Vette -76 ajovalojen luukut

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Rodi, 31.3.2006.

  1. Rodi

    Rodi Gearhead

    Eli oisko kellään antaa neuvoa luukkujen toiminnasta? Ostin lievän projekti kuntoisen Corveten ja nyt oon pähkäilly noitten luukkujen kanssa. Ostaessa autosta puuttui kokonaan ns."venttiili" sieltä keulalta tai niitä on vissiin alunperin kaksi siellä, mut nyt hommasin yhden ja pitäis kuulemma toimia silläkin. Nyt on probleema, et kuinka kytken ilmaletkut siihen venttiiliin.. Irtonaisia letkuja löytyy keulalta periaatteessa kolme, yksi ohuempi, joka lähtee imusarjasta, kulkee sisätiloihin jalkotilaan mekaaniselle katkaisimelle(mikähän tarkoitus sillä on? Ainakin sillä saapi katkaistua alipaineen pois.) ja sieltä keulalle, jossa se on haarotettu. Sit on kaksi paksumpaa letkua jotka lähtevät kellojen takaa, ne liittyvät luukkujen sulkemiseen. Kokeilin nimittäin kellojen toiminnan sillä tavalla, että kytkin alipaineletkun (joka lähtee imusarjasta ja menee ns.akulle) näihin letkuihin kiinni ja luukut meni kiinni eli tuntus,et kellot ovat ehjät. Kellojen keulan puolelta lähtevät letkut on kytketty akkuun(säiliöön). Siinä venttiilissä on letkun lähtöjä 4kpl, ylimmäinen pilli ohuelle letkulle, siitä alaspäin paksummille letkuille pillit, jotka on merkitty kirjaimin R,Y ja G. R ja G näyttäs olevan jollainlailla yhteydessä toisiinsa. Luukut toimivat nyt silleen, että kun auton laittaa käyntiin, ni luukut aukeavat ja kiinni ne menevät käsin, kun auto on sammutettu. Kuinka luukkujen pitäisi toimia oikeasti? Aukeaako ne sitten, kun kytkee ajovalot päälle vai kuinka? :odroll:
     
  2. Eldorado_55

    Eldorado_55 1st gear

    Mene www.finnshark.com (Suomalainen Corvette Forum) Tee oma käyttäjä sivulle ja kysy :wink:
     
  3. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Joo, tee niin.

    Tuon systeemin korjaamiseen ei voi antaa ohjeita netissä, on hemmetin monimutkainen ja vikamahdollisuuksia on useita.

    Ensiksi tarvitset alipainejärjestelmän "pohjapiirroksen" ennenkuin voit yrittää korjaamista. Sen saa netistä googlella etsimällä esim. corvette vacuum system

    korjaussarjoja systeemiin löytyy helposti, eikä ole kovin kallis remontti.
     
  4. Rodi

    Rodi Gearhead

    Joo, jotain tuommosta pohjapiirrosta kaipailenkin, näkis, et mihin letkut pitäis oikeasti mennä. Pitää tutkailla netistä, jos löytys jotain, kiitoksii vinkeistä :)
     
  5. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Tai tuu siinne finnsharkkiin ja tee itsesi "tutuksi" niin varmaan wbbc voi vaikka lähettää sulle kopsut siitä mun lainaamasta trouble shooting guidesta 8)
     
  6. Qjet

    Qjet 1st gear

    Kun kytket ajovalot valokytkimestä nousevat luukut ja valot "syttyvät" samalla. Se rattiakselin alapuolella oleva manuaalinen kytkin on sitä varten, jos jostain syystä haluaa ne luukut ylös ilman, että valot kytkeytyvät. Vedät nupista alaspäin > luukut pompsahtavat ylös ja painat nupin takaisin ylöspäin > luukut painuvat alas. Luukkujen alipainekaavio löytyy varmaankin netistä, kuten todettiin tai kirjallisena versiona mm. '77 Chevroletin Service Manualista ja MidAmerican julkaisemasta Corvette Assembly Instruction Manual '77:sta ( kopio tehtaan alkuperäisestä ). Varsinkin jälkimmäisen hankintaa suosittelen. Nuo mainitsemasi kirjainmerkinnät viittaavat värien englanninkielisiin nimiin. Värit löytyvät raitana alipaineletkun kyljestä.
     
  7. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Jep. mulla on ollut työn alla laittaa se BRC1:n kaavio nettiin.

    Mutta se kaavio ei vielä pelasta mitään jos jossain on vuotoa. eli ehkä joutuu hankkimaan uuden letkusarjan venttiilihydemeineen ja syfilisaattoreineen.
     
  8. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Jep. mulla on ollut työn alla laittaa se BRC1:n kaavio nettiin.

    Mutta se kaavio ei vielä pelasta mitään jos jossain on vuotoa. eli ehkä joutuu hankkimaan uuden letkusarjan venttiilihydemeineen ja syfilisaattoreineen.
     
  9. Rodi

    Rodi Gearhead

    JEE! :rotfl: Luukut rupesivat toimimaan, kiitokset WBBC:lle/BRC1:lle alipainekaavio kuvasta :D
     

Kerro tästä muillekin!