Erikioinen onkelma, nyt tarvitaan PIAN apua! Ja jatkuu vaan.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja 379 D, 5.2.2006.

  1. 379 D

    379 D 1st gear

    Tarina lyhyesti:
    Auto -89 6,2D pikkari.
    Viime torstaina startin vaihto pihassa.
    - auto käymään ja siirto, etupyörä pukin päälle.
    - molemmista akuista miinus kaapelit irti
    - vanha startti veke ja uusi välitysstartti tilalle, vaihdossa ei tullut mitään erikoista vastaan.
    - akkujen kaapelit kiinni ja starttaamaan. Kone pyörii hyvin mutta ei yritäkään käymään. Muutamia yrityksiä ja aina sama lopputulos.
    - ilman lämpötila tasan 0 astetta.
    - Sen jälkeen pakkanen kiristynyt reippaasti noin 20 asteeseen.
    - sähköinen siirtopumppu ja tsekattu toistaiseksi että nafta tulee ainakin suodattimelle saakka normaalisti.
    - aikaisemmin ei mitään käynti tai käynnistys ongelmia (muuta kuin vanhasta startista johtuneita)
    Eli mikä v...tu sitä nyt vaivaa vai menikö jotain vikaan ?
     
  2. janzamar

    janzamar 1st gear

    Eihän dieseli tarvi periaatteessa virtaa kuin starttaukseen..
    eli jos pyörittää niin sitten ei saa ainetta,tai löpö ei oo tarpeeksi lämmintä starttaukseen..starttipilotilla vois kokeilla tai sitten siellä jostain syystä vaan on ilmaa.
    Kyllähän se diesel väkisin herää kun pyörittää tarpeeksi pitkään jne jos
    ei muuta kummempaa ole.
    Mutta ei se tuosta startista sinällään voi johtua sitten millään,ainakaan mun mielestä.
    Joku suutin löysälle ja kattomaan tuleeko sieltä perille asti löpöä?
     
  3. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Re: Erikioinen onkelma, nyt tarvitaan PIAN apua!

    Olisko tuo ilmaongelmaa...johtuen esim. tuosta pukista??
    En mie muuta ny äkkiä keksi.
     
  4. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Haiseeko edes naftalta putkessa tai tuleeko minkäänlaista savua? Kirjoitit kyllä ettei edes lupaa mutta voi siellä jotain tapahtua. Eihän vaan ollut tankki lähes tyhjä ja imaissut ilmaa kun vai oliko keula reilusti pystyssä.
     
  5. 379 D

    379 D 1st gear

    Niin tankki oli hyvinkin puolillaan ja etupyörän alla noin 4 tuumaa korotusta.
     
  6. GM4WD

    GM4WD 1st gear


    Sammutin solenoidi tarttee virtaa myös, mutta en tiedä miten startin vaihto olisi siihen vaikuttanut?
    Eli siihen solenoidin johtoon pitää tulla virta muuten ei starttaa...(pumpun päällä sijainti)
     
  7. Arskasuuri

    Arskasuuri Gearhead

    Starttausongelma

    Päävirrat sulakerasialle tulee useissa GM tuotteissa startin navan alta (siis samasta paikasta johon pultataan kiinni se paksu kaapeli startissa) kahdella johdolla joissa johtosulakkeet. Tarkista vaikka niiden kiinnitys ja kunto.
     
  8. SamiL

    SamiL Gearhead

    Ja ei sitten mitään starttipilottia näihin koneisiin!!
     
  9. AVRO

    AVRO Gearhead

    Näistä dieseleistä ei oikeen kokemuksia, mutta kaverin faijan 6,2 oli kanssa haluton starttaamaan. Jos en ihan väärin muista niin pitkän sahauksen jälkeen kävi hetken kaasu pohjassa ja sitten ikäänkuin tukehtui.

    Vika oli siinä jakajapumpussa, vai mikä se noissa on nimeltään? Paluupuolella joku häikkä. Onko niissä joku paluupumppu tms??

    Pumppu kävi kumminkin remontissa ja taas jytäs.
     
  10. Blazer-83

    Blazer-83 1st gear

    Kyllä mä oon joutunu muutaman kerran sitä käyttään. Jos on pitkään seisonut ajamatta ja on reippaasti pakkasta niin sillain startatessa on hörähtäny vähän ja sit ei meininkiäkään että lähtis vaikka sahais seuraavaan päivään. Mut kun eetteriä suhauttaa ilmanputsariin ja menee starttaan niin lähtee ja pysyykin hyvin käynnissä. Mun veikkaus on että jos jää jäänestotilkkasen laittaminen talvikeleillä niin löpöputkissa on sen verran tukkoa että ei jaksa imee tankista. Mut pilotti antaa käynnistyä ja saa kierroksia mottiin niin siirtopumppu herää ja lähtee nafta virtaamaan.
    Mulla kun ei oo matkalla ees mitään karkeesuodatinta/vedenerotinta. Ainoostaan hienosuodatin imusarjan takapäässä...
     
  11. aamu

    aamu 1st gear

    Voisiko ongelma olla välitys-startissa.Välitys-startti pyörittää konetta hitaammin ja normaali startti nopeemmin.Joten jos konella on ajettu paljon niin esim:jos ruiskupumppu/ moottori on kulunut niin välitys-startti ei pyöritä konetta riittävän nopeasti.
     
  12. SamiL

    SamiL Gearhead

    Ainakin minulla diesel-Kempsun käyntiinlähtö muuttui huonommaksi välitysstartilla. Ja sitten jos laskee polttoaineen loppumaan, niin ilman ulosajaminen se vasta vaikeaa onkin.
     
  13. Scamp74

    Scamp74 1st gear

    Pyörii liian hitaasti ja ruiskutuspumppu ei ehdi nostaa ruiskutuspainetta suuttimen neulan avautumispaineen yläpuolelle, jolloin suutin ei tietysti ruiskuta. Koita vanhalla startilla lähteekö sillä käymään, jos se vielä toimii.
     
  14. GM4WD

    GM4WD 1st gear

    Ettei olisi hehkuissa vikaa? Meikän kempsu ainakin lähtee kylmästäkin vaikka startti pyörittäis hitaasti, kun vain kunnolla hehkuttaa(mulla tosin nappihehkut), tämä kone on ainakin parhaat päivänsä nähnyt, huohottaa ja öljy maistuu...
    Mulla on myös välitetty startti, mutta mun mielestä se pyörittää yhtä lujaa kuin tavallinenkin, starttimoottorithan on sellaisia että kierrosluku on niin suuri kuin vain virtaa riittää eli tuo välitys sallii moottorille isommat kierrokset, ja täten isomman tehon.
     
  15. mätkä

    mätkä Gearhead

    Re: Starttausongelma

    Oon samaa mieltä että joku noista virtapiuhoista on jäänyt kiinnittämättä eikä pumppu saa virtaa jolloin ei tietysti lupaakaan.
     
  16. Vani-91

    Vani-91 1st gear

    Mä sanoisin että vika ei välttämättä ole pumpuissa yms, vaan hehkut eivät syystä tai toisesta hehku ollenkaan. Mulla vittuili se hehkun rele joskus 3 vuotta sitten eikä muuten lähde millään käyntiin jos on tämä 0-keli tai enemmän pakkasta (jos hehkut ei toimi!). Kannattaa katsoa siltä startilta hehkun releelle lähtevä johto ja liitin. Koita nyt aluksi laittaa se auto lohkolämppäriin ainakin 3 tunniksi, jos sitten lähtee pitkällä sahauksella, niin on hehkussa on vikaa.
     
  17. 379 D

    379 D 1st gear

    Hehkut toimii ja pumpulle tulee virtaa, mutta ei vaan pirullakaan käymään. Alkaa ideat loppuun...
     
  18. Dodge74

    Dodge74 1st gear

    veivi keulalle ja sit ei muuta kun veivaamaan... :p
     
  19. GM4WD

    GM4WD 1st gear

    Suutinputki/pari löysälle suuttimen päästä ja sitten startaten, jos ei tuu mitään niin jotain vakavampaa....(???)

    Tai olisko mahdollista sellainen vika että sammutinsolenoidille tulee virta ON-asennossa mutta starttiasennossa ei? Tuli vaan mieleen, vois kokeilla tuotakin...
     
  20. metsänmies

    metsänmies 1st gear

    laita suora virta pumpun sammuttimelle ja laita käyntiin. jos siihen ei tule sitä virtaa startatessa. vois olla vika virtalukon ns. pohjassa
     

Kerro tästä muillekin!