Miten lapsellisesti aloitit oman "autonrakentamisurasi&

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Anonymous, 17.6.2005.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Itse valmistin perunasta valumuotin johon valoin vanhoista uudenvuodentinoista tyylikkään ja asiallisen V8 merkin.
    Tämä merkki asennettiin sitten 64 Fairlane Ranch Wagonin perälautaan bostikilla.
    Customoinnin tikapuiden toinen askel : mummiparkani vanha vaaka sai luovuttaa vaakakuppinsa Fairlanen ilmanputsarin kanneksi. Tähän messinkiseen hipo osaan tuli sen etuosaan taidokas kaunokirjoitus-"Ford" , joka aplikoitiin tähän taidonnäytteeseen kontaktimuoviin taidokkaasti kaiverretun ( partakoneen terällä) sapluunan ja valkoisen miranolin avulla.
    Tää oli vuonna 77. Jumanklavita, ellen muuten väärin muista niin tää mummon vaaan kuppi saattaa vieläkin roikkua siellä senaikaisen tallin seinällä.
    No nää perinteiset perännostot ,karvasisustukset, jenkkilipun maalaamiset tankkiin ym. tuli sitten myöhemmin. :)
     
  2. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Suunnilleen 10-12 vuotiaana purkamalla '62 consulin varaosiksi, osat on vielä tallessa eikä varsinainen aihio ole juuri edistynyt.
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Onkos mopemanilla monesko vuosi projekti levällään? joko sillä kortinpuolesta pääsisit ajelemaan vai vieläkö joutuu odottamaan korttia ja kasausta?
     
  4. HEMI

    HEMI 1st gear

  5. kärrypoika

    kärrypoika 3rd gear

    :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl:

    Toi oli liikaa :D :lol: 8)
     
  6. tuiremc

    tuiremc Gearhead

    Matkaradiomme, vanha nahkajäljitelmäkuorinen Luxor, lakkasi toimimasta. Isä kuitenkin laittoi sen kaappiin, ehkä ajatellen että sen voisi vielä korjata. Minua kiinnosti ylettömästi mitä moinen vempele on syönyt, joten luvan ruinattuani sain purkaa sen p....n päreiksi. Voi sitä purkamisen autuutta, johtoa ja komponentteja oli pitkin lattiaa. Eihän siinä ollut ajatustakaan että sitä kokoaisi mitenkään takaisin, roskiin joutui vanha Luxor-parka lopuksi.
    Samaa linjaa on noudatettu siitä lähtien...
     
  7. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Tehtiin 13 vuotiaana mäkiauto käyttäen pohjana paksua vaneria. Pohjalevyn koko oli noin 120 cm x 240 cm.

    Renkaat oli lastenvaunujen kromatut pinnapyörät. Niitä meni useita solmuun ulosajojen yhteydessä.

    Autoon laitettiin polkuauton istuimet peräkkäin ja nokalle rakennettiin kakkosnelosista ja romusta mahdollisimman V8 moottorin näköinen "kone" jonka päälle saatiin vielä faijan auton vanha kromi-ilmanputsari.

    Myös tuplapakoputket siinä oli. Sekä oikean auton lisämittaristo.

    Rallirattikin asennettiin, mutta ei osattu/viitsitty tehdä toimivaa ohjausta.

    Tätä rakennelmaa sitten työnnettiin meidän kotitien mäen päälle ja laskettiin alas. Usein se pysyi tiellä koko matkan alas.

    Mutta yhtä usein matka päätyi tienposkeen nokkospuskaan. tai jos mentiin vasemmalle niin matka päätyi naapurin lauta-aitaan.

    Oli paljon jännempää ja hauskempaa kun ei ollut ohjausta.

    8)
     
  8. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Kirjalliset on ens viikolla! viimisen 30 vuoden aikana on tapahtunut sen verran, että myös aihiosta on jo purettu etulokasuojat ja ovet irti. joten kyllä se siiät vielä valmistuu, ehkä hyvinkin pikaisesti. Kenties jo 2064 satavuotispäiville.
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mulla on yhä 1920-luvun Junghans herätyskello työn alla kenkälaatikossa. Ja on ollut vuodesta 1983. Se jousen vapautuminen pisti projektiin mutkia. Samoin hienoruuvareiden puute. :odroll:

    Jo jos eläkepäiville valmistuisi..
     
  10. VRC

    VRC 1st gear

    Melkein sama tarina kuin WBBC:llä,

    Isä ja setä tekivät meille nassikoille mäkiauton ihan niinkuin silloin muinoin oli tapana, parista laudasta alusta johon ruuvattiin vanhat lastenvaunujen akselit kiinni, ratti putkineen jostain vanhasta skodasta, ohjausvoimat välitettiin vaijerilla ja rissoilla. Jarruja ei muistaakseni tarvittu eikä kaivattukaan.:D

    Mutta eihän me juniorit ymmärretty silloin avoautoilun hienoutta, piti saada umpikori.
    Käytössä oli 7/8 lautaa ja siitä nikkaroitiin farmarimallin koppa kaikkineen, myös aukeavat ovet ja peräluukku. Hieno tuli. Valotkin tehtiin kahdesta taskulampusta.

    Tämä oli myös ensimmäinen ajoneuvo millä ajettiin maantiellä, kun kaikki vanhemmat olivat nukkumassa niin me poijaat lähdettiin autolla päristelemääm (siinä oli tietty päristin tuohesta), silloin paikallistie oli vielä savipintainen ja siinä oli jyrkkiä mäkiä, tosin hikeä pukkasi työntää kottonen mäen päälle mutta alamäet oli mahtavaa laskea pimeässä taskulamppujen valokiilojen valaistessa ihan oikeaa maantietä 8)

    Auto oli yksipaikkainen eli jouduttiin vuorottelemaan ajovuoroja mutta porukalla työnnettiin mäen päälle, semmoinen racing-team se oli silloin.

    Lautakorista kasvanut kokonaispaino muodosti ongelman ja siinä kävi sitten niin että kun serkkupoika erään kerran vuorollaan kokeili vauhdin hurmaa yhdessä jyrkässä mäessä, niin ensinnäkin petti ohjausvaijeri jonka seurauksena etuakseli löi linkkuun jonka seurauksena auto kääntyi poikittain ja lähti sitten kierimään kyljittäin alas mäkeä. Serkkupoika sai tapauksessa sen verran ruhjeita että nämä öiset ajelumme tulivat julkisuuteen eikä tarvittavaa avustusta solmuun vääntyneiden vanteiden uusimiseksi saatu. :soosoo: :cry:

    Siihen loppui mäkiautoilu mutta me onnistuttiinkin melkein oitis hankkimaan lievästi epäkuntoinen mopo korvikkeeksi.... mistä alkoikin sitten kokonaan toinen epookki.
     
  11. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Samoihin aikoihin me yritettiin ruinata yhtä vanhaa hylättyä Fiat kusiaista yhdeltä vanhalta papalta.

    Oltais tehty siitäkin mäkiauto keventämällä moottori ja kaikki muu painava pois.

    Onneksi jäi suunnittelun asteelle....
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    Samanlainen mäkkäri mekin tehtiin broidin kanssa kuin tuolla edellä on mainittu. Kovalla vauhdilla laskettelin autokatokseen ja muistin etteihän tässä ole jarruja.
    Hirvitti ajaa suoraan seinään, joten kiskaisin ohjausnarusta tavoitteena vasen seinä, josko vauhti kaartaessa vähän ehtisi hidastua. Seinään mentiin ja vielä harava ja muutarojua tippui laudan raoista päälle.
    Broidia nauratti niin että paskat tuli housuun :lol:
    Vähän vanhempana päällystin kuplan sisuspellit kojetaulua myöten plyyshillä. Komeahan se silloin oli olevinaan.
     
  13. pas2

    pas2 Gearhead

    No joku rikkinäinen radio sitä kait tuli ekana "korjattua", autoilu sen sijaan alkoi, kun hotrodattiin serkun kanssa mummolan vintiltä kaivetut vanhat lastenvaunut, joissa enoa oli kuskattu (mutsille ne oli hommannu uudet kun nämä kärryt olivat jo mummolle tullessa olleet vanhat).
    Ensmäsenä lähti hittoon "ruma" nahkainen kuomu ja sitten sitä madallettiin niinko sektionoitiin matalemmaks ja maalattiin tietty liekit kylkiin yhdestä mun pikkuautosta mallia otettuna. Hiukkasen harmittaa nykysellään kun kattoo tuollasten vaunujen hintoja tänä päivänä. Tosin hauskaa taisi olla koko rahan edessä kun kallioilta laskettiin alas (hiekkatiellä ei menny muka tarpeeks kovaa).
     
  14. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    Olisinkohan ollut yhdeksän, kun rakensin "mäkiauton" ihan itse vanhasta lastenvaunun alustasta ja yhdestä laudasta. Sen laudan kun naulasi siihen keskelle poikittain, oli auto valmis. Ei jarruja, ei ohjausta, istuimena se lauta ja hauskaa riitti.

    Se ei kuitenkaan yhtä kesää pidemmälle riittänyt, eli seuraavaksi alustalle rakennettiin pohja ja laidat, eli se muuttui kärryksi. Sillä kärryllä laskettiin mäkeä, mutta pikku hiljaa kärryn kätevyys kesämökin klapienkuljetusvälineenä huomattiin.

    EVO III olikin sitten vuorossa muutaman vuoden päästä, kun kärryä haluttiin suurentaa ja jätelaudasta koottu koppa alkoi olla aika kondiksessa. Tavarana käytettiin tässä versiossa myös uutta lautaa ja koppaa pidennettiin, että saatiin kunnon kuorma-automainen takaylitys. Ainoa EVO II:sta kelvannut osa oli etulauta, jossa oli hienosti jostain palikan edellisestä käytöstä jäänytkaksi pyöreää kuoppaa, jotka ovat aina saaneet palvella imaginäärisinä ajovaloina. Taisin olla 11-12 kun tämän rakensin, ja EVO III toimii edelleen lähes 15 vuotta myöhemmin mökin polttopuukuljetuksissa ja etenkin talvella, kun vesi haetaan kaivosta, sillä sitä 60 litran sankoa ei saa kotiikärryillä hangessa kulkemaan.

    Eli eka projektini valmistui ajallaan ja on edelleen käytössä. Aika hyvin vai?




    nojoo... pitää myöntää, että mäkin purin joskus 8-vuotiaana käkikellon, jota ei enää kasaan saatu.
     
  15. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Kuuskyt luvun alussa tein pahvilaatikoista Jeeppejä. Josku piti ihan vesiväreillä maalata. Toi mäkiauto aika oli vaaroja täynnä kun välillä tuli kokeiltua miten se auto kääntyy jos laittaa ne narut ristiin. Onneksi ollaan vielä hengissä. kodin viereltä meni toi vaasa kyyjärvi tie jossa oli piki, sai hyvät vauhdit kun ainut mäki täälläpäin sattui juuri siihen.
    Enoon sylistä ekat ajot Tähtiperällä.
    Oikeiden autojen ensimmäinen oli 1250 Sumppi.
     
  16. Ala-asteella aloitin heti kunianhimoisella Kopteri-projektilla. Piirsin suunnitelmat ruutupaperille ja kävin 10 minuutin luonnostelun jälkeen työhön. Tarkoituksena oli muokata pappa-Tunturista komea, pitkäkeulainen "chopperi"

    Katkaisin runkoa istuimen alta, tarkoituksena saada penkki mahdollisimman lähelle maantietä. Ei onnistunut kovin häävisti 11 -vuotiaalta. Paperilla homma näytti paljon helpommalta... no ajaahan sillä kai ilman penkkiäkin....

    Etuhaarukka puolestaan... ilmeisesti mikä tahansa putki ei kelpaa jatkopätkäksi haarukalle.. ja millä h---lvetillä tuo rengas saaadaan irti.... rautakanki ehkä auttaa... janämä turhat metallivaijerithan voi ilmeisesti leikata poikki, kun eivät kuitenkaan riitä uuteen pitkään keulaan... ai niin, mutta mitenkäs ne jarrut nyt toimii... ..

    ..loput saa jäädä oikestaan kertomatta :) Sanotaan kuitenkin, että laite ei koskaan päässyt lehtien keskiaukeamalle. Ei tullut moottoripyörää, mutta eipä ollut enää mopoakaan.

    Uskon virheen olleen juuri tuo liiallinen suunnittelu. Nykyisin tartun mieluummin heti toimeen ja säästän paperihommat muille.

    Hyvin suunniteltu on jo puoliksi pilalla!
     
  17. PimpCaddy

    PimpCaddy 1st gear

    ...Penskana rakentelin kaikki radio-ohjattavani heti kun sai ne paketista ulos. Maalattiin uusix, ikkunat tummennettiin ja perää nostettiin...

    8-vuotiaana sain ajaa faijan sylissä 1,5 vuotta vanhaa aspenia landella. Olin ihan ossissa ja muistan sen lopun ikääni (vaikkei jalat yltäny polkimille). 16-vuotiaana sain faijalta valtterin (minkä myin muuten tossa helmikuussa, kun se oli jo niin kovalla projekti asteella, ettei oma aika riittäny). Jäi kärrystä monet hyvät muistot.
    Puunasin sitä 4D tolppaa kaikki vapaa-ajat ja irrotin ja kiinnitin vuorotellen melki kaikki mahdolliset osat. Opettavaiset alkuvuodet..
    8) 8) 8)
     
  18. tuomas k

    tuomas k 1st gear

    Ihan pikkupentuna tuli tehtyä myöskin sellainen mäkiauton tapainen ja alustana - kuten näköjään aika monella - oli vanhat lastenvaununi. Ei kai siinä muuta tarvinnut kuin kuomu pois ja mäelle siihen alustan päälle istumaan. Lasku taisi kyllä aika säännöllisesti päättyä ojaan, mutta hauskaa oli :lol: 10-vuotiaana sitten ostin omilla rahoillani ensimmäisen autoni, eli Datsun Cherry 120A:n vuosimallia -81. Siitä yrittelin ruosteita korjata ja tulipa väkerrettyä suora putki ilman vaimentimia ja takakonttiin piti tietysti raahata kotistereoiden kaapit. Cherryn myin pois vuonna 2000, mutta jälkeenpäin on kyllä harmittanut ja kaduttanut erittäin paljon kun sentään niin paljon muistoja kyseiseen autoon liittyi :cry:
     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

    Joo mullakin radio-ohjattava sai pentuna parannusta, ensin leikkasin kaikennäköiset spoilerit ja levikkeet poijes, kevensin siis, sitten jäykensin alustan, taakse rakensin itse slicksit alle, lisäsin jännitettä=> kulkee kovempaa, viritin ohjauksen (fast steering) ym.
    Ei saakeli, samaa teen nyt mutta isommassa mittakaavassa, ei paha!

    - Taneli
     
  20. Otzi

    Otzi Gearhead

    Nelitahdin kovaääninen pauke halaji mielessä jo joskus n. 9 vuotiaana. Mäkiautojahan täällä teksasin tasangoilla on turha väsätä. Niimpä kaivelin esiin meirän äijän vetävän ruohonleikkurin, huom, ei ajettavan vaan sellaisen jonka perässä kävellään. Siitä sitten heti pakoputki irti että saadaan tienoolle pauketta. Sitten valjastin sen perään n. ½m etäisyydelle vanhat lastenvaununi jollain naruhässäkällä ja istahdin siihen. Sitä sai kätevästi ohjailla leikkurilla kun itse istuskeli kärryissä ja katseli "vilkkaasti" vaihtuvia maisemia. Terään osuneet kivet lenteli hurjasti meidän kylän hiekkatiellä ja leikkuri paukutti tasaisesti ja LUJAA. Sitä kivaa riitti sitten niin kauan kun vetosysteemit hajosi. Suunnilleen puoli päivää. Ennemmin kuitenkin kun vanhemmat tulivat kotiin. :argue: :odroll:
     

Kerro tästä muillekin!