Ruosteen ehkäsyä?? Mielipiteitä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Rover v8, 1.9.2006.

  1. Rover v8

    Rover v8 Gearhead

    Mikähän näistä maalina ois paras korroosiota vastaan?
    Ja tarkotus tehä ympärivuotiseen käyttöön ehkäsy!!

    Tarkotus ois maalata uutta peltiä joka tulee autoon (pohjaan).
    Varastossa sattuu olemaan 3 purkkia Ferreksiä, 1 purkki Miranolia, 3 spray pulloa CRC:N sinkki spraytä.
    Mitä porukka suosittelee?
    Pohjalle oon vetänny jo paikotellen sinkkispraytä, ja Ferreksiä päälle, ja omasta mielestä se kuullostaa hyvälle?
    Onkohan miranoli parempaa ku ferreksi ruostumisen kannalta?
    Vai onko jotain muita hyviä suosituksia pohjamaalille?
    Maalin päälle ulkopuolelle meinasin sitten laittaa massaa/vaseliini sekotusta? 50% molempia mömmöjä

    Sit kiinnostas vielä tietää jos vetäisin maalatun hitsaus saman päälle (auton sisälle) korisilikoonia (polyuretaaniliimaa) Tarkotus ois varmistaa ettei ole jäännyt jotain pieniä reikiä tai huokosia joista paistaa päivä läpi ja alkaa ruostumaan sitten siitä? Onko mitään järkeä laittaa tota korisilikoonia saumoihin? Seuraava omistaja sitten joskus kiroaa kun joutuu repiä pois niitä. :eek: :rotfl:

    Auto on tarkotus tehdä useammaksi vuodeksi ittelle eikä heti myyntiin, joten turhat pölinät pois :rotfl:
     
  2. Denny Crane

    Denny Crane 1st gear

    Jos ferrexiä laitat, pistä sen pintaan vielä kalvon tekevä maali. Vaikka ihan kilikalia. Massankin läpi tulee riittävästi kosteutta, joka menee ferrexin läpi, joka ei muodosta läpäisemätöntäkalvoa . Ferrex, rostex tms. ovat pohjamaaleja. Jotta saat kestävä, siihen vaaditaan kalvontekevä maali pintaan. Ja miksi sotket vaseliinia massaan? Ei se sen ominaisuuksia paranna vaan huonontaa. Fiksumpaa on vetää kotelomassaa maalin päälle ensin ja sen niskaan kun se on nahkeaa, massa. Sotkemalla vaseliinia massaan, se ei tartu, eikä kuiva > irtoaa ja tippuu pois kohdista jotka saavat kiven iskemää.. Eli turha homma.

    Eli suositus. kulutusta vaativiin paikkoihin/ tuoreisiin hitsisaumoihin sinkkispray. Muualle rostex. Kokopaskan pintaan kalvontekevänä miranol ja sen loppuessa joku muu hyöryäläpäisemättömän kalvon tekevä maali, vaikka kiiltävä kilikali. Sitten vaikkapa kotelomassa, sitten massa..
     
  3. MASI9

    MASI9 Gearhead

    EI MITÄÄN SILIKONI TUOTTEITA IKINÄ AUTOON :mad: ! :mad: !
    Jos meinaat vielä maalata autos. Silikoni on maalarin pahin painajainen, sitä ei tarvii olla ku maalaustilan ilmassa, ni koko maalaus menee *ituiks. Saati sitte että sitä olis korissa. Silikonin päälle turha yrittää maalata mitään.
    On olemassa ihan oikeetakin tavaraa (korikittiä) tommosiin kohteisiin.
     
  4. Rover v8

    Rover v8 Gearhead

    Nyt ei ole kyseessä mikään normi silikoni, tarkotin ihan autotehtaiden käyttämää liimaa millä voi liimata ovien listat yms kiinni, tuulilasitkin liimataan tuolla liimalla. Sen tiedän että normaali yleis silikooni on pahaksi raudalle, ruostuttaa alta aikayksikön. Ja tarkotus oli vaan laittaa auton pohjassa oleviin hitsi saumoihin tota liimaa.. Ulkopellit on nääs alumiinia ja niissä ei ole vikaa :rotfl:
     
  5. Rover v8

    Rover v8 Gearhead

    Oon kyllä monesti käyttänyt massan/vaseliinin sekotusta auton pohjassa ja pyöräkoteloissa, hyvinpä se tuntuu tuolla pysyvän.. Ei kuiva tietenkään kovaksi, mutta niin kovaksi että on pysynnyt ainakin 3 vuotta ja yli 20tkm:riä.
    Ja aina sotkee sormet kun menee hiplaamaan sitä kohtaa missä sitä on. Tietääkseni öljy hidastuttaa ruostumista? Miksei myös vaseliinikin?
    Eräs katsastaja sanoi että massa ei itessään pelasta ruostumiselta, vaan hän laittaisi ihan vaikka teräketjuöljyä pohjaan ja koteloihin.. Mutta se oli insinöörin mielipide :rotfl:

    Joo tuon tiesinkin että ferrex on pohjamaali, mutta en sitten ajatellut että se päästäis läpi kosteutta, täytyy vetää varmuudeksi päälle vaikka kiiltävä miranoli? Miten jos on puoli kiiltävää miranolia niin onko se kelvollinen "pintamaali" Vai haenko suosiolla kiiltävää maalia?
     
  6. kime2

    kime2 Gearhead

    Miranol on ihan hyvä maali,mut tosi hitaasti kuivuva että ennen laittaisin ihan oikeaa automaalia ja sen päälle sit kerros ihan siihen tarkoitettua kotelonsuoja-ainetta(ML) ja sen kuivuttua oikeaa alustamassaa kerros tai kax ja sit aika ajoin pitäisin sen tuoreena ruiskuttamalla tuota kotelonsuoja-ainetta. Olen aina ihmetellyt noita "massateräketjuöljyvaseliini"-seoksen käyttäjiä,kun ihan oikeitakin aineita tuohon hommaan on saatavilla! Tervaajat on sitten erikseen :D
     
  7. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    " teräketjuöljyä pohjaan ja koteloihin.. Mutta se oli insinöörin mielipide"

    Hyvä muuten, mutta pitää uusia käsittely pohjassa usein. Ei loputtomanhyvin tartu kiinni... Varsinkaan nämä nykyiset ympäristöystävälliset tuotteet jotka ovat jossainmäärin veteen liukenevia( muuttuen silloin vaarattomaksi ympäristölle). Lisäksi joillakin öljyillä on taipumus liuottaa maalia ja massaa, joten sekin on varminta käyttää vain puhtaalle pellille(esim. koteloissa).
    Mitä himmeämpi(himmeä= matta) maali, niin sitä enemmän siinä on huokosia joista kosteus& happi pääsevät peltiä ruostuttamaan.
     
  8. Denny Crane

    Denny Crane 1st gear

    No ei se massa tosiaankaan ole "ruostesuoja", koska se päästää kosteutta läpi, vaan se on suoja mekaanista kulutusta vastaan. Siksi se vaseliini joukossa on tarpeetonta. Veseliinittomana se kestää paikoillaan pidempään kivi/ hiekkasuihkuja ja suojaa maalia, joka tekee sen "ruosteen eston". Jos haluat vaseliinia, niin suihkutat siihen maalin ja massan väliin kotelomassan = sitkeä vaseliini, joka ui joka huokoseen ja estää veden pääsyn sinne jähmettyessään. Vaseliini + massa ei sitä niin hyvin tee.

    Ja Ferrexeillä, löwerosteilla ja rostexseilla (ja niiden "auto-versioilla) on leikitty autoissa, katoissa ulkoteräsrakenteissa tms. Ne maalit päästävät tosiaan kosteassa paikassa kosteuden läpi, koska ovat höyrynpitävää kalvoa muodostamatonta mattamaalia. Noin vuosi kosteassa paikassa ja noi alkavat kukkia pientä pilkkua.. Jopa kilikali pinnassa kesto on ihan eriluokkaa.

    Silti oikeat happomaalit ovat parempia.. Itse en rostexia laittanut kuin pohajmaaliksi peltikattoihin viime vuosina.. Ja sinnkispraytä pakoputkiin paikkaamisen jälkeen..
     
  9. Denny Crane

    Denny Crane 1st gear

    Samaa mieltä! Itselläni on 16 v- ympärivuotistä ajoa ajettu ulkomasäilytetty auto. Ei kertaakaan ole hitsattu. Ja olen käyttänyt tuota kirjaamaasi taktiikkaa, en teräketjyöljyjä ja muuta sotkua.
     
  10. Rover v8

    Rover v8 Gearhead

    Jos tavalliseen massaan tulee "reikä" eli viottuu ja sen alta näkyy kirkas pelti niin sillonhan se rupeaa ruostumaan siellä massan alla ja sitten massa irtoaa lohkareina pois? Tavallinen massahan kovettuu todella kovaksi ja halkeilee rasituksen(korin saumojen elämisen) myötä jos sitä on paksusti? Tässä ajattelin että vaseliinihan pitää massan notkeana ja tahmeana, ja kerää päällensä hiekka pölyä ja se hiekka kovettuu/tarttuu siihen päälle "ns" suojaksi.
    Mitä jos ensin vetää maalatun pinnan päälle perus massan ja antaa sen kuivua, sitten tuo massan ja vaseliinin sekotus? :eek:
    Mua ei nuo pelkät kotelon suoja aineet oikeen lämmitä, ennemmin törkkäisin sitä öljyä joka koloon ja reikään niiden kotelonsuojaaineiden seassa..


    Mites ku ferreksi purkin kyljessä luki ettei tartte välttämättä päällymaalia? Pitäs kestää tollasenaan säävaihteluita? Puolikiiltävää tuo ferreksi on, ihme jossei se muka antais tarpeeksi ehkäsyä? :eek:
    Mites pystyykö ferreksin päälle maalata sprayllä? Muistelisin että joskus kokeillut ja tuloksena halkeillut maali? :lol:
     
  11. Rover v8

    Rover v8 Gearhead

    Mulla ei ole kiire sen maalin kuivumisen suhteen kanssa.. :rotfl:
     
  12. Denny Crane

    Denny Crane 1st gear

    Eipä nuo massat koviksi ole koskaan kovettuneet, kun kuluviin kohtiin pistää uutta ohennettuna ohkasesti kompuralla kerran pariin/ kolmeen vuoteen. Massan idea on se , että se osuma jää massaan eikä särje maalia. Vaseliini-massa-sotku taitaa antaa perään , oikea massa ei. Massa ei ole ruostesuoja, vaan kulutussuoja. Siihen vaseliini peellä käsiteltyyn kun ei tartu enää mikään maali.

    Ja tosiaan ferreksi purkin päällä lukee, etteä ei tarvitse. Totta varmaan paikoissa, joissa aurinko kuivaa kosteuden pois, vähän kuin peltikatoilla tai jossain seinätikkaissa. Auton alustassa massan alla tai ilman Suomessa loskassa uittaessa ei tuo pidä paikaansa. Uskoin tuon purkin tekstin 1991-2 , 1995 en enää uskonut. Toki kokeile vaan, mutta älä sano, että kukaan ei sinua varoittanut. Jokaisen pitää saada itse lyödä pää mäntyyn.
     
  13. jaketin

    jaketin Gearhead


    tämäkään ei kuulemma ole ongelma, kun ilmoittaa maalarille,että silikonia on käytetty..... osaa kuuulemma sekoittaa oikena seoksen... siis kuulemmma..
     
  14. Rover v8

    Rover v8 Gearhead

    Tarkotus ei olekkaan maalata enään sen ruostesuojauksen päälle koska sitä tulee pohjaan ja "sisäkylkiin" Lokasuojat on irti autosta ja sinne pitäs jotain myrkkyä saada..

    Kyllä tuo massavaseliini sotku on toiminut minun osaltani monessa autossa, hiukka pehmeämpänä se pysyy ku tavallinen massa, ja eipä se ole irtoillut ikinä pois, enemmän sitä joutuu kaapia pois ku tavallista massaa. Se jättää aina semmosen "rasvasen" kalvon pois lähtiessä, kun taas tavalline massa jättää paljaan pinnan.
     
  15. Rover v8

    Rover v8 Gearhead

    Eli tämän sivuston suositus on että ferrexin päälle kiiltävä maali?
    (onko se puol kiiltävä miranoli hyvää?) Vai haenko suosiolla jotain oikeen kiiltävää?
    Sen päälle kotelon suoja mömmöä? Sitten siihen päälle vaikka pensseli massa?
    Ja tämän pitäs sitten ehkästä ruostumista? :eek:
    Sitten vuoden päästä ruiskuttaa reijistä kotelonsuojamömmöä massan päälle jotta pysyy hyvänä? Mitään ei ole onnex vielä tehty, ainoastaan sinkkiäspräytä ja ferreksiä maalailtu jotta ei kerkeis ruostua rojektia tehdessä.. :odroll:

    Ai niin mitä jos sitä tervaa tonne lykkää niinkuin kime2 sanoi? Vaatiiko se mitään pintakäsittelyjä sitten? Kuten massaa päälle? Vai meneekö toisin päin?
     
  16. orvivee

    orvivee 1st gear

    Kun laittaa maalin sekaan anti-siliconia ei synny silikonirakkuloita. Anti-siliconia myydään maaliliikkeissä ja se on muuten puhdasta silikonia.
     
  17. Per Besserwisser

    Per Besserwisser 1st gear

    Hmm.. kuulostaa väitteesi hurjalta. Luulisi sen ennemminkin olevan jotain silikoonia sitovaa ainetta. En käsitä miten puhtaan silikoonin sotkeminen maaliin toimisi, kun pelkät silikonijäämätkin aiheuttavat kuplia..
     
  18. Per Besserwisser

    Per Besserwisser 1st gear

    Sen kotelosuojamassan voi vetää siihen maalin pintaan ennen massaa..
     
  19. Rover v8

    Rover v8 Gearhead

    Sen tekstin voi lukea kokonaankin.. :rotfl:
    Ja lopussa tarkotin sitä että kun tuo tökötti on vaikuttanut siellä vuoden, niin sitten laitan varmuudeksi päälle kotelonsuojamömmöä pitämään suojausta ajantasalla..
     
  20. impala67

    impala67 Double Gearhead

    zinca sinkkimaali pohjalle kiiltävään peltiin
    päälle temadur teollisuusmaali.
     

Kerro tästä muillekin!