Sikkikone!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja 348, 20.2.2006.

  1. Buddy

    Buddy 1st gear

    Se toimii 220 voltilla ja on muuntaja välissä. Moottorissa lukee, et se on 24volttinen. Teho tais olla 200W. Rullien pyörimisnopeus on noin 30 kierrosta/minuutissa, kun välityksenä on 1/15, elikkä laskinko oikeiin, että moottorin pyörimisnopeus olis silloin n.450 kier./min. Voimaa on niinpaljon, et jos sormet jättää väliin, niin entiset on. :lol: Pedaali on sellanen kaksisuuntainen keinumalli. Vasemmalta, kun painaa, niin se vetää edestäpäin ja oikealta painettaessa se vetää takaapäin. (tulipas härskinkuulonen lause) :rotfl:
     
  2. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Saisitko kuvaa tuosta pedaalista?
     
  3. 4dFunClub

    4dFunClub 1st gear

    Ompelukoneissahan on tuommoinen portaaton pedaali. Pystyiskö sitä hyödyntämään?
     
  4. silverado

    silverado 1st gear

    eikös taajuusmuuttajat maksa nykyään n. 1000mk/Kw, jos meinaa jonkun vaihteen viälä laittaa niin piisaa ihan hyvin jo 0,5kilowattia, sitte jos olis joku ruuvivaihde niin melkein parempi, köyhän miehen jalkapedaalit saa kätevästi vaikka enston pinta-asennettavista painonappi katkaisijoista..
     
  5. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Ja tähän mennään..... ei se mun koneen hinta enää niin paha olekkaan :lol:
     
  6. jzl

    jzl 1st gear

    Kukas sikkikoneella tehdään suoraan peltiin sellaista sikkiä ettei koko pelti mene mutkalle??? Siis se tahtoo vedellä se pelti propellille jonkin verran kun sikkaa. Onko tuohon jotain kepulikonsteja vai onko kone paska.
     
  7. 348

    348 1st gear

    [​IMG]

    Tämmönen tuli mun koneesta, tosin pöytä teline hyllytettiin kun tilalle löyty sopiva renkailla varustettu lattia teline. "Ratti" siirrettiin tohon päälle kun joku muukin oli sen noin laittanut. Ei tarvi moottoria kun on harraste käytössä vähällä käytöllä. Kätevä käyttää.. Pätevä laitos jota ei osaa kaivata ennen kuin on muutaman kerran käyttänyt..

    Peltiin saa oikean mallisilla rullilla sikkiä sitten että ei mene kovin mutkille. riippuu sikistä. Mutta tahtoohan se joksus vähän vääntyä.

    Työn alla on myös pellin kutistin ja venytin. Mikä on kyllä loisto kampe! esmes. Pyöränkaaren paikkoijen tekoon.
     
  8. rokki383

    rokki383 Gearhead

    minkälaisia kierrosnopeuksia ootte käyttäny sikkikoneissa. siis moottorikäyttösissä? löysin romukasasta ISON sikkikoneen, ilmatteeks :D siitä puuttuu pienempi vetopyörä+ veivi mutta meinasin muuttaa sähkötoimiseks kun on kohtuullisen kookas. 2 ukkoa sai just just nostettua sen ison ducaton konttiin, valurautarunko ja riittävä :D kitasyvyys. ei luulis olevan estettä moottoroinnille. kouluissa ja muissa on ollu puolta pienempiä sähkökäyttösiä. oli ihan jees löytö
     
  9. Buddy

    Buddy 1st gear

    Mitä hitaampi, sen parempi. Parasta olis portaaton nopeudensäätö. Mullakin on aika hidas moottori ja alensin nopeutta vielä käyttäen vatolevyä ja startin hammaspyörää. Silti tuntuu, et sais olla vähän hitaampi, koska mulla ei ole portaatonta säätöä. Pitäis vielä vähän vahvistaa runkoa, niinkuin joku viisaampi jo aikanaan neuvoi. :wink:
    Onneks olkoon hienosta roskislöydöstä! Löytäispä joskus vastaavaa. :p
     
  10. erkkilä

    erkkilä 1st gear

    sikkikone

    lueskelin edellisiä juttuja moottorin asennuksesta sikkikoneeseen minulla sattuisi olemaan joku hidaskierroksinen verkkovirta moottori missa on käsin säädettäva varjaattori moottori on uusi ja minulle ylimääräinen joten voin luopua siitä vaikka 100e soittakaa suoraan osto aikeet 0400-845867 erkkilä.
     
  11. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Mulla on 0,2 kW ja 1570 rpm kiertävä moottori.
    Kulmavaihde alentaa kierrokset, en muista välityssuhdetta (voin tsekata tarkemmat seksit jos tarvetta)

    Taajuusmuuttajalla säädetään nopeus, eli mitä enemmän pedaalia painat sitä nopeemmin pyörii (portaaton säätö).
     
  12. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Hieno laites! :eek:

    Taispa löytyä käyttöö moottorille jonka otin talteen emännän vanhasta pikeerauskoneesta...

    Mites noita rullia? Tekeekö noita joku? Jos joskus sattuis tarviin.
     
  13. rokki383

    rokki383 Gearhead

    oiskos silmätekillä vielä niitä rissoja, ja mahollista vaikka vähän muokata niitä, mun roskislöydössä kun toi rissan reiän halkasija on vaatimattomat 35.5 mm tai 1.4 tuumaa, miten nyt haluaa sanoa. epäilisin engelsmannin tekosiks kun pultteihin ei löytyny ihan just sopivaa avainta 21 ei mee ja 22 ja 7/8 on väljiä. se kanta oli joku 21,45. whitworth kanta? kun kierre oli 1/2 unc ni voiko olla mahdollista? hylsysarjasta löytyy harvinaisempiakin tuumakokoja mut 7/8 oli ainoo mikä siihen meni. onko sitten kellään tietoa kun olen kuullu puhuttavan leikkausrissoista sikkikoneeseen. nehän ois ihan ehottomat olla jos moisia jostain sais tai pystyis tekemään?
     
  14. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Valitettavasti ei oo ehtiny tekeen (piirtään) edes ittelle noita rissoja, jos vaikka tässä jossakin vaiheessa. Leikkuurissat on periaatteessa vaan kiekot,karkaistu. Välys on tärkeä, mm pellille 0,1 mm luokkaa
     
  15. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Kyllä on hienoja koneista jengillä!!!! Hattua nostan !
     
  16. amalo

    amalo Gearhead

    Hieno tuli 348:n sikkikoneesta! Tuo ratin siirtohan on aivan loistohomma, helpottaa varmasti paljon - ainoo että ei mahdu kovin iso ratti, mutta kyllä tuolla varmasti yksin on kumminkin helpompi vääntää ja kasvaahan hauis samalla.
     
  17. Sten

    Sten 3rd gear

    Laita nyt lisää kuvia teirän sikkikeksinnöistä niin muutkin saa nährä mitä kansa on keksinnyt. Niin ehkäpä määkin saisi inspis tehdä oman kone :)
    /Sten
     
  18. Otto

    Otto Gearhead

    En jaksanu lukee koko viestiketjua läpi, mutta laitetaas linkkiä sen uhallakin että olis ollut jo:
    http://www.verktygsboden.se/?id=69175
    Karkeesti ottaen 160 euroa.
    Toisaalta ei o kummonenkaan kita tuossa. Sitä en sitten tiiä missä päin Ruotsia lienee Borås.
     
  19. 348

    348 1st gear

    Joo tuollahan näytti olevan näitä isomman kitasyvyyden omaavia myös. Aika halppis versioita. Mutta niistä ois hyvä vahvistella eteen päin..
     
  20. Otto

    Otto Gearhead

    Miksen mä löydä..?
     

Kerro tästä muillekin!