Tiedoksi: Laittomat korinvaihtoautot

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Chevy ´53, 3.4.2003.

  1. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Tässä tiedoksi jos joku ei vielä tiedä, ollaanpa siis tarkkana.
    Ote katsastajat.com -sivuston kysymyspalstalta:

    Lähettänyt Janne 01.04.2003 17:08
    Myynnissä olisi auto, johon on tehty korinvaihto ilmeisesti jo 80-luvulla ja myös tekniikka on vaihdettu korinvaihtoautosta. Otteessa merkintä vain taka-akselistosta ja jostain muusta, en nyt muista mistä. Uskaltaako tuollaista ostaa vai kannattaako pysyä erossa? Jos prosentit menee yli 50:n, niin eihän mahdollinen autovero lankea minun maksettavakseni vaan auton rakentajalle? Kiitos.

    Vastaus: Maksu määräytyy sille jonka toimesta 50%:n raja ylittyy. Auto poistetaan rekisteristä, eikä sitä saa enää rekisteriin.
     
  2. G-MAN

    G-MAN Gearhead

    Ilmeisesti tuo tarkoittaa, että autoa ei saa rekisteriin ennenkuin vero on maksettu. Eikös myös sitten ole niin kun tuo vero on asianmukaisesti maksettu niin taas saa vaihtaa 49,9%???
     
  3. Mawerick

    Mawerick Gearhead

    Juu, periaatteessa kyllä.

    Vaan silloin auton pitää täyttää nykyiset uusille ajoneuvoille annetut määräykset päästöistä, melusta, turvallisuudesta jne jne.
     
  4. G-MAN

    G-MAN Gearhead

    Siis autoveron uudelleenmaksu vanhasta lotjasta tekee siitä uuden auton?
     
  5. Mawerick

    Mawerick Gearhead

    Juu, näin on.

    Tai siis ei sen veron uudelleenmaksu :wink: , vaan ne vaihdetut osat (yli 50%).

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Mawerick 2003-04-03 14:45 ]</font>
     
  6. G-MAN

    G-MAN Gearhead

    Eikös sitten pidä taasen vaihtaa noin 50,1% osista jotta auto täyttää nykyiset vaatimukset? Ja sitten taas maksaa vero kertaalleen. Vaatii melkoisen paksua lompakkoa, mutta rahallahan saa...
     
  7. Hd-hippi

    Hd-hippi Gearhead

    Täytyy olla huonoa tuuria jos tuosta jää kiinni, auto on kuitenkin luultavasti kohta 20 vuotta varmaan joka vuosi katsastettu eikä ole joutunut veroja maksamaan. Tiedän useita prätkiä joista ei ole joutunut veroja maksamaan (omani mukaanlukien) syynä se että muutokset on tehty jo niin kauan sitten/tai ennen maahantuontia ja kukaan ei ole niihin älynnyt silloin puuttua niin "rikos" on vanhentunut.
    Ake kyllä tietää nää ennakkotapaukset joten uskon ettei ne kovin hanakasti rupea riitelemään.
     
  8. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Jos siis ottaa kolmesta vaikka -72 taunuksesta jokaisesta 33.3333% ja tekee yhden ja maksaa verot, niin voi sitten myydä UUDEN taunuksen. JES!!


    Tää korinvaihto pykälä tarttis saada myös Guinesin enkkakirjaan. Kyllä ne nauraa tuolla n.s sivistyneissä maissa.
     
  9. blazer

    blazer 1st gear

    kyselin kerran tota veronmaksu hommaa inssiltä et jos maksan tosta mk1 escortista verot niin saanko taas vaitaa osia? vastaukseksi sain että saat,MUTTA auton pitää vastata tämän päivän normeja päästöissä ja kolariturvallisuudessa! eli joudut rakentaan useamman että pystyt testauttamaan törmäystestit?? ja mitä kaiken maailman normeja niitä on uusiin autoihin mutta kaikki pitää läpäistä.Eli ei onnistu ihan kaikilta...muuten aivan kuningas idea mut asutaan suomessa...
     
  10. blazer

    blazer 1st gear

    tuli mieleen että 80-luvullahan 3 vuodessa vanheni prosentit...siksi on noin vähän %,teja.muistan Panuman Jarin swingerin että siinä oli kaikki muutokset otteessa ja autossa oli loppuajasta muistaakseni putkirunkokin?siihen oli tehty aina kolmen vuoden välein muutoksia...niin aina sai vaihtaa 50% 3 vuoden välein.miksi ne % ei enää vois vanhentua????
     
  11. Sierrafreak

    Sierrafreak 1st gear

    Heh, toi oli mun kysymys katsastajat.comissa :smile:
    Kyseessä on, yllätysyllätys sierra, vaihdettu kori ja tekniikka, olis tehoa ja herkkuja, mutta vähän epäilyttää kuitenkin katsastus yms.
    Kyllähän itsekin tiedän noita samanlaisia tapauksia eikä ole katsastuksessa ollut ongelmia. Auto sen verran kaukana, että sitä ei katsomaan lähdetä eikä omistaja tunnu tietävän autosta oikein mitään :sad:
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    Muutaman käyttöauton tuommoiseslta "tietämättömältä" omistajalta ostaneena, olen oppirahat maksettuani tajunnut ettei se myyjä niin tietämätön ollut kuin mitä esitti...

    Juha
     
  13. Jyrki R

    Jyrki R Gearhead

    Jos autoon on todistettavasti tehty muutokset ennen kuin näitä prosentteja edes laskettiin, niin olisihan se tosi outoa, että muutostyön tekijä joutuisi maksamaan verot, kun se ei ollut silloin edes verotettava homma. Aivan sama kuin joku keksisi kymmenen vuoden päästä, että tällaisiin keskustelupalstoihin kirjoittaminen on verollista ja siksi meillekin tulisi tästä palstasta vielä verot maksettaviksi takautuvasti joskus v. 2013!

    Nyt joku huutaa, että autot ovatkin eri asia. Mutta jos tuonmoinen menee verolle, niin eikun oikeuteen valittamaan. Ei tuo voi pitää oikeudessa. Viimenään EU:sta pitää löytyä oikeutta viranomaisen mielivaltaa vastaan.
     
  14. coupedeville

    coupedeville Gearhead

    Neuvo: älkää koskaan sekaantuko korinvaihtoautoihin voit menettää rahasi koska jos katkastusviranomainen toteaa että prosentit on ylitetty niin se on sama kuin polttaisi auton osto rahat.
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    Joo, kyllähän se on niin, että jos kori ja tekniikka on vaihdettu, niin paljoa ei ole jäljellä alkuperäistä. Laki vaatii että orkkista olis 50%.

    Porukan kuulee usein valittavan, että eikö autoa saa korjata? Mä oon sitä mieltä, että jos tekniikka ja kori on vaihdettu, niin kyllä sitä on korjattu jo aivan perkeleesti.

    Pekkis
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Miten on asia jos vaihdetaan autoon esim. taka-akseli ,normaalin KULUMISEN vuoksi,ja siksi koko akseli poislukien jarrut, koska vetopyörästön laittaminen alkuperäiseen banjoon vaatii erikoistyövälineitä ym. ja maksaa kohtuuttomasti. Esim. itselläni on tälläinen tapaus.Miten viranomaiset ovat menetelleet tälläisissa tapauksissa??
     
  17. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    Tietääkseni näin:
    normaaleista kulutusosista ei mene prossia, paitsi sillon jos ne on listattu prosenttitaulukkoon. eli ko. taka-akselitapauksessa menee, sillä se löytyy taulukosta. Mutta esim. takaiskarit tai jouset, jotka siis lasketaan taka-akselistoon, niitä vaihdettaessa ei mene prossia jos rakenteen tyyppi ei muutu.

    kannattaa kysyä konttorilta tai akesta tarkemmin, mä en oo 100% varma tuosta mutta tuo on käsitykseni.
     
  18. Christoffer

    Christoffer Gearhead

    Kyllä se minun mielestä(en tosin 100% varma)
    menee osien vaihtolistalle tosin se on eri asia merkkaako setä sitä minnekkään mutta kyllä se osa on vaihdettu ja jos herää joku epäily että olisi vaihdettu liikaa osia niin kaipa niistä saattaa hiki nousta kainaloihin..
    Itsellä kun menin rekisteröinti katsastukseen C-Kadetilla johon olin vaihtanut 1,2S koneen ja vaihteiston tilalle(laatikko oli mummo mallia->hampaaton)vastaavanlaisen 1,2S koneen ja laatikon.Katsastus mies äkkäsi jostain että loodaa oli irroiteltu ja rupesi kyselemään että onkos tämä vaihdettu ja minä siihen että on se.Seuraavaksi päästiin konehuoneeseen tarkastelemaan ja taas onkos tämä vaihdettu johon minä kummastelemaan että mitenkäs nämä nyt niin kovasti kiinnostavat->vaihdettuja osia setä laskeskeli mutta sitä en tiedä merkkasiko se niitä mihinkään.

    Kannattaa varmaan kysyä AKE:lta miten menee oikeasti Katsastuskonttorilta saattaa tulla henkilökohtainen mielipide mikä ei välttämättä päde toisella konttorilla.
     
  19. 4dFunClub

    4dFunClub 1st gear

    Näissä tapauksissa, kun osa vaihdetaan identtiseen samanlaiseen on yleensä riittänyt, kun sanoo, että laatikko oli irti kytkimen vaihtoa varten tai perä laakerin vaihtoa ja maalausta varten. Millä sitä kukaan todistaa, onko se vaihdettu vai ei. Ja nyt siis puhutaan täysin identtisistä osista. Jos vaihdan -85 Kadettiin 4-lovisen tilalle -85 4-lovisen, se on minusta rikoksena yhtä suuri, kuin hakea Tallinnasta 2 casea olutta ja kartsa röökiä. Valtiolta jäi verotulot saamatta, mutta mitä sitten. Harrasteautoissa tämä "suuri huijaus" on vielä helpompaa, inssit kun on tottuneet, että harrastajat tekee autoilleen mitä käsittämättömimpiä juttuja, kuten alumiinilaatikon kuoren kiillotus ja kardaanin ja perän maalaus! Ja täähän oli vaan mun mielipide asiasta, joka tällä hetkellä on Suomessa päin pakaroita. Olkaa tarkkana, kun vaihdatte osia ja jos alatte ihan oikeasti rakentamaan tai muuttamaan autoa, niin tehkää kaikki pykälien mukaan. Pitkällä tähtäimellä pääsee sittenkin helpommalla. 25% muutettu autokin voi olla fullkustom.
     
  20. whpracing

    whpracing 1st gear

    kuuntelin vähän juttuu tuol ruttu tukussa ku jotkut keskusteli ja naureskeli "oikeastihan tuulilasin pyyhkiöistä menee 0,15% jos ne vaihtaa esim piliteeman tupla pyyhkiöihin"ei oo saman lainen kun alkuperäinen! :lol:

    siis suomen lain mukaan...
    _________________
    -BUICK ELECTRA STW-

    http://www.geocities.com/whpracing2/menokit1

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: whpracing 2003-04-06 15:30 ]</font>
     

Kerro tästä muillekin!