chevy 383 projektit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja z74, 22.1.2007.

  1. z74

    z74 1st gear

    mitä stroke sarjoja kannattaa käyttää 383 rakennettaessa , eli että säästysikö jonkun tietyn sarjan asennuksessa ehkä ylimääräiseltä päänhieromiselta vaikka joutuuhan tota lohkoa jokatapauksessa kairaamaan että osat mahtuu pyöriin ? että hinta ja laatu täsmäis. sarjan hinta vois olla noin 1000-1500 e ja sitten noi nokka akselit ,eli millaisia nokkia ootte käyttäneet tai mikä mahtuu pyörimään tollaisessa, mahtuisko esim: crane cams z-274 kun löytyis hyllystä ja 1.6 keinut kanssa? kyse on siis tavallisesta katumoottorista ja ruttu n. 9.5-10.7 että kulkis tavan bensalla.lähtökohtana tyhjä 4 bolt lohko. laitelkaa vähän omia kokemuksia ja kokoonpanoja.....?
     
  2. 383

    383 Gearhead

    jos meinaat kierätää yli 6000 niin silloi teräsakseli :soosoo: vakio veivit pitäisi mahtua pyörii ilman kairausta.nokka olen käyttänyt pienellä perus ympyrällä tosin on roller. tosin yksi tällänen kone tehtiin osista mitä nurkista löytyi tuli cranen 294 mek kyllä se sillä meni ihan jouhesti. kyllähän noi valmiit paketit on ihan ok mut kaikki on suhtelista :odroll: :odroll:
     
  3. Itse tein kyseisen stroukkauksen,eaglen setillä ja hintaa tuli 1100 loiroa.kyl sun tarttee sitä lohkoa kairata silinterien ala päistä ja lisäksi öljyputsarin lähettyviltä.Öljy pohjaan tarttee myös antaa lekaa,ettei klopise veivit kiinni.Jos et halua ottaa kiertokankien ala pesistä,pultin kohdalta hieman tavaraa pois,niin sitten on käytettävä small circle,eli pieni kehäistä nokkaa,muuten ottaa nokka-akseliin kiinni.I-beam kankilla selviät näillä muutoksilla,mutta H-beameilla joudut ottamaan myös öljypohjan tiivistepinnasta pois.kampiakselin taka limppu ottaa myös tiivistepintaan kiinni.Kannattaa käyttää cap crew rakenteella olevia veivejä,eli niissä on paremmat pultit.Lohkojen valuissa saattaa olla eroja,elikkä tarkkana kannattaa olla ja tarkistaa,että osilla on tarpeeksi tilaa liikkua.Jos käytät tupla rolleria jakopäässä,niin silloin voit joutua myös poistamaan hieman materiaalia lohkosta.
     
  4. Selli

    Selli Gearhead

    Sitte käyt vielä lukemassa mun tarinat omasta 383 projektista ja naurat kuinka voi olla vääntöä joskus asioissa :) Mutta tällä hetkellä kamoina Eaglen setti I veiveillä ja Lunatin Voodoo kepillä.Keppi on sitte vääränlainen noille rutuille mitä mullon ja nakuttaa heti ku ennakkoja laitellaa. Enskesänä vaihan toisenlaisen mutta täytyy vähän irtaantua välillä,heh

    mun tarina löytyy täältä

    http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=79011
     
  5. z74

    z74 1st gear

    kivoja vinkkejä. pientä sovitustyötä on kai tiedossa. kattelin tota viimeistä kasi lehteä ja siinä oli tollanen eaglen b13055e sarja 1099 e sisälti laakerit ,sir i kanget, valukampi, vetolevyn ,dampperin,hypertetic männät . oliskohan tossa sellainen sopiva paketti koneeseen , kun ei niitä kierroksia sinne koneeseen tarvii kai yli 6000 min. kai tolla alkuun pääsis!?
     
  6. 383

    383 Gearhead

    kyllä sillä alkuun pääsee.ei meidänkään tarvinut lohkoa louhia tavalisilla veiveillä eikä kyllä öljypohjaan ole tarvinut koskea :eek: :eek: :eek: :eek:
     
  7. Blazer-83

    Blazer-83 1st gear


    Tää teksti oli kyllä ennätys... :eek:
    Meinaan aiheessa "mikään ei ole niin epäeroottista kuin erikseen kirjoitettu yhdyssana" :poff: :poff: :poff:

    Sori offtopic. Oli ihan pakko.
     
  8. RB-440

    RB-440 1st gear

    Jos mä nyt kehittelisin katuautoon moottoria, niin hakisin varmaan jotain 1500 - 5500 käyttökelpoista kierroslukualuetta ja mitä enempi käyttöpeli, niin sitä alempaa sais murmuttaa.

    Potuttaa vaan, jos joutuu aina kylillä kurvaillessaan vetään kierrokset jonnekin kolmeen tonniin ennen kuin alkaa tapahtua. Kilpurit ja niiden kierrokset on asia erikseen.

    Eli kyllä normikäytössä tuo max. 6000 kierrosta pitäisi riittää ihan hyvin jenkkikoneessa.
     
  9. Piru

    Piru 1st gear

    Terve opettaja!olisit ihmeessä korjannut tekstin tuohon lainauksees että me muutkin äidinkielen tunnilla nukkuneet saatais selvä sisällöstä! :poff:
     
  10. triniemi

    triniemi Gearhead

    Onks sulla tosiaan vaan pelkkä tyhjä lohko lähtökohtana? Tolla reilulla tonnilla kun sais aika mageet kannetkin 350 alakerran päälle.
     
  11. z74

    z74 1st gear

    jep. ajattelin ensin tehdä ton alakerran uusiksi ja 383 on aina ollu mielessä ,joten nyt pitää kasata sellainen. sitte ku on valmis ,ni hommaan siihen jotku alumiini-kannet tai mitkä päälle sopivat . kävin eaglen sivuilla kattomassa tota sarjan sisältöä ja ei huonolta vaihtoehdolta näyttäny omasta melestä . mieliä on monia .tossa eagle b13055e sarjassa oli männät kb 10.9:1 64cc :llä -7 cc .eli jos olis 70 cc palotila ni ruttu jäis 10.3 tienoille ,joten tavan bensalla liikkuis varmasti. saahan niitä laskea vielä tarkemmin jos haluaa, mut eikö tuo jotenkin tohon suuntaan mene. ei ku ostoksille....
     
  12.  
  13. human62

    human62 1st gear

    Heip

    Konetta on rakennettu ja viilattu ja hiottu lohkon reunoista pois.Veivit on stroukkeriin tarkoitetut hieman kalliimmat KOTKA-merkkisestä sarjasta uivilla männätapeilla.

    Vakio-veivitkin kyllä olisivat menneet n. 400 hv asti mutta nuo ovat eaglen"katkeamattomat" veivit joten veivin ei pitäisi mahdollisen vaurion tulllessa tulla koneen kyljestä läpi. Samatan laakeri-kaula on matala joten voiko se ottaa nokka-akseliin kiinni?

    Lohkoissa on eroa ja valujen paksuudet vaihtelevat oma lohkoni on HECKO MEXICO tuotantoa jossa on tämä mittatikun paikkakin molemmille puolille. alakerta 4 -pulttinen .

    Erittäin hyvä kotikonsti on nokan ajoituksen jälkeen koe-sovittaa kansi paikoilleen ja pari venttiiliä hiluineen paikoilleen ja pyörittää moottoria Muovailuvaha laitetaan männän päälle ja siihen jääneistä jäljistä voidaan nähdä kuinka lähellä venttiilit käyvät.

    Näin on mahdollista kokeilla eri nokilla koneen pyörivyyttä.Kovaa voimaa ei saa käyttää, jos kone "nappaa" kiinni jostain.

    Yhden koneen rakensin 400 cid omilla veiveillä mutta lyhyemmät veivit "murtavat" enemmän jyrkempien kääntökulmien takia. Näin voitiin käyttää halpoja mäntiä . Tavallisessa käytössä tuskin eroa huomaa.
     
  14. C2.0

    C2.0 Gearhead

    Tein oman samoilla veiveillä ja nokka mikä laitettiin oli pienemmällä perusympyrällä etteivät veivit ota kiinni. Multa löytyy kuvia projektista ja lohkon portauksista.
     
  15. paja1

    paja1 Double Gearhead

    tuli juuri kipaistua us-partsissa ja hanskaan tarttui 2 kpl eaglen 383 valukampia, 1srj 5,7 sir veivejä,1srj 6"h-kankia,1srj 10,5/64cc wisecoja 6" kangelle,1srj speed pro:n 10,4/64cc mukeja noille 5,7 kangille ja paljon muutakin mielenkiintoista... saattaapi olla että tallissa vierähtää tovi jos toinenkin kevvään aikana...
     
  16. triniemi

    triniemi Gearhead

    Sulle tulee sitte yhteensä 766cid veekasivoimaa :D
     
  17. Mopo305

    Mopo305 1st gear

    Vie ne EAGLEN kamat heti koneistamoon mitattavaksi,saattaa olla ylläreitä(kieroja,vääriä ym).No elämä halpa harraste autoilu kallis.
     
  18. paja1

    paja1 Double Gearhead

    joo,eihän noita suinpäin sinne aleta viskaamaan. onhan tässä painoitukset ja monta muuta "pikku"juttua edessä :wink:
     
  19. z74

    z74 1st gear

    nyt on sarja sitten tulossa, ja ens viikolla pääsee sitte sovittelee ja kattelee et mistä aloitetaan. oli muuten tossa 8 lehdessä painovirhe , eli eaglen sarja oli int balansed eli hammaskehää sekä dampperia se ei sisältänyt vaikka niin oli painettu. mut ei se mitään haittaa. oli muuten tuolla chevy highperfomanse lehden nettisivuilla testissä eri kansia ja edelin rpm kannet pärjäs siellä aika hyvin. chevy 383 kone .puristuksista en tiedä , mut comp cams xe 274h nokalla ja noilla kansilla oli penkitetty 5500 r/min 452 peak hp ja 3900 r/min 491 lb-ft torgue .kyllä tuo jo hyvin riittäs. tossa testissä oli tarkistusmitattu imukanavat eli 60899 64cc rpm kansissa imukanava 170 cc pitäs olla ,ni oli mitattu 185 cc. ja sama mitta homma oli gm:n vortec kansissa. onkohan tossa jokin virhe vai voiko olla noin paljon heittoa valmistajan ilmoittamaan ?
     
  20. paja1

    paja1 Double Gearhead

Kerro tästä muillekin!