Wanhojen Kuorma-autojen massat

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja mikkis83, 12.5.2006.

  1. mikkis83

    mikkis83 Gearhead

    Tutkailin autokirjaa vuodelta 1952, jossa oli kuorma-auto, jonka kopissa oli luvut

    4740
    7400 ja
    5660

    että mitähän nuo luvut tarkoittavat? Jotain akselimassojahan ne varmaankin on :odroll:
     
  2. a522ni

    a522ni 1st gear

    1. Kantavuus

    2. Kokonaispaino

    3.Taka-akselipainp
     
  3. mikkis83

    mikkis83 Gearhead

    Yks noista ois olevinaan väärin....mut kiitos jo tuosta avusta :)

    E: 3 = akselipaino
     
  4. B 50

    B 50 Gearhead

    Minä vuonna kuorma-autoihin on tullut lakisääteisiä painorajoja? Esim. se 3500kg minimi? Minkä mukaan kokonaismassa määräytyy? Tiedän että omamassa + kantavuus, mutta onko kantavuudelle mitään laskukaavaa?
     
  5. mikkis83

    mikkis83 Gearhead

    Jonkunlainen kaava luki siinä kirjassakin, mut enpä kyllä tähänhätään sitä muista :-?
     
  6. rusty rocket

    rusty rocket Gearhead

    Tähän aiheeseen liittyen tuli mieleeni yhdeltä vanhemmalta autoiljalta kuulemani muistisääntö, koskien juuri noita merkintöjä: Kanna koko akseli :D
     
  7. SamiL

    SamiL Gearhead

    On toki: Kantavuus = kokonaismassa - omamassa :D
    Kokonaismassa määräytynee lähinnä valmistajan antamien painojen mukaan. Viime vuonna perävaunua ensirekisteröidessäni katsastusmies sanoi, että valmistajan antama maksimikokonaismassa on se, joka merkitään rekisteritietoihin, eikä siitä voi poiketa suuntaan eikä toiseen.
    Kuorma-autoissa on kai "melkein aina" ollut painorajoja. Kuorma-auton minimikokonaispaino nousi 2600 kg:sta 3500:aan luullakseni joskus 60-luvun lopulla. Olisikohan ollut 1.1.1968, jolloin muitakin uusia ajoneuvoasetuksia astui voimaan...?
     
  8. a522ni

    a522ni 1st gear

    Kyllä kolmas on nimenomaan taka-akselipaino! :mad:
     
  9. B 50

    B 50 Gearhead

    Joo, "kuorkki", tai mitä siitä on jäljellä on noin `47. Se kiinnostaa, että miten kevyt se saa olla, että pysyy vielä kuorma-autona.
     
  10. mke77

    mke77 Gearhead

    kanna
    koko
    akseli
    on hyvä muistaa,mut ei uudemmis autoissa mis akselin kantavuus(siis se missä on pyörät kiinni) on kaikille kantavuus-tyypitykset eli monessa 94uudemmassa akselissa on samanverran kantavuutta kuin 80luvun 2-vastaavaa...
    vanhat autot oli helppoja kantavuuksiltaan kun ei ollut teliä/trippeliä/2-vetoperää
     
  11. SamiL

    SamiL Gearhead

    Minun veikkaukseni on, että tuohon aikaan kuorma-auton minimiKOKONAISpaino oli 2600 kg. Ei ainakaan enemmän.
     
  12. a522ni

    a522ni 1st gear

    Olet Sami oikeassa tuon 2600 kg:n suhteen.
     
  13. RB-440

    RB-440 1st gear

    Jos viilataan pilkkua, niin mun käsittääkseni papruun merkataan joko valmistajan suurin sallima tai lainsäätäjän suurin sallima massa, kumpi vaan sattuu olemaan pienempi?
     
  14. signet

    signet Gearhead

    Juuri näin,mullakin joskus oli Sisu jossa oli lätkässä 44tn ja lainsäätäjän määräämä oli 31,4 joka oli otteessa.
     
  15. SamiL

    SamiL Gearhead

    Pojan Sisuun katsastusmies kirjoitti huomattavasti suuremman kokonaispainon kuin valmistajan lätkässä. Tuohan se tietysti lisää dieselveroa valtiolle... :odroll:
     

Kerro tästä muillekin!