Ristikudosrenkaita tarjolla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja Kasi-Pasi, 5.2.2004.

  1. Otto

    Otto Gearhead

    No just sitä Föniäkkiä tarkoitin. Kyllä mäkin siinä kiinnitin huomiota tähän rengasvalintaan. Tosin mun eka ajatus oli että "fiksu veto" eikä suinkaan että "miksei sillä o rättikumeja kuten kaikilla muillakin"... Eikä niitten yläreuna juurikaan edes näy kun ne on sopivasti siellä loksun sisällä, kuten pitääkin. :) Ja jos noin pienestä, siis renkaan reunakuviosta mostly, on homma kiinni niin sittenhän voi alkaa katselemaan vähän joka lullaa että onkos nyt oikeanlaiset pultit... ejjukenaut, mopilismin alkuoireita!

    Ei muiden rengasvalinnat mulle kuulu, kunhan nyt jotain tässä...

    Pelkästään renkaita vaihtamalla auto ei mun mielestä kuitenkaan muutu kustomiksi. (Ei käyttöautokaan ole automaattisesti tuuninki auto vaikka siinä olisi iiisot vanteet ja nahanpalat ympärillä.) Ja onhan muitakin kiiteltyjä rättirengas-vapaita kustomeita, kuten esmes se '57 stw Buick.

    Ei mulla o mitään rättirenkaita vastaan, ne on hienoja. Pitää vaan puolustella niitä rumia kapeampia valkoisia rantuja, kun mun autossa on sellaset. :)

    Juu, mopiili-osastolla höpistään, taitaa olla useampikin kaappi-mobilisti paikallla? Heh... :)

    Kinataanko vielä, Kasi-Pasi lupas lähettää virtuaali-Mynthoneita. :D :D :D
     
  2. Chrome

    Chrome 1st gear

    Kun kerran kinaamaan lähdettiin :)

    Mulla oli aikoinaan -56 Caddyssa radiaalit ja kun myöhemmin ajelin toisella samanikäisellä ajoneuvolla jossa oli rätit niin kyllä ne ajo-ominaisuudet paranevat suomen maanteillä huomattavasti johtuen urista.... perus kaupunkiajossa en kyllä eroa liiemmälti huomannut (mitä ne ajoittaiset nykäisyt sivulle kun rättirengas haluaa erisuuntaan kuin kuski)

    Silti meinaan nykyisessä Buickissa rätit pitää alla! leveämmät saisivat vaan valkosivut olla.
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Puolustin leveitä valkosivuradiaaleita Partnerilta, mutta mikään ei koville ota... "aivan liian leveät noihin vanteisiin"-ihmetytti vaan mistä se näkee siinä kuvassa sen vannekoon. Ajelen itse mm. yli 10v. vanhoilla 8.00-14 rättirenkailla, jossa on 3" leveät "beigesivut". Onhan noissa paljon korkeampi profiili kuin radiaaleissa ja tuovat näyttävyyttä keltasivuineen kaikkineen, mutta niillä on kyllä oma tahtonsa suurilla nopeuksilla urateillä viedä auto välillä poimimaan sieniä metsästä.. :wink: Kaupunkiajossakin nuo nykäisyt huomaa ajoittain, mutta muuten ihan OK:t.
     
  4. spinout

    spinout Gearhead

    Nih, ja tuo ylläoleva vieras olin siis minä volframi (kaikista metalleista vaikeimmin sulava) joka ajelee 'beigesivuilla'. Ehkä toi uraherkkyys korostuu sinä, kun noi urat teihin ovat jyystäneet riisikuppikipot nastarenkailla, joissa on pienempi raideväli, joten vain toisen puolen pyörät ovat urien syvimmässä kohdassa, kun niihin sattuu ajamaan jonkin verran leveämmällä jenkillä.

    Päällystämättömillä teillä ja nupukivikaduilla rättirenkaat ovat muuten aivan ylivoimaisen mukavat radiaaleihin verrattuna.
     
  5. PARTNER

    PARTNER 1st gear

    Aiemmin jo mainitsin että minulla on ollut 11 vuotta sama auto alla.Kun tein siihen alustaremontin ja uusin kaikki puslat & nivelet niin ajettavuus parani huomattavasti.Rättirenkailla autoni ei ole lainkaan huonompi ajaa kuin teräsvyöradiaaleilla,päinvastoin huomasin rättirenkaissa monia hyviä puolia.10 vuotta alkaa olla pitkä ikä renkaalle kuin renkaalle,ei ole ihme että sellaiset hakee urissa.Tarkistakaapa huviksenne myös ilmanpaineet,moni ei tunnu tietävän niistäkään oikeita suosituksia.Rättirenkaisiin ei päde samat ohjeet kuin johonkin 80`s piilofarmariin.1950-luvun autot on juositukseltaan ja alustaltaan suunniteltu rättirenkaille.Miten alkuperäistä vastaavat renkaat voivat huonontaa ajo-ominaisuuksia?.Yli 10 vuotta vanhat renkaat kannatta heittää kuminpolttoon vaikka rodiin ja ostaa uudet rättirenkaat alle.Jos aikansa eläneet rättirenkaat vaihtaa uusiin radiaaleihin niin varmasti syntyy mielikuva miten huonot ne vanhanaikaiset renkaat oli.Tänä päivänä noita uusia rättirenkaita saa suomestakin ja tuollaiset mielikuvat on aika heittää romukoppaan.Pitääkö meidän suomalaisten kulkea jälkijunassa tässäkin asiassa.
     
  6. Kasi-Pasi

    Kasi-Pasi Gearhead

    Laitan mynttooneita tulemaan, heti kun keksin miten ne muutetaan sähköiseen muotoon :wink:
    Eiköhän rättikumien valinta oo aika pitkälti myöskin asennekysymys? Jos mahdollisimman hyvä ajettavuus on lähtökohta nro 1, niin tuskin tällaiselle tyypille tulee edes mieleen kysellä ristikudosten hintoja... Oma mielipiteeni on ainakin, että väliäkös pienellä vetelyllä, kunhan ulkonäkö petraantuu! Ja yllätyin muuten itsekin, että välillä auto tuntuu jopa paremmalta ajettavalta kuin entisillä radiaaleilla...
    Ja kustomiksi muuntumisesta oon samaa mieltä kuin Otto, että kyllähän sitä rautasahaa pitää ensin käyttää (ja vasta muotoiltu lopputulos kruunata hienoilla renkailla...heh)!
    Mulle on ihan sama, vaikka jokainen tunkis autoonsa vanhat talvikumit, joista on nypitty nastat pois. Kunhan vaan aikoinani mainostelin hyvän asian puolesta siinä toivossa, että joku muukin "näkisi valon" ja tekisi mobiilistaan tai kustomistaan mun (ja monen muunkin) silmissä huomattavasti hienomman. Ja ellen väärin arvele, niin kohta liki 30 harrastajaa, ellei jo ylikin, on toiveeni toteuttanutkin!
    Ja mitä siihen ´57 Buickiin tulee, niin kaikki kuulemani kommentit hienouden jälkeen liittyvät yleensä niihin alla pyöriviin mustiin jättipalloihin... :lol:
    Mielipiteitä on joka asiassa monia ja harrastelkoon jokainen niin kun hyvältä tuntuu. En minäkään kuuntele, mitä en saisi autolleni tehdä, vaikka mobilistialueella liikutaankin...


    Niin, ja jos jollain jäi vielä jotain painavaa sanottavaa omista tai muitten rengasvalinnoista, niin eiköhän olisi jo paikallaan aloittaa ihan uusi aihe tuolla renkaat ja vanteet-otsikon alla. Voi meinaan olla, että kohta joku "oikea" mobilisti menettää viimeisetkin haivenet päälaelta, kun ukot haastelevat täällä vain kustomien ulkonäöstä...
     
  7. spinout

    spinout Gearhead

    >Yli 10 vuotta vanhat renkaat kannatta heittää kuminpolttoon

    Täällä on kuin rengaskauppiaita liikkeellä :) Tiedän, että kuminkoostumus muuttuu jonkun verran vanhetessaan, mutta sillä on museoajoneuvon vähäisillä maileilla lähinnä teoreettinen merkitys. Yleisominaisuudet ovat melko samat kuin uutena, jotka ovat yhä OK ja kun pintaa riittää, niin ne hienot 'beigesivut' heitän pois vasta sitten, kun on pakko..

    Ajo-ominaisuudet ovat muutenkin parantuneet, koska vahvistin takalehtijousia, eteen asensin kallistuksenvaimentimen ja niveliä vaihdettu hiljattain.
     
  8. KPS

    KPS 3rd gear

    Ruuvasin omaan kärryyn rättirenkaat alle pari kuukautta sitten, ulkonäköä tuli mielestäni enemmän, kuin mitä ajo-ominaisuudet heikkenivät. Renkaat on tehtaan ilmoittamaa kokoa (14 tuumaa). Vaimon kommentit olivat negatiiviset uraherkkyyden suhteen, mutta minua se ei häiritse. Mukulakivellä ovat tosi hiljaiset. Olemuksesta tuli korkeamman profiilin johdosta jotenkin ryhdikkäämpi kuin aikaisemmin. Enpä taida enää radiaaleja alle vääntää. http://public.fotki.com/Mikko58/car_sho ... m3100.html
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mistä löytyisi -51 VW kuplaan 16" vanteille renkaita 1-4 kpl ei btarvii olla uusia kunhan ilma kestää ja olisi pintaa katsastukseen!
    040- 567 54 98 / Kari
     
  10. B 49

    B 49 Gearhead

  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    5.00- 14 renkaat

    oisko tääl kellään tiedossa mistä sais 5.00-14 tai 145/80-14 renkaita? ois tarvis.
     
  12. SamiL

    SamiL Gearhead

    On täällä jollain tiedossa ;)
     
  13. Arska tehtaalta

    Arska tehtaalta 1st gear

    Mitä maksaa 800-15 kolmen tuuman valkosivulla... kaikki neljä ?
     
  14. SamiL

    SamiL Gearhead

    Coker 760 euroa. Muita ei taida ollakaan 8.00:na.
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    kun tämä kysely linjalle meni niin,miten leveällä valkoposkella saa 14"rättikumia kun luettelossa ei taida olla kuin 2 1/4"leveällä
     
  16. SamiL

    SamiL Gearhead

    Taitaa olla Lester 8.50-14 2 7/8" valkosivulla. Luettelossa sitä sanotaan 3-tuumaiseksi.
     
  17. 59

    59 Gearhead

    Tänä kesänä tapahtumia kiertäessä on ollut ilo huomata miten paljon on alkanut autojen alla näkyä rättirenkaita. Toivotavasti sama linja jatkuu ja joskus päästään 40-50 lukujen autoissa vyörengasvapaaseen aikakauteen. :D
     

Kerro tästä muillekin!