GM: Sinulta puuttuu se "sektorin mallinen" kiila ja sitä kiiinni pitävä jousi lukko sylinterin reunalta, siitä noin 3cm pitkästä urasta ?

    Tai sitten lukkosylinteriä ympäröivä "rattiputken runko hylsy" on saanut kipeää esimerkiksi luvattomassa käyttöönotossa tai hermojen menetyksessä kun avain ei tule ulos lukosta (jälkimmäinen on helppo :)

    Mulla oli joskus nuo molemmat => sammuttaa auton ja vetää avaimet pois niin lukkosylinteri tulee mukana. Nyt on korjattu....mutta se oli ilmeisesti saanut osumia sitten enemmänkin :-?
     
  16. DUSTER383

    DUSTER383 1st gear

    mullakin irtos aikoinaan kaprikki 84 ssa mut nyt pysyy kiinni ku on duster :lol:
     
  17. KPS

    KPS 3rd gear

    Kuuleppa Tahvo, jos virtalukko on kojelaudassa ja siinä ei ole rattilukkoa, niin mikä on mielipiteesi silloin.
     
  18. J-M Partanen

    J-M Partanen 1st gear

    Ei irtoa Dartissa ei, pitää laittaa vieläpä Park asentoon kepukka että saa avaimen pois.
     
  19. velsuk

    velsuk 3rd gear

    En käytä CJ7:ssa avainta muulloin kuin jos pitää rattilukko saada pois päältä. Lukkoa varten on erillinen namiska eli se ei mene vahingossa päälle. Ei tarvitse paljon avaimia kaivella.
     
  20. jannis

    jannis Gearhead

    kosla käyntiin avainta kääntämättä

    Mulla oli joskus käytössä Buick Invicta,oiskohan ollu -63, jossa avaimen saattoi jättää virta-asentoon ja käynnistää auton pelkästään kaasua polkaisemalla. Käynnistyi tietenkin myös normaalilla tavalla. Kyllä ennen oli kaikki paremmin.
     

Kerro tästä muillekin!