Dodge Caliber?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Zandmann, 16.5.2006.

  1. Denny Crane

    Denny Crane 1st gear

    No ei ehkä bisnesmielessä kannata ostaa. Ne ovat näet 110 volttisia. Saa ne diodivirityksellä (lue RAM-ketju) kai toimaan täälläkin, mutta ei niille tyyppihyväksyntää saa..
     
  2. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Jep, näin se menee. Itse tosa oon kuitenkin törissy vain Autokeskuksen hinnoista ja jotenkin assosioin tän hintakeskustelun siihen.

    Se mitä itse selvittelin, niin näiden ei-Aroon liittyvien itsenäisen kauppiaiden hinnat ovat vielä hieman korkeemmat, ainakin niiden kalikoiden osalta mitä kyselin. Tätä selittänee se, että näidenkin on se leipänsä tehtävä ja Aro ei taida mitenkään edukkaasti mitään myydä noillekaan...

    Maahantuojalla on aika yksiselitteiset ryöstöhinnat, mutta mitäpä tuosta, ei niistä osista tartte maksaa ostohetkellä, jos hoksaa ajoissa melkein tulevansa ryöstetyksi.

    -JJ-
     
  3. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Eiköhän ne ole kaikilla. Mitä 10 vuotta sitten kuulin BMW:n ja MB:n osien maahantuojien sisäänostohintoja ja ulosmyyntihintoja niin suhde oli 1/10. Ja konkreettisia esimerkkejä löytyy jopa 1/20 suhteesta esim. ihan tavallinen jarrusatulan ilmausruuvi MB:n pussissa 100 markkaa, kun tismalleen samanlaisen osan (ATE) sisäänostohinta tarvikeliikkeessä alle 5 mk. Peugeot'in ja Citroenin osien hinnoittelu on mielenkiintoinen. Tekniikkahan on sama näissä PSA yhtymän tuotteissa jopa varaosanumeroita myöden. Sitikalla lähtöhinnat on vaan 40-50% halvempia, tyyliin vauhtipyörä pösö 1600 mk, sitikka 900 mk.... Tulevaisuudessa Caliberin omistajien täytyy kääntyä Mitsubishin tai Hyundain varaosamyyntien puoleen....?

    Kyllähän huolto- ja varaosaorganisaation pystyttäminen ja ylläpitäminenkin maksaa, jostain niihinkin on revittävä rahat ja voittoakin pitäisi tehdä. Arollahan Chryslerin ja Dodgen osuus on korostunut kun Nissanin maahantuonti siirtyi valmistajalle.

    Sama juttu tarvikeosissa. Amerikkalainen tukkuri myy jotain kiinalaista jarrulevyä 7 dollarin kappalehintaan, joku varaosaketju sitä samaa levyä 29 dollariin ja suomalainen maahantuoja 57 euroon.... Tai taiwanilaista centerlinkiä 9 dollaria tukkurilla, $35 varaosaliikkeessä ja 69 euroa Suomessa.....
     
  4. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Joo, siis kaikilla merkeillä tää sama paska toistuu. Pelkästään ei ollut ajatus Aroa tässä kritisoida, mutta se korostui kun toi Caliber on alkanut kiinnostaa yhä enempi itseä.


    Bisneksessä on saatava tietenkin sekä muuttuvat, että kiinteät kustannukset katettua, sekä on vielä samalla tehtävä tulosta eli saatava voittoa liiketoiminnastaa. Tää ei ole uutta eikä edes outoa, vaan noinhan sen pitää mennä.

    Tossa ei tartte vaan naputella paljoa laskinta, kun alkaa haista katteen ohella suoranainen kusetus. Eikä kate muuten haittaa minua edelleenkään, sitä tarttee olla että saisi joku tehtyä leivän pöytäänsä, mutta jossain kohtaa on nyt prosentteja määritellessä lipsahtanut vissiin sormi näppiksellä tai jotain.

    Noh, edelleenkin tähän ei voi todeta kuin sen vanhan viisauden: "ei se ole tyhmä joka pyytää, vaan se joka maksaa". Ja ilmeisesti tästä maasta löytyy jokunenkin pölö, joka riemusta kiljuen maksaa 300€ kynnyslistoista, vaihdekepin nupista 120€ ja CVT:n kaasu- ja jarrupoljinsarjasta melkein 140€...

    Mitä tulee varaosien hintoihin, noh, valistunut kuluttaja osaa EU:n alueelta kyllä itsekin ostaa kalikkansa ja säästää siinä pitkän pennin.

    -JJ-
     
  5. Cowboy

    Cowboy 1st gear

    Onkos Calibereja tilattu? Millaisia toimitusaikoja autoille on lupailtu?
    Itse tilasin Caliberin pari viikkoa sitten, toimitus luvattiin lokakuun lopulla. saas nähdä kuinka käy.
     
  6. Caprice5

    Caprice5 1st gear

    Tänään hain tilauksesta Oman Caliberini kiva oli ajella 30 kilsan kotimatka. :D
     
  7. Cowboy

    Cowboy 1st gear

    Oliko auto kauan tilauksessa?
     
  8. Caprice5

    Caprice5 1st gear

    Ei oikeestaa vähä yli kuukauden. Mulle piti ensin tulla Volvo V50 sillä ois ollu pitempi toimitusaika muutenki sössivät kaupat eivät hyvittäneet lupaamaansa hintaa vaihtoautosta! :mad: ..Joten kaupat purettii!!
     
  9. sampop

    sampop 1st gear

    Tänään eka soitto chrysler privilige serviceen...

    Käsijarruvalo paloi itsepintaisesti vaikka jarru oli pois päältä. Kokeilin peruuttaa kjarrua kevennellen. Ei auttanut.

    Sitte puhelu ja noin 20v tyttö (puhelinäänestä päätellen) neuvoi ottaan virrat pois ja uudelleen. Toimi, siis tietokoneen, ei auton logiikalla.

    Kiitokset äärimmäisen ystävällisestä palvelusta, mutta vähän otti päähän kun en ite tajunnu. Tietokoneiden kanssa kun käyttäjänä kun päivät kuitenkin pelailee...
     
  10. sampop

    sampop 1st gear

    Re: Takuu?

    Nyt tuloo Jeeppikin, oisko sittekin pitäny odotella?

    Mutta edeelleen, ei se servoletti, mutta hitosti parempi kun vanha käyttis, nissan.

    Kuten avovaimo totesi, tässä autossa on mietitty tyyliä ja helpokäyttöisyyttä. Mutta kuka pesee vaaleat matot? Okei, sit lupasin hoitaa. Vaalea sisustus on oikeasti hankala ja likaherkkä, varsinkin autoharrastajalle...
     
  11. neonisti

    neonisti 1st gear

    Laitetaanpa vähän käyttökokemuksia. Eilen meni 10000 km raja rikki. Ainut vika mikä tähän menessä on tullut eteen on toisen rekisterikilven valon palaminen. Olen ollut yllättynyt siitä kuinka hyvin Caliberi on toiminut ollakseen aivan uusi automalli. Edessä ja takana on hyvät tilat. CVT2 vaihteisto toimii mielestäni todella hyvin ja huomaamattomasti. Vaihteiston "tapojen" oppimiseen meni alussa jonkin verran aikaa.

    Monessa paikkaa on itketty sitä että Caliber on todella meluisa sisältä. Itse en ole kyllä yhtään samaa mieltä tuosta meluisuudesta. Hyvällä asfaltilla auto on todella hiljainen. Hiljaisimmilla renkailla auto muuttuu varmaankin aivan erilaiseksi melun suhteen.

    Monessa paikkaa on myös ihmetelty korkeaa polttoaineen kulutusta. Sekalaisessa kaupunkiajossa olen päässyt jatkuvast noin 9,4 litraa sadalle kulutuslukemiin. Maantieajossa kulutus on noin 7 litraa sadalle. En sitten tiedä mitä nuo kulutus lukemat sitten pitäisi oikein olla että ne olisivat hyvät. Pitää nyt kuitenkin huomioida että kyseessä on melko raskas auto kulmikkaalla ulkokuorella ja 2 litran bensakoneella&automaatilla. Mielestäni kulutus lukemat ovat aivan kelvolliset.

    Jonkin aikaa sitten minulle tarjoutui tilaisuus ajaa muutama päivä Chrysler Sebringilla (2,7 V6) enkä kyllä yhtään katunut että päädyin Caliberiin. Oikeastaan ainuat asiat jotka olivat mielestäni paremmin Sebringissä olivat V6 ja isompi tavaratila. Caliberissä on selkeästi parempi istumaasento, enemmän tilaa istuimilla ja parempi näkyvyys (tietyin varauksin). Toki onhan Caliberi selkeästi muovisempi kuin Sebring mutta itseäni muovisuus ei koskaan ole haitannu. SXT varustelun värikkäät muoviosat keventävät ja piristävät mukavasti ohjaamon ilmettä. En ole oikein koskaan ymmärtäny miksi muovisuus on joilekkin niin hemmetin iso mörkö. Muovit sentään saa putsattua helposti ilman mitään kikkailuja.

    On kanssa mielenkiintoista kuinka monella palstalla ollaan aivan varmoja että Caliber on hirveä vikapesäke ja siitä ei voi saada mitään kun vaihtaa. Huvittavinta tässä on se, että kirjoittaja on melkein aina joku tuntematon henkilö ilman minkään laista faktaa. Mut hei elämä.....eiku suomi24 on! :lol:

    Yksi isoimpia yllätyksiä on ollut Caliberin cittari luokka oleva maavara. Maavara onvarmaankin ihan tarkoituksella tehthy noin isoksi huomioiden jenkeissä myytävä 4WD versio jota tuskin Suomessa tullaan näkemään. Olen jo tähän mennessä ajellut sellaisissa paikoissa joihin ei tavallisella henkilö autolla ole asiaa. Ensi kesäksi varmaankin hommaan BFG:n A/T renkaat alle. :lol: Caliberin äänentoistosta pitää kyllä sanoa että se on yksi parhaimmista vakio järjestelmistä mitä olen kuunnellut ellei jopa paras.
     
  12. Cowboy

    Cowboy 1st gear

    Mukava kuulla positiivisia kokemuksia. Suomi24 -keskustelut kannattaa jättää omaan arvoonsa aiheesta riippumatta.
    Olen jonkin verran lueskellut caliberforums.com -keskusteluja, tuolla ainakin Caliber on kovasti tykätty auto.

    Ja sisutuksen muovisuus - itseäni se ei ainakaan haittaa. Peltiä ei aivan hetkeen ole sisustusmateriaalina uusissa autoissa käytetty... :odroll:
     
  13. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Re: Takuu?

    Niin tulee, ja sitä tässä odotellaan malttamattomasti. :p
     
  14. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Tämän päivän lehdessä oli juttua USA:n autoteollisuudesta ja siitä kuinka huonosti amerikkalsilla autotehtailla menee. kymmenien miljardien vuositappiot, tehtaita ajetaan alas ja porukkaa irtisanotaan kymmenin tuhansin. Samaan aikaan japanilaiset rakentavat USA:an uusia tehtaita ja vievät markkinoita.
    Suv:ien eli katumaastureiden menekki on laskenut roimasti, tilalle on kehitelty gross-over mallit, jota tämä Caliberkin edustaa. Eli näyttävät maastureilta mutta ovat kuitenkin henkilöauton alustalle tehtyjä ja siten myös kuluttavat vähemmän. Amerikkaliset ostajat suhtautuvat kuitenkin hyvin varauksellisesti näihin uutuuksiin.

    Itse olin kesällä vaihtamassa aiempaa liisariautoani uuteen ja kävin myös tsekkaamassa Caliberia. Vaikka voin myöntää jonkin asteinen Mopar-ukko olevanikin niin kyllä jo ensi hetkistä totesin, että tässä ei ole minun auto.
    En nyt kehtaa paljastaa harrastajafoorumilla millä nyt sitten ajelen :)
     
  15. PauliP

    PauliP 1st gear

    Eräs ei-syntyperäinen amerikkalainen joka asuu perheensä kanssa Detroitin suunnassa kertoi:

    "Nuo naapurit jotka viljelevät maata käyvät päivätöissä autotehtaalla. Urakka on laskettu silleen että kun ovat kolme tuntia töissä, voivat tulla kotiin viljelemään maata ja saavat täydet maanveljelystuet valtiolta. Kerran vuodessa voivat ostaa auton tehtaalta työntekijähintaan, ja myyvät niitä lehti-ilmoituksilla vaikka niin ei saisi tehdä. Palkka heillä on parempi kuin hänen seitsemän vuotta opiskelleella klinikan johtotehtävissä olevalla lääkärimiehellään. Sitten nämä autotehtaan työntekijät ihmettelevät, kun tehtaat ajetaan alas ja tuontanto siirretään Mexicoon ja Taiwaniin".

    Edellinen on tosi tarina, niin minulle paikallinen kertoi. Se on sitä globalisaatiota, mutta kuka sen saa aikaan? Suomen paperitehtailla kai vielä joutuu kuitenkin olemaan paikalla sen koko työajan.
     
  16. URPO

    URPO 1st gear

    Joo mutta ei siellä töitä tarvii tehdä :rotfl:
     
  17. neonisti

    neonisti 1st gear

    Tuossa pohjalevy/alusta hommassa olen kyllä hieman eri mieltä. Ainakin sillä perusteella mitä olen Caliberini mahan alle katsonut niin ei se kyllä ihan miltään vakio henkilöauton alustalta näytä. Pitää nyt kuitenkin huomioida että samaa pohjalevyä kaytetään kahdessa Jeepin (city-)maasturissa. (Compass&Patriot) Jos vertaan alustaa esim. uuteen Suzuki GrandVitaraan(Joo joo sen on japsi :lol: ) niin ero on kyllä melkoinen. Ok totta kai 2wd Caliberissa ei ole samoja tavaroita mahan alla kuin 4wd (city-)maasturissa.

    Niin joo ja mun mielestä Caliber on jenkki, kun se on tehty USA:ssa ja valmistaja on periamerikkalinen. :poff: Ai niin joo eihän siinnä oo takavetoa eika +500 CID V8:a :lol:
     
  18. jiipee60

    jiipee60 3rd gear

    Enpä olisi uskonut, että voisin uuden auton hankkimista joskus harkita, mutta kyllä Caliberin osto on nyt lähellä. Hintaansa nähden se on hieno auto. Onko kokemuksia tuosta ihan perusmallista (1,8 litrainen ja manuaali) kellään? Voisiko sanoa näin, että Caliberin markkinoille tulon jälkeen ei jenkkiautoharrastajalla oikein ole perusteita enää pitää uudehkoa euro- tai japsiautoa käyttöpelinä? 8)
     
  19. Cartman2000

    Cartman2000 1st gear

    Tuossa pohjalevyasiassa olet Neonisti hyvin oikeassa. Caliberissa on Caliberin pohjalevy! Chryslerkin on ottanut lusikan kauniiseen käteensä ja tekee kuten japsit ja nykyisin VW/Audikin. Ei suunnitella täysin uutta autoa, vaan suunnitellaan pohjalevy. Tälle pohjalevylle voi sitten rakennella kokonaisia autoperheitä, etuveto, neliveto, sportti, farkku, tila-auto, katumaasturi, jne. VW/Audi/Seat/Skoda -sukupuu edustaa hyvin tätä ajattelua. Vaikka autoissa onkin sama pohjalevy, niissä on erilainen "alusta". (Tiedän, että tässä on hämäryyttä käsitteiden kanssa.)

    Hyvin suunniteltu pohjalevy kestää pienillä modifikaatioilla monta autosukupolvea ja muotivirtausta. Taisi kolme ensimmäistä sukupolvea Honda Accordeja olla samalla pohjalevyllä, vaikka autot ja niiden "alustat" erilaisia olivatkin.

    Caliberin pohjalevy on Chryslerin ensimmäinen geneeriseksi pohjalevyksi varta vasten suunniteltu. Nyt sen päällä istuu Caliber ja muutama "kevyt" Jeeppi, tulevaisuudessa suuri joukko erilaisia, erikokoisia ja eri luonteisia autoja. Ensi vuonna myyntiin tuleva uusi Sebring on suunniteltu Mitsubishi Galantin pohjalevyn päälle, kuten mersu/mitsu-yhteistyösuunnitelmien mukaan kuuluikin olla. Mutta jo työn alla oleva vuoden 2010-12 Sebring (tai mikä sen nimi silloin onkaan) istuu Caliberin pohjalevyn päällä.

    Mersu ja Chrysy suunnittelevat geneeristä pohjalevyä myös "isoihin" autoihin, 300-sarjan ja mersun tulevia versioita varten. Tosin kyllähän nykyinenkin 300C jo aika tavalla noudattaa sitä "common platform" ajattelua.

    cartman
     
  20. Cadillacman2

    Cadillacman2 Gearhead

    Hirveesti puhuttaa mokoma härveli vaikka on periaatteessa halvempi pikku auto kun neon. Uusi Neon 24900€ 138 heppaa
    Caliber 22490€ 150 ja 156 heppaa
    Pt Cruiser 2,4 GT 26600€ 223 heppaa

    Eipä itellä ois vaikeuksia valita jos ois varaa uusi auto ostaa.Pistää 4000 lisää niin saa luokkaa isomman auton mikä ei edes ole rumannäköinen ja kulkee. Tosin täytyy myöntää jotta onhan tuo caliper aika erikoisen näköinen, mutta miten erikoisen näköinen se on sitten kun niitä on myyty yhtä paljon kuin neoneitakin. Erikoiseksi se muuttuu jos tulee R/t versiota suomeen jos 300 heppaa...
    Kyllähän noi olis tota neonia lukuunottamatta ihan kiinnostavia autoja käyttöpeliksi, mutta eipähän tartte köyhän uutta autoa ostaa.
     

Kerro tästä muillekin!