öljyä koneeseen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja uusjenkki, 22.3.2003.

  1. uusjenkki

    uusjenkki 1st gear

    Kaupan hyllyllä on paljon erilaisia moottoriöljyjä eri hintaan ja erilaisissa pakkauksissa.Mikähän pirun öljy on hyvä Suomen olosuhteissa vanhaan v8 ja uudenkarheeseen v8 entä automaattilaatikkoon
    Ite käytän 90tkm mennessä fordin v8 täyssynteettistä 10W-40 öljyä ,laatikkon öljystä en tiedä.
     
  2. Razorass

    Razorass 1st gear

    Vanhempiin moottoreihin Valvoline Maxlife 10w40. Mutta varsinkin nykyisiin uudempiin moottoreihin _aina_ katso tehtaan suositus! Nämä tosin ovat amerikkalaisissa tyypillisesti suurpiirteisempiä kuin huomattavasti tarkemmissa Eurooppalaisissa luokituksissa.
     
  3. coupedeville

    coupedeville Gearhead

    Tarkoittaako tuo vaihdelaatikonöljystä että en tiedä sitä että et ole vaihtanut/vaihdattanut sitä!?
     
  4. uusjenkki

    uusjenkki 1st gear

    En ole vaihtanut enkä vaihdattanut,olis
    aika vaihtaa muttaa ku joku tietäs mitä öljyä laitan, tietysti helpointa on seurata autotehtaan suosituksia, muttei ehkä paras ja ei ainakaan halvin vaihtoehto
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    vaikka kysyitkin Suomen olosuhteisiin sop. öljystä, voin heittää tähän kai kuitenkin että täällä jenkeissä vanhojen/käytössä olevien v8 autoihin erikoistuvat mekaanikot suosittelee just tota w 10/40 öljyä. Paksuna ei pala/kulu niin nopeast kuin ohuemmat. Mutta ilmojen kylmetessä kantsii kuulemma vaihtaa ohuempaan, autoa kylmä-käynnistäessä w10/40 ei virtaa kunnolla, ja ei näin ollen voitele, ennenkuin lämpenee. Täällä on myöskin w10/50 saatavilla, sekä, olisko ollut Valvoline (ja ehkä koku muukin) joka tekee öljyä nimenomaan vanhoihin v8 koneisiin joilla on ajetteu "75000 miles or more." Eiköhän sais Suomestakin jo?
     
  6. matrahip

    matrahip 1st gear

    Päteekö öljysuositus 10W40 myös täyskunnostettuun vanhan jenkin V8 (-63
    Lincoln 430 cu.in) moottoriin?
     
  7. Olds-homo

    Olds-homo 1st gear

    Itse käytän Neste 1 5W50 synteettistä kaikissa autoissa, toimii hyvin joka kelillä. Pitkää kokemusta tiivisteiden kestosta ei ole, n.20000 km n.'60 mallisella 283 koneella on mennyt hyvin. Myös '68 Kadetin 1,1 koneessa öljyt pysyy sisällä.
    Yleisesti ottaen kaikki (tunnettujen valmistajien) nykyään kaupasta saatavat öljyt ovat hyviä. Jos autolla ajetaan muutenkin kuin kesällä 10W tai notkeampi "kylmäpää" on suositeltava.
    Kuumapäällä ei niin ole merkitystä, normaaliajossa 30 on ihan hyvä.
     
  8. uusjenkki

    uusjenkki 1st gear

    mystisiä noi öljyt.
    Olen kuullut,luulentietäväni, vaikuttaa oikealta,että jos vanhaan koneeseen heittää täyssynteetiset öljyt niin silloin öljyssä olevat pesuaineet irroittavat niin paljon paskaa vanhasta myllystä että putket tukkiutuu,jos näin tekee pitää ainakin öljysuodatin vaihtaa uudeksi kiireen vilkkaa kun on pienen matkan ajellut.
    kuuskytluvun koneen tiivisteet ei ole tehty synteettisille öljyille.
    Jos synteettiset öljyt valuu ulos koneesta on vika tiivisteissä ei öljyssä.
    Toi kuumapää ei todellakaan ole kiinnostavaa normaalissa ajossa. Luulen että kylmäpään kymppi riittää kesäajelussa ja talvisäilytyksessä.
    Olisi kiva tietää onko hyvä vaihtaa öljyt ennen talvisäilytystä ja ajella yksi viikonloppu uusilla öljyillä vai odottaa kevääseen öljynvaihdon kanssa.
    Kivoja nämä talvissäilytys asiat näin kevään kynnyksellä; eiks ookin.
    Peruskorjattuun koneeseen (uudet tiivisteet ja männänrenkaat) heittäisin synteettiset öljyt.
    On se kiva kun asfaltti on kuiva ja v8 alla
     
  9. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    10w40 on hyvä veto. Itse käytän mobilia ja toimii hyvin vanhassa. Laatikossa ATF 220 tai jos on FoMoCo niin sitten sitä sen omaa.
    En laittaisi laatikkoon synteettistä, on aika kallista ja tulokset ristiriitaisia. En laittaisi sitä myöskään koneeseen samoista syistä. Ainakin sisäänajo on kiellettyä synteettisellä (nokka ei tykkää ja muutenkin mineraali parempi "ensihionnassa". Miksei siis ajaa koko ajan mineraalilla, ei siitä haittaakaan ole. Jos ei ihan mielettömillä pakkasilla crankaa ja käyttää lohkolämmitintä on ihan OK. Kesäautossa ei mitään syytä synteettiselle.
     
  10. uusjenkki

    uusjenkki 1st gear

    nojoo mielenkiintoinen näkökulma toi sisäänajo joka kaiketi ratkaisee myllyn elämänkaaren pituuden.
    Synteetiset öljyt ovat stabiilismpeja(muuttumattomia. tasapainoisempia) kuin mineraaliöljyt; ne säilyttää ominaisutensa eri lämpötiloissa paremmin.
    Jos mennään syntteettisten öljyjen kivikaudelle (80 luku) niin töpättyä tuli monta kertaa ja siitä maine.
    Synteettiset öljyt pesevät paremmin ja voitelevat tasaisemmin kuin mineraaliöljyt. Synteetinen öljy pitää ominaisuutensa muutumattomana pitempäm kuin mineraaliöljy.
    Vanhoissa ja peruskorjatuissa koneissa on nähdäkseni synteetisen öljyn käytössä suurin riski siinä että se valuu notkeutensa takia nopeammin alas ja voitelee (kaiketi, luullakseni)startatessa huonommin vanhemman malliset myllyt jotka on valmistettu ennen mineraliöljyjen tuloa markkinoille.Joten taidanpa ottaa takaisin suositukseni käyttää synteettistä öljyä peruskorjattuun vanhempaan koneeseen.
    Mutta se kevät, aurinko, kuiva asfaltti ja v8.Voiko olla parempaa yhdistelmää!
     
  11. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Niin ja sitten on Castrol TWS 10W/60. 66euroa/4L.
    Mulla on (289) ollut Pilteeman 10W/30 - Mobil1, mutta kun öljynvaihtoväli on max 3000km, niin olen vähentänyt tuon kalliimman pään öljyjen käyttöä.
    Laatikkoöljyjen kanssa onkin tarkempaa.
     
  12. Tapi

    Tapi Gearhead

    Oli hauska (tavallaan) seurata öljyn lisäaineita käsittelevää aihetta ja olen ylpeä kun en provosoitunut mukaan väittelyyn. Tämä aihe vaikuttaa sen verran asiallisemmalta, että uskallan kommentoida.

    Öljyn pesevät aineet eivät riipu synteettisyydestä. Lisäaineistuksella tehdään vaikka mitä kikkoja riippumatta siitä onko pohja synteettinen vaiko mineraaliöljy. Synteettinen on (yleensä) paremmin kuumaominaisuutensa säilyttävää (ominaisuutena tässä siis öljykalvon pysyvyys).

    Mineraaliöljyjäkin on laidasta laitaan parhaat mineraaliöljyt ovat reilusti perempia monilta ominaisuuksiltaan kuin halvat synteettiset ja päinvastoin. Hyvä synteettinen sopii sekä vaatimattomaan että vaativaan käyttökohteeseen. Käyttötunteja kannattaa laskea suhteutettuna öljyn hintaan vasta kun kyseessä on 24 h käyttö ja kymmenien litrojen öljytilavuudet. 20000 km ja 4 litraa öljyä koneessa on alkutaival nykyöljyille. Viskositeetti ei juurikaan muutu ja lisäaineetkaan eivät yleisimmillä öljymerkeillä muuta ominaisuuksiaan. Jos öljyyn pääsee vettä joukkoon, se lyhentää vaihtoväliä.

    Moni vanha pieru luulee, että koska pellin alla oleva kasi on niin iso, niin täytyyhän niiden välyksienkin olla isoja.. Samoin niiden syntymävuoden oljyominaisuudet määräisivät sen, mitä koneeseen tänä päivänäkin tankataan.. Höpöhöpö. Öljyt kehittyvät vaikka se kasi ei kehittyisikään. Silti se parempi öljy on parempaa myös siinä vanhassa kasissa.

    Moottoriöljyalalla testataan niin suurilla resursseilla, ettei mikään TV-shopin tuote tai muu "käänteetekevä ihmeaine" jää vahingossakaan tuottamatta. Näistä tuotantoon pääsevät vain ne, joista oikeasti on hyötyä ja kilpailuetua. "Ihmeaineiden" kauppaajat esittävät hauskasti puolueettomia testituloksiaan ja haastattelevat tyytyväisiä (ja autenttisia) käyttäjiä.. Kaiken saa halutessaan näyttämään hyvin todelliselta.

    Perusöljyn tehtävä on edelleen pitää kaksi pintaa erillään toisistaan. Lisäaineet määritellään sen mukaan, mihin käyttöön tuote menee. Vanhojen tiivisteiden kesto voi tosiaankin loppua väärillä lisäaineilla. Tältä voi välttyä käyttämällä sitä vanhanmallista öljyä mutta samalla välttyy myös parempien öljyjen paremmilta voiteluominaisuuksilta. Yleensä purkin takana lukee, minkälaisiin ajoneuvoihin tuote on tarkoitettu ja minkälaiseen käyttöön. Ei niitä tekstejä ole keksitty pihavaraston laboratoriossa, vaan ne on valittu testien perusteella.

    Niin paljon asiaa, mutta niin vähän pintaa jäljellä sormenpäissä,

    -terveisin "öljylaatujen testauksen kanssa päivittäin työtä tekevä riippumaton taho"
     
  13. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Voitko Tapi kertoa mitä öljyä itse laittaisit vastarempattuun Chevy 454 -koneeseen jolla ajetaan ainoastaan kesäajoa?
     
  14. Tapi

    Tapi Gearhead

    Kymppikolmekymmentä, merkkinä sama, jota GM lurauttaa koneeseen tuotantohihnan päässä. Luulen sen olevan synteettinen.

    Mobilin 5W-50 1 rally formulassa on vaikea mennä pieleen, on käyttö mitä tahansa mutta halvempiakin vaihtoehtoja on.

    Jos kone sisältää paljon eksoottisia laakerimateriaaleja, sisäänajorasvoja jne, on öljyvalinta aina vaikeampaa.

    Jos kokoonpanossa käyttää runsaasti vaseliinia jne rasvaa, kannattaa suodatin vaihtaa hetikin "sisäänajon jälkeen".
     
  15. HornetRWB

    HornetRWB Gearhead

    Mun (lähinnä kesäkäytössä olevan) 1970 Hornetin hyväkuntoisessa noin 50 000km ajetussa veekasissa olen käyttänyt Kendallin 20W50 (olikohan GT Performance tms).

    Kone on suht. vakio, joten mistään kisakoneesta ei ole kyse.

    Toi Kendallin öljy on aika kallista, mutta verrattuna 10w40 tai 10w30 öljyihin kone käy huomattavasti nätemmin ja ylimääräiset tikitykset hiljeni.

    Täyssynteettiset 5W50 (yms) öljyt ei pysy koneessa vaan kone kusee ne mm. venakopan tiivisteistä tai muualta pihalle. Ei taida korkkitiivisteet olla suunniteltuja noin juokseville öljyille.

    Talvellahan en tietenkään tota 20W50:stä suosittele, mutta hyvin tuo näytti toimivan talvikruisingissa kunhan lähti liikkeelle lämpimästä tallista.

    Lootassa (BW M-12 vastaa aikalailla Fordin FMX:ää) on ollut sitä ATF:ää mitä nyt on halvimmalla saanut. Hyvin on toiminut.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: HornetRWB 2003-03-25 10:36 ]</font>
     
  16. Tapi

    Tapi Gearhead

    Pikkusivuhuomautus: Juoksevuuden jossakin lämpötilassa määrää viskositeetti (tai siis on sen yksikkö). Synteettisyys ei tee öljystä juoksevampaa.

    Jotkut käyttävät jopa hypoidiperissä tavallista suorahampaisten öljyä menestyksellisesti useiden tuhansien kilometrien ajan ja kehuvat sitten että jos se sen kestää niin kestää se enemmänkin:) (tämä EI ollut viittaus kenenkään kirjoitukseen OD:lla).
     
  17. whpracing

    whpracing 1st gear

    elikkä ostimpa sitten suunnilleen oikeanlaista öljyä :smile: elikkä koneena oldsin 350 bensa ja koneeseen mobilin 10w40 synteettistä...
     
  18. uusjenkki

    uusjenkki 1st gear

    onnistuskohan tehdä joku suositus öljyihin. Jos vaikka öljyalalla työtä tekevät auttaisivat.
    Minun loppuveto:
    Koneeseen synteetistä, kuumapää ei tärkeä,
    Kylmäpään ratkaisee talvikäyttö. Jos lämmittää konetta ennen käynnistystä pitäisi 10 kylmäpäässä riittää.Elikkä koneeseen 10W-40.
    Vaihdelaatikkoon ja perään aina synteetistä.
    Ei mitään lisäaineita.
    Nää mun jutut on aika hatusta vedetyt,omaa tietoa (koulutusta)ei ole mutta näillä eväillä aion ajella.
    Kiva olisi tietää pärjääkö, vai pitäisikö vaihtaa mielipidettä (uskoa).
     
  19. Link57

    Link57 1st gear

    jos nyt muutaman harraste vuoden perusteella
    jotain voi sanoa niin sanoisin näin:
    käytin täysin rempatussa vähän viritellyssä
    ford fe 390 koneessa kesän ajan penzoil 5w 50
    performaxia (täys syn.) öljyä kulu ja valu paljon.vaihdoin seuraavaksi kesäksi penzoil
    20w 50 mineraalit öljynpaineet nousi kulutus ja
    valutus loppu.totesin jäykät mineraalit paremmiksi. 20w 50 toimii mainiosti kesällä
    talvella ei.tämähän on tietenkin vaan kokemukseen perustuva tieto!
     

Kerro tästä muillekin!