Vaihteiston jäähytysputki aspeniin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja -Hande-, 15.1.2007.

  1. -Hande-

    -Hande- 1st gear

    Oisko kellään tietoo että mistä löytyy uusia jäähdytinputkia jotka menee vaihteistolle kun edellinen sattu vääntymmään ja lopun jo arvaakin :lol: kyseessä on siis dodge aspen vm80.....
     
  2. Scally

    Scally 1st gear

    ite oon katkenneet pätkät korvannu letkulla..
    jos ei muuten otat päät talteen..mittaat vanhan putken ja käyt paikallisessa hydraliikka liikkeessä teetättämässä 8mm putkesta...
     
  3. -Hande-

    -Hande- 1st gear

    Joo itelläkin on letkun pätkästä tehty nytten paikallaan mutta kiitoksia kuitenkin...
     
  4. PauliP

    PauliP 1st gear

    Alkuperäismallisilla nipoilla varustettuja ja kohtuuhintaisia vaihteistojäähdyttimen teräsputkia myy mm.: Kauno Koskinen Oy Hartola puh. 0400 843 083. Linja autorahti. Jos on putkitaivutin käytössä, saa ne orkkismallisiksikin väänneltyä.
     
  5. Mopo305

    Mopo305 1st gear

    Eikä mitään letku klemmari virityksiä!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
     
  6. Ei ne letkuviritykset ole oikein hyviä. Itellä oli kanssa dartissa sellanen letkujuttu paremman puutteessa. Yhden kerran se letku lojahti sitten irti ja kusi tietysti öljyjä pihalle. Onneksi huomasin, ettei menny laatikko paskaksi. :eek:
     
  7. DX

    DX Double Gearhead

    Täytyyks mun nyt heittää meneen noi hydrauliikkaletkusta alan liikkeessä prässätyt lauhduttajan putket, eiks toi 200bar paineensieto piisaa.
    Nimim: Ostinko turhaan :rotfl:
     
  8. Scally

    Scally 1st gear

    mun mielestä nuo letkut on 100x käytännöllisemmät kun jäykät putket jotka on heti poikki kun kerran joutuu vääntää/suoristaa...
    tai sitten rutulla..
     
  9. Blazer-83

    Blazer-83 1st gear


    Elä ny helevetissä mitään paineletkuja laita! Ne on niin pienireikäsiä sisältä ettei niissä öljy ees mahu virtaamaan. Eikä siä mitään painetta juuri oo.
    Riittää kun korkeintaan 2 baria kestää letku ja liitokset. Tärkeempää on et sisäreikä on ainaki 8mm ettei kierto heikkene ja jäähdytys lopu !

    Ja kokemusta on nimimerkillä 200barin paineletkuvirityksillä poltettu loota.

    Klemmarikin pitää maailmantappiin kun öljynkestävää kumiletkua puristetaan metallisen piipun päälle. Kestää ne yli 3 barin bensanpaineetkin kaikissa ruiskuissa ???

    Jäykkää putkea en enää laittais. Se kun murtuu tai litistyy helposti jos joutuu johonkin vääntöön niin taas tulee tuho.
     
  10. PauliP

    PauliP 1st gear

    Jotkut kumi- ja hydraulikkaletkut ei kestä kuumaa vaihteistoöljyä, siinä on "kumiosia elvyttäviä" aineosia. Hydrauliikkaletkun sisäosa voi pahimmillaan venyä ja pakkautua lopulta kaksinkerroin ja tukkeutua totaalisesti. Etenkin jos on venymätön metallipunos päällyste.

    Taitavat olla tehtaalla tyhmiä kun laittavat noita metalliputkia? Jos ne asiallisesti taivuttaa, niin varmasti kestää, itse en ole ikinä nähnyt oikein taivutetun putken taivutuskohdasta murtuvan, enkä muutenkaan. Irronneita/pehmenneitä/vuotavia kumiletkuvirityksiä kylläkin ja paljon. Kerran nuorena sellaisen itse laitoin, meinasi mennä avobuikki metsään 100sen vauhdista kun jäähdyttimen letku irtosi ja öljysumu vei pidon eturenkaista. Viimenen kumiletku minulle, vapisutti sen verran jälkikäteen, ei ollut edes turvavöitä. Tämä tarina on tosi.

    Metalliletkussa öljy jäähtyy myös matkalla, kumiletkussa ei.
     
  11. Ck

    Ck Gearhead

    Kyllähän tollaset letkut on paljon helpompi vetää ja todellinen jäähtyminen tapahtuu siellä kennossa jonka olisi syytä olla erillinen. Ja kyllä voi laittaa sitä hydrauliikkaletkua kunhan varmistuu että sen sisähalkaisia on riittävä.

    Suosittelisin silti teräspunosletkua, sellaista teflonsisustaista jota mm. Hiflex myy. Kestää lämpöjä ja öljyjä kulutusta. Hinta on vähän enemmän kuin tavallinen mutta eipähän tarvi uusia heti ostaa.

    Letkun päähän prässätyt kierrettävät liittimet. Muistakaa silti varmistua että sen kierrettävän liittimen reikä on vähintään yhtäsuuri kuin sillä letkulla. Se on turha luulla että 10mm letkusta menee yhtään sen enempää kuin 5mm letkusta jos siinä on 4mm reikä liittimessä. Virtausnopeus tippuu hyvin paljon.
     
  12. PauliP

    PauliP 1st gear

    Totta, metalliputken taivuttelu on työlästä jopa putkentaivuttimella ja teflon kestää kuulemma.
     
  13. GMC-96

    GMC-96 1st gear

    Kun sanoo mihin tarkoitukseen letku on tulossa ja kertoo mitä öljyä käytetään niin varmasti saa sopivat letkut prässätyillä liittimillä, ja toimii :D .

    Totta, mutta paljonkohan öljy jäähtyy 3m matkalla metalliputkessa verrattuna letkuun? Ei liene paljoa eroa. Jäähdytynhän on öljyn jäähtymistä varten :D .
     
  14. SportVan-75

    SportVan-75 3rd gear

    Vaihteiston jäähdytysputki vai letku

    Hyvä pitää mielessä sekin, että varsinkin vanhempi moottori-vaihteisto-paketti heiluu kuin hevosenpää kuoleentuneissa moottorikumeissa, vastaavasti vaihteiston jäähdytin ei liiku (korissa kiinni). Pitkät originaaliputket on varmasti mitoitettu joustamaan ja kestämään yli takuuajan. Mutta jos nuo putket korvataan toisella putkella jonka ominaisuudet ja kiinnitykset poikkeavat alkuperäisestä, voi tulla repeämiä ja vuotoja.

    Teflonsisäpintaiset hydrauliletkut ovat kestäneet ainakin allekirjoittaneella.
     
  15. Blazer-83

    Blazer-83 1st gear

    Re: Vaihteiston jäähdytysputki vai letku

    Kyllä se kumikin kestää kun letku on sellasta laatua mikä tosiaan sietää sen öljyn oli se sit kuumaa tai ei. Jos menee ostaan öljyjäähdyttimen niin ainakin joillain valmistajilla tulee kyllä pätkät kumiletkua ja klemmarit mukana? Eikä se ööli taida tosiaan kauheesti putkissa lämpimän konehuoneen läpi mennessään jäähtyä, ainakin nokalla omassa ilmajäähdytetyssä kennossaan jatkuvassa puhalluksessa takuulla ainakin paremmin.

    Ja jos kattoo uusista automaattiautoista joissa on jäähdytyskierto, niin kyllä niissäkin kumiletkulla menee öljyt nokalle. Samanlaisella tehty kaikki ohjaustehostimen letkut. Esim BMW :n lootan kyljessä on 15 cm pätkät teräsputkea, ja loppu nokalle asti kumiletkua. Tuskin ne käyttäs moista viritystä ellei se ois sikavarmana kestäväks havaittu ?

    Teflonilla on oikein hyvät ominaisuudet tohon käyttöön, kestää kuumankin mehun ja on lähes aivan sama mitä myrkkyä sen läpi pistetään. Kestää kemikaaleja hyvin. Tosin ilman mitään suojaa litistyy ja murtuu sekin jos sen kaksinkerroin taittaa. Niinkun teräs/kupari.

    Just jos on jotain lootasulkeisia kolmatta kertaa tai muuta rempaa tekee jossa joutuu siirteleen tai väänteleen öljyputkia pois tieltä ym. saattaa temutessa käydä niin että putki vääntyy ja repee tai litistyy jostain kohtaa.

    Eikä kumikaan tietysti kestä jos vaikka nojaa pakosarjaan tai muuten pehmenee jos se ei oikeesti ookkaan öljynkestävää.
    Toi on vähän niin että kaikissa on puolensa. Putki ei sula, ei liukene. Saattaa söypyä kyllä puhki, jos vaikka akkuhappoa makaa päällä.

    Teflon teräspunoksella taitaa olla fiksuin vaihtoehto. Kestää kuumaa, kestää taivuttaa, kestää öljyä.

    Tehtaan jäljiltä laitetaan halpoihin autoihin halvinta vaihtoehtoa mielellään, ja mahd. vähän liitoksia.
     

Kerro tästä muillekin!