nelivedoksi muuttaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa '4x4', aloittaja Timmy, 26.12.2006.

  1. Timmy

    Timmy 3rd gear

    tuossa on askarruttanut mieltä paha neliveto kuume ja pihassa seisois joutilaana takaveto suburban vm.83
    mielessä kävi jos hommais siihen nelikon hilppeet eteen,
    että onko jollain kokemuksia/tietoa muutoksesta? vinkkejä otetaan vastaan!!¨

    kokonaiset autot kiinnostaa ei tarvii olla papruja ja konetta,
    myös jos jollain olisi tarjolla tarvittavia osia niin eikun tarjouksia tulemaan
     
  2. Timmy

    Timmy 3rd gear

    myös jos olisi aiheesta linkkejä odeen sivuilla niin vois laittaa itse en löytänyt
     
  3. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Itseenikin on samantyyppinen juttu kiinnostanut...
    Ei siinä liene isoa ongelmaa tuossa tapauksessa kun on samassa mallissa olemassa jo 4x4-versioita.
    Eli helppo toteuttaa kun vaan hommaa 4x4 tekniikkaa.
    Itsellänikin isoin ongelma on ollut sen tekniikan hankinta (= maksaa suhteellisen paljon). Eli hankittavaksi kannatta etsiä joku tekniikaltaan ehjä raato josta osat purkaa.
    Ehkä yhteisvarastolta joku ympäripyöritetty tai palanut elimen luovuttajaksi...
     
  4. Rytari

    Rytari Gearhead

    pikkulinnut visertelivät että nimim. 4x4_76 on tekemässä tommosta operaatiota, ehkä sitten kun saa jotain aikaan saattaa maailma kuulla siitä jotain...
     
  5. GMC 6000

    GMC 6000 Gearhead

    Saahan siitä tehtyä, paljon vain on sovittamista ja soveltamista. Runko-aisat ovat erilaiset 2/4 vedossa. Nelikon aisat nousevat korkeammalle kopin edessä, samoin rungon poikkituki koneen alla on niiteillä. 2 vedossa se on kiinni etukelkalla. Järkevin on hankkia kokonainen nelikon runko ja etuhilppeet. Samalla voisi vaihtaa myös taka-akselin kiinnikkeet runkoon, ei tarvitse niin raakaa korotusta takapäähän jousilla.
     
  6. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

  7. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Joo, työn alla on. Saa nähdä millanen paperisota on kun tarvii kaikennäköistä lappua että mistä mikäkin osa jne...

    Nyt ainakin hyvällä mallilla. Vielä kun saa siirrettyä auton parempaan talliin, nyt on lähinnä värkätty pienempää osaa ja suunniteltu muutoksia.

    5x levujarru ja etupäässä track-bar/kierrejouset, siinä vähän vinkkiä ;)
     
  8. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    Mites tuo katsastus? Meneekö näyttönä tavallisessa katsastuksessa, vai vaatiiko jonkun erityisen muutoskatsastuksen? Edellyttäen, että osat on suurin piirtein Bolt-on.
     
  9. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Onhan tuo sen luokan rakenteellinen muutos, joten muutoskatsastus on väistämätön. Vaikka olisi bolt-on.
     
  10. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Mulla oli skottari joka oli muutettu nelivetoiseksi mutta otteessa ei ollut mitään merkintöjä ja kun siitä konttorilla kyselin niin sanottiin ettei noin pientä muutosta tarvii muutoskatastaa. En kyllä tiedä nykytyskäytäntöä jo vaikka olis muuttunut??
    Siinä ainakin oli samanlainen runko 2WD ja 4WD malleissa!
     
  11. Blazer-83

    Blazer-83 1st gear

    On se ihan kiva että on noin laidasta laitaan konttoreita. Toiset taas on niin pirun tarkkoja että ohjauslaitteisiin ei saa tehdä MITÄÄN muutoksia. :soosoo:

    Ja toi jos mikä on niihin kajoomista, vaikkakaan ei se nelikkotekniikka sen vaarallisempi oo ohjailla kun takatuuppareissakaan jos se on rakentamalla muutettu ja toteutettu niinkun nelivetosissakin on alunperin. Sikspä se varmaan kelpaakin helposti kun nelikkopikkareita ym. on kuitenkin liikenteessä paljon. Tai sit jenkkilaivoilla on vaan muuten hyvä maine konttoreilla...
     
  12. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Mitä sää hourit menikö sullä järki latserin mukana :poff: . Bolt on tarkoittaa ettei mitään muutoksia tehdä, se on pelkkää asentamista!! Ja toisaalta vanhoihin hylsyihin saa laitella hammastankoja ym. ohjauparannuksia melkein tosta vaan!!
     
  13. Blazer-83

    Blazer-83 1st gear

    ?? Hä ??
    En MÄ mielestäni mitään houri, enkä oo mistään latserista puhunu ?? vaan yleensä konttoreiden käytännöstä. Joskus kauan sitten vaan ei saanu ku hervannan konttorilta kysy nii vaihtaa ees ranskan rapeeseen etukallistuksenvakaajaa muutoskatsastamatta !! Saati mitään lisäiskareita eteen kun siihen silloseen vehkeeseen ei oikeen mitään mistään saanu hommattuu. Eikä uusia jousikorvia. Sitä vaan ne yleensä nipottaa just et ohjauslaitteet ja niihi liittyvä pitäs jättää rauhaan, mut sitähän mä sanoinkin et hyvä että jossain konttoreilla on rennompi ote ja järki kädessä et voi helposti muuttaa autoo vaikka nelikoks tai nelikosta takavedoks jos tykkää kun ne runkot on samanlaiset ja hilut nimenomaan sopii keskenään ilman ylimääräsiä hitsailuja ym radikaaleja toimenpiteitä.

    Ei mitään hätää, ihan rauhallisesti... :eek:
     
  14. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Eipä tuon ohjauksen kanssa tule ongelmia, simpukka pysyy samana, siihen vaihdetaan vain sektori varsi, Fordiin tarkoitettu Superliftin palikka.

    Pykälät ohjauksen muutoksista:

    Ongelma, mikä ehkä tulee, on se että katsuri sanoi että pitäisi olla valmistajan, tai valmistajan edustajan todistus että muutos on vastaava kuin alkuperäinen. Akessa eivät siitä mitään puhuneet kun pariin kertaan muutoksen yksityiskohdista kysyin. Ja ei mokomaa paperia saa mistään koska tuleva muutos ei ole vastaava kuin tehdastekoinen jousituksen osalta. Vanha koppaiset on aina olleet latijousilla, ja mulle tulee kierrejouset pitkittäisillä tukivarsilla ja panhardilla. Eikä tuossa muutoksessa ole ongelmaa jos valmiin nelivedon muuttaa jousille. Eiköhän tuosta varmaan vääntöä tule, mutta kyllä se auto kilpiin saadaan 8)
     
  15. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Mutta eikös myös akselistorakenne muutu? Sehän on merkitty rekisteriotteeseen...
    Vaikka tietystihän ei siihen aina sitäkään merkitä jos on värin vaihtanut...
    Ja otteeseenhan sekin on merkitty...
     
  16. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Muuttuuhan se akselisto, mutta kun mallisarjassa on jäykkä etu-akseli, niin ei ongelmaa.

     
  17. mätkä

    mätkä Gearhead

    Mulla vois olla myytäväksi asti kolaroitu 78 Blazer, ei oo konetta eikä lootaa, valurauta jakolaatikko ja lukkoperä, Akselistot sun muut on ehjät, olen itse ajanut sillä toimii kyllä, jättää vaan neljä renkaan jälkee :rotfl: vähän kulkukoiran vikaa, ei kovin pahasti kumminkaan! Töytäisty kuskin etulokarin kulmaan niin että runko on jonkun 5cm vinossa.

    Eli tuon paskan korin voisin jättää itselle jos joku haluaa välttämättä ostaa rungon alta niin voi ottaa yhteyttä vaikka YV:llä!
     
  18. Timmy

    Timmy 3rd gear


    pistin yyveetä
     

Kerro tästä muillekin!