Museoajoneuvon ikä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja Anonymous, 6.1.2005.

  1. impala67

    impala67 Double Gearhead

    no tuon perusteella voisi siis todeta, että koska 2007 loppuun asti kelpaa 25 vuotta vanha auto museoautoksi,
    pitäisi siis vuosimallit 1978-1982 voida leimata museoautoiksi 25 vuotta vanhoina?
     
  2. Japi

    Japi 1st gear

    Uusimmassa Retro-lehdessä oli juttua, jotta tuo museoauto käytäntö kiristyy jotenkin. En ole lukenut vielä tuota juttua vielä, mutta kummastelin kylläkin niitä kuvia. Jossa oli mm. chopattu, mattamusta oliko -49 Ford ja MR-kilvissä kuvattuna jostain näyttelystä. Ilmeisesti on tuollaiset tekeleet syynä kiristymiseen, joidenkin (muutaman) mielikuvituksen johdosta kärsivät muut harrastajat kiristymisestä?
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kuvissa näkyvät autot ovat olleet museorekisterissä, mutta muutoksien jälkeen poistettu siitä....Samat kilvet saa seuraavalta luukulta takaisin autossa olleina entisinä tunnuksina, mutta ei se tarkoita sitä että auto olisi museorekisterissä...Kenties se kiristyminen tarkoittaa tuota laissa olevaa porsaanreikää kilpiasiassa....
     
  4. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Suomessahan ei osata muuta kuin kiristää ja heikentää etuja. Jos sitä ei tee valtio, niin sitten kansa itse.

    Mielestäni 56 vuotta vanha auto saisi olla "museoauto" oli siinä liekit eli ei.

    Kytätään saatana koko ajan muiden tekemisiä ja autoja, kun ei itse pystytä edes puoleen siitä. Pitää vain kitistä että: "tuossa on väärän vuotinen vesiletku" tai "tätä värisävyä ei saanut näihin alkuvuonna tehtyihin malleihin"

    Ja sitten on mieli hyvä, kun on toisen monen vuoden työ haukuttu "pilatuksi".... :mad: :mad: :mad:
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Höpö-höpö!

    En lukenut lehden juttua itsekään, selasin kyllä lehden, mutta kuva on provosointia ja siitä tuntuu sikiävän lisää. Kun tuon kenkälaatikon aiempi omistaja ei museokatsastanut Fordiaan enää, hän sai pitää nuo kilvet edelleen. Näyttää suomen pussihousulehdistö ottaneen ko. auton syyttä/ asiaan paremmin perehtymättä silmätikukseen ja esimerkiksi museoajoneuvouden rappioituneisuudesta.

    T:Alustan Tuunaaja
     
  6. Aaron Henriks

    Aaron Henriks 1st gear

    Eikös siinä Matti Äyräväisen -61 Kompressori mersussakin ole joku MR-alkuinen kilpi. Autollahan ei kait muuten ole museoleiman kanssa enää mitään tekemistä. :wink: Hieno auto ja hienoa tekniikkaa :D
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Entäs jos roddaa alkuperäisen suomiauton, joka on vaan sattunut olemaan aikanaan Mikkelin läänissä rekisterissä (M-kirjain läänin perusteella). Pitääköhän siitä kohta sitten ottaa alkuperäiset kilvet pois ja laittaa jotain valkopohjaista tilalle...?
     
  8. Aaron Henriks

    Aaron Henriks 1st gear

    Alkuperäiset suomi-kilvet saat aina käyttöön, jos ne ei ole jo käytössä. Ja uusia tilatessa voi antaa vielä väritoivomuksenkin :wink:
     
  9. mke77

    mke77 Gearhead

    siiiiis.... kyselin asiaa konttorilta (a-katsastus asema) ja asiahan on niin.... riippumatta auton käyttööön otto päivästä kaikki vuonna 1982 käyttöön otetut autot kelpaavat museo-TARKASTUKSEEN vuonna 2007,ei vaikuta käyttöön otto päivämäärä, onko 01.01.1982 vai 31.12.1982 kaikki nämä kelpaa museo-tarkastuseen. eli "malli vuoden alusta"!! mut,mut kuin käy jos ei kelpaakaan! saako jatkoaikaa 2008 vuoden puoleelle(vähän niinku normaali vuosikatsastus) enpätullu kysyneens.

    ja suomessa on ainakin 2kpl vanhaa museo autoa(edelleen mr-kilvissä) vaikka on rakenneltu ja muuteltu!! koska nämä kilvet on kyseisissä autoissa ollut, niin saane aina siihen uudelleenkin, siis jos on vapaana!! ja toinen autoista on suomeen tullessaan ensirekisteröity museorekisteriin!!
     
  10. Sami H.

    Sami H. Gearhead

    Toivottavasti nämä ohjeet on sitte kans sitovat ja pätevät koko maassa, koskapa aiemmin oli erään mobiilikerhon sihteerin kanssa puhetta, että tuo ikäraja on tiukka.

    Siis ainahan voi joku vedota lakiin ja sanoa, että 31.12.1982 valmistettu auto ei ole vähintään 25 v. vanha vuonna 2007. Se on 25 v. just 31.12.2007, mutta kun lain mukaan auton pitää olla VÄHINTÄÄN 25 v (tai 30 v) vanha. Eli siis menisi vuoden 2008 puolelle, jolloin ikäraja onkin se 30 v. --> ei museokilpiin ennen vuotta 2013.

    Itse hukkasin yhden -82 mallin taannoin. Se oli keväällä -82 valmistettu yksilö, joten kesällä 2007 sen olisi voinut saada museokilpiin kaiken järjen mukaan.
     
  11. impala67

    impala67 Double Gearhead

    tämä on just niin tyhmää kuin suomessa vain voi olla. Katsastuksella ei taatusti olis mitään sitä vastaan JOS museokäävät haluaisivat antaa poikkeuksia museotarkastaessa autoja, eli voisivat hyväksyä vaikka nuoremmankin museokilpiin jos kyseessä on joku erikoisuus; esim. joku harvinaisuus -85 ferrari tms.

    mutta suomi on sarvikuonojen luvattu maa jossa säännöt ja erityisesti niiden noudattamisen valvominen on aina olleet pop!
     
  12. Jimi

    Jimi Gearhead

    AKE:n mukaan auton valmistusvuoden päättymisestä pitää olla kulunut 25 vuotta ennenkuin sen voi museokatsastaa ja laki muuttuu 30-vuoteen vuoden -08 alusta, eli -82:set saa museokilpiin vasta 2013 :cry:

    -Jimi-
     
  13. Sami H.

    Sami H. Gearhead

    Joo, näinhän se olikin, eli valmistusvuoden päättymisestä pitää olla kulunut se vuosimäärä. Ei siis valmistuspäivämäärästä.

    Sikshän mie sen -82:n hukkasinkin, kun eihän sitä oliskaan ma kilpiin saanu ennen 2013. Nyt mie muistin.
     
  14. mke77

    mke77 Gearhead

    vittan kele taas tuli puhuttua läpiä päähän.... tosiaan valmistus-vuoden alusta(päivämäärällä ei ole merkitystä)ei rekisteröinti-päivästä.... eli ei muutakuin alustanumeron kanssa maahantuojalle kysymään koska tehty... varsinkin japsit! voi olla ett on seisonut kauankin maahan-tuojan varastos ennen kuin on myyty,varsinkin jos sattuu olee harvinaisempi (ht, tai joku vastaava) toivotaan omassa ainakin ett olis 3,5kk aikasemmin tehty(kuin rekisteröity), ainahan laivamatkakin jonkin aikaa kestääää....
     

Kerro tästä muillekin!