Hitsauskypäristä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja Buddy, 9.4.2006.

  1. Buddy

    Buddy 1st gear

    Ostin sellasen automaattikypärän, ku halvalla sai. Olen tähän asti käyttäny euromaskia, mut mun mielestä tää automaatti on paljon parempi. Kaveri kuitenkin kertoi, ettei huolisi automaattimaskia ikinä, kun se päässä ei voi esim, kuulemma rälläköidä. Mitä mieltä muut? Onko muilla ollu ongelmia sellasen kanssa.
     
  2. Buick225

    Buick225 Double Gearhead

    Itse kokeilin pari viikkoa automaattia mutta jotenkin se ei ollut euromaskin veroinen,varmaan näköaukko oli liian pieni. Yksilöllistähän tämä on,kokeilemalla löytyy se paras,oli se maski,auto tai emäntä :D Automaatti vie pattereita ja on arka kolhuille.
     
  3. Erppa

    Erppa Gearhead

    Töissä kun tarvii joskus hitsailla jotain , niin tuntuu se automaattinen hassulta kun on tottunut siihen missä on pieni keltainen kurkistus luukku.

    Toimiva se on ja mulla ei ainakaan moitittavaa. Nyt on oma maski lainassa ja hitsailin sitten tolla wanhalla lasikuitusella , niin se vasta oudolle tuntuikin kun ei ole kurkistusluukkua.

    Asiasta seittemänteen , ammattikoulu aikaan tehtiin yhelle aikuis oppilaalle pieni käytännön pila. Otettiin sen maskista se oranssi ikkuna pois ja laitettiin kirkas muovin pala tilalle. Siellä ku se harjotteli päivän kovilla virroilla luokka hitsauksia , niin oli huvittavaa kun se tuli matikan tunnille ja huulien ympärille oli palanu neliskanttinen punainen kuvio :wink:
     
  4. HEKULIINI

    HEKULIINI 1st gear

    Ite en automaattimaskia huolis. KAtkohitsauksessa menee silmät sekaisin, eikä se automaatti oikeen tunnu ehtivän ajoissa mukaan. Euromaskiin luotan.
     
  5. Hervast

    Hervast 1st gear

    Uskoisin että automaattimaski vois olla ihan kätevä heppaillessa pellinpaloja kiinni esim. auton peltihommia tehdessä jos joutuu toisella kädellä pitämään palaa kiinni ja toisella pistoolia käyttämään.

    Pitkää saumaa vetäessä tai normaaleissa korjaushitsauksissa olen itse tottunut käyttämään vanhaa lasikuitumaskia johon tein oranssin kurkistusaukon.
     
  6. RODI39

    RODI39 1st gear

    patterita niissä ei ole ollut vuosikausiin vaan maskit toimii valokennolla joka lataa akkua,hitsattavuuteen on huono ottaa kantaa kuka tyttärestä ken äitistä itse en hitsaa kun kemppiläisellä oranssiapureikäsellä
     
  7. silverado

    silverado 1st gear

    töihin tuli just uus micatronicin automaatti, hintaa sillä oli joku 170€ ja kerkeää kyllä mukaaan vaikka mitä tekee, rälläköinti nyt on vähän niin ja näin..
     
  8. petro_din

    petro_din Gearhead

    ite oon ainakin ollu tyytyväinen kö ukko paikallisesta firmasta kanto tommottisen ~100e hintasen maskin kotio..
    hitsaillessa just autopeltejä on varsin mukava kun näkee pitää kiinni ja sitten heppailla kiinni sopivasti..
    rälläköintiä varte o sitte wanaha lasikuitumaski..

    ja kyll toi mukaan kerkiää, eikä silmät sekoo vaikka täyttä päivää hitsailee :p

    ton ässpenin kanssa tuli jälleen kerran varsinainen hitsausurakka..
     
  9. kime2

    kime2 Gearhead

    Autopeltihommissa tuo automaatti on hyvä,mut kyllä minäkin valitsen oikeisiin hitsauksiin joko sen legendaarisen oranssin tai sitten tuon jo yllä mainitun kemppiläisen oranssilla kurkistusaukolla ja se ei ole autopeltihommissakaan hassumpi!
     
  10. Buddy

    Buddy 1st gear

    Mä olen senverran vähän hommista perillä, etten ole tollasta oranssiaukkosta edes nähny ikinä. :lol: Mul on kolme maskia. Sellanen paistinpannun näkönen, euromaski sekä automaatti. Tää automaattikin on vanhanaikasta mallia, kun siinä on vielä patterit. Ei ollutkaan kovin kallis, mut on siinä kuitenkin sellanen tummennuksen vahvuuden säätö kylessä, vaikka taitaa niissä kaikissa olla sellanen. En tier. :odroll:
     
  11. tero76

    tero76 1st gear

    Minulla on sellainen vanha esabin oranssi maski, johon pitäisi rakentaa tuo kurkistusaukko. Oletteko tehneet sen tuon lasin alapuolelle ja miten se on toteutettu ? Kun ei kai tuota lasia kehtaa siihen liimatakkaan, kun se on sitten hankala vaihtaa?
     
  12. timppa

    timppa Gearhead

    Tuollaista Kempin oranssi-ikkunallista on tullut käytettyä duunissa ja kotona tosin duunimaskista vedin kurkistusikkunan aluteipillä umpeen kun ahtaassa kolossa Tigllä korventaa koko päivän, niin tuli samanlainen fiilis kun olisi polttanut lärvin auringossa...

    Mutta muista maskeista sen verran että se automaattimaski mitä kokeilin ei kerinnyt mukaan (aina välähti ja oltiin hetki sokeena) Tästäkin tosin on muutama vuosi aikaa ja tuossa maskissa oli "tummuuden säätö" mutta aina oli yhtä kirkas kun olisi kaasulaseilla puikottanut... Ja heitellä ei saanut ja painoi kaksi kertaa kemppiläisen verran

    Wyrtti, Esabin Albatross, perinteinen oranssi lasikuituinen ja biltema on omaan päähän kolhoja ja laikatessa ei ole yhtään kaulansuojaa... Seuraavaksi tulee varmaankin kokeiltua Euromaskia (Siinäkin arveluttaa tuo vaaleamman lasin läpi tuleva heijastus...)

    Paistinpannua en ottaisi omaan käyttöön kun siinä kuitenkin on toinen käsi sidottuna...

    Minun mielestä hyvän maskin tulee sopia sekä laikkaukseen ja kaikkiin sähköhitsauksiin (niin penkki-, kuin asentohitsaukseen)
    Mutta kuten sanottu makuasioita yhtä kaikki... Esim. meillä duunissa on kuusi sähköhitsaajaa ja jokaisella on erilainen maski...
     
  13. Jukka79

    Jukka79 1st gear

    Tere!

    Iskällä on jo toinen tuollainen automaattimaski menossa. Vanha joka sanoi sopimuksen irti viime vuonna, oli evermatic. Sillä hitsailin aikoinaan paljonkin eikä koskaan tullut silmät kipeäksi. Myös rälläköinti onnistui kun siinä oli tummennuslasi avattava. Tykkäsin todella paljon. Se oli valokennoilla varustettu. Tämä nykyinen on motonetista ja paljon halvempi, hinta 69 euroa ellen väärin muista. Se on paristoilla. En ole kun vähän kokeillut tätä mutta ei tämäkään väläytä silmille. Tulee jossain vaiheessa itsellekin hankittavaksi kun on tärkeämmät rahanmenot ohi.
     
  14. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Itse tykkään siitä "paistinpannusta"... Tosin ensin on vain silmät kiinni pistettävä kappale heftiin, mutta sen kanssa mahtuu niin hyvin auton alle ryömimään.
    Tosin olen ajatellut myös sellaisen automaattisenkin ostaa isompia hitsauksia varten, mutta toistaiseksi (viimeiset 15 vuotta) on siltikin saanut kelvata koiran jyrsimä kurkistus-aukolinen (kemppi).

    Miten hitsauskypärä päässä voi rälläköidä ?
    Itsestäni kun jo kirkkaat suojalasit rajoittaa liikaa näkyväisyyttä.

    Nimimerkki : kerran viikossa metallia silmässä lääkäriin
     
  15. telipyörä

    telipyörä 1st gear

    Mulle opetettiin kursseilla aikoinaan,että putkihitsaajan tärkein työkalu on KULMAHIOMAKONE :D .Vuosien saatossa olen huomannut että totta turisivat.Eli automaattimaski silloin kun hitsaan mig/magilla isoja railoja täyteen.Paras vaihtoehto automaatista tykkäävälle on itsestään tummentuva lasi tavalliseen maskiin,tosin hieman hintava.Itse käytän Wurthin kevyttä koppaa.
     
  16. laakkius

    laakkius Gearhead

    Euromaski on ainoa mitä mä osaan enää edes käyttää, enkä muuta tartte. Se on hyvä hionnassa ja hitsauksessa, kuppikuulosuojaimetkin mahtuu mukaan oikeen hyvin.
    Ennen puikolla hitsatessa tuli käytettyä pelkästään tuota "paistinpannua"...
     
  17. VooDoo_

    VooDoo_ 1st gear

    Euro on juu hyvä kaikkeen muuhun, paitti jos tarvii alkaa ac puolla hitsaan tigillä.. itellä ainaki sekoo silmät hetken päästä ku pääsee välkkyyn sieltä keltasen alueen läpi silmille
     
  18. laakkius

    laakkius Gearhead

    Jaa, ei mulla ole tuonkaan suhteen ollu ongelmia...
    Ainoo ongelma on liiankin hyvä ruskettuminen käsivarsiin näin kesäaikaan... :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!