Autonkuljetustrailerin rakentaminen ja kipin teko

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja vernando de hoto, 21.5.2005.

  1. HRA-47

    HRA-47 1st gear

    Ei tartte olla hakattu, kelpaa myös kaiverruskynällä piirretty. Ei niillä meisteillä tahdo oikein mihinkään saada kunnollista jälkeä.
     
  2. AnttiS

    AnttiS 1st gear

    Mullakin kärryprojekti on edennyt :) katsastettu ja odottaa että ehtisin viemään sinkkaukseen. Ajattelin ottaa varman päälle, eli katsastus ensin, ettei sinkkauksen jälkeen tarvi tehdä enää mitään muutoksia.

    Kyltissä pitää olla myös kokonaispaino ja aisapainot. Mulla on suunnilleen tämmöinen:
    Koodi:
    Omavalmiste
    Malli
    Valmistenumero
    2000kg (1000,1000)
    Tuo kelpasi hyvin, kilven teetin kilpifirmassa. Ja valmistenumero piti hakata oikeaan aisaan! Konttorilta sain meistimet lainaan: hakkasin kun katsastus oli muuten tehty, jonka jälkeen inssi löi varmenteet. Aisa on 80x40x3 rhsää, joten järin hyviä merkkejä ei jäänyt .. :-? Epäilen myöskin ettei hitsilappu kelpaa.
     
  3. PerttiA

    PerttiA 1st gear

    Ok, itselläni ei kolme vuotta sitten vaadittu kuin tuo "Omavalmiste" ja valmistenumero.
    Juu, ja nyt kaikki tietää, miksi se minulla meni ensin väärin :poff:
     
  4. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Katsastuskonttorilla tälläpäin juuri korostettiin ei valmistusnumeoita aisaan vaan oikellepuolelle lavaan, rakenteeseen mitä harvemmin vaihdetaan. Kävin heidän juttusilla pariviikkoa sitten. Heräs vain tuo kysymys kun olin hieman tuumaillut toteutusta. Pitänee käydä uudelleen kunhan taas kotiutuu reisusta.
     
  5. Rodman

    Rodman Gearhead

    Ton kilven sain ainakin minä konttorilta ja samalla katsuri toi meistit ja tein kilpeen tiedot konttorilla.
     
  6. raisu37

    raisu37 1st gear

    Kipin toteutus

    Minäkin meinasin tehdä kipin umpitraileriin kuorma-auton kopinkaato tunkilla, mutta sitten löysin nettisurffailulla Bilteman moottorinnosturin varaosasylinterin. Iskua ja voimaa riittää ja lisäksi hintaakin alle 50 ekee....
     
  7. poskisolisti

    poskisolisti 1st gear

    Mä ajatteli myös väsätä autotrailerin -74 mallisen Brittiläisen munavaunun
    rungolle -eipä lie kovakaan homma murjoa alupelti kuoria pois ja riisua koko häkkyrä alkutekijöihinsä.?Olishan tuo vaunu sinänsä vielä entisöinti kelpoinenkin -mutta eipä oo kukaan kyselly vaikka on pörssissä ollu ja itellä ei oo tarvetta vaunulle-trailerille kylläkin.
     
  8. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    No missäpäin on ''jossain päin suomea''? Onko kallis vaunu? Elä prkl raiskaa munavaunua traileriksi. :soosoo:
     
  9. poskisolisti

    poskisolisti 1st gear

    Hämeenkyrössähän tuo kököttää...620e on hintaa...paperit löytyy ja vetokuntoinen.
     
  10. Dodge_swinger

    Dodge_swinger 1st gear

    Kuorma-auton hytin nosto sylinteristä sen verran et kannattaa ottaa myös se pumppu, koska sylinteri vaatii paineen kumpaakin letkuu yhtä aikaa et
    avaa letkurikko venttiilin.

    Tiedä sitte että toimiiko ko. venttiili vanhimmissa enää.
     
  11. temppa73

    temppa73 Gearhead

    kertokaas miten nuo poliisit mittaavat tuommoisen usempi akselisen peräkärryn painon, jossa ei ole keinuteliä.
    Katsastusmiehen tavasta olin vähän yllättynyt, vaikakaan ilman kuormaan ei tuolla suurta merkitystä olekkaan.
     
  12. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Huomenna leimalle. Kylläkin väliaikaisin suojin ja paljon viimeistelyä tekemättä. Saas nähdä.
     
  13. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Leima tuli ilman sanomisia. Kantavuuttakin jäi 2240kg ja lavan mitat 530*196. Tosta on hyvä jatkaa. Valmiste numero lätkän tein alumiinilatasta joka hitsattiin paikalle, eikä mitään huomautettavaa. Ajovalojen kanssa oli aika tiukilla, etäisyys ulkoreunasta. Takaheijastimet puuttui kokonaan, ei riitä pelkät heijastavat valot.
     
  14. vesaku

    vesaku 3rd gear

    Tietääkö kukaan mistä löytyisi 3500 kg:n keinutelejä???????????
     
  15. raisu37

    raisu37 1st gear

    Teohydraulilta Espoosta saat lähes kaikki hilut kärriin..
     
  16. Ansis

    Ansis 1st gear

    Re: Traileri.ko??

    Outo juttu, kävin leimaamassa purjevenetrailerin ilman keinuteliä kahdella 1400 kg kumijousiakselilla joulun alla 2700 kokonaismassalle, kantavuutta jäi 2360 kg.
     
  17. vesaku

    vesaku 3rd gear

    Re: Traileri.ko??


    Voi asia olla nyt muuttunutkin ,tein kyseisen kärrin 4.5 vuotta sitten ja silloin ei saanut tehtyä kärriä kuin 2500 kg kumijousituksella, vaikka laitoin tehdas akselit yhteensä 2*1350kg ,pykälät on varmaan muuttuneet sen jälkeen.Silloin sain sen kuvan että vain keinutelillä saa tehtyä kärrin maksimi painoille,selitys paino jakaantuu tasaisesti akselien välillä, kumikynkillä ei ,näin oli silloin,en tiedä??
     
  18. gp72

    gp72 1st gear

    Mulla on 2005 lopussa rekisteröity omavalmistekärri erillisin kumijousiakselein ja 2700 kg kokonaismassalla, kantavuus 2150 kg. Käsittääkseni vielä joku vuosi sitten vaadittiin yli 2500 kg kokonaismassalle joko keinuteli tai siten erillisakseleitten välille kuormantasaustangot mutta tuo vaatimus ei ole enää voimassa.
     
  19. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Tuossa mun kärryssä on 2*1400 akselistot, 3000kg vetokita mutta vain 2700kg vetopää. Elikkä tuon vetopään mukaan tuli maksimi paino. Uuden vetopään hommaamalla olisi saanut 100kg lisää jonka tuo akselisto olisi sallinut. Mutta silloin olisi vaadittu uudet vetopään ja jarrujen yhteen sopivuus laskelmat valmistajalta.
     
  20. tomimk

    tomimk 1st gear

    kärryä saatana...

    Rkele...

    Olen yrittänyt ostaa järkevänhintaista (alle 3keur) traileria/kärryä aihioksi.

    Ei tunnu saavan tolla hintaa.
    Tavoite:
    -Kärryn maksimipaino jarruin yli 2500kg (tavoite 3500kg)
    -kantavuus yli 1800kg
    -lavan leveys yli 1900mm
    -mieluusti ajorampit mutta ei välttämättömät
    -mieluusti pohja mutta ei välttämätön


    Onnistuuko itse tekeminen enään ollenkaan nykysillä määräyksillä???

    jos tekisin itse niin:

    -kaksi akselia
    -suurin lain sallima korkeus (mikä se on ?)
    -suuret renkaat (tavallisesti lavetista lähtevät kaikki "hebeneet kuten valot kun mennään "pelipaikalle" eli metsätien päähän).
    -suurin lain sallima leveys (mikä se on??)
    -ilmeisesti suurin sallittu paino jarrulliselle peräkärrylle on 3500kg. Entä jos vetoauto on katsastettu kuorma-autoksi (esim. Chevy Suburban)?

    -kantavuus yli 2300kg

    minkälaisia "sirkustemppuja" joutuu tekemään että saisi omatekoisen vermeen rekisteriin???
     

Kerro tästä muillekin!