Supermiehet/ naiset

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Buddy, 2.10.2005.

  1. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Niin, minun on hankala täällä tuota käytettyä aikaa mitenkään todistella, jotta sen kaikki uskoisivat. Itselleni minulla on todisteena vain se, että tunnen asianomaisen henkilön ja olen nähnyt kyseisen auton luonnossa. Olen nähnyt myös paljon muitakin hänen entisöimiään ajoneuvoja ja tiedän että sormi ei mene suuhun missään työvaiheessa.

    Voin kuitenkin kertoa, että eipä hän tuon 3kk 10pv aikana muuta tehnytkään kuin Nashia. Eli 12-16h työpäivää sen kimpussa jatkuvalla syötöllä. Ja kyseessä on harrastus. Ei ammatti.
     
  2. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead


    Ikävä kyllä Vierasta tuntematta en voi kuin ihmetellä kommenttiasi. Eihän tässä mitään täydellisyyksiä etsitty vaan kyseltiin paljonko kukin tekee projektiensa kanssa. Ja toi poju jana kuullostaa tälläiselle 44v ihmiselle aika ylevältä. No kun tiedät tallini varustuksen ja vuosien määrän mitä on tullut väännettyä näiden jutskien kanssa. Voit kuvitella miten verhoilen Vanin sisustan tai sorvailen laakeripukkeja 6X4 projektiin, Sähköt on sellainen hieno alue mitä saan ruuvata päivittäin 12v-440v, Autojen väri on vaihtunut ihan omasta ruiskusta ja tämä ei tarkoita että olisin kussut ne keltaisiksi. Mitään auton osaa en ole kromannut mutta tiedän miten se käytännössä tehdään. En väitä etteikö joku muu osaa tehdä samoja asioita paremmin kuin minä. Minä teen vaan kaikki mihin pystyn itse. Maksoi mitä maksoi se on minun harrastusta.
    Ja kuten kolleekat edellä ovat kirjoitelleet ei itse tekeminen saa olla mikään pakko.
    Autoista voi nauttia muutenkin kuin ruuvaamalla.

    Toivottavasti en aiheuttanut mitään suurempaa agitaatiota kirjoituksellani.
     
  3. 440Magnum

    440Magnum 1st gear

    No nii, osahan on, opiskelia työkaluilla ja taivaskattonaan, teetettevä tutuilla.., mutta pyrin kaiken tekemään itse jos vain konstit keksin, harvemmin tulee tehtyä kantapään kautta, kun noita romuja tulee mietittyä (todella) paljon ennen kuin rupee touhuumaan :wink: 8)
     
  4. fire

    fire Gearhead

    pohjatyöt ,maalaus ja koneistus hommat jätän mieluusti sellaiselle kuka ne parhaiten osaa , mutta muut hommat pyrin tekemään itse niin ei sitten pääse muita syyttämään :argue: kyllä kaikkeen oppii kyselemällä ,vierestä seuraamalla ja kantapään kautta oppimalla
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mikäs sellainen harrastelija sitten on, kun käytännössä osaisi paljon, jos vaan viitsisi itse tehdä, teoriassa osaisi jo melkein kaiken, jos sitä käytäntöön soveltaisi, mutta kun kumminkin tulee melkein kaikki teettäneeksi, kun tulee silleen helpommaksi.

    Ja lopputuloskin näyttää paremmalta ja toimii paremmin kun eri alan ammattilaiset panee parastaan omilla työkaluillaan. Tai panee sitten edes sitä mihin paalu milloinkin piisaa... mutta sillä työllä on jopa takuu, sitäkään ei kannata aliarvioida.

    Sitten kun vaan itse suurinpiirtein tietää mistä missäkin hommassa on kysymys, ei ole ihan pihalla, kun kustannuksia arvaillaan ja urakoita sovitaan.
     
  6. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    samoilla linjoilla.
     
  7. JPK

    JPK 1st gear

    ite teen kaiken minkä osaan. Jos ei oo koneita niin ostan sitten koneen, jos en osaa niin opettelen. Näin tekemällä joskus sit tulevaisuudessa alkaa jo jotakin osata ja on koneita millä tehdä.
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Entäs sitten tämä Turun supermies, eräs tällä foorumilla kirjoittava monitaito-osaaja. Omien kertomustensa mukaan mies on:

    - rata-autoilun melkein mestari
    - tiukka tuning-mies
    - Turun pärinäpoikien kuningas
    - ammattimainen turvakaarien tekijä
    - Suomen maastoautoilijoiden ehdoton ykkönen
    - Turun hienoimman harrastetallin omistaja
    - armoton kilpaveneilijä jo 5-vuotiaana
    - Turun kovin katuautokuski
    - talli täynnä muiden kuolaamia harvinaisuuksia
    - omistaa kukkulan Luonnonmaalla
    - tuntee kaikki ja tietää kaikkien asiat parhaiten
    - isillä ja appiukolla riittää pätäkkää
    - ties mitä vielä keksiikään

    Eikö nyt olisi turkulaisilla patsashankkeen paikka tällaista suurmiestä kunnioittamaan...
     
  9. Makinpa

    Makinpa 1st gear

  10. Meca

    Meca 3rd gear

    En usko että on mitään mitä en oppisi, jos tilanne niin vaatii. Mutta ekalla kerralla ei yleensä synny kuin sutta ja sekundaa.
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Taitaa olla todistettu ko edesmenneen herran entisöintitaidot viimepäivinä lehtien palstoilla ja toisessa topicissa.
     
  12. Rinnewood

    Rinnewood 3rd gear

    Jokainen osaa jotain mutta kukaan ei osaa kaikkea!

    Esim verhoilut ja vaativammat maalaushommat jättäisin mielelläni ammattilaiselle enkä viitsisi kalliilla materiaaleilla ruveta kikkailemaan sutta ja sekundaa.
    Siitäkin huolimatta että töissäkin tulee toisinaan tehtyä maalaushommia ym lasikuitutöitä mutta jos ei nappaa vapaa-ajalla tällaiset niin mitä pahaa siinä on?

    Harrastusmielessä voi toki mitä vaan koittaa opetella jos projektin aikataulu ja omat välineet ym antaa siihen mahdollisuuden.

    Melko yleisesti ajatellaan että jos sen joku muu pystyy tekemään niin kyllä minäkin.. Tosiasia vaan on että jos joku tekee esim verhoiluja työkseen niin kyllä sellainen henkilö tietää miten homma tehdään kerralla oikein!

    Ja kun antaa ammattilaisen suorittaa jonkin työn niin siinä jää enemmän aikaa keskittyä siihen mitä itse osaa parhaiten!

    Elikkäs pieni nöyryys auttaa saamaan hommat etenemään. Elämäkin on helpompaa ja toisinaan hauskempaa kun osaa hyväksyä itselleen että en mä ihan kaikkee osaa tai tiedä..!
    :odroll:
     
  13. kärrypoika

    kärrypoika 3rd gear

    Niin... Sanoin, että kaveri osaa, mutta ei kyllä tee kaikkea itse. Ei tosiaankaan ole järkevää/mahdollista ostaa kaikkia tarvittavia työkaluja... :-?
     
  14. junnu78

    junnu78 1st gear

    jep

    mulla tuli eteen tos muutama viikko sit chevyn 700 laatikon korjaus eteen ja sormi meni suuhun :oops: kokeneeltakin autokorjaamon omistajalta! ei kaikkea voi itse osata. mutta auton laitosta sen verran, et meillä on emännän kanssa ihanteellinen suhde autoihin, minä teen tekniikan ja emäntä (sisustus suunnittelija) sisustan ja päättää värit ym. ym. ja aina ollu mahtavia lopputuloksia. eli, kaikelle on oma osaajansa, ei pidä yrittää itse liikaa. 8)
     
  15. Saku

    Saku 3rd gear

    No ei tule supermiehestä mieleen haalarit päällä auton alta mönkivä rasvanäppi.

    Joo, pikkupoikana tuli rassattua mopoa sen verran, eikä aina niin hyvällä menestyksellä että ei pitänyt vastaavaa jatkaa autojen kanssa. Kuitenkin, tuli hankittua vaativia projekteja jo opiskelijana. Tällöin on aikaa käytettävänä, mutta ei rahaa. Eli itse on tullut tehtyä ja vaikka myöhemmin rahaakin on käytetty, moni homma on tullut tehtyä itse kun sen saa nopeasti ja helposti valmiiksi, ei tarvitse etsiä ja kysellä keneltäkään. Monesti miettinyt että aika laaja skaala sujuu jo itseltä.

    Jos tuohon listaisi mitä viimeisen 8kk aikana on tallilla puuhannut:

    -ZR1 levyt ja kisasatulat sovitus C3 vetteen
    -C4 alumiiniperä C3 vetteen
    -2 RST pakosarjaa turboautoon
    -alumiiini TIG imusarja/painekotelo,välijäähdytin muutokset
    -manuaalivaihteiston muutokset, koneistusta ym. 90e aski ja 800hv !
    -Hestecin asennus 4wd tbo Celica 13.0/164
    -Haltech säätö BMW 9.6/237 ilman dynoa
    -Nissan/TH700 kone/aski -sovitus
    -turvakaari katuautoon
    -V12 6spd tekniikan lusikointi 318 bemuun
    -94 M3 bemu ralliauton sähkötyöt, sähköjohtoa 25kg
    -kardaanin lyhennys
    -takaneljänneksen vaihto AVK kolariautoon koripenkissä
    -tuningauton rakentaminen, lasikuitua jne, 192hv käyttöauto
    -rata/drifting/katu/drag -alustan rakennus ja säätö, samalla autolla Alastarossa 1.26s/9.6s ja työmatkaa 5tkm. Muut hommat autosta tehty aikaisemmin.

    Tuo lista kattaa jo aika paljon siitä mitä voi itse tehdä, vaikkakin puuhat ovat aika motorsport-painotteisia. Käytössä on jotakuinkin korjaamon työkalut, nosturi ym. Metallitöihin pääsen käyttämään tutun firman kalustoa. Koneistukset yleensä itse, moottori ym. hinnastosta löytyvät tietty koneistamossa. Hitsaukset itse jos on kiire. Pohjatöistä suurin osa itse ja jotain on tullut maalattuakin, mutta ei järkeä kun velipojalla on samoissa tiloissa automaalaamo. Koulun penkillä on opittu lähinnä korkealentoista teoriaa, ei lainkaan käden taitoja. Auttaa kyllä suunnittelussa. Työpäivät kuluvat tietokoneen ääressä toimistossa. Autohommat on siis ihan harrastuksen yhteydessä itse opeteltu. Mieluummin teettäisi muilla, mutta menee rahat aina osiin ja joutuu itse tekijämieheksi.

    Tuossa jotain aineistoa:

    Tuplaturbo Vette onkin kaikille tuttu, ei tullut 8kk niin paljoa tätä rakennettua: http://www.rmotorsport.com/saku/Vette_summer_2004.avi
    316 "pysyy hanskassa": http://www.rmotorsport.com/saku/BMW316@ ... lenge2.avi
    316 varttimaili: http://www.rmotorsport.com/saku/aikakortti%20075.jpg
    BMW E30 V12: http://www.swaboteam.net/videos/BMWE30V12.MPG
     
  16. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Puhumattakaan siitä että ko edesmennyt superosaaja tunsi kaikki mahdolliset rc härvelit,veneet,candy maalaustekniikan(60-70 mpn tankit / posket) teki tietokoneella kaikki uudet tarrat ja merkit,ym ym .

    Osaavin koskaan tuntemani/tietämäni henkilö. Sai kokea tarpeettoman kovan kohtalon. RIP Jussi!
     
  17. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Sakulla n oikea menttaliteetti. Kaiken voi tehdä itse jos haluaa. Onko siinä järkeä on eri asia.
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    Vaihdoin mopoon tulpan. Sitten on kyllä tullut tuota muijaa rassattua enempi mutta ettehän te siittä ymmärrä...te amispoijjaat...
     
  19. Saku

    Saku 3rd gear

    Aika supermies sekin on jos viettää muijan selässä yhtä monta tuntia kuin keskiverto OD autotallissa, ei siinä mitään :)
     
  20. JPK

    JPK 1st gear

    Sun viestin tasosta päätellen omaat erittäin korkean älykkyysosamäärän ja väittäisin että lähin muija mitä oot rassannut on vanhempiesi naapurien narttu puudeli.
     

Kerro tästä muillekin!