lataus ongelma -74 valiant

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja belve, 4.6.2006.

  1. belve

    belve Gearhead

    alkaa oma äly loppua jo kesken joten arvelin kysyä teiltä.
    tyhjäkäynnillä lataa noin 13.5 volttia ja valot päällä tippuu alle 13v kun laittaa vähän kierroksia niin lataa yli 16 volttia.oon kokeillu toisella laturilla ja säätimellä..ei vaikutusta.
    autossa on käretön säädin.
     
  2. PasiK

    PasiK 1st gear

    Lataushan näyttäis toimivan. On aivan NORMAALIA, että latausjännite laskee tyhjälläkäynnillä. Ongelma voi olla toi ylijännite. Mutta sitäkin kannattaa tarkkailla mittari kiinni ja ajoksi menetelmällä. Ylijännitteen syynä voi olla ainoastaan toi säädin.
     
  3. pekkosbill

    pekkosbill 3rd gear

    kaikki liitokset kannattaa tarkastaa että on puhtaat.
    ja säätimen maadotus on kans hyvä olla kunnossa.
     
  4. Ck

    Ck Gearhead

    Ja muista sille säätimelle se etuvastuksen/merkkivalon kytkeminen. Ilman sitä säädin toimii n.0-5min ja sitten poks. Moppeissa kun on käytetty tuota vastusta merkkivalon sijaan.
     
  5. surma erkki

    surma erkki 3rd gear

    Missäs tollanen vastus muka sijaitsee...emmää ole ainakaan sellasta nähny/käyttäny ja toiminnu on aina ilmankin..siis elektroniset säätimet ainakin :eek:
     
  6. gomopar

    gomopar Gearhead

    Etuvastus/merkkivalo? :eek:
     
  7. Ck

    Ck Gearhead

    No mulla on parikin erilaista elektronista säädintä ollu käytössä. Se vastus on yleensä sellanen valkonen n.5cm pitkä "posliinimötti". Jos ei sitä jossain välissä oo niin eipä se säädin sillon toimi.

    Tai en mä tiä mimmoset säätimet teillä on mutta pariakin erilaista oon kokeillu.

    http://www.allpar.com/images/mopar-phot ... ery/21.gif

    Jos linkki ei toimi niin tämän sivun alalaidassa
    http://www.allpar.com/history/mopar/electrical.html

    Tuossa electronic kuvassa tuo "ballast resistor". Ilman sitä se säädin ei herää. Sen tilalla voi käyttää esim. pientä lamppua (jota kutsutaan laturin merkkivaloksi). Eihän sulla siellä mittaristossa oo laturin merkkivaloa?


    Tai sitten mää oon vaan niin pihalla näistä sähköhommista niinkun yleensä.
     
  8. surma erkki

    surma erkki 3rd gear

    Joo, kyl sie nyt oot väärässä vastuksien suhteen, nimittäin toi ballast resistor, niinku kuvasta ilmenee, nii on puolan etuvastus, ja latauksen kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.

    Mut ihminen on erehtyväinen ja lehmä märehtiväinen ja sähkömiehen elämä on täynnä vastuksia :D
     
  9. ipe

    ipe Gearhead

    Mittaa tuleeko virtalukolta jännitteen säätäjään tulevaan johtoon sama jännite kuin akussa on, jos tulee matalampi jännite tulee just noi oireet mitä kuvasit. Tuli etsittyy yks ilta miks lataa liikaa ja laturi toimi penkissä aivan hyvin. Tosin oli uusissa laturin kenttä diodeissa kiinan poika tinannut maa puolen diodit väärin päin :mad: aiheutti laturin purku/kasaus sulkeiset.
     
  10. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    laturin säädin ottaa virtansa kylläkin vastukselta mutta ei vastuksen läpi. toiseen napaan tulee virtalukolta virta ja siihen saman tulee se´säätimen piuha. sanoinko mahd. epäselvästi :lol:
     
  11. gomopar

    gomopar Gearhead

    Joo näin on. Molemmat kytkennät on ollut käytössä mopareissa riippuen onko kyseessä elektroninen vai mekaaninen säädin. Vastus tarvitaan puolalle moottorin normaalisti käydessä, mutta startatessa se ohittuu jolloin puola saa suoran virran (se kytkentä puuttuu noista kuvista).

    Palataan alkuperäiseen aiheeseen. Se latausjännitteen lasku on enemmän ominaisuus kuin vika. Mopar on erityisen kuuluisa tuosta. Laturin pyörimisnopeutta lisäämäällä vaihtamalla siihen mahdollisesti pienemmän hihnapyörän, saa sitä probleemaa hieman korjattua. Koneissa on ollut mailman sivu erikokoisia hihnapyöriä. Jos ne on aikain saatossa vaihtuneet niin voi olla että siellä on nyt kaikkein huonoin yhdistelmä, pieni alahihnapyörä ja iso laturin pyörä.

    Moparin electronisen releen runko on oltava maissa muuten se ei toimi. Releelle tuleva suora virta on sen releen käyttöjännite ja rele haistelee siitä missä jännitteessä se latausta 'pätkii' Laturilta tuleva johto on kenttävirta johto jota rele kytkee maihin.

    Jos rele on sisäisesti oikkarissa niin silloin laturi tuuppaa täyttä koko ajan (paitsi kierrosten laskiessa jännite alkaa laskea).

    Lisäksi jos sähköhommat on vähänkään tutuuja niin kannattaa mitata jännitehäviö laturin ja akun + navan väliltä silloin kun autossa on paljon sähkökuormaa päällä (Ajovalot, lämppärin puhallin ja pyyhkijät). Jos volttimittari näyttää 0,5 v tai enemmän niin sähköä hukkuu liitosten lämpiämiseen, joista todennäköisemmät on tuliseinän läpiviennit ja mittaristossa olevan amppeerimittarin liitokset. Itse olen parista autosta poistanut ampeerimittarin käytöstä ja vienyt suoran 16 neliöisen johdon laturista akkuun ja akulta 6 neliöisellä edelleen sähköt kojetaulun alle. Se ei suoraan poista sitä lataus ongelmaa mutta helpottaa hieman tällöin latausta on aina jotain nolla-pilkku -voltteja enemmän ja akussa on sitä kautta enemmän ähkyä.

    Myös laturin field nastasta säätimelle tulevan johdon liitokset tulee olla hyviä koska jos kenttäkäämissä ei virtaa kulje ei laturi silloin myöskään lataa täydellä kapasiteetillaan. Kenttävirtakin on suuruusluokkaa 3-5 A joka on melkein yhtä paljon kuin ajovalopolttimolla. Liitosten tulee olla kunnossa. Toiseen field nastaan tulee myös virtalukon takainen virta. Muistaakseni sillä ei ole merkitystä kummin päin ne johdot on niissä field nastoissa. Molempa päin toimii.

    Jos on saamasilla kourllinen noita electronisia releitä niin kannattaa koittaa mikä niistä antaa korkeimman jännitteen niin aina parempi. Joku päälle 14 aika hyvä. 14 ,5 V on aika maksimi.

    Perusttu omiin kokemuksiin ja kokeiluihin... sopii kommentoida :lol:
     
  12. Ck

    Ck Gearhead


    Mitä se siihen samaan nastaan on kytketty, sekottaa vaan. Miksei sitä suoraan voi ignition switchin kautta ottaa? :poff:
     
  13. surma erkki

    surma erkki 3rd gear

    Kaissiin on johdotuksen takia näin tehty, ovat osanneet jo tuolloin säästää johdon määrässä, on tuo etuvastus paljon lähempänä kun virtalukko :wink:
    Samaa "potentiaalia" kuitenkin molemmat.
     
  14. Ck

    Ck Gearhead

    Onko vielä säädin rikki vai tuleeko edelleen 16v?
     
  15. veekasi

    veekasi Gearhead

    kuten gomopari kirjotti kannattaa kattoo säätimen kiinnitys=maadotus, omassa kun oli pultit löysässä niin ihmettelin kun rundikellon(?) lamppu kärähti usein ja asiaa kun mietti niin palopas aika kirkkaana valot, kai se palaa kun jännite jotain 15v, kesti pahimmillaan päivän kunnes polttimo kärähti, ja syy oli just säätimen huono maadotus! Pultit kireelle ja taas toimii.
    Sit törmättiin hiukan outoon ongelmaan kaverin autos, oli ostanu uuden laturin ja auto kärsi sen jälkeen käyntihäiriöistä. Asiaa tutkittiin pitkääääään, ja lopulta valkeni et siinä hemmetin laturissa olikin sisäänrakennettu jännitteensäädin??? Ulkosesti ihan vanhan mopen laturin näkönen! Ei oikeen systeemi toiminu kun oli kaks jännitteensäädintä :mad:
    Vanha takasin(se kun oli ehjä) ja taas toimi, ei ruvettu johdottaan uusiks.
     
  16. valtsu67

    valtsu67 Gearhead

    Saako sellaisia mekaanisia jännitteensäätimiä vielä kaupasta? tai käykö jostain muusta menopelistä?
    Mulla kun on valiantissa sama ylilataus onkelma.
     
  17. Ck

    Ck Gearhead

    osta samalla elektroninen, on käyttövarmempi.
     
  18. belve

    belve Gearhead

    laitoin yleismallin laturin jossa on säädin itsessään.nyt ainakin lataa ja kävi heittämällä paikalleen eikä ollu kallis.mutta kiitos vaan vinkeistä.saatto olla siinä säätimessä vika.
     
  19. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Mekaanisia jännitteensäätimiä on saatavilla.
    Elektroninen vaatii kaveriksi uudemman mallisen laturin. Sitä vastoin uudemman mallista laturia voi käyttää mekaanisen säätimen kanssa.
    Lisäksi on saatavilla ulkoisesti mekaanisen näköistä elektronista säädintä, jonka kanssa ei tarvitse vaihtaa laturia ja johdotuksia. Tämä on mainio vaihtoehto kun halutaan säilyttää alkuperäinen ulkonäkö (systeemi vaihtui Mopareissa 1970)

    Kärjettömän sytkän kanssa täytyy käyttää elektronisella säätimellä varustettua latausjärjestelmää. Mekaanisen säätimen aiheuttamat jännitepiikit tuhoaa ECU:n.
     
  20. wiljo

    wiljo 1st gear

    Voiko tuon elektroonisen säätimen mitata jollaintapaa että toimiiko vai ostanko suoraan uuden,ku näyttäis lataavan kierroksilla jotai 18-19 volttia :oops: . Nii siis kysessä on moppe sb,vuosimalli -76. Lataus tosin seilaa rajusti,mittarista ei meinannu saada mitään tolkkua mut toi maksimi mitä näytti oli 18-19..

    Edit. Seilaus olikin peräisin murtuneesta mittarinpiuhasta. Latausta edelleen saman verran,maadoituksen tarkistin säätimeltä,maita se kyllä saa.
     

Kerro tästä muillekin!