Uusi runkonumero

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja AteV8, 7.7.2006.

  1. Rodman

    Rodman Gearhead

    Kävisin kyllä konttorilla näyttämässä enenkuin annat harjaa ja pyydä samalla että saat meistää konttorilla uuden siihen viereen ja katsuri pistää sitten merkit päihin.
    Yleensä ei maksa mitään ja on varmasti laillinen.

    Eivät ole ottaneet maksua kun olen tuonut samalle asemalle rekisteröintikatsastukseen.
     
  2. TEKELE

    TEKELE Gearhead

    Joo kävin aamusta heti kysymässä, sen saa lyödä tonne konehuoneen puolelle ja kunhan käyn näyttämässä sitä heille niin lyövät omat merkkinsä päihin (jos mun mäiskintä kelpaa) ja sen jälkeen lattian suap repiä auki.

    Meistitkin kävin jo hakee, mentävä kohta tonne ulos paukuttelee.
     
  3. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Duoda.. Noissa 30-lukulaisissa se runkonumero on runkonumero. Autojen identiteetti meni silloin Suomessa koneen numeron mukaan.. Auton alkuperäisissa papruissa ei näkynyt "runkonumeroa".

    Noi Suomessa runkoon meissattavat valmistenumerot tulivat vaatimuksiin vasta v. 1964. Siihen saakka se korissa ollut valmistelätkä tai koneennumero piisasivat..
     
  4. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Samapa tuo, mutta minun ex. -36:een se oli lisätty 50-luvun alussa ja siitä lisäyksestä oli myös merkintä alkuperäisessä rekisterikirjassa...
    Runkonumero = korinumero ja tähdet päissä.

    Noilla estettiin siihenaikaan huijauksia tms. En muista enää tarkkaan, on siitä vissiin tällä joskus juttua ollut.
     
  5. Dragonfly

    Dragonfly 1st gear

    Pieni tarkennus. Ei tarvinnut olla runkoon meistettynä, vaikka olisi ollut rungollinen auto. Koriin meistettykin hyväksyttiin.
     
  6. pontso

    pontso Gearhead

    kaikissa piilofarkuissa ei ole meistetty suomessa runkonumera eikä samaan aikaan tuoduissa vanhoissa autoissa ( hullut vuodet ) ja niitä ei tarvi laittaa sinne . asia tuli ilmi itelläni kun katsastin -69 vettee ja katsuri rupes räyhään , soitin akeen ja heppu kerto asian , jouduin antaan luurin katsurille ja se hyväksy asian sen jälkeen kun aken heppu kerto sen sille
     
  7. Hebster52

    Hebster52 3rd gear

    Minulla on omaan -36 pickuppiin alkuperäinen rekisteriote sekä myöskin lisänä kaksi kantakorttia. Ensimmäinen on vuodesta -36 vuoteen -51 jolloin oli tupakkatehdas Strengbergin omistuksessa Oulussa. Siitä selviää että oli poistettu rekisteristä sota aikana (39-48). Toinen on vuodesta -53 jolloin se siirtyi yksityiseen omistukseen Pietarsaareen ja oli rekisterissä vuoden -57 loppuun. Vuonna -58 minun isoisä osti sen romutettavaksi.... Faija muistaa että lavan sivulaudolla oli vielä Strengbergin logotkin... 8)

    Onneksi sitä ei ehditty romuttaa täysin. Hytti jäi metsikköön mätänemään mutta keula osat, runko, ym. irto osat jäi liiteriin. Isoisä oli vähän pelle peloton. Se mm. käytti kardaaniakselia voimansiirto akselina ojituslaitteeseen jonka se oli rakentanu traktorille. On vielä siinä kiinni mutta täysin ehjä... :D Isoisä kuoli -64.

    Vuonna -70 faijan veli "pelasti" hytin sekä kaikki osat mitä löytyi siihen kuivaan tilaan. Faija antoi sen siten että kun se sitten on kunnostanu sen niin se sais rekisteriotteenkin. No, ei se koskaan sitä oo laittanu muuta kuin että hankki siihen -36 kuormurista 85hv V-kasin jonka se on hoonannu ja hankkinu uudet männät sekä yhtä sun toista pikku osaa.

    Minä sitten ostin sen takaisin parisen vuotta sitten kun se alkoi puhua sen myynnistä...

    No, siihen vain pyrin että kaikissa papereissa on tuo numero joka on meistetty tuohon soikeaan Valmistajan (Ford motorcompany) merkkiin joka on tulipellissä kuskin puolella.

    Tarkoittaako siis tuo edellä mainittu sitä että ei välttämättä edes tarvis sitä runkonumeroa löytää enää mistään?

    Edit:
    Huh. Tuli pitkä viesti... Unohdin mainita että tämä Pickuppi saapui Suomeen "Cowl and Chassie":na. Toisin sanoen hytti ja lava rakennettiin Suomessa. Ja omasta mielestä kuuluu parhaimpiin muotoiltuihin kotimaisiin hytteihin. Monesti ne oli leveämmät mallit myös PU malleissa jotta mahtuis 3 ukkoo. Tämä on selkeesti kaksipaikkainen ja kattokorkeus jopa matalempi kuin orggis USA hyteissä joten näyttää chopatulta ihan vakiona... 8)
     
  8. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Ei tarvitsisi. A) Koska runkoon/ koriin meistattua numeroa on alettu vaatia vasta vuonna 1964 maahantuotuihin/ käyttöönotettuihin. Suomen lain takautumiskiellon perusteella meissaamista ei olisi saanut vaatia tuon jälkeen vanhempiinkaan. (Tosin joku täällä valisti, että museorekisteröityihin pitää meistää ko. meistos iästä huolimatta!?)

    B) Se orgisrunkonumero jonka siitä on voinut löytää on ollut tosiaan vain rungonvalmistusnumero (sarja n:eek: ) , joka ei ole näkynyt missään auton virallisissa dokumenteissa ei tehtaalla, ei maahan tuoteessa,ei leimatessa uutena. Siksi se on täysin tarpeeton ja vain sotkee kuvioita, koska sillä ei ole mitään tekemistä auton identiteetin ja oikean valmistusnumeron kanssa. Se on vain ilmaissut tehtaan kirjanpitoon ko. rungon numeron yms. kirjanpitoasiat. Auton tehdaspapruihin sitä ei ole kirjattu.

    C) Auton valmistusnumero, jolla auto on kulkenut tehtaalla, lähtenyt tehtaalta, tuotu maahan, tullattu ja ensikatsastettu ja joka on kantakortissa ja kaikissa papereissa on se sen mainitsemasi valmistajankilven numero.
    Alkuperäisessä moottorissa on ollut sama numero 99% todennäköisyydellä.

    Jos rungosta löytyy se sama numero kuin ko. kyltissä, se on 99% tpodennäköisyydellä meistattu Suomessa sinne myöhemmin SA-INT:in tai jonkun kuspäisen katsastusinssin vaatimuksesta myöhemmin.

    Käytännössä 1964 vanhemmassa ei voida vaatia kuin alkuperäinen valmistusnumero, eli noissa se niitattu valmistajan kyltti..
     
  9. J-M Partanen

    J-M Partanen 1st gear

    Mistä hait ne meistit, katsastuskonttorilta? kirjain- numeromeistejähän oli amiksessakin mutta ne oli sitä pienempää 5mm kokoa joka ei kelpaa.
     
  10. -TY-

    -TY- 3rd gear

    Näin oli ainaki mun ex 60 fordis eli pelkkä lätkä riitti...
    Ilmeisesti taas riippuu kats.miehestä/asemasta niinku tos ketjussa
    näytti lukevan...
    Sit tää mun nyk. 49 ford projekti, löytyy valmistenumero tulipellin
    kyltistä ja oik. eturunkoaisasta(joku tais mainita et pitää olla siellä)
    ja sit on tulipellissä isolla (n.20mm) meistettynä joku outo numero/
    kirjainsarja. Onx kellää mitää tietoa mitä se vois kertoa tai pitää sisällään
    ei ainakaa papereis tai koneesta lyötyny vastaavia...
    Mitä ne kats.miehet sitte noista oudoista numeroista tykkkää...
     
  11. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Säännöt pitäisi kaikialla olla samat. On selkeää, jos runkoon/koriin meistausta on alettu vaatia vasta 1964 ja nuorempiin, ei sitä vanhemmistakaan saa vaatia millään perusteella (paitsi ilmeisesti noi museorekisteröidyt??).

    Fordeja en hirveästi tunne, mutta oliskos se korin meistaus joku kokoonpanoon tms. liittyvä numerosarja (Esim. väri tai pelkkä korin valmistusnumero?). Jos tulipellin kyltissä ja rungossa on faktat kunnossa, niin rungollisessa on saanut aikoinaan vaihtaa korinkin.. Selvitä mikä se korin numerosarja voisi olla..
     
  12. lake ender

    lake ender Gearhead

    Tuo hebsterin pu olis kiva nähdä... Pistin Yv:tä
     
  13. Hebster52

    Hebster52 3rd gear

    O.T. Mulla ei oo tuoretta kuvaa siitä kun se on levällään osissa, mutta yks kuva suoraan edestä vuodesta -58 kun se oli vielä yhtenä palana...

    Voin ottaa siitä muutama kuva kun jossain vaiheessa ehdin kasata palat rungolle..
     
  14. TEKELE

    TEKELE Gearhead

    joo nyt on ooppelin valmistenumero siirretty virallisesti konehuoneeseen ja lyöty valtion kruunut päihin sekä tehty merkintä siirrosta otteeseen. maksoi hurjat 0 euroa
    (kiitos PMK:n A-katsastukselle ystävällisestä palvelusta. pitää ihan kiittää nyt kun yleensä konttoreita vaan haukutaan :wink: )

    alustavasti kävin jo sopimassa lattiarempan teettämisestäkin, nyt alkaa korjauspalojen hankkiminen ja sisustan purku jatkuu. ehkä ensi keväänä päästään jo leimalle?
    *koputtaa puuta*

    :poff:

    Nyt pitäis vielä saada se ehjänä tosta trailerilta alas...
     
  15. Stance

    Stance Gearhead

    Omakohtaisesti tuli tänään Valtterin katsastuksessa testattua tämä uuden numeron lyöminen. Viime kerralla kun katsastin autoa, niin inssi pähkäili todella heikosti näkvän numeron kanssa varmaan vartin verran, mutta laittoi sitten kuitenkin leiman. Mulla tuo numero, tai viimeiset 5 numeroa siitä, on pelkääjän puolen lokarin päällä, alkuperäinen kylttikin löytyy etuikkunalta.

    Tänään menin hakemaan tuoretta leimaa ja taas ihmeteltiin sitä numeroa, mutta totesivat taas, että kaipa se kelpaa. Kysyin, voitaisiinko lyödä uusi numero, jottei jatkossa tarvitse enää ihmetellä ja sehän sopi. Hoitui muutoskatsastuksella, tekivät homman vieläpä konttorilla. Inssi päätti käyttää kaiverrinta, kun yksi kokeilu meistillä ja lekalla ei näyttänyt hyvältä (lokarin päälle vaikea saada hyvin näkyvää lyöntiä, kun pelti antaa sen verran myöden). Maininta uudesta numerosta lisättiin rekisteriotteeseen. Näin siis IHA Autokatsastuksessa Konalassa. Mukava paikka muutenkin!
     

Kerro tästä muillekin!