Blazeria mukavammaksi matka-ajoon?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa '4x4', aloittaja Anonymous, 11.5.2005.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ymmärrän kyllä ettei pommikonettani (´88 K5 Blazer manuaalilla ja 33" M+S kiekoilla) saa ajo-ominaisuuksiltaan kovin hunajaiseksi mutta silti muutama perusvinkki olisi tarpeen.

    - Miten onnistuu rengasmelun ym. suhinan ja jyrinän minimointi? Massaa pyöräkoteloihin? Vaimennusmattoa, mutta mitkä ovat strategisimmat paikat ja kuinka paksu matto pitää olla että vaikuttaa? Ikkunoiden ja ovien uudelleen tiivistäminen? Mistä tiivistenauhaa metritavarana?
    Muita ideoita metelin vähentämiseksi?

    - Ajotuntuma: Tällä hetkellä paineet renkaissa 2,5. Uskaltaako paineita nostaa ja kuinka paljon, ja onko vaikutus kestopäällysteellä ajamiseen paineita nostamalla tuntuva? Mitäs renkaat tykkää moisesta?
    Muita ideoita ohjaustuntuman parantamiseen? Isommilla kumeilla kun yhteys tiehen tuntuu ns. kivireen vetämiseltä...

    - Cruise paskana: mistä löytyy tyypillisin vika cruisen toimimattomuuteen? Kallis/hankala korjata?

    - entäpä automaattilootan vaihtaminen manuaalin tilalle? Helppoa vai ylivoimaista ellei jopa mahdotonta?

    Tässähän näitä, ja lisää mukavuusideoita saa esittää, olen isoa rohjoa käyttö/perheautona arvostava nyypiö, joten anteeksi tyhmät tai usein kysytyt kysymykset ja kiitokset vastauksista jo etukäteen..
     
  2. kivinen

    kivinen 1st gear

    Rengaspaineita laskemalla kulkee pehmeämmin. Renkaan kyljessä lukee yleensä mitkä on maksimipaineet täydellä kuormalla.

    Vaihtaisin mielelläni tuon manuaaliaskin hilppeineen th 350 automaattiin. Löytyisi myös vetolevy moottoriin, jos se vain vanhan mallin moottorista käy tuohon uuteen. Vaihdossa voisin ottaa sitten vauhtipyörän omaani.
     
  3. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    "Rengaspaineita laskemalla kulkee pehmeämmin". Jep, mut ainakin oma 33x12,5x15 renkainen Blazeri rullas paremmin ja rengasäänet väheni paineita nostamalla. Eli myös itellä oli ens tollaset 2.5 paineet mut sit nostin ne vajaaseen kolmeen ja mun mielestä se oli kokonaisuutena vähän parempi etenkin maantieajossa, siis kesäaikaan. Vaan toihan on sen verran helppoa puuhaa että kannattanee ihan vaan testailla mikä itestä tuntuu hyvältä :wink:
     
  4. hpotteri

    hpotteri 1st gear

    oma -88 blaze tuntuu kulkevan kun kiskoilla vaikka alusta on huomattavasti pehmeämpi kuin vakiona ja alla 35x15.5x15 renkaat. (voi ajaa yhdellä sormella moottoritie nopeuksia).. massaa laitoin alustaan noin 15kg-> hiljenee huomattavasti..mielestäni auto on siedettävä vaikka autosta on sisusta poistettu. kaikki jyrinät viittaa viallisiin murroksiin tai vääriin kardaanikulmiin ja jos auto ei meinaa pysyä tiellä tarkista puslat ja nivelet,ja toki simpukan timmeys.. isot renkaat ei tee autosta huonoa ajaa vaikka monet näin ajattelevatkin...
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Miul kans Blazerista (K5 bensa -89) cruise paskana ja kiva olis saada kuntoon...
    Ja manuaaliaski löytyy myös jonka mielelläni vaihtaisin automaattiin, millainen homma se siis olis???
     
  6. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Itsellänikin ajettavuus parani kesällä paineita pitämällä noin kolmessa kilossa. Talvella se 25 on pidon vuoksi parempi.
    Jyrinä voi johtua joko karkeasta kuviosta (Joku MudTerrain tai Swampper tai vastaava). Myös joku nivelien kuluma tai ohjauskulmien liika kallistus tai kardaanien epätasapaino mahdollisia jyrinän syitä.
    Itslläni on Bf Goodrichin KO renkaat kokoa 33X 12.5, eiä ole juurikaan kohtuutonta jyrinää vaikka pehmustetta ei ole juuri muuta kuin penkissä ja massatkin lähes kokonaan jääneet pois peltien muotoilun yhteydessä.
     
  7. Rytari

    Rytari Gearhead

    vaihtakaa sitten heti suosista ylivaihteinen tomaatti jos alatte vaihteleen manuaalia automaatiksi, ittellä on 400:n loota suburbanissa (tekn. vastaava kuin blazet) ja tiheistä peristä johtuen toi mun 6.2;n huuttaa suorilla kuin IIWW aikainen pommikone, vaihdan sen heti vaan 700:ksi kunhan vaan löydä jonkun viisaan joka kertoo mitä kaikkea pitää muuttaa... ja tietysti, se laatikko tarvii hommata, mut sitte multa jää jollekkin tarvitsijalle 1 kpl sopivan vahvaa 3 pykäläistä tomaattia...
     
  8. EePee

    EePee 1st gear

    Laatikoista sen verran , että itselläni on toisessa Blazerissa ei "ylivaihteellinen" vaan lukkoturbiinilaatikko (TH-350) . Turbiinilukko toimii manuaalisesti katkaisijalla ja kierrokset tippuu noin 400 :lla.kun kytkee lukon päälle. Huomattavaa säästöä polttoaineessa kun tien päällä matkaa.
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Turha kai ehdotella, mutta vakiorenkailla mukavuus lienee eri luokkaa.
     

Kerro tästä muillekin!