Mikä #%**!! on kun ei käynnisty!?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja anttikristus, 6.2.2006.

  1. anttikristus

    anttikristus Gearhead

    Minulla on '84 GMC pickup 6.2 diesel-koneella. Edellisten kovien pakkasten aikana vaihdoin molemmat akut (2 x 75Ah/590A), koska eräänä päivänä startti ei jaksanut jauhaa tarpeeksi tarmokkaasti, jotta kone olisi lähtenyt käyntiin. Sen jälkeen värkki on käynnistynyt erittäin hyvin, mutta parina viime päivänä meillä on ollut vaikeaa.

    Näin pääsi käymään:

    Lauantaina:
    Auto on seissyt vajaan vrk:n. Hehkuttelen ja starttailen, mutta motti ei oikein jaksa pyöriä. Lopulta annan periksi ja huomaan, että lämppäri ei ole ollut kytkettynä. Ulkopistorasialle tuleva johto olisi ensin pitänyt kytkeä autotallin sisäpuolelta. No, pitkällisen lämmittämisen jälkeen auto käynnistyy. Käyn ajelulla ja käynnistän koneen lämpinä pari kertaa menestyksekkäästi.

    Sunnuntaina:
    Auto seissyt taas lähes parikymmentä tuntia. Monen tunnin lämmittämisen jälkeen (lämmitin tuntuu toimivan) startti ei jaksa pyörittää. Akkulaturi kytketään ja annetaan akkujen latautua. Tämän jälkeen motti pärähtää joten kuten käyntiin, mutta parin sekunnin jälkeen sammahtaa, mitä se ei ole tehnyt koskaan ennen (magneettiventtiilille ei riitä virtaa??). Startti jaksaa juuri ja juuri pyöräyttää koneen uudestaan käyntiin, ja pienellä kaasuttamisella saan sen myös pysymään käynnissä. Laturi antaa normaalin jännitteen. Ajan 150km ja pysähdyn tankkaamaan. Käynnistyy jälleen hyvin kuumana. Ajan 50 kilsaa lisää, pistän valot ja kaikki pois ja käytän konetta jonkin aikaa n. 1000r/min, jotta akku on varmasti latautunut. Peitän konepellin ja maskin parilla matolla, jotta lämpö pysyisi hieman pitempään konehuoneessa.

    Muutamaa tuntia myöhemmin sunnuntaina:
    Aion käyttää autoa vielä ennen nukkumaan menoa. Menen autoon ja yritän startata. Ei jaksa pyörittää! Kytken akkulaturin ja se alkaa ladata täysillä. Akku tyhjentynyt muutamassa tunnissa?! Kytken laturin ja lämppärin ajastimella aloittamaan toimintansa paria tuntia ennen töihin lähtöä.

    Tänään (maanantaina):
    Laturi näyttää 2 ampeeria. Akku ei siis vielä ole aivan täysi (mikä oli odotettavissa), mutta saattaisi silti lähteä. Annan laturin olla kytkettynä ja starttaan. Startti pyörittää ja kone pärähtää tulille - vain sammuakseen parin sekunnin päästä, kuten eilenkin. Koitan startata uudestaan, niin eipä jaksa pyörittää enää. Nyt laturi lataa taas lähes maksimitehollaan (n. 5A). Siihen jäi.

    Onko kenelläkään mitään hajua, mikä voisi olla pielessä?
     
  2. KajS

    KajS Gearhead

    Olisiko kylmällä ulkolämpötilalla osuutta asiaan?

    Eihän hyväkään akku ota enää vastaan samaa latausvirtaa -20 C.ssä kuin mitä se tekee vaikka nollakelillä. Eli oliko ne uudet hienot akut alunperinkään täynnä? Ja suorititko akkulaturilla latauksen ulkolämpötiloissa?

    Sidetopik: nuorena 80-luvun alussa olin koulussa Jakobstadissa, asuin talossa, jossa ei saanut autoa töpseliin. Joten viikonloppuisin tultuani ns. kämpille kannoin fiatin akun sisään. Sitten seuraavana perjantaina auto käynnistyi kuin palmun alta, vaikka oli miinus 20 jotain pakkasta. Lämmin akku rules!

    Eli loppupäätelmä: käyttämäsi latausajat eivät välttämättä ole näissä lämmöissä juurikaan ladanneet akkuja.

    Viisaammat jatkaa tästä, tähänastinen oli ooppelinkorjauslogiikkaa.
     
  3. impala1968

    impala1968 Gearhead

    No olisko joku sähköongelma jos akut tyhjenee muutamassa tunnissa? Laturin säädin tai jotain? Tai sitte akut vaan on sököt.
     
  4. anttikristus

    anttikristus Gearhead

    Niin. On totta, ettei akku kykene pitämään läheskään täyttä latausta -20 asteessa. Vanhoilla akuilla startti pyöritti huomattavasti heikommin kymmenen asteen pakkasella, kuin nollakellillä ja 15 asteessa käynnistyminen oli jo epävarmaa. Uusilla akuilla startti on tähän mennessä jaksanut jauhaa ihan reippaasti kylmälläkin kelillä, perjantainakaan en huomannut mitään ongelmaa. Vanhoillakaan akuilla moottori ei kuitenkaan koskaan sammunut, jos sen vain sai käyntiin; ei kai dieselin käydessä virtaa pitäisi mennä juuri muuhun, kuin sen venttiilin aukipitämiseen? todellakin ihmetyttää se, ettei startti jaksanut pyöräyttää muutaman tunnin seisomisen jälkeen. Silloin kun auto kuin auto yleensä vielä lähtee.

    Pitää tänä iltana koittaa vähän mittailla, että vuotaako virta johonkin. Jos ei, niin ehkäpä akun pirut vain pääsivät lauantaina liian tyhjiksi, eivätkä kylmyyden takia ole suostuneet sen jälkeen latautumaan kunnolla.. Tiedä häntä.
     
  5. Dragonfly

    Dragonfly 1st gear

    Mulla oli vastaava ongelma ja silloin oli toinen akku mennyt oikariin.
     
  6. silverado

    silverado 1st gear

    veikkaisin kans että akusta vois olla joku kenno oikkaris, oli nääs ittellä kans samanlaista ongelmaa männä vuosina(auto tosin oli escortti, ja uudehkolla akulla).
     
  7. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Silverado kaverilla asiallinen diaknoosi.
    Viittaa pahasti akkuvikaan. Oletko mitannut jännitteen akuista? Käytäppä autoasi akkuliikkeessä /korjaamolla missä akkujen kuormitusmittari.
    Kyllä auton latausjärjestelmä lataa akut moisilla ajoilla mitä olet ajellut ja normaali akkulaturi lataa akun kyllä sellaiseen kuntoon tunnissa että kone lähtee käyntiin ellei ole -30C kylmä.
     
  8. 88 cid

    88 cid 1st gear

    tsekkaa ominaispainomittarilla akkujen kaikki kennot kun ne on ladattu. saat mittarin tarvikeliikkeestä.
     
  9. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Tarkistappa hehkut. Mulla oli samaa riesaa Blazerin kanssa, käynnistyi huonosti eikä sitten jaksanut jäädä käymään. Vaihdoin 60G hehkut ja nappi-ohjauksella, hyvin lähti sen jälkeen. Yksi 180Ah akku, 70 neliömillin kaapelit ja hyvä startti niin ei ollut ongelmia käynnistymisen suhteen.
     
  10. Dragonfly

    Dragonfly 1st gear

    Jos saat auton käyntiin ja lämpimäksi, niin kokeile irrottaa vuorotellen kumpikin akku ja kokeile vuorotellen lähteekö molemmilla lämpimänä yhtähyvin käyntiin. Silloin pitäisi riittää yksikin akku käynnistykseen.
     
  11. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Vielä yks jutska tuli mieleen. Oletetaan että laturin merkkivalo sammuu koneen käynnistyttyä, mutta sieltä on diodisilta mojahtanut sopivasti niin antaa sellaista epäpuhdasta tasa/vaihtovirran sekoitusta joka tappaa akut suht helposti, nyt kun on vielä aika kovat pakkaset niin akkuhappo laimenee vedeksi ja jäätyy tuhoten kennot. Käytä auto Akkuhuollossa missä kaveri mittaa akkujen kuorman kestävyyden sekä tarkistaa laturin ettei ole se diodisilta mennyt.
     
  12. velsuk

    velsuk 3rd gear

    Siltojen palaminen pitäisi näkyä volttimittarissa verrattuna aiempaan? Yksi epätodennäköinen vikalähde on starttirattaan stopparihelan kuluminen. Rajatapauksessa välillä ratas pysähtyy ja välillä se pääsee pidemmälle ja hirttää startin kevytmetallipäätyyn kiinni. Ei tosin selitä sammuilemista eikä virtakatoa. Jollei nafta haise ja suodattimet ovat uudet niin eipä voi suositella kuin perinteistä pura kaikki ja kokoa- korjausta.
     
  13. Arskasuuri

    Arskasuuri Gearhead

    Samantapaisia ongelmia oli taannoin yhdessä 5,7 dieselissä. Eli pikkupakkasilla kohtuudella käyntiin mutta kun päästiin toiselle kymmenelle pakkasissa niin ei edes pyörittänyt kunnolla. Akut vaihdoin uusiin - ei helpotusta.

    Pitkällisten hampaiden kiristelyiden ja pään raapimisen jälkeen syy löytyi: startissa oli sisältä yksi piuha palanut poikki. Eli kun siellä on 4 hiiltä joihin tulee piuha, niin vain kolme oli kytkettynä.

    Korjauksen jälkeen toimi moitteettomasti.

    En tiedä natsaako tämä vikadiagnoosi topicin aloittajan autoon, mutta jos ei mitään muuta löydy niin voisihan tuonkin toki tarkastaa..
     
  14. niemikko

    niemikko 1st gear

    jos saat jonkun kurkkaan auton alle samalla kun starttaat niin kaysomaan startti moottoria ettei kipinöi kautta savua tai muuta ylimääräistä lämpöä
    koska kuullut että huonolla virralla väkisin junnattu startti palais ja pelais huonosti ja söis akkuja yksi olisi että akun kengät irti yöks ja aamulla testaan.
     
  15. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Mulla tuli viron reissulla samantyylinen ongelma. Käynnistyi helkatin huonosti lämpimänäkin, ja kun kotona otin startin levälleen niin yksi niistä hiilistä oli kulunut aivan loppuun.
     
  16. malonari

    malonari 1st gear

    Jos akut kerran ovat uudet ja noinkin paljon ladattu niin vikaa
    vois hakea kaapeleista , startista tai mistä tahansa mikä purkaa
    akkuja . Mittaria käteen ja mittailemaan...kun vika löytyy niin
    laita tänne mikä oli kipu .
     
  17. 6.2vani

    6.2vani Gearhead

    minä laitoin peräkontiin vanissa 180ah akun kun oli niitä virta omgelmia. tuo kahden akun systeemi on ainakin vanissa huono siinä on niitä liitoksia turhan paljon jos yksikin liitos on vähän heikko niin ei pelitä kunnola ja kaapelia on turhan pitkästi.perä kontista kun vetää suoraan startille ja sen maajohdon lyhentää puolella.sinne akku tilaan konehuonessa kun laitaa kumityynyn nii voi laitaa sen startilta tulevan johdon +sen kulutukselle menevän johdon siihen
     
  18. Jimmy

    Jimmy 1st gear

    Maapiuhat kuntoon,kokeile jeesaako mitään jos vaikka laitat apuvirtakaapelin maattojen kaveriks.
     
  19. anttikristus

    anttikristus Gearhead

    No niin, eilen illalla töistä tullessani oli akku latautunut koko päivän. Startti vain vähän inahti. Kun laitoin laturin kiinni sen jälkeen kun olin hehkuttanut ja yrittänyt startata niin virta pompsahti aluksi, mutta alkoi pian laskea ihan reippaasti. Kummassakin akussa sama homma kengät irrotettuna. Apukuskin puoleisen akun kenkien välillä oli 8 kilo-ohmin resistanssi. En ole asiaan vihkiytynyt, mutta käsittääkseni se on riittävä, johan joku kellokin nyt hieman virtaa tarvii. Virta olisi 12V-järjestelmässä tällöin laskujeni mukaan 1.5mA.

    Auto oli koko viime yön latauksessa. Tänä aamuna yritin startata ja tulos oli sama kuin aiemmin. Pieni vaivalloinen inahdus. Ajattelin, että vika on startissa tai sen johdoissa, eikä niinkään riittämättömässä latingissa. Lämmitin starttia pienillä nykäyksillä ja sen jälkeen pitemmillä kuormituksilla. Parin hieman pitemmän inautuksen jälkeen moottori pyörähti muutaman kerran melko hitaasti ja seuraavalla kerralla kone lähtikin jo käyntiin. Varmuuden vuoksi käyttelin hieman kaasua, ettei vaan sammuisi. Töihin sillä oli sitten pakko lähteä.

    Jos saan värkin käyntiin ja pääsen sillä kotiin, niin saan varmaan tallia lainaksi, että on vähän kivempi könytä auton alle starttia pällistelemään. Apukuskin puoleisen akun maadotus laturin kiinnikkeeseen tuli irrotettua ja putsattua. Pitää vielä kattoo toisen akun maadotus. Startti luultavasti maadottuu kiinnityksensä kautta moottoriin ja saa käynnistysvirran suoraan aapparinpuol. akulta..

    Tuo kahden akun systeemin toteutus on kieltämättä hieman puosta.

    edit:
    Kiitoksia vaan kaikille! :) Helpottaa kun ei ole ihan pelkästään oman (sairaan) mielikuvituksen ja vajavaisen kokemuksen varassa, että mistä lähtis vikaa ettimään..
     
  20. RB-440

    RB-440 1st gear

    Starttivikaa oli taannoin Chevyssä, välillä toimi hyvin pitkiäkin aikoja ja välillä vaan naksui, eikä pyörittänyt, ihan sama millainen akku oli kiinni. Muutamalla naksutuksella saattoi lähteä, pyöritti hyvin kun alkoi pyöriä ja taas toimi hjuvin jonkin aikaa.

    Lopulta tuli mieleen, että joskushan se on korjautettava ja ilmeni, että startista oli hiilet kuluneet 99,99% lopppuun. Uudet hiilet ja muuten vaan kököt putsattiin, sittemmin ei ole ollut ongelmia. Ainakaan sillä kohtaa.
     

Kerro tästä muillekin!