capricen takajarrurummut

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja lintta&romu, 1.9.2006.

  1. lintta&romu

    lintta&romu Gearhead

    mitenkäs ootte irrottanut rumpujen "mutterin", eli siis sen epämääräisen mollukan jolla rumpu on kiinni irroittanut, kun tuntuu olevan aika samperin tiukassa. :odroll:
     
  2. Denny Crane

    Denny Crane 1st gear

    ???? :eek:

    Ei se millään ole ollut kiinni. Ihan vaan pulttien varassa se on ja lähtee vetämällä ulospäin..
     
  3. ss70

    ss70 1st gear

    Hiukkasen koputtelua siihen rumpuun niin ruosteet lähtee liikkeelle. Pahimmassa tapauksessa on kengät sorvanneet itselleen uran ja saat herkutella niitä pitkään sieltä pois. Yleensä otetaan isompaa lekaa avuksi ja lautojen kanssa lyödään sitä rumpua ulospäin banjosta katsoen.
     
  4. lisol

    lisol Gearhead

    Sieltä takapuoleltahan saa säätörattaasta ruuvarinkärjellä pyöriteltyä kenkiä kauemmas rummusta, jos ovat pykälän takana. Jos se säätöaukko on vielä ummessa niin voi meistillä kopauttaa sen peitepalan pois.
    (Huomasin viimekerralla, sen jälkeen kun olin tunnin urakan jälkeen saanut rummun pois.)
     
  5. Denny Crane

    Denny Crane 1st gear

    Mitähän sinä olet oikein väännellyt? Koko napaako :rotfl: . No oppia ikä kaikki :odroll:
     
  6. lintta&romu

    lintta&romu Gearhead

    itseasiassa kyllä, kun sain kaverilta sisäpiiritietoa että rumpu on sillä kiinni :rotfl:

    eikä meinaa ruveta pitämään... :odroll:
     
  7. ajw

    ajw Gearhead

    ettei vaan tullu kuplaleiristä tuo keskimutterihomma?!?! heh... ite kelailin aikanaan vähän samaa kun on noita kupliakin ollut... no tähän päti kyllä se paras vaihtoehto eli isompaa lekaa vaan!
     
  8. Jza

    Jza Double Gearhead


    No ei se herkkua sieltä kolostakaan ole niitä kenkiä löysätä.
    Puolisen tuntia siinäkin hommassa viimeksi meni, kun ei ole tuota gynekologin tutkintoakaan tullut suoritettua. :odroll:

    Ja kun kaupasta hakee jarrukenkäsatsin ja hilut mukaan, niin siinä on kumiset tulpat niiden irtilyötyjen, soikion muotoisten peitepalojen tukkeeksi.
     
  9. Karva

    Karva Gearhead

    Niin siis se taka-kilvessä oleva reikä on sitä varten siellä jotta siitä saa rullattua automaatti kiristäjän rullasta ne jarrukengät joko kireemmälle tai löysemmälle kun avaa yms.

    Jossain aikasemmissa malleissa -80 lukua ennen niissä oli aina ko, reikä ja siihen gummi tulppa tai peite, jossain vaiheessa se reikä oli sitten ummessa tai no puhkaisematta, sen paikka on siinä kuitenkin ja saapi auki kun kopauttaa vasaralla ja taltalla, sitten vaan meisselin kärjellä säätämään kenkiä ....
     
  10. ajw

    ajw Gearhead

    jos meinaa rempata joka tapauksessa kaikki kilkkeet > ulosvetäjät vaan kiinni ja pyöräytellessä voipi sitten naatiskella parit huurteiset!
     
  11. GS RIVIERA 68

    GS RIVIERA 68 3rd gear

    No lähteehän se irti että heilahtaa,kun pyörän saa irti!Tottakai jos on olkaa rummussa niin eihän se tu mihkään sieltä ,muutakun helläämällä kenkiä!Tietenkin rikki saa koko sydeemin repimällä ne väkisin :eek: Ja kantsii säätää ne kengät liki ku laittaa takasi,nii käsijarrukin pelaa :lol:
     
  12. chevystw

    chevystw 1st gear

    Mulla lähti molemmissa capriceissa kun tyhjää vaan... Ei ollu reikiä jarrukilvessä enkä viittiny sitten puhkoa. Kerran löin kumivasaralla kumpaakin ja irti heilahti.
     
  13. Qjet

    Qjet 1st gear

    Jos jarrukengät ovat liikaa "kehällä" tai jonkin olakkeen takana, niin tarvitsee kaksi pienehköä tasapäistä ruuvitalttaa niiden taltuttamiseksi. Toisella työnnetään vipua kauemmaksi siltä rattaalta, jolta toisella ruuvitaltalla pyöritetään säätöruuvia sisäänpäin. Muutoin tuon "rattaan" pyörittäminen oikeaan suuntaan on työlästä, liki mahdotonta. Toiseen suuntaan pyörii kyllä iloisesti ilmankin, samalla työntäen kenkiä rumpuun yhä enemmän. Näin ainakin vanhemmissa GM-tuotteissa.
     
  14. PauliP

    PauliP 1st gear

    Aina olen saanut ne irti silleen että vetää esim. etureunasta voimalla ulospäin ja lyö kumilekalla rumpua takareunasta eteenpäin, nitkahtaa vähän ulos. Sitten vaihtaa toisinpäin. Vuorotellen etu ja takapäätä kampeamalla ja vastapuolelta lyömällä on lähteneet aina. Tai sitten vaan sitä kulumaa/kaulusta on ollut sopivan vähän. Kaulus kannattaa rälläköidä pois kun rumpu on irti, helpottaa seuravaa avaamista ja käsin tehtävää kehintää.
     
  15. Flea

    Flea 1st gear

    Ton kauluksen rälläköinti kävi kivasti kun laitto rummun väärinpäin paikalleen ja auto pykälä päällää hissukseen rullailemaan. Perä on tietysti hyvä olla ilmassa, ettei tarvi juosta vieressä. :p Köyhänmiehensorvi.
     
  16. lintta&romu

    lintta&romu Gearhead

    joo, kiitos avusta, nyt pitäs jarrujenkin ottaa.
     

Kerro tästä muillekin!