ahtimen katsastus ahtamattomaan autoon

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja paxton, 4.3.2003.

  1. paxton

    paxton 1st gear

    kertkaas nyt kaikki jotka olette katsastaneet autoonne ahtimen onnistuiko se muutoskatsastuksella vai pitikö olla poikkeuslupa. me ollaan kyselty el canimo vm 73:seen seinäjoen,nurmon,alavuden katsastuskonttoreilta niin jokapaikassa saatiin sama virsi että poikkeuslupa tarvitaan aina jos tehtaala ei ole ollut täysin vastaavaa ahdin mallia jolloin käy muutoskatsastus ja tarkastetaan vain että tehdyt muutokset vastaavat tehtaan versiota ja vielä yksi asia eli -87 ja siitä nuoremmat autot kun ahdin asennetaan poikkeusluvalla niin sen jälkeen vtt:lle ja siellä päästömittauksiin eikä maksa kuin n 1700€ ja sen jälkeen dynotus todistus että tehot ei ole nousseet yli20% eli kertokaa omat kokemukset että saadaan kattava sivu ahdin jutskaa
     
  2. paxton

    paxton 1st gear

    laitan tähän saman tien että mulla on trans am gta 350cid -89 johon hain poikkeusluvan vuonna -94 paxton ahtimelle ja sain luvat ilman mitään muutoksia ja tehomittauksia tai muitakaan rajoitteita.
     
  3. OpaS

    OpaS Gearhead

    Yksi tuttu on rakentelemassa Bemariin turbokonetta, en tiedä onko vielä muutoskatsastanut. Tuon päästöselvityksen voi ilmeisesti jättää tekemättä, mikäli autoon asennetaan katalysaattori.

    Ei kai siinä vertailumallissa ahdinta pidä olla, kunhan tehot pysyvät noissa rajoissa mallisarjan tehokkain +20%.
    Mutta 7/87 alkaen käyttöönotetuissa autoissa vaaditaan se päästöselvitys jos moottori on mallisarjaan kuulumaton. Ehkä ne tätä tarkoittivat noilla konttoreilla...?

    Tuolloin -94 varmaankin on ollut voimassa se sääntö, joknka mukaan ahtimen katsottiin lisäävän tehoa 40% vai mitä se nyt olikaan. Ja välijäähdyttimen kanssa 60% tms.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: OpaS 2003-03-04 20:05 ]</font>
     
  4. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    Itse kun kyselin Sauk:n konttorilta niin sanoivat että tehomittaustodistus ja muutoskatsastus riittää ja auton pitää läpäistä sitä koskevat päästömittaukset. Tosin ajokkinikin on vanhempi, 78 vuosimallia, eli päästöt mitataan mutta ongelmia niistä ei koidu. Ilman ahdinta olisi saattanutkin koitua, mutta hyötysuhde kasvaa sen verran että taatusti läpäsee, totahan koskee ne löysimmät säädökset, ensimmäinen mitattava vuosimalli. Eli käytännössä omassa tapauksessa täytyy käyttää kanta-autotarkastuksessa ja muutoskatsastuksessa jonka jälkeen uus mylly ja loota ja sen jälkeen taas muutoskatsastukseen asianmukaisten papereiden ja todistusten kanssa, ja homma on sillä selvä.
     
  5. Simon

    Simon 1st gear

    Mie muutoskatsastin viime vuonna ton oman gta:n -89 turbolle, niin ei siinä tarvinnut muuta kuin tehomittaus, et on sen 20% sisällä ja sit katti tuli pakolliseksi.

    Vtt:n mittausta ei tarvinnut suorittaa kun asensi katin, mutta pähäpäästöseen kait tarvii sit set mittauksen.
    Ja tää lukee siel kirjases mikä katsastusasemalla on.

    Eiks se ole -91 tai -92 millo on pakko aina suorittaa se päästömittaus?

    Ja tuo camino ei varmaan mikään vähäpäästönen ole, joten eiköhän tuon pitäisi onnistua.
     
  6. paxton

    paxton 1st gear

    caminon ahtamista täs on juuri kyseltykin ja nuo yllämainitut katsastusasemat ainaskin meinaa että poikkeuslupa ake:lta koska 350cid ei ole ollut ahdettuna -73 vuonna nyt pitäis saada mustaa valkoisella ennen kuin lähetään hakemaan poikkuslupia kun luvat maksaa vaikka tulis kielteinen päätös
     
  7. blown348

    blown348 Gearhead

    Omaan 57:kaan leimasin viime keväänä 348cid koneen 6-71 ahtimella(suurin alkup. kone 283cid). Ainut lappu mitä tarvitsin oli dynolappu et tehot on %sisällä
     
  8. fb67

    fb67 1st gear

    Mihin sitä verrattiin? Tuon 283:nen tehoihin? :smile:
     
  9. blown348

    blown348 Gearhead

    tehoja verrattiin 283ruiskukoneeseen joka on mallisrj:n tehokkain moottori.
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Itse olen ehdottomasti sitä mieltä, että turbo/ahdin-asennuksiin EI tarvitse poikkeulupaa, kunhan muutoskatsastuksen edellytykset täyttyvät, eli:

    a) Uusi kone pysyy vertailumoottorin prosenttirajojen sisällä (olikos se nyt 20% teho, 25 %paino ja tilavuus, vai mitenköhän se oli, selvinnee http://www.ake.fi)
    b) En muista mistä vuodesta lähtien (olisko ollut 00.00.1987) pitää täyttää kulloisenakin vuonna voimassa olleet päästövaatimukset, jolloin vaaditaan mittaus VTT:llä (KALLIS!) tai vastaavalla (Onko sellaisia?) mittauspaikalla.

    Kuitenkin, ehdottomasti kannattaa soittaa AKE:lle ja kysyä heidän mielipidettään, vaikkapa tyyliin, että "Eikös tämä mene muutoskatsastamalla, kunhan prosenteissa pysytään...?" ja pyytää sama mustana valkoisella. Ne kerrat kun olen AKE:n kanssa asioinut lupien yms. asioiden tiimoilta, on suhtautuminen ollut asiallista ja informaatiota on jaettu.
     
  11. Kerberos

    Kerberos Gearhead

    Päästöistä sen verran, että jos 1.7.1987 jälkeen ko. henkilöauton joka ei ole vähäpäästöinen, ahdetaan niin kun laitetaan "sokea" katalysaattori, niin silloin katsotaan että 15/04 taso säilyy. Katalysaattorista tulee tällöin maininta otteelle.
    Vähäpäästöiset onkin hankalampi juttu, täytyy todistella että muutoksenkin jälkeen on edelleen vähäpäästöinen, mittaus tai jos virityspaketin valmistajalla on testaus/hyväksyntäpaperit että päästötaso ei muutu.

    Niin ja vielä, vanhemmissa, jotka kuuluvat kuitenkin mitattaviin niin riittää viilauksen jälkeen käytönaikainen mittaus katsastuksessa.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Kerberos 2003-03-05 09:24 ]</font>
     
  12. whpracing

    whpracing 1st gear

    elikkä oikeestaan tähän kysymykseen pieni lisäys... omistan buick electra stw:n 350+th350 ja tarkoitus olisi ahtaa kyseinen peli remmillä . tarviiko minun hakea luvat konttorilta ja sit ahtaa ja muutos katsastaa..? ja sit pitääkö mun hommata siihen joku helv. katti? meneekö helposti? tuleeko suurempia ongelmia? JA SIINÄPÄ VASTA ONGELMA!!! :lol:
     
  13. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Noin vanhaan autoon ei varmasti tarvitse anoa mitään lupia ahtimelle, eli siis täysin turhaa rahanmenoa. Soitteleppa muihinkin katsastuskonttoreihin (varsinkin semmoisiin missä on kyseisiä muutoksia katsastettu) esim. porvoo. Tai sitten voit soittaa ja tiedustella asiaa suoraan sieltä ake:sta ehkä ne suostuu "ohjeistamaan" sun käyttämää konttoria.
     
  14. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    Hommahan kaikessa yksinkertaisuudessaan on näin:

    "Auton ahtamista suunnitellessa on hyvä pitää mielessä vallitsevat säädökset:

    ennen 1.7.1987 käyttöönotetut ajoneuvot:

    Katsastusta varten riittää normaali pakokaasupäästömittaus ja muutoskatsastustoimenpiteet.
    Autoja koskee päästöjen osalta E-sääntö 15/03.

    ennen vuotta 1992 käyttöönotetut ajoneuvot:

    Päästöjen osalta autoja koskee sääntö E 15/04. Helpoin tapa on asentaa katalysaattori mikäli auto ei ole merkitty vähäpäästöiseksi. Ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asennuksen tai ahtimella varustetun moottorin muutoksen, esim. ns lastuvirityksen, jälkeen on moottorin teho selvitettävä tehomittauksella.

    vuoden 1992 ja uudemmat ajoneuvot:

    Turbon asentaminen vapaastihengittävään moottoriin on käytännössä mahdotonta. Asennus vaatii aina päästömittauksen (hinnat alk. 924.8€ alv 0%) ellei autoon asenneta mallisarjaan saatavissa olevaa alkuperäistä turbomoottoria apulaitteineen johon sen valmistajan edustajalta on saatava todistus E 15/04 päästönormien alittamisesta.

    Lisäksi on otettava huomioon yleiset moottorinvaihtoa koskevat säädökset. Ilman erillistä lupaa moottorin teho ja paino ei saa ylittää yli 20% mallisarjan tehokkaimman moottorin arvoja ja ajoneuvo on muutettava jarrujen ja alustan osalta vastaamaan mallisarjan tehokkaimman version rakenteita."

    kyseinen aineisto on kopioitu (täysin ilman webmasterin lupaa :smile: ) osoitteesta http://www.proturbo.fi ja sieltä "asennukset"-sivulta.
     

Kerro tästä muillekin!