Dartin jarrupääsylinteri

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja kickdown, 16.4.2006.

  1. kickdown

    kickdown Gearhead

    Tuli tossa vaihdettua kumit pääsylinteriin ja nyt ei sitten jarruja meinaa löytyä millään. Ilmattu on moneen kertaan mut ei vaikutusta. Oisko kasauksessa käyny joku moka kun takapyöristä ilmatessa neste vähenee etu säiliöstä?? Ja muutenkin jostain syystä takasylintereistä nestettä tulee aika heikosti mutta ei tule ilmaakaan... Auto on -72, levyt edessä.
     
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Nuo tuon ajan (ei ole kokemusta muista...) kaksipiiripääsylinterit tulisi ilmata ensiksi ihan itsekseen. Sitä ilmaa riittää ja riittää. Joskus noiden korjaussarjojen / varaosasylinterien mukana tuli jopa semmoiset muoviset tulpat putkilähtöihin, joilla sai tehdyksi ilmaussysteemit. Mä olen tehnyt tuota tointa varten ihan metalliset lyhyet jarruputket, jotka palauttaa pääsylinterin ulos tunkeman nesteen samantien takaisin säiliöön - siis putken pätkät molempiin piireihin liittimillä kaarelle taivutettuna reunan yli ja putken pätkä takaisin nesteen (ehdottomasti) sekaan. Sai muistaakseni painella parikin sataa kertaa välillä taukoa pitäen ennen kuin ulos tulevasta liemestä oli kadonneet viimeisetkin mikroskooppisen pienet kuplat. Tauot on välttämättömyys siksi että kuohu (=nesteen seassa oleva ilma) ehtii nousta pintaan ja pois.

    Ja sitten oikeat jarruputket kiinni ja jatkamaan. Sulla on vaan se pääsylkkä vielä ihan täynnä ilmaa, ei sen kummempaa.

    Olihan se sylkkä sisältä vailla korroosiota? Mä hoonautin kerran yhden. Siellä oli joku viekas naarmu sitten vielä kaiken koneistuksen jälkeenkin - tuli metkat "seisontajarrut" kun pääsylkkä hirtti toisinaan paineen alla kiinni - uuden korjaussarjakumin terävä reuna tarttui paineen vuoksi korroosiokuoppaan.
     
  3. rrauta

    rrauta 3rd gear

    oliskohan joku kumirinkula mennyt väärinpäin. (takimmaisen männän etupään tiiviste). ehkä? :eek:
     
  4. kickdown

    kickdown Gearhead

    Oon kans nähny joskus sellasen systeemin missä on putket käännetty takas säiliöön, olisin kokeillu moista jos olis käypäset liittimet. Sylinteri oli kyllä melkein puhdas, ihan kevyesti hoonasin sen et ei siellä pitäis mitään jurmuja olla.

    Kumit on kaikki laitettu mukana seuranneen räjäytyskuvan mukaan ja samanlailla ne oli vanhatkin siellä.

    Pitää kai ottaa se vielä irti ja yrittää ruuvipenkissä jotenki ilmailla sitä tai sit hommata ne juntturit ja rakentaa se takasin kierrätys juttu...
     
  5. Simo

    Simo 1st gear

    Tottahan toki neste vähenee takajarrujen säiliöstä, takajarruja ilmatessa :)

    Mikäli etusäiliöllä tarkoitat konehuoneessa edenpänä olevaa säiliötä.
     
  6. kickdown

    kickdown Gearhead


    Eikös levyjarrullisessa pienempi säiliö eli etummainen ole etujarruille..??
     
  7. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    niin tai näin, isompi säiliö on levyjarruille Dartissa.
     
  8. kickdown

    kickdown Gearhead

    Niinhän se tosiaan näytti isompi säiliö olevan etujarruille, jostain saanu väärää tietoa tai ymmärtäny väärin.

    Purin ton sylinterin uudestaan mutta eipä siellä mitään ihmeellistä näyttäny olevan, seuraavaks täytynee kokeilla tehdä ne erilliset ilmaus putket siihen. Jenkkiläisillä keskustelu foorumeilla tuntuvat ainakin pitävän niitä ihan ehdottomina näissä vehkeissä.
     
  9. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    sitä säiliön ilmausta vois kokeilla vaikka sillee että pumppaatte petaalin kautta paineen ja sitte löysäätte säiliöltä lähtevän putken nippaa(tai mikä se nyt on) silleen että sieltä liitoksesta tulee ilmaa ja nestettä. kun pedaali pohjassa niin nippa kiinni ja pedaali ylös. muutama toisto näin ja sitten toinen piiri sama homma.
     
  10. kickdown

    kickdown Gearhead

    Tota on tehty kyllästymiseen asti mut ei tehoa, sitä pientä ilmakuplaa tulee niin paljo et neste on muutaman kerran jälkeen ihan kuohaa. Eikä auta vaikka odottelis välillä et ilma häviää säiliöstä tai vaihtaa sinne uudet nesteet. Ja tää nimenomaan siinä takapiirin säiliössä.
     
  11. luulas

    luulas 1st gear

    Sama ongelma

    Itselläni on sama ongelma dartissa, paitsi että on uusi pääsylinteri mutta ilma ei osaa jostakin pois, onko jo omasi ilmattu ja jos niin miten sait sen toimimaan?
     
  12. kickdown

    kickdown Gearhead

    Joo on ilmattu ja jarrut pelas loistavasti koko kesän, ei tosin sillä pääsylinterillä mihin alunperin laitoin korjaussarjan. Purin sylpän vielä uudestaan ja huomasin että männästä oli murtunu pieni pala ja neste pääsi siitä ohi.
    Kasaus vaiheessa ilmeisesti kävi semmonen moka että mäntä oli väärällä puolella sitä rajoitintappia mikä ruuvataan säiliön puolelta ja kun ensimmäisen kerran polkas jarrua niin männästä lähti pala. Senhän olis tietysti huomannu jos ois irrallaan ensin yrittäny ilmausta.

    RP:ssä sattu sit olemaan korjattu sylinteri hyllyssä, ajan puutten vuoks hain semmosen ja ilmasin ensin irrallaan niitten tulppien avulla mitkä ainakin siinä tuli mukana. Ei tarvinu ku muutaman kerran painella ku siihen tuli vastetta sit vaan autoon kiinni ja ilmaus putkista ja lopuks vielä satuloista.

    Oletko koittanut ilmata irrallaan sitä?
     
  13. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    ostakaas mätänetistä sellanen jarrujen ilmauslaite, se mikä toimii paineilmalla. saa minkä vaan vehkeen jarrut ilmattuu yksikseenkin. maksaa sen 40e mut on hintansa arvoinen
     
  14. Dodge_swinger

    Dodge_swinger 1st gear

    jarrut

    Oon joskus hankalis tapauksis käyttänny tippakannua.
    Elikkäs tippakannun nokkaa kumiletku ja se sitte ilma ruuvin päähän kii ja eiku pumppaamaa.
    Olis tietysti hyvä tyhjentää pääsylkyn säiliö ekaks.
    Niin ja tippiksee jarnakka nestettä!
     
  15. luulas

    luulas 1st gear

    Nyt alkaa syömään jo miestä, ei tunnu auttavan vaikka kuinka ilmailis ensin pääsylkkyä ja työsylintereitä ja pääsylkynkin purin mutta ei sielläkään mitään silmiin pistävää näkynyt ja on kaiken lisäksi vielä uusi.Polkimen saa hiukan pumppaamalla nousemaan mutta kuitenkin painettua lattiaan mikä voisi mättää, onko noissa pääsylintereissä ollut jo uutena vikoja?Auttakee!!!!!!
     

Kerro tästä muillekin!