Bomber versus Raggari

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Tepi, 12.6.2006.

  1. baboon

    baboon 1st gear

    Hop,Hop! Eipäs muutens ole faktatietoa tuo, että väkivalta olisi noussut "sieltä" tähän aikaan. Menee ainakin tilastojen mukaan toisinpäin! Samoista tilastoista voi myös nähdä, että yleisimmin henkirikoksiin on syyllistynyt keski-ikäinen mies henkilö. Ei nuoremman polven edustaja kuten " Essoilla" joskus kuulee puhuttavan. Yhtäkaikki, Bomberit tai raggarit eivät ainakaan ole nyt tai aiemmin olleet kansakuntamme pahimpia rikollisia.
    Tällaista "kapinaa" esintyy aina ja aikakaudesta toiseen.Ja,kyllä, samaa hommaa kun makasiinien polttamis jutut. Raggarit kapinoi, kai Bomberoinnissa jotain kapinaa on, kun pitää julkisilla paikoilla ajella, muuten kai mentäis radalle, paskaduunien vastustaminen ja siihen liittyvä meininki on kai jonkun sortin kapinaa... Voidaan vissiin kutsua tätä kapinaa myös oireiluksi kaikkien kohdalla. Kaikilla on myös aina ollut ylilyöntinsä. Bombereillä liikenneonnettomuus, makasiinien poltto tai raggarien kulta-aikaan turkulaisessa puistossa tapahtunut kuolemaan johtanut vanhuksen pahoinpitely jonka teki paikallinen ehta raggari.
    Ah, mitä nämä kapina ryhmät saavatkaan aikaan. Rockin tulo,Punk,Hipit,raggariautot,nopeet fillarit,ja tietysti suurimpana naisten vapautus kapinalliset, jotka näyttivät hyveellisille tädeille miten pukeudutaan paheellisesti ja normien vastaisesti sukkanauhaliiveihin minihameen kera!
     
  2. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Sehän on jo... HALVATUN PAPAT! :poff:
     
  3. Holley

    Holley Gearhead

    Kun sitten vielä ihan laskette lukuina, paljonko SIVULLISIA bomberien takia on kuollut tai vaikka mukaanluettuna bombereitakaan verrattuna esimerkiksi alkoholin tappamiin ihmisiin vuodessa, niin ollaan iltapäivälehtien lööppien tasoisissa jutuissa. Luultavasti suljetuilla radoilla ajettu moottoriurheilu tappaa saman verran porukkaa.
    Kannattaa muistaa suhteellisia lukuja: Suomessa kuolee 50'000 ihmistä vuodessa ja esimerkiksi väkivaltarikoksiakin tehdään täysin sivullisille ja syyttömille ihmisille satoja vuodessa ja rangaistukset henkirikoksista ovat päänsilittelyä ja tuomioiden kohtuullistamista ja tätä ihastellaan jonkinlaisena "äijäkulttuurina", haloo!
    Ajelkaahan muuten kännissä jenkkiautolla tai vaikka krapulassa jonkun tapahtumaweekendin jälkeen, olette h..tin paljon isompi riski kuin yksikään bomberi - varsinkin sivullisille.
    Enkä edelleenkään ole itse "bomberi", mutta on aavistus motoristina esim. jarrutusmatkoista, näkyvyydestä sekä ajoneuvon mitoista verrattuna perinteiseen jenkkiautoon. Tällainen vertailu on silti hiton typerää.
     
  4. garagektc

    garagektc Gearhead

    juu, itse olen kerran varhaisnuoruudessani keulinut kaupungilla amerikkalaisvalmisteisella autolla. ei tule toistumaan!! :D
    olin varmasti vaaraksi muille, vaikka en jalankulkijoiden seassa temppuillutkaan. mutta eihän bomberitkaan...

    se vaan on niin että pienen prosentin hölmöily vaikuttaa kaikkiin muihinkin, vittumaista, mutta näin se menee.
     
  5. Fastback

    Fastback Gearhead

    Mitä tarkoitat että sinulla on aavistus jarrutusmatkasta ja näkyvyydestä?!?

    Lujaa ajaminen on vaarallista puuhaa. Se että juuri itse pärjää kun ajaa kovaa, mutta mites ne muut ihmiset? Kuka voi aavistaa esim. pikatielle kääntyessään, että lähestyvä ajoneuvo tulee 300 km/h nopeudella? Se on 83,33 metriä sekunnissa. Normaalin ihmisen reaktioaika esteen havaitsemisesta jarrutuksen aloitukseen on 1 sekunti. Tässä ajassa ajoneuvo etenee 83 metriä nopeuden ollessa edelleen 300km/h. Jarrutus siitä ja kokonaisjarrutusmatka on??? Väistöliike ei välttämättä ole mahdollinen? Esim. yhdistelmä kääntyy tien yli vastakkaiseen suuntaan, joten koko tie on poikki. Voihan sitä joku muukin vaan koukkaista eteen tai ohittaa ja siinä lepää.

    Jyväskylässä viikonloppuna tapahtunut kuolonkolari oli juuri autojonojen välistä puikkelehtiminen ja superbirdin hallinnan menettäminen. Jotenkin tuntui että siitäs sai kun täytyi kikkailla, mutta asiaa ei auttanut se että uhrin isä on tuttuja - pahalta tuntuu kaikesta huolimatta. Se on vaan tosiasia että ihminen on tehty kävelynopeudelle, siinä ihmisen aistit riittävän yleensä hengissä selviytymiseen.
     
  6. garagektc

    garagektc Gearhead

    hyvä pointti fastback. kyllähän nuo kisamotoristit keskenään pärjäis vapailla rajoituksilla mutta kun me tunarit pilataan kaikki...

    eihän sitä kellekkään onnettomuutta toivo, mutta joskus tuntuu että pieni lippa vois parin päivän ajan mietityttää. hengenlähtö on aika kova hinta verrattuna ratamaksuun...
     
  7. Capitan

    Capitan 1st gear

    Mitä nää tasavallan viholliset sitten oli? Lättähatut, villämyssymissit ja pärinäpojat...sussiunakkoon!

    Päähineenä rock & roll-tyypeillä, nahkatakeilla, pärtsäreillä, oli musta pipo, melkein silmille vedetty ”surusukka”. Pipon oli oltava melko korkea, jotta sitä voitiin kääriä mahdollisimman paljon. Alkuperäisessä pipo pilattiin kaupallisesti, kun siihen lisättiin iso pyöreä tupsu. Se kylläkin poistettiin välittömästi kotona. ”Poikien pärinäpipona, joka pojan toivepipona” mainostettiin erikoismallia, josta ärsyttävä tupsu oli jo valmiiksi poistettu. Se maksoi 198 markkaa. Huopahattujen käyttöä ennen rippikouluikää katsottiin karsaasti, mutta kovikset eivät kirjoittamattomasta säännöstä juurikaan piitanneet
     
  8. Holley

    Holley Gearhead

    Fastback: tarkoitan sitä, että asian paisuttaminen saa vaaralliset mittasuhteet mille tahansa moottoritouhulle, mukaanlukien AUTOHARRASTUS JA MOOTTORIPYÖRÄILY. Jos ajat melkein missätahansa kehä III ulkopuolella melkein milloin tahansa, et näe ketään liikkumassa missään klo 22:00 - 06:00. Jos samalla väylällä on 10 m päässä tiestä noin 5m leveät pyörätiet ja seuraava sivutien risteys 1,5+ km päässä edellisestä, ei mielestäni voi pahemmin syntyä tilannetta, jossa tullaan 80m/s toista kohti. Järkeä pitää käyttää "kaahailussa". Väitän edelleen, että Mannerheimintiellä, Hämeenkadulla, tai Aurankadulla(mikä on Turun pääkatu??) 65km/h farmarivolvolla lastenistuimet vöissä pelkillä parkkivaloilla on 1000x vaarallista vs. 1300GSRZZXX 270 km/h Peräkylän Putukalla sivusuoralla klo 23:45pe. Tai vastaavasti on vaarallisempaa ajella 1-9-tiellä sunnuntaiana kohti rattiin nukahtavan kännisen tai krapulakuski-'60 Cadillacin(en tunne ketään juuri tällä vuosimallia ajavaa Caddykuskia!!) kuljettajaa. Onnettuuksia sattuu. Sellaista elämä toisinaan on. Joku kuolee. Paljonko sivullisia bomerit tappoivat toukokuussa, entä huhtikuussa, tai maaliskuussa??? Teidän kakarat tai isoisät?
    Se oli pointti. Jos onnettomuudet haluttaisiin estää, pitäisi vapaa-ajan ajo kieltää. Kaikilta!! MM-jalkapallot, EM-yleisurheilut, MM-lätkä, Do-Daddsit whatsoever tapahtumat. Eikö ulkonaliikkumiskielto olisikin fiksu ajatus??
    Jos vertaa mitä 85m/s kulkeva moottoripyörä saa aikaan 1m/s kulkevaan jalankulkijaan, voisi toisaalta laskea, mitä 300m/s kulkeva lentokone saa aikaan syöksyttyään vuoristoon halpalalentoyhtiön jätettyä maksamatta säännölliset huoltomaksunsa (tyyliin20EURTre-Milano). Siinäkin riittäisi Iltiksellä suolenpätkiä ja henkilökohtaisia tragedioita vuosiksi, jos aihe vaan kiinnostaisi täkäläisiä. Tai sitten Ilta-Porsaat 15.6.2006 etusivu: "Jakke 9v maistoi tupakkaa. 45 vuotiaana hänellä oli ensimmäinen keuhkosyöpä!! 51v hän kuoli sairaalassa!!Jee!!!".
    Tyrmätkää vaan ex-"raggarit" bomberistit, he kyllä tyrmäävät teidät, joten lopputuloksena Suomen Liikennelakeina skeittarit etc bullshit-väki vievät kaikki meidän ajoväylät ja me yli 5000cm3 ajoneuvojen omistajat maksamme turvallisuusveroa sen 1000EUR/v, ympäristöveroa sen 1100EUR/v, joten 2020 voimme yhdessä muistella mehukuppilassa (not alcohol allowed) näitä Suomi-ilmiöitä, kuten raggareita, cruisailijoita, tuunareita ja bombereita, jotka joskus haukkuivat toisensa suohon.
     
  9. Fastback

    Fastback Gearhead

    Älä nyt hyvä hollikka ota tätä henkkoht. hyökkäyksenä. En oikein ymmärrä mitä siinä jarrutusmatkassa on paisuttamista? Kaikki sun esittämät esimerkit voidaan kääntää toistepäin, eli pyörällä 200 kmh mannerheimintiellä ja 0,5 promillea veressä - samat pätee autoihin. Lentokone vertaus on todella ontuva, käsittääkseni en kohdistanut edellistä viestiäni mitään ryhmää vastaan. Yksilönvastuuta tässä hieman haen, kuka tahansa tauno turvelo ei pääse boiengin sarviin. Kukatahansa voi ostaa mp:n tai auton ja teloa sillä ketä tahansa hengiltä. Esimerkissäni puhuin ajoneuvosta, en moottoripyörästä.

    Mistä täällä kukaan tietää montako ihmistä kuoli bomberssien telomina? Montako bomberssia ajaa autolla?!? Varmasti kaikki, uskaltaisin veikata. Ei tässä mitään kuolonkolari tilastoja tutkailla, lehdille riittää hampaisiin ottamiselle joku ryhmä kuten Bombers joiden motiivit ovat "kyseenalaisia" lehtien kannalta. Jonkun Ghostriderin ihannointi vaan lisää lehtien innostusta aiheeseen. Iltapäivä lehdet saavat meheviä juttuja. kun pienempiäkin asioita yleistetään ja väritetään. Yleensäkin iltapäivälehdistä kuin seiskan tasoista lehdistä 91% jutuista on täyttä puppua. On aivan sama vaikka jokainen Bombers liittyisi FHRA:aan, Teddyt Bomberseihin ja pidettäis joka viikonloppu hyväveli bileitä, niin iltapäivä yms. sekundalehdet nostavat asiat esille jos heillä on edes pieni aasinsilta siihen olemassa.
     
  10. hot wheels

    hot wheels 1st gear

    nään jotain yhteistä molempia seuranneena..Esim. rakentelu ja virittely,kokoontumiset ,kuminpoltto ja ehkä se näyttämisen halu.. Ainakin ite olen huomannu esim. jenkissä jossa on tosiaan potkua.. tahtoo renkaat vinkasta vaikkapa liikenne valoissa verattuna vieressä seisovaan sunnyyyn..

    Mutta yleisillä teillä ruuhkassa/kaupungissa muitten hengen kuin oman vaarantamisen tuomitsen kyllä raskaasti...
     
  11. Per Besserwisser

    Per Besserwisser 1st gear

    Itse olin joskus 90 kaverin kyydissä, kun se koeajoi 4x4 Cosworth Sierraa. Pistettiin 200 km/h motarilla , ohitettiin oikealla kaistalla 100 km/h ajanut autojono. Homma kesti muutaman sekunnin, kun ajettiin 36 m/s muita nopeammin. Helvetti kun alkoi pelottaa. Ei siis vauhti, vaan se että, entäpäs jos se vilauksessa ohitettu Lada 1200 L jonkun papan ajamana olisi siirtynyt ohituskaistalle.. Eipä paljoa olisi ollut tehtävissä siinä kaiteiden välissä.

    Siis sama on käynyt itsellekin, ajat motarilla 140 km/h mittarinopeutta, lähdet ohittamaan katsot peilistä, että jossain kaukana tulee auto/ pyörä, siirryt vasemmalle kaistalle , niin viisi-kymmenen sekkaa se on sun puskurissa..

    Saksassa kun ajaa tajuaa, että autot peilissä voivat tulla 250+ km/h .. Suomessa ei pikkaisen yli rajoituksen itse ajaessaan oleta, että joku tulee sieltä miltei 2x nopeammin..
     
  12. garagektc

    garagektc Gearhead

    jos ite ajaisin 300 km/h jollain vempaimella jossa on vähemmän kuin 4 rengasta uskallan väittää että tuloksena olisi yksi ruumis :D
    mieluummin volvolla 65 km/h.

    olen ihan samaa mieltä tuosta tyhjällä tiellä ajamisesta, yöllä maantiet ovat aika hiljaisia ja valojen takia pystyy muut liikkujat havainnoimaan.
    kunnes sattuu se valoton traktori joka tulee vuorokauden yhtämittaisen ajon jälkeen turvesuolta...
    mutta tässäkin tapauksessa pyöräkuski häviää varmasti.

    ja olen täysin sitä mieltä että kaupunkialueella auton kanssa räppäily on etenkin jalankulkijoiden kannalta vaarallisempaa kuin kaksipyöräisillä. tien päällä tullaankin sitten just tohon wisserin mainitsemaan havainnointikysymykseen. pärrä ei edes näy peilistä läheskään niin hyvin kuin auto.

    osoittaa toki yleistä asennoitumista jos 300 km/h ajonopeuksia täytyy jollain perustella hyväksyttäväksi...
    pitäis varmaan saada vakuutusmaksutkin mopojen tasolle. teho-painosuhdehan sorsii sitä joka ostaa 200 hevosvoimaisen muoviohjuksen retkeilykäyttöön.

    ja se mitä sanottiin tehokkaiden amerikkalaisten kuminpoltosta niin jotenkin ainakin täällä meillä päin se on alle 150 hevosvoimainen bmw tai muu teinihelvetti joka on kaikkein vaikein ajaa ilman sutimista...

    toivottavasti mua ei tuu bomberit "tyrmäämään" kun herätän keskustelua, yrittää ei kannata ainakaan jos olen land roverilla liikkeellä. vauhdissa pärjää kaikki mutta nokikkain...se onkin sitten hauturin hommia se :wink:
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    niin-asenteessa on ehkä kumminkin se tärkein ero----tottakai itsekin on
    ajanut liian kovaa,MUTTA jos siitä on aiheutunut lähes/tai vaaratilanne, silloin ainakin minua hävettää!
    jos siitä vaan ylpistyy ja vaaratilanteiden aiheuttamisilla(jopa) kehuu---
    eikö silloin ole asenteessa vikaa oli sitten bomberi,jenkkiautoilija, espool
    ainen insinööri liisink turbo volvollaaan.
    usein pennuilla se ylimääräinen testosteroni tulee vaan vain ulos "väärää"
    kautta.
    ps. kaverini kuoli n.12. v. sitten moottoripyörällä(taajamassa 140...)
    olis nyt täyttäny 30.
     
  14. 4deeSdn

    4deeSdn 1st gear

    Uutinen Turun sanomissa 12.6.:
    "Salon poliisin haaviin jäi viikonlopun bomber-tapahtuman yhteydessä poikkeuksellisen paljon rattijuoppoja. Pelkästään lauantai-illan ja sunnuntai iltapäivän välisenä aikana poliisi oli katkaissut matkan yhteensä 14 humalaiselta kuljettajalta Kiikalan lentokeskuksen alueella tai sen läheisyydessä. Seitsemän tapauksista kirjattiin törkeiksi. Lisäksi poliisi tutkii useita liikenteen vaarantamisia..."

    Eipä ole korviini kantautunut tietoa että esim. viime viikonlopun gm summermeetin ja porin maisema-ajelun yhteydessä olisi jäänyt ainoatakaan kiinni ratista ai liikenteen vaarantamisesta :wink: Ja niin sen pitää ollakin! 8)

    Ok, väki määrät eivät ihan vertailukelpoisia...
     
  15. URPO

    URPO 1st gear

    Joo ja muutenkin mulla on vähän sellanen perstuntuma ettei jenkeillä ainakaan nykyään ajeta kovaa. Voidaan polkasta kaasua valoissa ja ottaa yks nopea veto tai kaks (no ei sekään oo kyllä oikein) mutta kyllä noi päättömät ylinopeudet mun havaintojen mukaan on just pommittajia tai tuunaajia. Toisaalta tää samalla kuvastaa sitä että (jälleen minun mielestäni) keskiverto jenkkiharrastaja on jo noin 40-vuotias eikä niin ressaa vaikka joku tuuningcorolla menis motarilla ohi 250km/h... (eihän?)
     
  16. tampio

    tampio 1st gear

    kaverini joka harrastaa noita kyykky-pärriä,sanoi mulle jotta elämä alkaa vasta kahdesta sadasta! :eek: ihmettelin vaan että mihin sulla on aina tommonen kiire pyörällä,usein sillä oli vielä oma muksu kyydissä.asiallinen heppu muuten mutta kun pyörä alla niin hengenvaarallinen,itselleen ja muille.haukku mun jenkkiharrastusta kalliiksi ja "eihän noi paskat ees kulje" tyyliin.mutta ei se huippunopeus vaan tyyli!no siksi mulla on vielä kortti lompakossa! :D toki sitä on mukava välillä polkasta valoissa mut yleensä ajellaa kyllä rauhallisesti,eikä fullsizella kyllä kehtaakaan ryhtyy pelleilemään...
     
  17. Holley

    Holley Gearhead

    Juu, voi ajelussa olla muutakin sisältöä kuin nopeus. Tuli tossa vähän innostuttua kärjistelemään asioita. Tässä itsekin miettinyt rajoitusten ja valvonnan kokoajan kiristyessä, jos ei katselisikaan uudeksi harrasteautoksi kulkevia vehkeitä, vaan esim '50 -lukuista, joilla voisi nauttia ajelusta & tunnelmasta ihan lunkisti. Tätä on hankala selvittää niin monille kyykkymotoristeille kuin rata-autoiluihmisillekään. Toisaalta jos kuitenkin siinä cruisingpelissäkin olisi isolohko, niin ei ihan joka V70R:lle häviäisi valolähdöissä... ei taida muu kuin lobotomia auttaa vauhtikärpäsen puremaan.
     
  18. jylhä

    jylhä 1st gear

    ihan yhtä vaarallinen kuin bomberi on tuolla valtatiellä palaveriin kiitävä velkainen tdi-isä. tuli vastaan taikka ei, oli letkassa 2 tai 20 autoa, satoi tai paistoi niin ohi on päästävä. samaa kyytiä kaahaa kesät talvet expressbussit. ttuakaan ei kiinnosta muu liikenne kunhan vain aikataulu pitää. bamperssit ajelee onneks vaan kesäisin, kravaattirahtarit noissa valkoisissa busseissaan ja wannabee johtajat velkavolgillaan ovat killer on the road talvellakin.
     
  19. garagektc

    garagektc Gearhead

    jylhä on asian ytimessä, kyllähän tietysti pieni prosentti onnettomuuksista sattuu bombereiden toimesta, toki aika harvoin jenkkirasseillakaan osutaan.
    mutta kieltämättä aika tarttuvaa tuo ajotapa tuntuu olevan tai ehkä vaan hiukan heikko itsetunto saa keulimisella sen kohennuksen jota toiset hakee psykiatrilta tai ihailemalla kiillotettua kromia.

    onneks suomessa on nuo 300 km/h kulkevat autot aika harvassa... :D
     
  20. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    joo se nousee päähän vaikka kuuluis valua kusiränniin :lol:

    kummasti on hillinyt vauhtikärpäsenpuremaa kun -86 lukion ekalla 1 hyvä kaveri veti twinihondalla traktorin kärryn alle 2 päivää oli kortti ollu
     

Kerro tästä muillekin!