Auton omatoiminen haku USA:sta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja oldirtyjuhis, 9.11.2006.

  1. Jos sinulla on voimassa oleva Floridan ajokortti ja ostat auton dealerilta jostain toisesta osavaltiosta, niin dealerin velvollisuus ei ole silloin kerata osavaltion sales tax:ia eika rekisteroida autoa. Lain mukaan dealer voi antaa 30 paivan temporary tag'in auton siirtamiseen pois osavaltiosta. Vastuuntuntoinen dealer haluaa kuitenkin kopion vakuutustodistuksesta ennenkuin antaa temporary tag'in.
    Yksityiselta ostaessa pitaisi saada temporay tag paikallisesta DMV: n toimistosta (riippuu tietenkin osavaltiosta), jos todistat etta ostit auton ja sinulla on title ja osoite on toisessa osavaltiossa (voimassa oleva toisen osavaltion ajokortti) ja sinulla on vakuutustodistus.
    Vakuutuksen saaminen sitten ilman mitaan historiaa jne voi olla tosi kallista.
    Jos ostat auton Floridasta ja sinulla on Floridan ajokortti, dealer ei voi antaa autoa ulos rekisteroimatta ja perimatta sales tax'ia. Huolinta liikkeen dock receipt ja hinuri taitaa olla ainoa vaihtoehto, jos et sitten tee dealer to dealr kauppaa ja saa dealer tag lainaksi.
    Ja sitten osa dealareista ei tieda mitaan muuta kuin etta sales tax pitaa kerata (koska niin lukee ohjeissa ja jenkkityyliin omia aivoja ei saa kayttaa tai valilla niita ei taida ollakaan). Itsellani jai auto Carmax liikkeeseen koska corporate policy sanoo etta sales tax kerataan aina, eivat edes halunneet tehda dealer to dealer kauppaa.
     
  2. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead



    Oletko siis ostamassa autoa jossa on kilvet +vuositarra vai ei ole kilpiä...?
     
  3. oldirtyjuhis

    oldirtyjuhis Gearhead

    Nonii, nyt tuli vihdoinkin erittäin hyödyllinen vastaus asiaan! Minulla on todellakin voimassa oleva Floridan ajokortti, koska olen asunut aikoinaan Floridassa. Eli minun olisi siis mahdollista ostaa auto esim. teksasilaiselta dealerilta näyttämällä Floridan ajokorttia ja saada nuo 30 päivän pahviset väliaikaiskilvet?

    Voinko kuitenkin kertoa dealerille rehellisesti että tarkoitukseni on vain ajaa Floridaan ja rahdata auto sieltä Suomeen? Vai onko parempi uskotella dealerille että auto rekisteröidään Floridassa? Mielummin en kuitenkaan alkaisi kertomaan mitään satuja vaan asiat niinkuin ne ovat.

    Vakuutuksen hinta sinänsä tuskin tulee ongelmaksi kunhan sellaisen vain saisi hankittua. Mitenkä tuon vakuutuksen hankkiminen sitten. Menenkö sitä vaan anomaan jostain paikallisesta vakuutusfirmasta ja miten kannattaako siinä vaiheessa esitellä suomalaista vai Floridan ajokorttia?
     
  4. oldirtyjuhis

    oldirtyjuhis Gearhead

    Minulla on useampikin vaihtoehto. Teksasissa, Houstonissa olisi autoliikkeessä myynnissä auto, joka ei käsittääkseni ole kilvissä. Toinen auto olisi Pennsylvaniassa, Philadelphian lähellä ja se on yksityisellä myyjällä ja kilvissä.

    Haluaisin jonkinlaiset kilvet ja vakuutuksen autoon koska olisi mukava lomailla noin viikon verran samalla kertaa kun kerta Jenkkilään asti lähtee. Ja tuntui vaan että se kävisi mukavimmin omalla juuri hankitulla autolla. Floridasta minun olisi helpoin lähettää auto Suomeen koska siellä päässä on kontakti jonka kautta lähtee rahtikontteja Suomeen.
     
  5. pantera

    pantera Double Gearhead

    Salestax kerataan vaikka hakee in transit temp tagin dmveesta
    Ei auta vaikka on out of state buyer

    What is the purpose for issuance of temporary license plates?

    Florida law provides for a variety of legal uses of temporary license plates. The most common is by motor vehicle dealers to allow customers who don't have a license plate to transfer to be able to drive their newly purchased vehicle off the lot. The license plates are valid for 30 days, which gives dealers ample time to apply for titles and registrations for their customers.

    If you are not a dealer, but you have acquired another vehicle and transferred your license plate from your old vehicle to the new vehicle, a temporary license plate may be obtained from the tax collector's office so you may demonstrate your old vehicle while it is for sale.

    Non-residents also are eligible to secure a temporary license plate for "in-transit" purposes if they purchase a vehicle in Florida and want to drive it back home. However, proof of insurance (from Florida or home state) and sales tax in the amount required by the home state must be paid. If you feel you may be eligible for a temporary license plate, inquire through your local tax collector's office or the regional DMV office that serves your area.
     
  6. Vakuutus voi olla kallis, koska en tieda myontavatko alle 6 kuukaudeksi. Sun pitaa selvittaa sita jostain paikallisesta vakuutusyhtiosta, mutta hinnan ne antaa vasta sitten, kun tiedat sen auton valmistenumeron.
    Varmista myos etta Floridan ajokorttisi on voimassa enenkuin teet mitaan paatoksia.
    Kysy dealerilta ennekuin teet ostopaatoksen etta antaakon ne sen kilven etta saat sen ajettua floridaan. Dealerin vastuu rajoittuu osavaltioon, ei ole valia heille meneeko auto edelleen floridasta vientiin. Kuten sanoin, kaikki automyyjat eivat ole tietoisia naista sales tax asioista. Yleensa kuitenkin loytyy manager, joka on paremmin perilla kuin tavallinen automyyja.
    Yksinkertaisinta tietty olisi vuokrata auto, jolla ajaa ja laivata se ostettu auto suoraan suomeen sielta mista se on ostettu.
     
  7. oldirtyjuhis

    oldirtyjuhis Gearhead

    Näin varmaan Floridassa kuten esitit. Mutta näistä alla olevista linkeistä, jotka käsittelevät noita siirtokilpiä New Yorkin ja Texasin alueella ei kyllä mainita että ulkopaikkakuntalaisten tarvisi maksaa sales taxia:

    NEW YORK:

    http://www.nydmv.state.ny.us/register.htm#temporary

    "Interstate In-Transit Permit -- The permit is valid for 30 days and allows you to transport a vehicle from New York State to another jurisdiction to register it. For example, you need an interstate in-transit permit if you buy a vehicle in NYS, but you reside in another state or you move to another state, and you plan to register the vehicle in the other state. The fee is $10."

    "Sales Tax: If the applicant for an interstate permit is a NYS resident, the applicant must provide proof of sales tax payment or purchase price and pay any tax at the DMV office."

    TEXAS:

    http://www.dot.state.tx.us/mcd/onestop/tvehreg.htm

    "One Trip Temporary Registration

    * Unladen vehicles needing to move temporarily on Texas highways are eligible for one-trip registration. The route must either begin or end in Texas. These permits only allow the vehicle to travel from point of origin to a point of destination and are valid for 15 days."

    ONTARIO:

    http://www.mto.gov.on.ca/english/dandv/vehicle/temp.htm

    Ja vielä erityisesti kannattaa katsoa tämä linkki TEKSASISTA:

    http://www.txdps.state.tx.us/lw/cmvlaw/ ... porary.asp

    Mihin tarkoitukseen nuo kilvet sitten on jos niillä ei voisi ajaa autoa satamaan?
     
  8. Pantera on oikeassa Floridan suhteen. Pikainen soitto Georgian DMV:hen varmisti etta myoskaan Georgian tag agency't eivat enaa myonna temporary tag yksityisille ihmisille, jotka tuleva Georgiaan ja ostavat auton yksityiselta. Edelleen kuitenkin, jos ostaa dealerilta niin dealer voi kirjoittaa temporay tagin, jos todistettavasti asut toisessa osavaltiossa ja siirrat auton toisen osavaltioon ja autoon on otettu vakuutus.
     
  9. oldirtyjuhis

    oldirtyjuhis Gearhead

    Eli tässä tapauksessa minun pitäisi todistaa että asun Floridassa jos haluan esim. ostaa auton teksasilaiselta dealerilta? Mahtavatkohan tarkistaa asian vai riittääkö vain Floridan ajokortin näyttäminen? Vai meneekö koko homma mahdottomaksi?
     
  10. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Vois kuvitella että esim. hotellin osoite tai ehkä jopa PO. box riittää, tuskin voivat vaatia tossa maassa asuinosoitetta... Tai mistä niistä tietää... Toi ajokortti helpottanee asiaa joka tapauksessa... Mutta miten saat vakuutuksen ilman osoitetta?
     
  11. ajokortti ja soite on riittanyt ja "affidavit for out of state delivery" lomakkeen allekirjoitus. Kuten mainitsin aikaisemmin, varmista nama asiat dealerilta ennenkuin ostat auton.
     
  12. oldirtyjuhis

    oldirtyjuhis Gearhead

    Jep.. näin näyttäisi olevan ainakin New Yorkissa koskien noita lyhytaikaisia kilpiä kun katselen DMV:n sivuja.

    http://www.nydmv.state.ny.us/idreg.htm

    "Note: The proof of identification requirements do not apply to applications by out-of-state residents for interstate in-transit permits or snowmobile registrations. A current out-of-state driver license is the only proof of identity required for these transactions. There are also some exceptions to the proof of identity requirement for dealers and private service bureaus that deliver documents to a DMV office."

    Mutta ilmeisesti edellyttäisi että väittäisin asuvani edelleen Floridassa siinä osoitteessa mikä lukee ajokortissa? Vai voiko jonkun muun osoitteen antaa vai onko pakko antaa osoite mikä lukee ajokortissa? Ajokorttini on vielä puoli vuotta voimassa.
     
  13. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    joskus 80-90 lukujen taitteessa tuli henk.kohtaisesti noudettua muutamia autoja Kaliforniasta Suomeen. Yleensä autot ostettiin ihan Recyclerin ilmoituksista yksityisiltä sekä joskus jostain trokariltakin.
    Ei siinä sales taxeja kyselty eikä muitakaan. Rahat myyjälle kouraan ja auto sekä pinkki vaihtoi omistajaa.
    Ajeltiin toista viikkoakin ilman ennen laivausta tekemättä mitään, siis rekisteröintejä tai vakuutuksia kun auton kilven tarrassa vaan oli ajoaikaa jäljellä.
    Hirveästi myyjillekkään selvitetty asuinpaikkaa tai jatkosuunnitelmia auton käytön suhteen. Ei silloin heitä se edes kiinnostanut.
    Jotkut halusi tehdä kuitin auton myynnistä itselleen, enempi parkkisakkojen pelossa.
    Taidettinhan sitä suomenkin puolella sitten viikkokausia ajella samoilla kilvillä.

    Sitä sitten taas en tiedä oisko istuttu San Quentinissa jos oi joku mälli ajettu :) joten laittomuuksiin en yllytä
     
  14. oldirtyjuhis

    oldirtyjuhis Gearhead

    Hehe.. ei taida nykyään moni yksityinen myyjä enää antaa kilpiään auton mukana kyselemättä jatkosuunnitelmia? :lol:
     
  15. illu

    illu 3rd gear

    Mä ostin Pontiacin South Carolinasta ja myyjällä oli vielä tallessa myyjäliikkeen dealer tag, jolta oli itse auton ostanut. Vähän teippiä ja värikynää, niin saatiin väärennettyä ihan asiallisen näkönen kilpi jolla ajeltiin pari viikkoa Floridassa. Kytät ei onneksi pysäyttäny, eikä ne pysäytäkkään jos ei ole mitään epäilyttävää...
    Pari vuotta aiemmin tein saman tempun Desotolla, joka oli kamala ruostepommi, mutta ei mua silläkään pysäytetty vaikka oli paperikilvet.

    En silti suosittele hölmöilemään 8)
     
  16. oldirtyjuhis

    oldirtyjuhis Gearhead

    Itse olen käsittänyt homman niin että kun minulla on voimassa oleva Floridan ajokortti, ei pitäisi Floridan ulkopuolelta hankinta olla ongelma. Eli ostaa auton liikkeestä jostain muusta osavaltiosta. Ja sanoo että tarvitsee väliaikaiset kilvet auton siirtämiseen Floridaan. Tällöin ei pitäisi tarvita maksaa sales taxia koska auto menee osavaltion ulkopuolelle ja siirtokilvetkin pitäisi järjestyä.

    Saako paikallisilta autoliikkeiltä yleensä apua vakuutuksen hankkimisesta? Vakuutuksia tuskin sentään autoliikkeistä saa hankittua? Olisi varmaan liian helpoksi tehty. Kyselevätkö ne vakuutusyhtiöt muuta kuin ajokortin ja osoitteen?
     
  17. faulteroy

    faulteroy 1st gear

    tämä menee vähän offtopic, onko kellään tietoa minkälainen paperisota on tuoda auto (ihan sarjatuotanpirssi) englannista?ja kuinka sen saisi tuotua suomeen muutoin kuin ajamalla?
     
  18. MP65

    MP65 1st gear

    Jos juuri ostettu auto pitää ajaa ilman voimassa olevia rekisteröintipapereita ja vakuutusta satamaan, suosittelen mahdollisimman paljon freewaylla ajamista, siellä kun on jonkin verran pienempi mahdollisuus joutua kolariin (ei risteyksiä) eikä poliisitkaan pysäytä ihan niin helposti (vaikeempi vetää sivuun.)
    Möin sunnuntaina auton (jenkille, ei vientiin) joka oli ollut seisonnassa muutaman kuukauden. Rekisterissä, mutta "planned-non-operation" eli ei uutta tarraa laatassa, ei saa ajaa. Ostaja tuli hakemaan sen kaverinsa kanssa ja ajoivat sen jonnekin Orange Countyn alueelle. Myyjänä vastuu loppuu siihen kun myyntihetkellä täytetään Certificate Of Titlen kääntöpuolella oleva "Relaease Of Liability" -osa. Siinä ei ole lokeroa kellon ajalle, mutta kantsii sekin kirjoittaa siihen sivuun, samoin kuin Bill of Saleen. "Release Of Liability" lähetetään DMV;lle, mutta se on voimassa jos siitä hetkestä kun paprut on allekirjoitettu -eli vaikka tässä mun tapauksessa mulle on sama vaikka käyttäisivät myymääni autoa pankkiryöstöön.
    Ostajan kannalta -varsinkin ulkomaalaisen- homma voi muuttua monimutkaiseksi jos jotain tapahtuu paperittomalla autolla. Jos poliisi pysäyttää vain tarkastusta varten ja papereita ei ole, saa sakot, ostettu auto pitää hinata määräänpäähän, ja se siitä. Ainut vaan että tälläisessä tapauksessa sakot usein edellyttää sitä että jossain vaiheessa (parin kuukauden päästä) pitää poiketa traffic courtissa. Siellä kun ei näyttäydy, niin sitten onkin haku päällä. Loppupeleissä ei kannata enään lomailla Californiassa, nykyäänhän ne tietää jo tullissa lentokentällä jos on jotain selvittämättömiä poliisi juttuja. (tavalliset liikennerikkomukset tuskin painaisi, mutta ilman vakuutusta ajo on jo isompi juttu, ja samoin se että skippaa traffic courtin.)

    Mutta jos sattuu kolari - ja sehän voi sattua vaikka itse olisi kuinka hyvä, kaikissa auto-asioissa aina niin täydellinen suomalainen kuski- jutusta voi tulla todella hankala. Peltikolareissahan poliisit kieltäytyy tulemasta paikalle (ainakin Greater Los Angeles alueella, niillä on muitakin kiireitä) vaikka se toinen osapuoli soittaisi kuinka monta kertaa 911:een. Paitsi jos: vahingon arvo on yli $500, joku on loukkaantunut, tai toinen osapuoli kieltäytyy/ ei voi näyttää vakuutus papereita. Se riittä loukkaantumiseen kun se toinen osapuoli sanoo "niskaan koskee." Toisen osapuolen loukkaantuminen yhdistettynä ei-vakuutuksia -tilanteeseen johtaa -riippuen siitä mitä sen toisen osapuolen lakimies haluaa tehdä- criminal charges/syyteeseen. Tää voi olla parinkin vuoden prosessi (on omakohtaista kokemusta, uhrina) mutta jos aiheutit tälläisen kolarin ilman vakuutusta, joudut tod.näk. "immigration judgen" eteen, kuten kaikki muutkin ei-usan kansalaiset jotka syyllistyvät vakavampiin rikkeisiin. No tämäkään ei välttämättä olisi paha, mutta, immigration courtilla on niin iso case overload, että jotkut ovat joutuneet lusimaan detention centerissä (vankila) kuusikin kuukautta ennenkuin pääsevät tuomarin eteen. Sitten saadaan itse tuomio, ja se lusitaan erikseen, ja sen jölkeen karkoteaan jenkeistä pysyvästi. Tälläiset hässäät siis jos joku loukkaantuu, ei ole vakuutusta ja et ole usan kansalainen.
    Muutaman satasen hinausmaksu satamaan voi olla itse-asiassa halpa juttu. Muista osavaltioista en tiedä.
     
  19. oldirtyjuhis

    oldirtyjuhis Gearhead

    Osaatko neuvoa miten homma pitäisi hoitaa oikealla tavalla jos ulkomaalainen tulee ostamaan auton USA:sta ja ostaa yksityiseltä. Eli vaikkapa jos minun tapauksessa ottaisin lennon Californiaan ja ostaisin sieltä kilvissä olevan auton yksityiseltä myyjältä. Eli pitäisikö minun hakea pelkästään vakuutus myyjän kilville? Vai jääkö kilvet automaattisesti myyjälle? Vai pitäisikö myyjän kanssa käydä hakemassa ensin vakuutus minun nimelle ja sitten väliaikaiset paperikilvet?

    Kiitos jo etukäteen jos viitsit selittää kuinka homma toimii. Kun olisi kiinnostavia autoja myös siellä Californian suunnalla. Ja osa niistä yksityisillä. Yhdeltä kysyinkin jo hommasta mutta ei sen paremmin osannut selittää - ei ilmeisesti tiennyt kuinka homma toimii. Sanoi vaan että ei ongelmaa. Mutta olisi mukava tietää asiat etukäteen kuin tulla paikanpäälle ja todeta ettei onnistukaan..

    Autolla haluaisin ajaa itärannikolle esim. Floridaan ja ajoajaksi riittää viikko tai pari. Ja en halua syyllistyä mihinkään vakuutuksitta ajamiseen.
     
  20. Dragonfly

    Dragonfly 1st gear

    On siinä ajamista, jos viikossa aiot ajaa länsirannikolta itärannikolle, yli 600 kilometriä päivässä. No ei se matkana ole mikään kummoinenkaan, mutta jos ajat vanhalla autolla, joka ei ole yhtään tuttu, niin kannattaa varata myös kenties aikaa tehdä remonttia matkalla, eikä se välttämättä ole halpaa, jos aikataulu on tiukka.
    Mutta ihan mielenkiintoista se kumminkin on seikkailla. Itsekin ajanut Kaliforniasta Floridaan useamman kerran.
     

Kerro tästä muillekin!