Varokaa kiinanrautaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Mudracer, 2.10.2006.

  1. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

  2. bläki

    bläki 1st gear

    Tollasia tehtiin joskus ylä-asteen metallityötunneilla, mm löylykauhan
    varteen :)
    Ihan mielenkiinnosta , oliko CroMoly akseli ? vai ihan tavallinen
    HV öljypumppu ? kampuran kaulat ruvella öljynpuutteen vuoksi vissiin.
     
  3. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Noinhan ton kai kuuluu toimia, jos öljypumppu pysähtyy.
     
  4. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Niinkait pitäisikin mutta kun ö-pumpussa ei ollut mitään vikaa vaan toi paskaraudan pätkä on jotain mitälie :eek: .
     
  5. tlento

    tlento 1st gear

    Rautakummun Matti muistaakseni sano joskus että taksikuskit vaihto 70-80luvun taitteessa aina 5.7D ja -Dx koneisiin öljynvaihdon yhteydessä uuden "lyijykynän" eli ton öljypumpun käyttöakselin, vähä niinku vakuutukseks!
     
  6. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Myy se biltemalle poranteräks. Mistä muuten päättelit sen olevan kiinan rautaa, tai siellä tehty? Meinaan, on toi jenkkien oma quality control aika usein niin kehnoa, että liekö edes sokee Kiinalainen kykenee samaan.
     
  7. Jza

    Jza Double Gearhead


    Ja sitten suomessa opetetaan niitä jenkkien laatujärjestelmävirityksiä insinööreille ja kehutaan miten hiton hyviä systeemeitä ne ovat :rotfl:
     
  8. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Varmaan ne on ihan hyviä. Jos niitä käytetään.
     
  9. Ck

    Ck Gearhead

    Mulla kävi parempi tuuri,
    jotain paskaa meni öljypumppuun, meni läpi ja teki selvää pumpusta. Akseli pyöritti pumppua väkisin ja onnistuin huomaamaan paineen laskun ennen kun tuli vaurioo.
     
  10. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Niinpä. Mihinkä kohtaan mitäkin järjestelmää sen sulakkeen pistää? Käyttöakseliin, nokan vai jakajan rattaaseen vai öljypumppuun? Kytkinlevyyn, paineasetelmaan, laatikkoon, ristiniveliin, kardaaniin, välitykseen, vetareihin?

    PikkuFoordeissakin tuo akseli on kanssa yksi niitä updeittavia osia.
     
  11. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei mun mielestä ehjässä työkäyttöön tehdyssä dieselkikkarassa mitään sulakkeita tarvita ja tuskimpa toi tappi on tehtaan jäljiltä. Mikälie karkaisuvika ja kenen tekemä ???? En tota öljyn syyksikään oikein osaa laittaa kun muistelen joskus ajaneeni 260 voortilla varustetulla offiautolla jossa 20W-50 öölit vielä myöhään syksylläkin ja toi aleksi oli muistaakseni ¼" "paksu".
     
  12. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Taas on vaihteeksi Eaglellä myynnissä korjattua "sutta ja sekundaa". Edellisen laatupoikkeaman tuotoksia suuremmissa määrin taisi olla tarjolla parisen vuotta sitten. Sehän on selvä, että laatukontrolli on pettänyt valmistajalla Kiinassa. Mutta olisiko poikkeuksellista, että jenkkien laatukontrolli on ollut hereillä?

    Näyttää tuo Eaglen lista ja määrät kutistuneen. Oli tarjolla myös mm. SBM:iin 3,58" ja 4,00" akseleita. Dealereiltähän noita vielä löytynee....

    Toisaalta saattaisi kuvitella epäkuranttien kertyneen pidemmältä ajanjaksolta. Sitten ne on kerralla korjattu ja laitettu myyntiin. Kokonaismyyntimääriin nähden epäkuranttien määrä saattaa olla marginaalinen. Mutta ei tuollainen julkinen korjattujen osien myynti tuotteen imagoa kohenna.
     
  13. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Joku paikkahan sitä aina ensimmäisenä pettää, että siinä mielessä sulake. No, josko sittenkin laittaisi jonkunlaisen varoitusvalon.

    Menee vähän tuosta ölpumpun akselista ohi, mutta ilmeisesti toi .010 alikoko viittaa noihin korjauskoneistuksiin?

    Perhana kun ei ole 3.4" valukampea foordiin. Ei sitä mistään takoakselista aleta maksamaan. :odroll:
     
  14. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Jep ja ulkonäköviallisia. Niin siis kiinanrautaa nämäkin....
    Ja nyt joku sanoo, että "olihan uusissa autoissakin alikokoon koneistettuja kampuroita..."

    Ei se "virheetön" akselikaan paljoa maksa: Eagle 302 Ford akselit. Joltain dealeriltä alle 200...
     
  15. explorer

    explorer 1st gear

    varokaa kiinan rautaa

    onko kellään kokemuksia us-partsin kiinassa valmistetuista jenkkien jarrulevyistä
     
  16. julmajari

    julmajari Gearhead

    mulla kävi samalla lailla 6,5d aj.140000, konetta ei avattu aiemmin, syynä 2mm välys oljypumpussa, hampaat löi vastakkain, eikä mitään kulumia tms ollu nähtävissä??? onneks sain koneen sammutettuu ennen vaurioita. (katkes käynnistäessä.)
     
  17. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Re: varokaa kiinan rautaa

    Lähes 90% kaikista jarrulevyistä ja -rummuista valmistetaan nykyään Kiinassa. Laatu vaihtelee rajusti sekä ulkonäöllisesti että ominaisuuksiltaan. Noissa kiinanlevyissäkin pätee sanonta halvalla ei hyvää saa. Mutta jotkut myös myy niitä halpoja ja huonoja kalliimpien ja parempien hinnalla......

    OT: TV1:ltä tuli dokumentti eräästä kiinalaisesta farkkutehtaasta. Omistaja sanoi maksavansa yhdesta farkkuhoususta työntekijöille palkkaa yhden juanin eli 0,10€. Toimitusaikojen lähestyessä työntekijät pakotettiin jopa 24 tunnin työpäiviin ilman ylityökorvauksia. Tavallaan pakotettiin, koska palkkoja ei ollut maksettu pariin kuukauteen, mutta luvattiin maksaa kun toimituserä on saatu valmiiksi. Yleisesti kuukausipalkka oli työmäärästä riippuen 30-80 euroa. Kuvissa näkyneessä palkanmaksulistassa palkat vaihteli 380:stä 1300:aan juaniin (38-130€) ilmeisesti 9-10 viikon ajalta. Tänä aikana työnsä aloittaneet eivät saaneet palkkaa lainkaan, vaan työnantaja "sitoutti" uudet työtekijät pidättämällä heidän palkkansa. Tehtailija teki ohjelmassa myös kauppaa brittiläisen ostajan kanssa: yhden farkkuhousun tai -takin hinnaksi sovittiin $4,10. Tehtailija sanoi 20% katteella tekevänsä $40000 voittoa kuukaudessa. Hyvä siinä on työntekijöitä riistää, kun kuulemma 130 miljoonaa "maalaista" on siirtymässä kaupunkeihin työnhakuun....
     
  18. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Satuin näkemään saman, ihme, että moinen oli saatu kuvata. Johtaja oli vielä entinen poliisipäällikkö, eli suhteet oli kunnossa.
     
  19. RB-440

    RB-440 1st gear

    En tuota ohjelmistoo ole kattonut, mutta rahasta tuli vaan mieleen, että kiinalaisen palkkaa ei voi ihan suoraan verrata suomalaiseen palkkaan. Pitäis jotenkin mallata vaikka sitä, että kauanko pitää olla duunissa, että saa kunnon aterian tms. Vähän sama juttu siis kun se että venäjän puolella bensa on halpaa suomalaiselle, muttei vissiin niinkään halpaa sikäläisille?
     
  20. kapa

    kapa 3rd gear

    tuli kans tota dokkaria vähänmatkaa katottua, oli kyllä melkosen karua meininkiä :eek:
    jos tehtailija joutu pudottaan housuparin hintaa ni mitäpä siitä, annetaan vaan työntekijöille vähemmän liksaa....jo ennestään olemattomasta summasta :mad:
     

Kerro tästä muillekin!