Uusi runkonumero

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja AteV8, 7.7.2006.

  1. AteV8

    AteV8 Gearhead

    Mitenkäs on, mahtaako konttorilla kelvata jos meistaan Darttiin itse uuden runkonumeron esim. b-pilariin??

    Konehuoneessa olevat numerot alkaa olla jo niin kateissa, että selvää saa vain parista ekasta merkistä... :(

    Auton konehuone on maalattu uudelleen, ja ruostevaurioita on hitsailtu jopa tulipellistä, niin että pelottaa vaan että mahtaako katsuri helpostikkin epäillä autoa varastetuksi tms..?

    Edit: Niin, tietysti sitä pitäs kysellä konttorilta, mutta vanhasta kokemuksesta tiedän että jos paikalliselta konttorilta kyselee tuommosia niin ei varmasti käy, mutta jos ei kysele mitään ni sit voi pian kelvatakkin. :poff:
     
  2. edsel58

    edsel58 1st gear

    -

    Mulla ainakin oli joskus sellanen juttu, että katsuri päätti, että ennen käynyt valmistenumero ovenpielessä ei enää riitä. Se alkoi raapimaan runkopalkkia, vaikka sanoin ettei siellä ole sitä meissattuna.
    No koska sitä ei löytyny, ei tullu leimaa.
    Hain vakuutusyhtiöstä kaiverruskynän ja tuhersin sen numeron sinne palkkiin.
    Seuraavana päivänä oli konttorilla tyytyväinen setä, joka sanoi:
    "mähän sanoin että kyllä se sieltä löytyy, koska kaikissa autoissa suomessa se on kaiverrettu runkoon."
    En sit viittiny pilata sen iloa kertomalla, et tunti sitten tein sen ite. :lol:
    Joten siitä vaan uutta numeroa vaikka pakoputkeen.
     
  3. oikku

    oikku 1st gear

    oma kokemus Capricesta: vasemmassa runkopalkissa ollut sarja kulunut, joten katastusmies sano, että maahantuontitodistus ja sitten uusi vin vanhan alle. Tein sarjan ite dremelillä ja kelpas, joten päihin tuli stoppimerkit että heilahti.

    Voisin sanoa, että runkonroa ei saa laittaa semmoiseen paikkaan, jossa se ei alkuperäisesti ole ollut, vaan ennen kaikkea huonon alkuperäisen alle/viereen, jotta välttyy vaikeuksilta.
     
  4. Galaxie500

    Galaxie500 Gearhead

    Voisin sanoa, että runkonroa ei saa laittaa semmoiseen paikkaan, jossa se ei alkuperäisesti ole ollut, vaan ennen kaikkea huonon alkuperäisen alle/viereen, jotta välttyy vaikeuksilta.[/quote]

    Niin noissa vaan on se ongelma että se numero voi olla ihan missä vaan taka- ja etupuskurin välillä. Silloin kun noita piilofarkkuja on tuotu niin numero on lyöty vasta suomessa ja se on sitten ihan lyöjästä kiinnni minne on osunut.
     
  5. Batman

    Batman Gearhead

    Virallisesti homma toimii niin että ensin katotaan konttorilla vanha numero. Sitten katsastaja päättää saako tarpeeksi selvää vai ei. Jos näkyy sen verran että inssi uskoo auton olevan papereiden mukainen, tai löytyy jotain kilpiä/ovitarroja jotka sopii papereihin, saat luvan tehdä uuden numeron, jonka tuot sitten muutoskatsastukseen, jossa uuden numeron paikka, katsastus konttori ja aika merkitään rekisteriotteeseen. Numeron päihiin lyödään myös ne merkit.
    Jos ei saa enää mitään selvää pitäisi auton identiteetistä hommata luotettavaselvitys esim. maahantuojalta tms. Vanhan jenkin, joka on vielä tod.näkösesti yksityisen tuoma selvitykset löytyy varmaan tosi helpolla...

    Kaivertimella tehtyjä uusia numeroita ei oikeestaan pitäis hyväksyä, mutta kyllähän ne usein käytännössä kelpaa.
     
  6. Dragonfly

    Dragonfly 1st gear

    Ai, mihinköhän tämä kommentti perustuu ?
    Miten sitten kävisi niiden autojen, joiden numero on tehtaalla jo tehty esimerkiksi pistepuikolla ?

    Autoja katsastukseen vievät voisivat muuten pitää itse huolen, että numero löytyy jo ennenkuin menevät katsastukseen. Ei tarvitsisi sitten valitella, kun ei löytynytkään numeroa. Olettehan te itse ne numerot ja sijoituspaikan kai tarkistaneet jo autoa aikoinaan ostaessanne. Katsastusmiehillä ei ole kristallipalloa, jolla näkisi mihin kussakin amerikkalaisessa autossa numero on lyöty, kun se tosiaan voi olla missä vaan. Vasta 90-luvulla tehtaat on niitä stanssanneet euroopan markkina-alueelle myymiinsä autoihin ja tietävät mistä numero pitäisi löytyä.
     
  7. Batman

    Batman Gearhead

    Meinasin vaan noita esim. vaneissa paljon näkyviä oven karmiin tms. paikkaan piirrettyjä selkeesti UUSIA numeroita. En tarkoita että meistetyt UUDET numerot olis yhtään laillisempia.

    Tarjoohan jenkkiautojen "runkonumeroiden" nykynen oikeesti helvetin löysä tulkinta, jossa mikä tahansa melkeen mistä tahansa löytyvä naarmu kelpaa tunnisteeksi, aika hienoja mahdollisuuksia väärentäjille/varkaile.
    Muut tunnisteet on kuitenkin aika helppo hävittää tai vaihtaa.

    Käytännössähän mistään autosta johon on maahantuotaessa Suomessa tehty numero ei kukaan pysty enää sanomaan onko numero se virallinen vai muutamaan kertaan vaihtunu...
     
  8. chevystw

    chevystw 1st gear

    Eipä oo koskaan tullu mieleenkään :oops: Paitsi vanissa kun oli lyöty kuskin penkin viereen niin näkyi heti. Kattoo sitten kun tota capricea rupee hitsaileen et missäpäin mahtaa olla. Varaosaraadosta ei löytynyt numeroa lainkaan.
     
  9. JKF

    JKF Gearhead

    Kyllä ne numerot meistaamalla pitäisi tehdä ja 7mm korkeilla merkeillä. Näin ainakin auton maahantuonnin yhteydessä määrätään, jos sitä runkonumeroa ei alunperin ole.
    Aika vaikee muuten löytää 7mm meistejä mistään, mutta kyllä 8mm merkitkin on kelvanneet.
     
  10. Dragonfly

    Dragonfly 1st gear

    Pistepuikolla, kaivertimella, tai numero/kirjainmeisteillä tehdyt numerot on kaikki meistattuja.
    Kaivertimella tehdyt numerot on näistä kaikista selkeimmät ja pitkäikäisimmät.
    Pääasia, että ovat vähintään sen 7 mm korkeat, korkeammatkin saavat olla.
     
  11. JKF

    JKF Gearhead

    Siis kyllähän meistaaminen ja kaivertaminen ovat kaksi täysin eri asiaa, noin niinkuin työmenetelminä, mutta voihan sen joku valtion konttorirotta tietenkin käsittää samana asiana.
    Mihin muuten perustuu tuo oletus, että kaiverretut merkit olisivat pitkäikäisemmät, kuin meistatut?
    Tuossa meistaamisessa on taka-ajatuksena sellainenkin jippo, että sitä et ihan helpolla teekkään ihan mihin sattuu, kuten on laita kaiverruksessa. Lisäksi tuon meistaamalla tehdyn merkinnän voi saada esille vaikka numerot olis hiottu pois jopa rälläkällä. (vaatii kyllä tosin C.S.I menetelmiä)
    Pistepuikolla mätkisen voi kyllä tosiaan tulkita meistaamiseksi. Kaivertamalla tehtyjen merkkien selkeyshän taas riippuu täysin tekijästä. Jos sattuu olemaan lääkäri, niin silloin tarvitaan konttorilla varmaankin apteekkaria tulkitsemaan ne merkit jne.
     
  12. Rubberduck

    Rubberduck 1st gear

    Silloin kun viimeksi jouduin runkonumeron uusimaan, näytti kats.inssi ensin ovipilarista paikan mihin uusi tehdään (vanha numero oli mennyt lattiaremontin mukana hukkaan), ja antoi firman meistit kouraan että hakkaa noilla. Kun numerot oli tehty, tarkisti ingenjööri jäljen ja kopsautti kruunut päihin. Asiakkaalla ei ollut sananvaltaa numeron paikoista, olisin itse tehnyt ne rintapeltiin, mutta sepä ei kelvannut. Siis numerot ovipilariin...
     
  13. Tapi

    Tapi Gearhead

    Kaivertamisen ja lyömisen väliltä oma kokemus: Jouduin katsastuksessa etsimään numeroa, joka oli uutena lyöty rintapeltiin ja hiottu pois myöhemmin. Jos se olisi ollut kaiverrettu, olisi jäänyt löytymättä. Meistetty jälki sen sijaan löytyi sileästäkin pellistä hiomalla eri karkeuksisilla papereilla ja syövyttelemällä. Aikaa se tosin otti sen verran että piti lähteä välillä kotiin puuhaamaan ja lopulta todistaa katsurille asia varman päälle: Leikata pelti auki ja näyttää peilikuva toiselta puolelta. Tämän jälkeen vielä kahden ulkopuolisen todistajan allekirjoituksella kerrottava että auto on sama mikä papereissa.

    Suomeksi: Aivan turhaa byrokratiaa ja tärkeilyä. Kuka tahansa voi kirjoittaa sellaisia todistuksia jne. Pääasia että AKE saa rekisteröintikatsastuksesta paksun kasan paperia hyllyyn, ihan sama mitä niissä lukee kun ei virkamies niitä lue kuitenkaan.
     
  14. Dragonfly

    Dragonfly 1st gear

    Numeromeistillä lyödyt valmistenumerot kyllä todellisuudessa säilyvät ja näkyvät huonommin, kuin "kaivertimella" tehdyt. Valmistenumeron tekoon tarkoitettu "kaiverrin" toimii paineilmalla ja hakkaa numeron metalliin paljon syvempään kuin kukaan pystyy numeromeistillä lyömään, eikä vaurioita ympäröivää metallia. Mutta väärillä työkaluillahan kuka tahansa saa huonoa jälkeä aikaiseksi, joten ei pitäisi kokeilla numeron tekoa vakuutusyhtiöiden, tai poliisien käyttämällä raapustimella, joka ei ole tarkoitettukaan kyseiseen tehtävään.
    Eräs tuttu on tehnyt paineilmakaivertimella valmistenumeroita jo lähes 20 vuotta ja aina katsastusmiehet kehuvat miksei kaikki voisi tehdä numeroa sillä tavalla.
     
  15. Tapi

    Tapi Gearhead

    Taidetaan puhua eri nimityksillä aiheesta: Jos käytetään "paineilmakynää", ei mielestäni kyseessä ole kaiverrus vaan meisto.

    kaiverrus olisi nimensä mukaisesti metallin työstöä irrottamalla pinnasta tavaraa. Meisto pinnan muokkausta lyömällä.
     
  16. Cadillac390Man

    Cadillac390Man Gearhead

    Kuinkas toi rungonvaihto onnistuu vai onnistuuko?

    Eli, jos vanha runko on kiero/ruostunut, saako vaihtaa parempikuntoiseen?
     
  17. chevystw

    chevystw 1st gear

    Paukauttavat herkästi autoveron uudelleen maksuun. Tätä on kysytty Fordin farkun rungon kierouduttua (pellolle ja pitkälle). Sama tapahtuu jos itsekantavasta korista vaihdetaan 50% tai enemmän. Eli jos halvalla haluaa selvitä niin vanhat numerot uuteen runkoon, riskinsä siinäkin on.
     
  18. Hebster52

    Hebster52 3rd gear

    Minulla on myöskin asiaan liittyen pulma jos siitä semmoisen haluaa tehdä.

    Älkää ampuko ennen kuin vastaatte. Kyseessä on -52 mallinen 2-paikkainen Kupla roadsteri... :oops:

    Kun aloin etsiä sitä runkonumeroa vakiopaikasta niin se kyllä löytyy osittain. 3-4 numeroa alussa on luettavissa suht helposti mutta 2 viimeistä voi hyvällä mielikuvituksella saada oikein jos asentaa valon niin että se kiiltää karhunkielellä puhdistetusta pinnasta..

    Kaiken lisäksi vakiopaikan alle on joku alkanu meistää numeron mutta ei kokonaan koska oli liian joustavaa peltiä. Ilmeisesti siitä syystä se sitten meisettiin n. 15-20 cm vakiopaikan vierestä kaarevaan osuuteen runkoa jossa oli enemmän jäykkyyttä. Voiko tuo olla ongelma kun sitä toivon mukaan talven aikana saan valmiiksi rekisteriöinti katsastukseen?

    Ajattelin että voisin varmuuden vuoksi tehdä niin että kävisin paikallisen veteraaniautoseuran puheilla ja pyytäisin museoajoneuvotarkastajan olla mukana varmistamassa että on oikea runko sekä kirjoittaa siitä todistuskin...?

    Toinen samaan aiheeseen liittyvä juttu.
    Mistä etsin -36-37 Fordin rungosta runkonumeron? Olis hyvä tietää ennenkuin vien sen hiekkapuhallettavaksi. Olen yrittäny skannata sitä mutta ei ole sattunu silmiin... Kyseessä siis -36 Ford pickup. (Suomiauto)
     
  19. TEKELE

    TEKELE Gearhead

  20. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Katsurilla voi käydä siirrättämässä / todistamassa runkonumeron ruosteen takia. Soitto lähimmälle asemalle auttaa.

    -36 voortissa runkonumero on räimitty moottorin kuskinpuolelle paikkaan mistä keski-X:n haara erkanee runkoaisasta. Aisan päälle. Korissa kuskinpuolen rintapellin ovaalilätkässä. Korissa myös kuskinpuolen takajalkatilassa (kynnys listan alla) oli itsellä stanssit.

    Mulla on yhden piilofarkun katsastus keskeytetty ja piti käydä metro autossa räimimässä uusi r-numero, koska vanhasta ei näkynyt mitään. Sen jälkeen katsastus jatkui normaalisti, ilman lisäkorvauksia.
     

Kerro tästä muillekin!