6.2D moottori ääntelee

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja P_J_P, 11.1.2007.

  1. P_J_P

    P_J_P 1st gear

    Nyt se myrkyn lykkäs...onkos kellään hyviä ideoita mikä voi pitää tyhjäkäynnillä sellaista metallista kirskuntaa ja kun kierroksia nostaa niin rällättää ja metelöi niin pirusti??? :(

    Sen verran oon tuossa asiaa tutkiskellut, että ensin luulin sen olevan laturin laakeri ja siksi otin remmin laturilta ja alipainepumpulta pois. Tämä operaatio ei vaikuttanut äänen syntyyn ja nyt kun olen tarkemmin yrittänyt kuunnella mistä ääni voisi tulla, olen mielestäni paikallistanut sen vesipumpun kohdille. Eli voiko vesipumppu hajota myös vuotamatta?? Onko kyseissä laitteessa laakerointi joka olisi voinut pettää, vai onkohan kyse jostakin vakavammasta oireesta?? :eek:
     
  2. camaro1

    camaro1 Gearhead

    Eikait siinä, käytä siitäki remmi pois/voi särkyä ettei vuoda/voi olla myös visko kytkin.
     
  3. P_J_P

    P_J_P 1st gear

    Hmm..kumpis olisi todennäköisempi vaihtoehto?? Pumppu paskana vai viskokytkin??

    Eihän se auta kun alkaa hommiin ja kääriä hihat..tai no kymmenen astetta pakkasta ja ulkona pitäs homma hoitaa...joten hihat jää alas :odroll:
     
  4. camaro1

    camaro1 Gearhead

    Käyppä sen verran polttaa tupakkia siinä vieresä ja ota niistä siivistä kiinni ja kato onko sielä väljää, sen viskon pitäs pyöriä sit, kun pyörität nyt/sit niistä siivistä kankeasti aluksi sit vähä löysää varsinki näillä keleillä ja se vesipumppu pysyy paikalla. Viimeviikonloppuna just yhen laitoin oli räpätelly kuukauen päivät ja jääny sit jumiin pyöri kokoajan täysillä mukana.
     
  5. GMC-96

    GMC-96 1st gear

    Vesipumppu voi hajota myös vuotamatta, tosin jos sitä vielä käyttää niin kyllä se kohta vuotaa :D .
    Ota remmit irti ja kokeile onko pumpun laakerissa väljää. Jos on niin ääni tulee tod. näk. siitä, kun siipipyörä hankaa pumpun takana olevaa peltilätkää, joka erottaa vesi- ja oljy tilat toisistaan.

    Jos visko hirttää kiinni niin se pitäisi tuntua jo kierrosherkkyydessäkin.
     
  6. P_J_P

    P_J_P 1st gear

    Hmm..kysymys vielä tosta viskokytkimen toiminnasta, eli jos kone käy kylmänä tyhjäkäyntiä kuuluuko jäähdyttimenpuhaltimen pyöriä lainkaan, vai selkeästi hitaammin kuin moottorin?? Eikös, mikäli olen ymmärtänyt homman oikein, puhaltimen nopeus riipu moottorin kierroksista sekä vallitsevasta lämpötilasta?? :-?

    Tulin tässä vaan miettineeksi, että auton puhallin on tuntunut toimivan koko ajan kun olen sen omistanut niin että moottorin ja jäädyttimenpuhaltimen kierrosnopeudet ovat verrannolliset lämpötilasta viis....
     
  7. Lerssinen

    Lerssinen Double Gearhead

    Kylläpä se kokoajan pyörii mukana....
     
  8. P_J_P

    P_J_P 1st gear

    Noniin...kohta koeajolle, täytyy kuunnella hävisikö ääni.. :eek: Otin koko flektin pois kun siivistä heilutellen tuntui pientä välystä ja nyt käsin pyöritellessäkin laakeri jo kitisee, eli tässä ehkä syyllinen..

    Riittääkö sen vesipumpun tutkimiseen se että käsin sitä heiluttelemalla ei ollut mitään välyksiä havaittavissa, joten se on OK?? Mites sen "tuulitunnelin" kanssa, tarviiko puhallin sitä? Ajattelin vaan että jos vähän tunais sitä ja jättäis vaan suojan ylä- ja alareunoihin...tulis huoltoystävällisempi 8)
     
  9. Blazer-83

    Blazer-83 1st gear

    toimii kyl ilman mitään tuulitunneliakin, vaikka ulkona ois yli +30. Eikä nouse lämmöt mihinkään. Diisseli kun tuppaa paikallaan ronksutellessa vaan jäähtymään toisin kun bensakoneet.
    Tähänkin tietty löytyy useita mielipiteitä mut kun termari ja jäähdytin toimii niin ei oo tunnelia kaivattu.
     
  10. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Vesipumpussakin saa olla vähän löysää, muttei paljoa... (Ainakin 3 cm akselin päässä on liikaa).
    Itselläni on Pocahontasiin laitettu (hajonneen)viskon tilalle jäykkäsiipinen (3 lapaa) ja sekin toimii ilman tuulitunnelia jopa hiukan maastossakin kiusatessa.
     
  11. P_J_P

    P_J_P 1st gear

    Dodii...nyt ei oo koko flektiä paikallaan ja tuntuu että tehoakin tuli lisää 8) Ääni hävis sen siliän tien ja viskon testaus viilapenkissä todisti että laakerihan siitä oli kaput...

    No nyt mulla on sitten käsissäni visko jonka pitäisi olla kunnossa (siis käytetty), laakerissa ei ainakaan ole väljää, mutta miten helposti viskoa voi pyöritellä käsin? Eli pitääkö viskon vastus tuntea pyörittäessä sitä käsin, vai pitääkö sen pyöriä lähes vapaasti pienellä voimalla??
     
  12. tst

    tst Gearhead

    No mites on lämpiääkö rakkine liikaa ilman flektiä?
    Omas autos on keula tukittu paffilla eikä oikein lämpiä siltikään kun on koko keula yhtä syyläriä.
     
  13. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Pitäis pienellä (hyvinkin pienellä) voimalla pyöriä...
    Pieni vastus tuntuu, mutta pyörii "pelottavan" herkästi.
    Itse ekan viskon kanssa vähän säikähdin kun pyörähti alta tukea ottaessa...
    Kun oli tottunut että siitä siivestä voi vähän tukea ottaa konehuoneeseen kurkottaessa :)
     
  14. jusssi

    jusssi Gearhead

    Mulla oli pick-uppi ilman flektiä toissa talven ku visko meni ja viime talvena oli koko syyläri pahvitettu, eikä lämmenny liikoja ja vähä ennen juhannusta muistin ottaa pahvit pois eikä ollu lämpöongelmia...
     
  15. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Toissa syksynä meni visko omasta pickupista ja ruuvasin sen pois. Uus oli hyllyssä, mutta kerkesin laittaa sen paikoilleen vasta kesällä. Ei juurikaan vaikuttanut lämmön nousuun. Toki lämpö aikoi sittemmin heitellä, mutta se johtui väsähtäneestä vesipumpusta.
     

Kerro tästä muillekin!