Tinaanko vai en?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja PPPLinkWR, 19.4.2006.

  1. Elevator

    Elevator 1st gear

    Minähän ainakin alan vakuuttua tinan käytöstä. Jos nyt miettii että noissa uusissa autoissa käytetäänkin noita pakkeleita tehdassaumojen kohdilla nii samapa tuo. En usko että vuoden 2006 autot ovat ajossa edes kesäautoina vielä vuonna 2046.

    eilen kävin hakemassa koritinaa, mikäs se toi tartunta-aine on? milläs nimellä se kulkee? Motonet möi ainakin tota tinaa sieltäköhän sitä löytyisi tota tartunta-ainettakin?
     
  2. fe427

    fe427 Gearhead

    tinalla on myös sellainen hyvä ominaisuus että se tunkeutuu hyvin kaikkiin huokosiin ja kun maalauksen jälkeen vedät kotelosuojat sauman takapuolelle. niin se ei tunkeudu maaliin asti vaan se pysähtyy tinan kohdalle ja maali ei kupleile. Mutta kun esim vedät kotelosuojat pelkän kitatun sauman taakse se voi tunkeutua maaliin asti ja maali kuplii.
     
  3. PPPLinkWR

    PPPLinkWR 1st gear

    Rupesin pähkäilemään tinausta, koska samassa talliporukassa kahdella kaverilla on ruvennut kitti irtoilemaan tinauksien päältä. Mitäs sitten, jos itsellekin käy samanlailla, että kitit tippuu tinan päältä pois, sitten taas hiont jne..
     
  4. rimpula

    rimpula 1st gear

    kokeileppa sitä heinän tekoa vesisateella :D ei se mitään helppoa enää silloin ole :poff:

    eipä ole itse tavinnut tinata vaan olen antanut ammatti miehen hoitaa kyseisen homman että on tullut kerralla hyvä
     
  5. kärrypoika

    kärrypoika 3rd gear

    Osta beran koritinaa ja pohjustusainetta. Niillä homma toimii! Eikä se tinaaminen ole mitään hirvittävän vaikeeta. harrastaja oppii puolen tunnin harjoittelulla saamaan aikaan ok jälkeä.( tosin saattaa helposti jäädä paljon hiomista. tarkkana siis!)
     
  6. Vilu_86

    Vilu_86 3rd gear

    "harrastaja oppii puolen tunnin harjoittelulla saamaan aikaan ok jälkeä.( tosin saattaa helposti jäädä paljon hiomista. tarkkana siis!)"

    Oon ollu peltiseppä jo parivuotta ja tosta ok jälestä voi olla vielä montaa mieltä:D. Voi tietysti vaikuttaa sekin et nää uudet korealaiset vehkeet on tehty ohuemmasta kamasta kun kaljatölkit; vetelee niin perkeleesti :p.
     
  7. Elevator

    Elevator 1st gear

    Löysinpäs tuolta www.touhumaa.com sta koritinaus ohjetta. Aika selkeen kuvan tuosta saa. Näyttä aika kivalta touhulta. Kai se pitää vaan mennä hakee jostain tota röpölaikkaa lälläkkään ja noita tarvikkeita. Kaverille vaihdetaan tässä monacoon katto, siinä pääsee tehdassaumojen kohdille, ja muutenkin harjoittelemaan. Ainakin on suurinpiirteis tasaisia pintoja nii tuskin tulee akuheeta ongelmaa.

    Haittaako se kuinka paljon jos sinne tinan alle jää huokosiin vähän pintaruostetta?
    Sehän on selkeä fakta että ainoastaan korkeapaine vesipesulla saa kaiken, siis kaiken ruosteen poiskun hiekkapuhalluskin jättää aina huokoisiin vähintäänkin pölyä.
    Siis kuinka puhdas pohjan tulisi olla vai onko jotain happoa esim millä saa syövytettyä ruosteen pois?

    Alumiinillehan ainakin tuo suolahappo tuntuu olevan kova sana.
     
  8. Buick225

    Buick225 Double Gearhead


    Et kai vaan Kia merkkisiä korealaisia? Vai oikeen Chevyjä? :rotfl:
    Sama juttu, korean juttuja duunissa teen,pro spotilla veto kiinni ja reikähän siinä on :mad:
     
  9. Vilu_86

    Vilu_86 3rd gear

    Eiku Huihaita teen.

    Ei se tina tartu kunnolla ku puhtaaseen peltiin, ei sais jäädä ees sinkkiä yhtään alle, mutta kyllä neekerin tukalla saa pintaruosteenki aika hyvin pois.
     
  10. Artturtle

    Artturtle 1st gear

    Puhtaus on puoli ruokaa tässäkin asiassa! Pistehiekkapuhallus vehje on oivallinen laite tähän hommaan, sillä saa kuopan pohjalta ruosteen pois nätisti. Berafix tais olla sen pohjustus aineen eli rundin nimi. Muista sekoittaa se kunnolla. :D Työn iloa!
     
  11. Scotty

    Scotty 1st gear

    Myrkkyvä

    niin ja muistakaa ett ne tinat ja pohjusteet ovat myrkyllisiä . Kun lämmitätte niitä niin sieltä vapautuu myrkyllisiä höyryjä . Kunnon hengitys-suoja ( ei mikään kahvinsuodatinpaperi) peliin niin ei tarvitse 5 kymppisenä käydä maksa-arvoja mittauttamassa kerran kuukaudessa ja voi jopa juoda kossuakin.
     
  12. töttersström

    töttersström 1st gear

    Tinaaminen näyttää olevan uskonto.
    Paksuissa tinakeroksissako ei ole lämmön tuomia ongelmia, pitkallä
    aika välillä esim 15.V?


    elämä hymyilee kun aurinko paistaa! :D
     
  13. SamiL

    SamiL Gearhead

    Näyttäkää minulle, mistä löytyy vm 85 Taunus...
    Ehdottomasti tinaus on parempi vaihtoehto siellä, missä sitä vain voi käyttää. Suoraan hiekkapuhalluksen jäljiltä olevaan peltiin tina ei sitten oikein tartu.
    Tina on peltiin verrattuna pehmeää, joten se kyllä laajenee ja kutistuu pellin mukana. En ole nähnyt halkipoksahdelleita tai irtoilleita tinapaikkoja vanhoissakaan vehkeissä, paklattuja kyllä.
     
  14. janzamar

    janzamar 1st gear

    Argentiinassahan noita löytyy,ja kaikki Fordit muuttuu vanhemmiten Taunuksiksi :lol:
    Mutta joo,on toi tinaus tosiaan hyvä.
    Hitsatessa saattaa vähän ottaa päähän kun roiskii jos tinaa on,mutta kestää ihan eri tavalla..
    En kyllä itse osaa edes hitsata mutta on tuon huomannut siitä huolimatta.
    Kun ne saumat vaan kestää,eikä heti mee vierestä uudestaan.
     
  15. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Miksei sitä vois hitsata ihan kokonaan?
    Minä ainakin vedän 100% kiinni ja päittäissaumalla, sitten tinaa jos tarvii.4

    Pisteitä käytän ainoastaan niissä paikoissa missä tehdaskin.

    Tinahöylästä ei pahemmin jälkiä jää kun malttaa höylätä hiukan kevyemmin. 80-paperilla saa ne loputkin kokolailla pois.
     
  16. Buick225

    Buick225 Double Gearhead

    Voihan saumat hitsata läpi mutta jos takakyljen alaosan tms.vaihtaa ja saumaa tulee useita metrejä niin miksi pitäisi? Ei se sitä rakennetta vahvista ja tina pitää sauman tiiviinä kuitenkin. Perfektionisti toki hitsaa umpeen molemmilta puolilta ja sitten vielä tinaa :D
    Peltipellenä ammatikseni heilun ja kun firma käyttää ulkopuolista maalaamoa niin yleensä jätän tinan ns. höylän jäljille,kyllä se kitti siinä pysyy.
    Tuo siis hyvin tehty pohja.
    Harva vaan jaksaa edes omaan autoon tinata pitkää saumaa niin ettei tartteis paklata,eihän se ole tinan tarkoitus.
     
  17. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    No comments.
     

Kerro tästä muillekin!