Miten lapsellisesti aloitit oman "autonrakentamisurasi&

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Anonymous, 17.6.2005.

  1. mikamaalainen

    mikamaalainen 1st gear

    kato. amis.
     
  2. amis

    amis 1st gear

    Yeap, yeap. Aattelinki et se oli sama mika ku on pilkku peräs :wink:
     
  3. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    Ise aloitin 13 vuotiaana lava-mossella,kyllä sillä peltoa sitten kynnettiinkin :) 17 vanhana ostin Datsun 280ZX sportin joka oli niin mätä kun datsuni voi olla,sitten muutama japsi ja euro ja tänään hain ihka ekan oman jenkin,dodge aspen '81 voi tätä riemua :D
     
  4. jylhä

    jylhä 1st gear

    rippikouluikäisenä tuli tehtyä vauxhall vivasta avolava. muuten olen ollut terveenä...
     
  5. markos

    markos Gearhead

    Kaivellaans taas vanhoja juttuja..

    Oiskohan tuo rakentelu (pilaaminen :odroll: ) alkanu -80 luvulla, kun naapurin tallilla rakenneltiin mun joposta kopteri.
    Akseliväli tais olla jotain kahden metrin luokkaa ja ajo-ominaisuudet sen mukaiset...

    Edit: Eipäs ollukkaan eka rojekti. Ennen tota tuli kustomoitua Stiigan (rattikelkan) ratista sellanen Ritari ässä-malli..
    Ei sinänsä autoihin liittyvää, mutta jostainhan se on aloitettava
     
  6. AteV8

    AteV8 Gearhead

    Jaha, no nyt löytykin kiva topic. :D

    Oon ollu kuulemma aina tallilla mukana, ja aina yrittänyt tehä jotain... Mutta eka minkä muistan, on kun sain joskus oikeesti pienenä purkaa isän jokkis Renaultin vanhan moottorin. Kyllä oli mukavaa, mutta se oli ikävää kun jokatoisen pultin kohdalla piti pyytää isä väntämään kun ei itte jaksanut. :(
    Tuli opittua polttomoottorin perusteet jo sillon, ku kaverit ihmetteli vielä että miks sieltä putkesta tulee savua. :rotfl:
    Jotain vanhaa virittäjän käsikirjaa luin joskus ala-aste ikäsenä.

    Mutta se varsinainen harrastushan alkoi about 13 vuotiaan, eli perinteisesti Corolla palasiks heti kun se saatiin talliin. Opettelin siinä jarrurempat ja hitsaamiset sun muut, mutta yllättäen... Jossain välissä piti opetella tupakoimaan, ryyppäämään ja iskemään naisia. Eli kesti noin 8 vuotta saada Corolla leimattua ja ajoon.

    Arvatkaas muuten oliko tylsää yrittää opiskella auto asentajaksi? Kaikki muut vaikutti aivan idiooteilta, ja opettajatkaan ei kertonut mitään uutta kuin kerran viikossa. :rotfl:
     
  7. 454SS

    454SS 3rd gear

    6-vuotiaana tuli purettua Datsun bluebird -64 ja Morris Mini varaosiksi. Joitain osia jäi jopa ehjäksi :D , ja niitä tuli jopa myytyä tänä vuonna Kouvolan swapissa (22 vuotta purkamisesta).

    Sitten kerättiin kaatopaikalta ja muualta ympäri kyliä kaikki vanhat polkupyörät ja kustomoitiin niitä. Easy raiders ja katuhaukka oli kovia juttuja, ja pyörät muistutti paljolti niitä. Harmittaa kun on tullu hävitettyä kaikki fillarit. Mistä löydät nykyään pitkiä satuloita korkealla selkänojalla tai kunnon stongaa. OK, myydäänhän niitä HD-kaupoissa, mutta noi sen aikaiset oli niitä fillareihin alunperin tarkoitettuja osia.

    Mäkiautoja oli tottakai, ja joitain jopa vieläkin tallessa. Niihin kerättiin merkkejä eri autoista. Nyt kuvia katsellessa melkein vi..ttaa kun ei silloin älynnyt arvostaa niitä osia tarpeeksi, vaan tuli heivattua roskiin vanhakoppaisen GT Escortin ratti, merkit yms.

    15-vuotiaana tuli sitten aloitettua oikeiden autojen rakentelu C-Kadetista...
     
  8. Fleetsider

    Fleetsider 1st gear

    ..eipä menny viva ainakaan huonompaan suuntaan..
     
  9. jylhä

    jylhä 1st gear

    meni se. ja siitä terveydestäkään en tiiä, kun nyt noita avolavoja on 4, onneks vaan yks itetehty, eikä sekään viva.
     
  10. kime2

    kime2 Gearhead

    Tosi touhua se oli,kysykää vaikka noilta naapureilta :rotfl:
     
  11. stw307

    stw307 1st gear

    Ei ollu kakarana ymmärrystä vauhdin hurmaan, pienoismalleja liimailin = osia omiin sormiin kiinni :lol: Sitte tuli hankittua pappatunturi (useampikin jäljempänä) joka piti tietty saada kulkee. Jo viistoistasena ymmärsin vääntökäyrän merkityksen, kun vanha puhallinkone kiersi noin 10000rpm mutta vehkeessä oli vaan kaks vaihdetta kahvassa = ykkösellä 45kmh ja kakkosella 50kmh. Oli aika leuhka fiilis ajaa jonkun mankin rinnalle ja näyttää etusormella "ykköstä". Sitte kakkosta pesään ja horisonttiin... helvetin hitaasti ja ylämäkiä peläten :rotfl: 17-vee kun olin, faija kysy haluatko auton vai kortin, auton sais heti. Sen tietty hölmönä valitsin, takaveto-Sunnyn, umpiruosteinen pommikone... Onneks sain myytyä ennen ku edes kortin sain. Ja olishan jatkosta tarinaa vaikka kuinka, mutta pakko mainita että eka jenkki oli Turun seudun varmasti rumin STW, kirkkaan oranssi puikki ja mustia pilkkuja kylki täys. Mistä muuten tuo nimim juontaa juurensa, nostalgikko kun olen.
     
  12. tug3

    tug3 Gearhead

    Autoharrastus alkoi vissiin 3-vuotisena, kun sain joululahjaksi "autonkorjausveekeet". Semmoset kun isilläkin oli, melkin, hiukka enempi muovia näissä vaan oli. Sitten eikun tummankeltainen Jeep-polkuauto kyljelleen ja viereen makaamaan (alle ei mahtunu, niinkun isi mahtu oman autonsa alle).

    Hyvä Jeep se oli, peltiä, eikä mitään muovia niinkun nää nykyset rimpulat. Enemmän mulla on muoviosia uusimmassa lelussanikin! Mutta huonot polkimet siinä oli, semmoset tuupittavat, ei veivattavat. Yksin ei vauhtia saanut oikein millään. Mutta hyvin sitä kaverin kanssa rivaria ympäri vuoroin tuupittiin ja mutkissa toisinaan meni offauksen puolelle. Joustot tosin eivät piisanneet ja moottorikin alkoi valittamaan menon raskautta nurmikolla.

    30+ vuotta myöhemmin tuli ostettua samanmoinen Jeep. Tosin 25 vuotta uudempi ja sininen. Sen alle mahtui jo itse makaamaan, ja makaamista riittikin, kun edellinen omistaja oli sanonut keulalla käsipäivää riisipussille. Vakuutusyhtiö meinas, ettei niistä enää kalua tule kummastakaan. Mutta puoliksi väärässä oli, Jeepistä tuli.

    Missähän tuo alkuperäinen Jeeppini nykyään lienee?
     
  13. Fleetsider

    Fleetsider 1st gear

    neljä???

    kaks tiedänki jo, mutta mitä ovat ne toiset kaksi?? mikä itse tehty??
    ei kai pikapit käy mielenterveyden päälle..?
    ja jos käy, niin tohtori määrää troppia, että saa vielä vapaalla jalalla hillua.

    avohoito on hieno asia! :lol:
     
  14. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Eka jenkki tuli ostettua 79. Ja silloin olin niin "hot rod miehiä" että ehjät kangas piuhat poikki sivuleikkureilla, ehjä alkuperäinen plyyshi katto verhous mattoveitsellä pois ja olikohan että jotain vaijeria (päällistä) yritin sahata poikki rautasahalla. Nokalle oli tarkoitus lättäpää kuutosen tilalle 8. No projekti on yhä nurkissa ja tuhot rajottuvat tuohon verhoukseen ja piuhoihin. Paljon on tullut opittua tuon jalkeen. Valmistunee vielä joskus.
     
  15. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Ensimmäinen "rakentelukohde" oli KE20 Corolla -71? joskus 12 vuotiaana kesselinä, maalailtiin ja asenneltiin kylkiputkea, lisävaloja ja stereoita mitä nurkista löytyi...
     
  16. ~Pink Panther~

    ~Pink Panther~ 1st gear

    Mulla joutui chevy-parka somistuksen uhriksi tuossa kesällä :D Jotain persoonallista piti kehittää ja sitte olinki jo sotkemassa valkosta ja punasta miranolia yhteen ja tällä pinkillä vetelin sitte kuskin puoleiseen kylkeen oikein reippaan kokosen vaaleanpunasen pantterin sauhuttelemaan :rotfl:

    Mallia kyllä katoin kuvasta mutta itse työ tapahtui kuitenki vapaalla kädellä.. Ja ammattimaisesti vesiväripensseliä käyttäen :odroll: Seuraavilla synttäreillä vanhemmat sitte investoi mulle kynäruiskun, että sähellähän tyttö mieluummin tuolla.. :D
     

Kerro tästä muillekin!