1mm katkaisulaikka

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja cam68, 22.2.2006.

  1. Ilari

    Ilari Gearhead

    Tarjoustalosta löytyy 5kpl pakkauksissa 1mm laikkoja hintaan 2,5 euroa paketti. Ne tosin on niitä hiukka pienempiä, en muista nyt kokoa. Hyvin tuntuivat kestävän ja hain muutaman paketin heti lisää.
     
  2. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Oon vinkannut aiemminkin mutta bilhelvetestä saa 1mm rosteri laikkoja todella halvalla 10 kipaleen paketeissa.Mun mielestä ovat olleet hyviä mihin materiaaliin vaan. Olen leikellyt rst,musta,alu ja lasikuitu. Hyvin pelaa!
     
  3. laakkius

    laakkius Gearhead

    Mä ostin 125x1mm laikkoja 55€ 50kpl paketti...Koivunen myy...
     
  4. jvc

    jvc Gearhead

    en sit tiiä onko biltema vaihtanu laatua, mut ainakin ne mitä mä kokeilin, ni oli sellasia et laikka, pieni viilto, hitosti laikkapölyä ja minne se katos
    eli tahtina laikkaa katos yhtä paljon ko peltiä. :mad:

    Mites muuten asiantuntiat on mieltä näistä materiaalivaatimuksista, et kuin erilainen on esmes rst laikka vs rautalaikka vs alumiinilaikka. Ite oon vaan todennu et laikka ko laikka, mut ei tietty mitään kunnon hommia. pienen paikan nyt leikkaa millä vaan. Aattelin vaan et onko noilla suurtakin eroa. :oops: voiko esmes rst laikka hajota tavallista peltiä leikatessa vai onko vaan kulumiskestossa eroa
     
  5. pas2

    pas2 Gearhead

    Biltemalla tuo laatu vaihtelee isosti, eri toimittajilta samoja paloja.
     
  6. laakkius

    laakkius Gearhead

    Juu, mutta koivunen myy tarvikeliikkeille, tosin hinta vähän nousee, riippuen suhteista...
     
  7. dumbovan

    dumbovan Gearhead

    mä oon myiny droncon 1mm laikkapurkkeja jossa on 10 kpl 15€ ja kehuja on tullut :lol:
     
  8. overlap

    overlap 1st gear

    Jonin viestiin:Koivunen myy ainoastaan jälleenmyyjille,ei yksityisille.Joten etsi lähin jälleenmyyjä.Niitäkun luulisi suomenmaassa riitävän?
     
  9. Dodge_swinger

    Dodge_swinger 1st gear

    Eikös kaikki yli 1mm laikat ole hiomalaikkoja... :lol:
     
  10. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Tuohon työturvallisuuteen...... Laikat pitää aina tarkastaa ennen käyttöönottoa (vaikka ja etenkin kun on koneessa kiinnikin). Ainakin ennen vanhaan laikan hajoamiseen käytössä riitti vaikka se, että se oli pudonnut lattialle, eikä siinä välttämättä näkynyt vauriojälkiä. Työpaikoissa joissa samaa laikkaa käyttää useampi henkilö, tarkastaminen korostuu entisestään (kun ei tiedä kuinka se kaveri on kaluja kohdellut). Mulla oli tallilla omat laikat kun ei koskaan tiennyt miten muut oli vehkeitään käsitellyt (rälläkät oli yhteiset). Suomessakin on kuollut ihmisiä hajoavien hioma- ja katkaisulaikkojen osiin. Mm. Jyväskylässä paperikonetehtaalla 90 luvun lopulla mies sain rälläkän hajonneen teräkappaleen otsaluun läpi aivoihin (ainakin paikallislehdissä luki niin). Ei siinä paljoa suojat auttanut, henki lähti.

    Ei ole paljoa kokemusta noista kapeista katkaisulaikoista (muutama poikkasu Wurthin laikalla). Hiomalaikoissa Tyrolit oli esim. Nortonia ja mitäniitänytmuitaolikaan parempi (puri hyvin ja kesti kaaaaaauuan). Mm. VR taisi kelpuuttaa vain Tyrolit laikat.
     
  11. Puli-Song

    Puli-Song Gearhead

    Mulla ei oo useinkaan pikkurälläkässä laikkasuojaa, mut se ei johdu mistään muusta, kuin siitä, et teräsuojus peittää niin ison osan laikasta, ettei se mitenkään voi sopia tonne hankalimpiin autojen kotelopaikkoihin. Koskaanhan ei pää/munat saa olla laikan tangentiaalilinjalla, eli jos laikka rähähtää, nin ne on sillon jalat tai kädet, jotka ottaa kappaleet vastaan. Kertaakaan ei oo vielä laikan palaset luuhun asti menny. Aika harvoinhan se laikka särkyy tms, mut kerta riittää, jos siinä on ohta välissä. Mulla on aina poikkeuksetta kuulosuojaimet!!!
     
  12. d-lowrider

    d-lowrider Gearhead

    Ostin noita ruotsalaisen B:llä alkavan kaupan laikkoja. Viidestä kolme katkesi keskiöstä noin sentin päästä. Minulla on ollut aiemmin samoja laikkoja ja ne ovat toimineet hyvin. Ilmeisesti näissä on suuria eräheittoja.

    Kysäisin laikkojen säilyvyydestä alan teollisuudessa vaikuttavalta kauppiaalta ja ne kuulemma vanhenevat ajan saatossa. Eipä ole tullut itselle mieleen, että on periaatteessa olemassa parasta ennen päivä...
     
  13. kad_boost

    kad_boost Gearhead

    juu tiellä tuppaa poikkeuksetta olemaa laikka suoja joten ei oo tullu uutenakaa kiinnitettyä paikoillensa.yhe ainoa kerra o hajonnu laikka kynnystä rälläköitäessä nii että osu ja sillo sattu markoo leukaa... :-?

    ilima suojalaseja en kyllä käyntii rälläkkää laita ja toivottavasti ei muukkaa täälä laita sillä nuita silimiä o hankala korijailla.
     
  14. jtapio

    jtapio Gearhead

    niissä muuten lukee siinä laikassa se vanhenemispäivä, sen yli kun menee niin vakuutuskaan ei korvaa (näin jos papereita vain lukee)
     
  15. miksu1251

    miksu1251 1st gear

    Olipas niin mielenkiintosta lukemista jotta pitänee kans suositella maskia. Itse tein aikanaan ostopäätöksen tullessani taas vaihteeksi silmälääkärin vastaanotolta kun piti kaivaa lastu pois. Ite olen käyttänyt kuulosuojain visiiri yhistelmää enkä ole sitä katunut (oli halvempi ku tikun kaivuu pois silmästä) ja hanskat on mukavat ku ei mene käsi ruosteesee. Teräsuojan jouduin viskaa mäkee kun senkaa ei mahdu minnee.
    En kuiteskaa päätä pidä linjalla :lol:
     
  16. JPA

    JPA 3rd gear

    Wurthin laikat on joskus ihan OK, mutta valmistus erien välillä on kestävyydessä suuria heittoja, missä lienee kiinassa teettävät, Bilteman
    laikkoihin tuskin kannattaa sekaantua ....elleivät anna 10 vuoden takuuta :rotfl:
     
  17. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Mulla on näköjään käynyt hitonmoinen munkki noiden Bilteman laikkojen kanssa.
    Ei oo ollu mitään ongelmia ja kuluminen ollut ihan normaalia.
     
  18. Gummisti

    Gummisti Gearhead

    Samoilla linjoilla ollaan, itsekin aina pidän suojaimia, joskus aikoinaan kuitenkin napsahti kun laitoin uuden laikan kii ja virtaa koneeseen et kiristyy ja naps ! eli en edes hionu mitää vaan pyöräytin vapaana mut silti
    otti jostain kimmokkeen ja pupillin viereen osuma.
    muutaman päivän yritin pumpulipuikol kaivaa...
    Ja eikun lekuriin, kovasti kehu et arimpaan kohtaan sit tökkäsit :poff:
    Ei paljon silloin naurattanu kun lekuri tökkäs puudutus piikin silmään ,
    ja sit sellasel hammaslääkärin poral hio ruosteet pois!!

    Jotta muistetaan ne 8)
     
  19. HarriS

    HarriS 1st gear

    Mä käytän aiina suojaimia mutta silti on muutaman kerran kipuna päässyt lasien sisään ja silmään, niin että lekurissa piti käydä. Pitää varmaan siirtyä euromaskiin. Käytän myös hengityssuojainta, muuten on nenä musta sisäpuolelta. Mitähän toi metallipöly tekee keuhkoissa?
     
  20. Fleetsider

    Fleetsider 1st gear

    kerrasta opittiin täälläkin käyttämään kakkuloita, tai ainakin olemaan hyvin, hyvin varovaisia..
    ei mikään suurempi nautinto tuo silmän ronkinta.
     

Kerro tästä muillekin!