Aluvanteiden maalaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja Anonymous, 10.2.2003.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    On camaron kullanväriset maalissa "dipatut" aluvanteet haalistunu aikalailla ja maalipintakin on alkanut lohkeilemaan. Oon skrapannu kaikista lohkeilevista kohdista maalin pois ja muutenkin hionut maalipinnan mataksi. Nyt pitäisi sitten saada vähän tietoa, että miten maalaan noi uudestaan, ettei maali irtoa heti ekan kesän jälkeen. Pitäiskö vaan tärpätillä puhdistaa pinta, vetää kultasprayllä pari kerrosta ja sitten kirkaslakkaa muutama kerros päälle?
     
  2. herrakani

    herrakani 1st gear

    spray lähtee jokatapauksessa kesässä.
    täällä riihimäellä maksaa vanteen hiekkapuhallus ja maalaus jonkun 50mk kappaleelta. Tuskin muualla kovin paljoa enempää.
     
  3. Lassi

    Lassi Gearhead

    Niin ja eikös uusimmassa kasissa ollut jokin juttu noista vanteiden puhdistuksesta ja maalauksesta?
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Höpsis! Itse maalasin chevyn alsat uudelleen hopeaksi 3 kesää sitten ja hyvin on pysynyt (spray) 3-4 kerrosta maalia+kirkaslakkaa. Riippuu tietenkin millaisissa paikoissa autoaan ulkoiluttaa.
     
  5. Mr. Horsepower

    Mr. Horsepower 1st gear

    niin tuossa viime vuoden numerossa on hyvä juttu noista alu vanteitten käsittelystä
     
  6. jani.tahvo

    jani.tahvo 1st gear

    Kun olet hionut/puhaltanut vanteet , niin epoksi pohjaväri pintaan ja massa vannemaali ja sitten maksu kerros lakkaa pintaan. Kunnon automaalilla ei tule maksamaan kuin maksimissaan 50€. Ja kyllä kestää. Jos on vain maaliruisku käytössä.
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ja lakkaan joustoaine. Aineet voivat olla hiukan kalliimpia kuin edellä mainitaan, syystä että maalien kulutus on jonkinverran henkilökohtainen ominaisuus. Mutta onnistuessaan tulos on voi olla todella vaivan arvoinen.
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Unohtakaa nyt ne spray maalit!!! ne on tarkoitettu pikku lökäpöksy pojille juna asemien sotkemista varten!!! Itse maalarina suosittelisin vanteisiin hiekkapuhallusta ja vannekromi tai vannekulta jauhemaalia + jauhelakkaa. Jauhemaali kestää huomattavasti enemmän mekaanista kulutusta kuin ns. märkämaalit mutta jos ei ole "mahdollisuutta" jauhemaalaukseen niin kannattaa käydä automaalikaupassa kyselemässä tietoa/hintoja........
     
  9. herrakani

    herrakani 1st gear

    Voin täten todistaa, että spraymaali istuu alumiinivanteessa kuin tauti.
    Nimimerkillä illan hinkannut.
    Ensin musta, sitten punainen, sitten vielä harmaa pohjamaali :smile:
     
  10. Jza

    Jza Double Gearhead

    Pulveria kehiin!

    Voin kertoa, että hienompaa ja kestävämpää pintaa ei muulla maalilla saa.

    Jos pinta on valmiiksi hiekkapuhallettu, niin maalaus ei edes maksa paljon paskaakaan ja hemmetin hyvää jälkeä tulee.

    Justiin vedettiin yhteen -74 Buick Electra LTD:hen vanhat Capricen peltivanteet "alumiinilla" ja tummanharmaalla maalattuna. (ulompi kehä alumiinilla ja sisämpi tummanharmaalla).

    Jengi on ihmetellyt, että miten ne on tehty, kun näyttävät aluvanteilta :grin:

    Värivalikoima on käytännössä rajaton, mutta "metallimaalit" kunnon epoksilakalla päällystettynä tekevät tod. hienon efektin.

    Uskokaa pois, pulverilla tekee ihmeitä :smile:

    Jos asutte lahden lähistöllä, niin Orimattilasta (lahdesta noin 20 kilsaa helsinkiin päin) löytyy firma nimeltä Almita OY (P. 03-7778078), joka tekee mielellään moisia hommia, kohtuu hinnalla ja kaiken lisäksi helvetin hyvin!



    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Jza 2003-05-27 23:06 ]</font>
     
  11. 67

    67 1st gear

    toi orimattilan firma?kuinkas isoja osia ne käsittelee?siis esim taka akseli?yms
     
  12. Jza

    Jza Double Gearhead

    Sanotaan, että koko autokin mahtuu periaatteessa uuniin, tosin kyljellään :grin:

    Mitat oli jotain 2 x 2.5 x 5 metriä (l, k, s) tai sinnepäin.

    Tommonen taka-akseli on vaan uunitettava helvetin kauan, että sen saa läpi lämpöiseksi, mutta ei pitäis olla ongelma, kun jättävät sen iltapäivällä töistä lähtiessä kuumaan uuniin hautumaan.

    Siinä jotkut nimittäin tekevät virheen, että lämmittävät liian lyhyen aikaa.

    Silloin alkaa maali epätasaisesti jäähtyessään halkeilemaan ja tulos on kamala. Tuolla äijät onneksi osaavat asiansa.

    Katso, ettei siinä ole öljyä sisällä, eikä mitään sulavia/palavia kumiosia tms. ennenkuin viet se murikan maalaukseen. Uuni on kuitenkin noin 200 asteinen, niin käry on kamala, jos jotain mömmöjä jää sisään.
     
  13. 67

    67 1st gear

    jep erittäin tehokas pesu ja puhallus ennen.
    kiitos tiedoista.(ja sittenpä tästä tallille hinkkaan....)
     
  14. Jza

    Jza Double Gearhead

    Varaudu kuitenkin siihen, että siitä tulee niin hieno, ettet raaski sitä alle laittaa :grin:
     
  15. HornetRWB

    HornetRWB Gearhead

    tosta pulverimaalauksesta. Porissa on kans firma joka periaatteessa vois maalata yhtä sun toista, Rovimet nimeltään (sijaitsee utumaan lähellä).
    Firma tekee lähinnä metallisia sänkyjä sun muuta huonekalutavaraa, mutta tod.näk. suostuisi myös pulverittamaan+uunittamaan valmiiksi putsatut autonosat. Kannattaa ainakin soittaa ja kysyä. Puhelinnumeroa mulla ei ole, mutta eiköhän numerotiedustelusta löydy.
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Vuonna -92 hiekkapuhalsin ja lasikuulapommitin Volvon (valu-)alumiinivanteet, jonka jälkeen toimitin ne Alumiinikilpeen anodisoitavaksi. Sähkökemiallinen pinta painuu n.0.5-1.0mm syvyyteen alumiinin huokoisuudesta riipuen täyttäen näin hiushalkeamia ja muodostaen samalla maalille tartuntapinnan. Tämän jälkeen vanteet ruiskumaalattiin Spice&Heckerin vannelakalla (hopea). Vanteet ovat em. operaation jäljiltä vielä tänäkin päivänä kuin uudet - muutamia kanttarikosketuksia lukuunottamatta, joista syntyneitä maalilohkeamia ei pahemmin hapettuminen vaivaa em. anodisoinnista johtuen. Ai niin vanteet ovat muuten olleet vain talvirengas-käytössä.
     
  17. Jza

    Jza Double Gearhead

    Ja mikähän tuommoisen operaation hinta mahtoi olla?

    Pulverointi ei maksa juurikaan mitään. Yleensä niistä peritään neliöhinta, mikä on jonkun 30-40 euroa neliö + lakkaus.

    Neljästä vanteesta ei varmaan tule, kuin viidenkympin lasku ja jälki on todella hyvä.

    Eipä sikäli, en yhtään epäile, etteikö märkämaalaillelakin päästäisi hyvään tulokseen.

    Omien kokemusten mukaan vaan tuo pulveri kestää kulumista vähintään kymmenkertaisesti, riippuen tietysti maalista.

    Polyesteripohjaisilla maaleilla saadaan sikamaisen kova ja naarmuuntumista kestävä pinta, kun taas epoksipohjaisilla maaleilla saadaan iskunkestävä ja joustava pinta. Myös edellisten sekoitteita löytyy.

    Esim. motocross pyörien rungossa pulveri kestää hiekan ja kivien hakkausta kauden, kun taas märkämaali kuluu veks yhdessä kisassa! ..ja juuri motocrosspyörien kautta itsellä juuri näitä hyviä kokemuksia onkin.
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    anodisointi maksoi 200 mk kierros. muut tehtiin kylläkin kaverin puhaltamossa eli 0 mk muut kulut
     
  19. Jza

    Jza Double Gearhead

    No ei sinänsä paha hinta. Tosin maalaamo luonnollisesti ottaa puhalluksesta, maalauksesta ja maalista jotain rahaa, mutta kuitenkin.

    Jos on oma paja, jossa tekee, niin sitten ei varmaan kannata pulverointia kotona edes harkita. Märkämaalia pystyy sentään jotenkin maalaamaan perinteisessä tallissa...
     

Kerro tästä muillekin!