H-putki V8:iin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Selli, 8.5.2003.

  1. Selli

    Selli Gearhead

    Onko kokemuksia H-putken hyödyistä ja haitoista v8 moottorissa? Ite olen yhden asentanut 350 koneeseen heti kollektorien jälkeen ja olin yllättynyt miten paljon tuli mukamman tuntuiseksi.Nyt olisi tarkoitus laittaa Camaroon sama juttu.Tuossa ku avasin takavalot ja putsailin heijastin pintoja jne.kasattuani valot niin huomasin perinteisesti että lähes kaikki valot olivat poissa kokonaan!! heh.Tätä se harrastaminen on ,hih

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Selli 2003-05-08 21:09 ]</font>
     
  2. b-roc

    b-roc 1st gear

    Laita x-putki.. parempi hyöty.
     
  3. HenkkaTurust

    HenkkaTurust 1st gear

    Niin mutta kuka Suomessa myy niitä X-kappaleita valmiina palikoina?
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Käy ostaa 90 mutkia ja tee niistä, leikkaat vaan palat molemmista pois ja hitsaat yhteen.
    )( jotenkin tohon malliin tai semmoset mutkat mitkä sinne mahtuu.
     
  5. HenkkaTurust

    HenkkaTurust 1st gear

    Niinpä. Enpäs perkele viitti. Luulis jonkun noita tekevän valmiinakin.
     
  6. pas2

    pas2 Gearhead

    Minä voin myydä X-putken, sovituksen saat tehä ite :smile:

    Miten X-putken mitoitukset menee? paikalla / kulmilla merkitystä?

    H-putken sijoituspaikallahan ei sinällään ole isompaa merkitystä?
     
  7. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Kollektorien jälkeinen yhdysputki tuo vain plussaa joka suhteessa kuten huomasit. Ihan H-rakennelma riittää, no big deal.
     
  8. 63impala

    63impala 1st gear

    ...ja viimisempien tutkimusten mukaan H-putki EI lisää tehoa EIKÄ vääntöä...(Popular Hot Rodding)Kelaa sitä!
     
  9. 5KinKP60

    5KinKP60 1st gear

    63impala

    Jos tollaista lähdet väittämään niin et viitsisi edes sitten laittaa tarkkaa linkkiä kirjoitelmaasi mukaan jotta toiset voisi käydä lukaisemassa tekstiä johon viittaat.

    Esittämäsi väite kiinnostaa - anna linkki niin käyn lukemassa.
    Olen aika skeptinen väitteen suhteen tässä vaiheessa. Hyvin vaikeata uskoa että H-putkella (taikka X-putkella) ei olisi tehoa & vääntöä lisäävää vaikutusta.

    -A.



    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: 5KinKP60 2003-05-09 00:46 ]</font>
     
  10. makke

    makke 1st gear

    Ja jos ei muuta, niin se tasaa käyntiä. Siis sitä mikä kuuluu auton takaa. Jos nyt sattuu ontumaan toinen puoli tms., niin silti sitä ei välttämättä ulkopuolinen kuule.
     
  11. blazer

    blazer 1st gear

    ny tarvis vankkaa tietoa siitä miksi EI LISÄÄ? itellä on ollut tosi vahva käsitys että lisää vääntöä ja tehoa ja vähentää "polttoaineen kulutusta".itse olen laittamassa camaroon h-putkea tai x-putkea jos sopii? laittakaapa faktaa ruutuun! spinnerissä oli penkitetty 400 firebirdiä ja ainakin siinä lisäsi tehoa useamman kymmenen hevosta?pv-tuningilla.tietääkö kukaan pv-tuningista minkälainen paikka? kokemuksia?
     
  12. Selli

    Selli Gearhead

    Se aijempi kokemukseni perustuu tosiaan ihan pers tuntumaan.Auto oli Camino (350) ja se tosiaa rupes käymään paljon nätimmin ja kierros herkkyyttä tuli lisää.Ja olen itsekkin lukenu tuon suomalaisen testi jutun jossa oli dynotettu positiivisin tuloksin.Itse päädyn H-putkeen koska se on niin helpolla paikalla jne.
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Muistan tosiaan itsekin lukeneeni jostain hot rod magazinesta tai popular hotrodista jonkun h-pipe vs. x-pipe vertailun, jossa kokeiltiin molempien putkien vaikutuksia vakioon ja viritettyyn koneeseen. Koneet dynotettiin ja todettiin että h- ja x-putki systeemeillä ei ole mitään virkaa vakio koneessa. Käy tasaisemmin mutta saattaa jopa lisätä ylimääräistä huminaa hytissä... Virikoneessa sitten vaikutus oli paljon positiivisempi.
     
  14. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Onko muuten H-putken vaikutus pienempi jos auto on varustettu peltisarjoilla ja riittävän hyvin virtaavilla vaimentimilla? Muistan joskus lukeneeni että näin olisi.
     
  15. Tapi

    Tapi Gearhead

    HOT ROD magazinen vuoden 94 tai 95 vuosikerrasta löytyy aiheesta muutaman sivun juttu. Minulla on ko. lehti kotona, mutta tuskin muistan etsiä oikeaa numeroa..

    Siinä muistaakseni testailtiin pakosarjojakin ja joka ikinen muutos dynotettiin (pelkkä moottori). H-putkella joissakin tapauksissa vääntö muistaakseni pysyi samana mutta TEHO LASKI muutaman hevosen. Kone ei ollut lähellekään vakio.

    Ihan turha vaahdota että siitä olisi hyötyä tai haittaa jollekin. Ainoa tapa todeta asia on tehdä muutos ja mitata teho/suorituskyky ennen ja jälkeen. Muutos näyttää vaikuttavan eri sovelluksissa niin eri tavoin.

    Eiköhän se X-putkikin perustu ihan samaan ilmiöön kuin H:kin.
     
  16. Selli

    Selli Gearhead

    minä voin siten kertoa mitä tapahtui kun saan ton häkkyrän kasaan.Oma moottori ei ole vakio mutta maltillisesti kutitettu.Dynoon minulla ei ole mahdollisuutta mutta eiköhän takamus kerro jos on todellista vaikutusta suuntaan tai toiseen.
     
  17. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Takamus muuten kertoo yllättävän vähän asioista, ainakaan oikein. Eli siihen ei kannata luottaa ikinä.
    Mulla on ollut H-putkia, X-putkea ja ilman väliputkea, nyt viimeksi on ollut toi X-putki. Jenkit vannoo kovastikin sen nimeen, ja asiasta löytyy positiivista testiä jos jonkinlaista. Samoin kun löytyi muuten tosta H-putkestakin; nyt kun toi X on kuuma sana, niin H onkin yllättäen hyödytön tai jopa haittaava? Itelleni laitoin X:n kun aiemmin ei ollut mitään. Ei se ainakaan mulla varttimailin aikaan tuonut mitään muutosta, mutta äänet muuttu hiukan hiljasemmiksi ja pehmeemmiksi.
     
  18. Jas

    Jas Gearhead

  19. Tapi

    Tapi Gearhead

    No tuossa linkissäpä se sama juttu olikin, jota muistelin. Muistin pari asiaa väärin: Kone olikin melko vakio ja se oli vääntö joka laski.

    Artikkelin kirjoittaja laittaisi H-putken äänien takia.
     
  20. jaszu

    jaszu Gearhead

Kerro tästä muillekin!