TH-350, lukkoturbiini

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Kuai, 25.2.2006.

  1. Kuai

    Kuai 1st gear

    Huomasin tuossa kun tuli laatikko rempasta että siinä on joku sähkötöpseli vasemmalla puolen laatikkoa. Viisaat sitten kertoivat että kyseessä on lukollinen laatikko.

    Tiedän lukon toimintaperiaatteen noin suurinpiirtein, mutta kiinnostaisi tietää että onko lukosta suurempaa käytännön hyötyä? Vai jätänkö laittamatta töpselin kiinni... Vaikuttaako kulutukseen ja kuinka paljon, autolla olisi kuitenkin tarkoitus lähinnä kylillä cruisailla, tietysti satunnainen Forssan ym. keikka tulee joskus eteen. Tietysti vois laittaa katkaisijan jolla sais virrat poikki, mutta kun on laho pää niin ei sitä kuitenkaan muista, ja laatikko ei kuulemma siitä oikein tykkää.

    Valistakaa viisaammat 8) Mitä kannattais tehrä...
     
  2. Kuai

    Kuai 1st gear

    Nostetaas ylös...
     
  3. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Riippuen peräruuvista ym. pikkuasioista niin lukolla kiekat putoo ~200-400 ja vaikutukset kulutukseen, ääneen ym. turhaan voit ite päätellä.
     
  4. Kuai

    Kuai 1st gear

    Kiitos vastauksesta. Mitä enemmän ääntä sen parempi, eikä tuo kierrosmäärä nyt niin paljon kulutuksessa tunnu että viittii ruveta katkaisimien kanssa pelaamaan. Olkoon ilman :p
     
  5. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

  6. Kuai

    Kuai 1st gear

    No toi oliskin hyvä. Ei haittaa vaikka unohtais koko lukon olemassaolon. Kiitoksia, taidan toteuttaa samalla lailla kunhan löydän värkit jostakin...
     
  7. Jarpse

    Jarpse 1st gear

    350 kytkentä

    Toimiiko jos laittaa 2-asentoisen kytkimen. menee päälle napista ja saa myös pois päältä napista, eli unohdettais toi jarru homma. Täähän olis kävevä jos lähtee isommalle tielle niin painaa nappia vaan. Mitenkäs kytkentä muuttuu?
     
  8. weripuo

    weripuo Gearhead

    mulla on vaan on-off kytkin ilman mitään releitä
    jarrua kun polkaisee niin katkaisee virran ja jarrun kun päästää niin lukko taas päällä

    elikkkäs akku --> sulake --> on-off katkaisija --> jarrupolkimelle ---> laatikkoon = tuntuu toimivan
     
  9. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Korjattu.
     
  10. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    En tiedä tuosta sun V***sta koska en ainakaan minä pidä nappia pohjassa ajaessani autoa! :eek: :eek: Hei se on palautuva=aukeaa kun päästät sen Vi***un pois siitä nappulasta. :soosoo: :soosoo: Kannattais lukea edelliset kommentit ellei ymmärrä sähköstä. :rotfl:
     
  11. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Valkenihan se käyttötarkoitus tyhmällekin :rotfl:
     
  12. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Jotta nyt hokaisit sen releen merkityksen se on olla pitopiirinä kunnes painat jarrua ja avaat pitopiirin jolloin lukko ei enää mene päälle ennenkuin painat uudelleen nappia. Joko nyt? :eek:
     
  13. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    No näinhän se on, oikeassa olet! Mutta toimii tosiaan vaan, jos katkaisija on palautuva. Sun kuva on edelleen väärin, kun katkaisija ei ole palautuvaksi piirretty, sen kun korjaat niin vedän pois kommenttini. Ja toi on tosiaan oleellinen osa kytkistä, oikein piirretyt komponentit.
     
  14. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Piirränkö vieterin vai kirjoitanko että palautuva? Eihän toi kuva ole muutenkaan mikään "Ammattikuva". Sori kaikille joita olen harhauttanut. :wink:
     
  15. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Voihan sen kirjottaa niin tyhmätkin tietää jotta se on myös palautuva. Ehkä mä oon vähän liikaa katellut noita sähkökuvia töissä, kun välillä tuntuu ettei osaa ajatella sen kaavion "ulkopuolella" ollenkaan. Anteeksi vaan.
     
  16. silverado

    silverado 1st gear

    Kyllähän siinä lukeekin painonappi, ja painonappi = palautuva (ainakin sähkömiesten kesken)
     
  17. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Mun mielestä on HYVÄ kun tulee kommenttia. Itselle selvät asiat ei välttämättä avaudu kaikille, eikä tälläinen maalaistollo osaa ottaa kaikkia huomioon. KUVA PÄIVITETTY.
     
  18. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Toi sun kytkis jäi mietityttämään, ja siinä on sellanen omituisuus, jotta vaikka jarrupoljinta painaisi palautuva painonappi kytkee silti solenoidin päälle hetkellisesti. No ei kai kukaan paina sitä nappia kun painaa jarrupoljinta, mutta...Jos tohon "lenkkiin" joka kulkee jarrupolkimen takaa painonapin taakse releen käämille, laittaa diodin päästösuuntaan, sillon painonappi ei koskaan itse kytke solenoidia, vaan pelkästään rele koska diodi estää virran kulun suoraan lukkosolenoidille. Tai näin mä sen ajattelin.
     
  19. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Ihan hyvä pointti. En tosin ole koskaan pistänyt lukkoa päälle jarruttaessani. Pitää testata kun muistaa.
    Keskiviikko illan ratoksi ihan mukava keskustelun poikanen. Kiitos seurasta, Lapua hiljenee. :wink:
     
  20. rrauta

    rrauta 3rd gear

    eikös toi ole hyvä noin , samalla kun tekee burnista, voi napilla pitää lukkoa kiinni, ettei laatikon öljyt turhaan lämpene!!!
     

Kerro tästä muillekin!