Bensankulutusta alemmas asetonilla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Anonymous, 12.10.2005.

  1. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Kertokaa nyt mitä se asetoni maksaa litra?
     
  2. KimT

    KimT 1st gear

    Oisko Bilteemassa 2-3 egeä se 1 l pullo?
    Rautakaupassa ehkä saman, apteekista en tiedä. Se maksaa niin hiivatin vähän, meinaan jos esim. 80 l menee 120 ml Audissa, eihän se ole mitään.

    Edit. 1 l on 1000 ml, eli riittäisi noin 600 l dieseliä ja hieman enempään bensaan. Katsoin kaavaa jossa on teho/kulutuskäyrä. Siitä otin nuo millilitralaskelmat. 1 ounce on 29 ml, 2 ouncea 10 gallonaan on 60 ml n. 40 litraan. En ollut desimaalipilkkujen kanssa niin nirso. Pipetin kanssa tuo on annosteltava!
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Hyvä pointti tuosta alkoholin sekoittamisesta bensaan jota kovasti suunnitellaan, ja jota kansa toivoo.
    Eli tuossa tekstissä sanotaan mm. että alkoholi sekoitettuna bensaan nostaa bensankulutusta! ja sillä on vastakkaisia vaikutuksia kuin asetonilla.



    Contrast with Alcohol

    In contrast, alcohol has been shown to be corrosive in an engine, yet they put THAT into gasoline. Alcohol in general is anti-mileage. Alcohol is no good in fuels. In Brazil, millions of engines and fuel systems were ruined by alcohol. Yet they are talking of doubling the amount of alcohol in gasoline.

    Furthermore, alcohol increases surface tension, producing the opposite effect from acetone. Alcohol in fuel attracts water. This hurts mileage because water acts like a fire extinguisher. Some cars may run badly and even quit due to the incombustible nature of the water-laden fuel. We know of a dozen cars that recently stopped running due to water in the alcohol and gas mixture. In my Neon, it frequently has cut the MPG in half on trips when I take pot luck at the pump.

    In below-zero weather, the water and alcohol can form abrasive, icy particles that may damage fuel pumps and clog injectors.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    siis miten niin kansa toivoo
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    kuis paljo asetoonia uskaltaa laittaa bensan sekaan?
    1dl / 50l??
     
  6. KimT

    KimT 1st gear

    Suosittelen jokaista lukemaan itse linkin joka alkaa Pure-energy jne, siinä 1:ssä viestissä.
    Käyrän mukaan joka myös sieltä löytyy kaiken tekstin lisäksi, osoittaa se, että 10 gallonaan, noin 40 l bensaan, voi sekoittaa 2-3 ounce, 1-ounce, on 29 ml, joten sen mukaan väliltä 60-90 millilitraa voi sekoittaa bensaan, joka tekee noin 100 ml, eli 1 dl n. 50 litraan bensaa. Dieseliin hain käyrästä optimaalisen tuloksen, joka on hieman pienempi määrä kuin bensaan. Dieselihän on muutenkin pihi, miksei asetonin suhteen?
     
  7. z 28 jari

    z 28 jari Gearhead

  8. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tonton nyt on jo tiistai saa herätä jo ja kertoa, että räjähtikö kamalan kone vai miten kävi ja paljonko kulutus putosi!
     
  9. kivinen

    kivinen 1st gear

    En suosittelisi kokeilemaan ainakaan missään Vw:n tdi-moottoreissa tai vastaavassa. Eräässä firmassa ilmeisesti haettiin aineen loppumisen takia lisää kannulla, jossa oli ollut ketonia. Ketoni on suhteellisen samantyyppinen aine kuin asetoni. Erittäin tehokas palava liuotin, jne.

    Ketonin määrästä ei ole varmaa tietoa, koska tankkaajat tietenkin kiistivät tapahtuneen, mutta arvioin määrän kanisterin perusteella olleen noin 0,5-1.5% luokkaa ja hyvin sekoittuneena.

    Tuloksena oli kaksi kertaa hajonnut ruiskupumppu (toisesta akseli poikki) ja kaksi kertaa jumiin jääneet suuttimet. Suuttimet eivät auenneet testipenkissä vielä 300 barin paineessa. Paineen korkeudesta en tiedä varmasti, mutta dieselkorjaamon edustaja näin kertoi. Suuttimet ja pumput hajosivat tietenkin eri aikaan, jotta auto oli mahdollisimman paljon pois käytöstä.

    Ihmeellisintä oli se, että aine ei tuntunut poistuvan järjestelmästä, sillä viimeinen pumppu hajosi kolmannen tankin kohdalla. Asia voisi tietenkin selittyä sillä, jos ketoni liukenisi paremmin veteen kuin dieseliin(hydrofiilinen aine) ja aina kun vesihelmi pääsisi imuputkeen, olisi sen ketonikonsentraatio varsin suuri. Aika hakuammuntaa vian syyksi....
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jee, tulispa kertoon ton suomalaisille. Masinolia tankkiin.
     
  11. JavelinAMX-71

    JavelinAMX-71 1st gear

    Masinolia laitetaankin vain kaasarikoneisiin!!!
     
  12. coupe 74

    coupe 74 1st gear

    Kerran kävi niin et alkoi mun kadetti(diesel)rykimään (jäätyi) ajattelin et perkele tuossa hyllyllähän on masinolia..eikun koko pullo tankkiin ja kierrosta ja kuin taikasauvan iskusta alkoi pelittämään. :eek:
     
  13. KimT

    KimT 1st gear

     
  14. kivinen

    kivinen 1st gear

    Eipä se vaan ole hatusta vedetty. En vaan halua kertoa firman nimeä, koska en halua loukata tankkaajia tai muitakaan asianosaisia, vaikka saattavat kuitenkin tapauksen tunnistaa. Tahdon kuitenkin kertoa tapauksesta, jotta kenenkään ei tarvitsisi omasta pussistaan maksaa moisia rahoja.

    Ajoin itse autolla kun siitä jysähti suuttimet toista kertaa jumiin. Lisäksi tankkasin itse auton tankkauksen numero kaksi tapahtumaketjun aikana. Ihmeellisyyden sekoitan tapaukseen siksi, että Vw:llä tai diesel korjaamolla ei ollut koskaan tullut samanlaista tapausta vastaan. Viimeisen pumpun rikkoutumisen jälkeen(akseli poikki) tankki tyhjennettiin ja huuhdeltiin. Siitä eteenpäin en tapauksesta tiedä, koska vaihdoin työpaikkaa.

    Jos tapaus on hatusta vedetty, selitä itse mikä voi jumittaa kaksi sarjaa suuttimia ja kaksi syöttöpumppua? Minun järkeeni käy vain vieras aine polttoaineessa.
     
  15. KimT

    KimT 1st gear

    Olemme siis tilanteessa jossa yksi pitkä artikkeli todistuksineen ja käyrineen puoltaa asetonin käyttöä pienissä määrissä polttoaineen yhteydessä. Sitten on yhden suomalaisen väite vastassa joka kertoo tapahtumasarjan jossa Ketoni (kuuluu asetoniryhmään) todennäköisesti on aiheuttanut 4 suuttimen jysähtämisen kiinni ja kahden dieselpumpun särkymisen? Mikä sen voisi särkeä. Olen avannut ja korjannut useita Boschin pumppuja, niissä on vain teräsosia sisällä, paikoissa jossa polttoainetta on. Menikö muuten kaikki suuttimet kerralla? Mitä sitten tapahtui?

    Audissa tankki on muovia. Miten lienee VW:n kanssa. Jos se on kuten "ryssän" jerrykannut, maalattu sisältä, liuottaa lähes mikä aine tahansa maalin irti. Irronneet maalit, myös väliaikaisesta kanisterista jonka mainitsit, kulkeutuu ehkä pumppuun ja suuttimiin. Ongelma on dieselsuodatin välissä. Sen läpäisee vain mikrohiukkaset. Jokin tässä asiassa mättää aika pahasti! Polttoaineuodattimen olisi ensin pitänyt tukkeutua. Neste joka kulkeutuu suodattimen läpi ei riko mitään. Moottori saattaa hyytyä tai sammua, muttei paikat mene rikki.

    En viittis herjata, saatat olla oikeassa tämän yhden auton suhteen, mutta mitä lie ollut siinä pänikässä jossa ketonia + muuta (dieseliä?) oli säilytetty? Ja sitten sait kenkää firmasta, vai mitä kirjoitit?
     
  16. kivinen

    kivinen 1st gear

    Taitaa olla kaverilla vähän luetun ymmärtämisvaikeuksia. Jos Vw:stä menee kaksi kertaa suuttimet jumiin, niin eikö se tarkoita että kaksi sarjaa suuttimia on jumiutunut?

    En minä ole sanonut, että sinä et saa tehdä kokeitasi. Aja minun puolestani vaikka mäntysuovalla.

    En ole myöskään väittänyt tietäväni, mikä diesellaitteet rikkoi, mutta etpä tunnu sinäkään mitään tajuavan, kun ei edes kirjoitettu teksti uppoa.

    Enkä minäkään halua herjata, mutta toisin kuin dieselpumppuja purkaneet ja asioista ainoan oikean näkemyksen omaavat kaverit, ihmiset voivat vaihtaa työpaikkaa ilman suurempia tunnontuskia.

    Debating on the Internet is like competing in the Paralympics. Even if you win you're still a retard.
     
  17. KimT

    KimT 1st gear

     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    KimT, jos sanotaan, että kaksi sarjaa meni jumiin, niin mitä kuvittelet kysessäsi, että menikö kerralla. Että ensin meni yksi ja ajoa jatkettiin, sitten toinen ja ajoa jatkettiin kahden sylinterin voimalla jne, kunnes viimeinenkin meni tukkoon. Älä nyt turhalla jänkkäämisellä pilaa mielenkiintoista juttua.
     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

    Voiskohan tässä olla kyseessä semmonen, että siinä kannussa, jossa diisseliä tuotiin, olis tullu maalihiukkasii tankkiin.
    Sitten, kun on ajettu hiukan, olis maalihiukkaset menneet suodattimeen-> suodatin osittain tukkoon ja ruiskupumpussa polttoaineen kato, jollon leikannu kii? Ja samaan sit ne suuttimet.
    Satuttu just vaihtamaan se suodatin, niin ajateltu, että se on kunnossa ja puhtaana.
    Eikä niitä priimaluokan pumppuja ja suuttimia aina Boshinkaan tehtaalta tule.
     
  20. tonsku78

    tonsku78 Gearhead

    testi

    No nyt on testattu, sori että kesti.
    Aloitin varovasti, eli laitoin vain 30ml 40litraan. Alkuperäisessä jutussahan kirjoitettiin isommista määristä.

    Ennen:
    El camala vei tasan 16l ajotavasta riippumatta kaupunkiajossa, maantiekulutuksesta ei tietoa.

    Jälkeen:
    El camala vei reilu 15, mutta alle 15.5l sadalla vaikka kuinka kiusas ja potki. Eli ero ei nyt mikään öljyvaltioita kaatava juttu ollut, mutta suurempi ero (ainakin omasta mielestäni) tuli moottorin luonteeseen. Tuntuu, ja kuulostaa paljon "terveemmältä", vastaa kaasuun jotenkin reippaammin...ei asetoni caminasta kilpuria tehnyt, mutta käy kyllä herkemmin.

    Kuten jutussa mainittiin, niin annostelu on moottorikohtaista, joissain vähemmän on enemmän ja päinvastoin. Seuraavaan satsiin laitan 50ml, ja katotaan sitten josko se kulutus alkaisi pudota reilummin, vai räjähtääkö koko vempele!

    Ai niin, asetonin hinnasta ei ole tietoa, mutta kallista se EI VOI olla koska sitä oli meidänkin tallilla, missä ei ole kuin persaukisia :p

    2. Ai niin: vaikka mun kone nyt tuntuu vielä toimivan, niin älkää sitten kitiskö jos omat koneet jysähtelee tyyliin:"tonsku78 sano et se aine toimii, ja nyt on kone sulanu...se saa maksaa!" Riskillä tässä itekin leikin kemistiä! :D
     

Kerro tästä muillekin!