6,2 ei kestä kylmää?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja caprice 86, 23.1.2007.

  1. caprice 86

    caprice 86 1st gear

    mites yleistä tämä nyt sitten on. starttaan vanin pakkasaamuna lohkolämmitin käytössä noin 30 min (kiire) pakkasta -14 . startti pyörii hetken..ei starttaa ..odotan ..yritän uudelleen kamala rääkäisy startatessa ..kurkistus auton alle ,toinen startin pultti poikki ok . poraan jämän ja vaihdan pultin ( ei enään kiire) yritän startata ja hyvin lähtee..no ajan asioille ja kauppaan sammutan auton ..kaupasta ulos uusi starttaus ja poks STARTTI HALKI??? siis mitä helvettiä.osa hehkuista pimeenä näemmä.

    startti vaihdettu kaverin purkuosaan ja taas toimi ,auto jäi kaverin pihalle kun piti mennä töihin . aamulla pakkasta -19 eikä perkele lähe käyntiin ei edes sillä pilotilla jota koitin kun alkoi ottaa pattiin liikaa.
     
  2. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Onko startin takapään kiinnike paikoillaan? Käy aika kovasti startin kiinnitysten päälle jos sitä ei ole.
     
  3. DX

    DX Double Gearhead

    Paskoilla akuilla ei lähde, koneen pitää pyöriä kunnolla muuten ei lähde edes pilotilla ja kaikki hehkut kunnossa, sit -20 ei ole mikään ongelma. Se startti varmaan halkesi jo sillon kun pultti katkesi.
     
  4. HRTP

    HRTP Gearhead

    elikkäs yhdyn edellisen sanoihin...akku/akut ja hehkut oltava ehdottomasti kunnossa muuten ei toivettakaan pakkasella käyntiin lähdössä...itellä on 6.2dieselissä vasemmassa lohkossa yks lohkolämmitin ja sitä pidän lämpösenä noin pari tuntia ennen lähtöä ja on lähtennyt ainakin näinä pakkaspäivinä ihan hyvin tulille
     
  5. Rytari

    Rytari Gearhead

    joo hyvin on lähtenyt käymään, maanantaina kun oli kovin pakkanen olin unohtanut laitta roikan päässä majailevan ajastimen tulille, mutta kyllä se silti ihan ilman kiukutteluja lähti, tosin talvea edeltävillä toimilla on varmaan jotain vaikutusta, mm. mulla halkes startti jo kesäkelillä, joten ei näin pakkasella ole ollut sen kanssa ongelmia kun uuden laitoin, tosin mulla oli se päädyssä oleva tuki paikallaan, startti vaan tuli tiensä päähän, hehkurelekkin tuli vihdettu syksyllä kun vanha jumitti päälle, hehkuaikaa on pidennettu ja hehkuina 60 G:t, se kylmäkäyntipuoli mulla ei pelaa anturilla, mutta vinssin päävirta käyttää sitä palikkaa jolla tyhjäkäyntiä nostetaan, siitä on apua kylmän koneen käynnissä pysymiseen. koneessa on molemmin puolin lämmitysvastus ja lisäksi on akkulaturi tossa samassa paketissa, akkuja ei ole kuin 1 kpl, 180ah exide.
     
  6. wuokila

    wuokila 1st gear

    Pitihän se itekin ton 6,5-litrasen kanssa tänä aamuna huomata että kun oli -17 niin nou vei - siihen jäi. Alkuperäiset akut olivat osoittaneet väsymistä jo tässä pitkin syksyä mutta nyt piti vasta ruveta sitten virittelemään hohtimia kun talvi tuli. Ensiavuksi siis 2kpl punaista Optiman akkua ja soitto lähivaraosaliikkeen asennuspuolelle, että lohkolämppäri tilaukseen.

    Onko 188 euroa muuten yhtään säällinen hinta Defasta (104 vastus) plus johdoista asennuksen kera vai vedettiinkö taas turistia nenästä?
     
  7. Foorti

    Foorti Gearhead

    Kyllähän se 6.2 diisseli kylmää kestää. Mulla ei ollu viime talvena lämpöpaikkaa -84 blazerille. Joten aina kylmänä käymään. Oli monen monta aamua jolloin pakkasta liki -30. Pari kertaa hehkutti ja pedaali pohjaan ja eiku avaimesta vääntäen. Aina tärähti käymään ja tärähtää edelleen 8)
     
  8. thomaso

    thomaso Gearhead

    Mulla oli viime talvena vielä vanha kunnon vauhdilla pyörivä suoravetostartti ja melko vanhat 55Ah/280cca akut ja hyvin lähti pakkasellakin. Sitten sano startti moro ja ostin uuden välitysstartin ja uuden akun 100Ah/800cca. Nollakelillä pyörii vielä hyvin, tosin selvästi hitaammin mutta pidempään kun suoravedolla. Pakkasella vauhti sitten hidastuu entisestään mutta pyörii pitkään. Ei ole ainaskaan vielä tyhjentynyt akku vaikka on saanut pitkäänkin sahata. Pitkä starttaus johtuu vanhasta väljästä koneesta.
     
  9. leksa

    leksa Gearhead

    vaihtelevasti

    Minun 6.2 kokemukseni ovat varsin vaihtelevia. Siis kun ostin vanini taisi olla v 2002 ja ensimmäinen talvi meni yhdellä akulla ja ilman lohkolämmitintä. Käynnistyksessä ei ollut yhtä kertaa enemmän vaikeuksia. Akku riitti vain yhteen starttiin mutta se riitti.

    Seuraavana talvena oli jo molemmat akut kytketty. Käynnistyminen oli helppoa. Lohkolämmitintäkin jo käytettiin.

    Sitten tapahtui käännös. Ruiskutuksen ajoitus korjattiin kohdalleen. Eipä lähtenyt käyntiin kunnolla, mutta lähti juuri ja juuri jos pakkasta oli alle 15.

    Lohkolämmittimen kanssa helposti, mutta lämmitin pitää olla väh 2 tuntia päällä jotta vaikutuksen huomaa. Kyselin tästä ongelmasta monelta Diesel kaverilta ja moni sanoi sen pitävän paikkansa. Siis ruiskutuksen ajoitus takaisin 2 astetta myöhäisemmälle niin johan taas pelittää.

    Ja mitenkään en väheksy kunnon öljyjä moottorissa.
     
  10. napa

    napa 3rd gear

    Re: vaihtelevasti

    tuo ruiskutuksen ajoitus on tosiaan mielenkiintoinen asia, monissa vanhoissa traktoreissakin oli ajoitusta myöhästetty tehtaan toimesta suomea varten 2-3 astetta... kun sitten koneita korjattiin ja asentaja laittoi ajoituksen "virallisten" papereitten mukaan kohdalleen, ei kone enää käynnistynytkään niin hyvin, mitä vanhalla väljällä koneella... kun ruiskutusennakkoa taas hieman myöhästettiin, kone lähti käymään kuten kuuluukin...
     
  11. RB-440

    RB-440 1st gear

    Tossa pisti silmään tuo pilotti, elikkäs starttisumu. Kansantaru kertoo, että huono tuuri jos käy, ei kovin montaa kertaa tarvi käyttää pilottia dieselin startissa, kun se jo potkii sen verran moottoria päähän, ettei enää ilman pilottia lähdekään lainkaan, jos on vähänkin kylmää.

    Joskus tota sumua sujahti vähän reippaan laisesti bensakoneeseen ja se startissa tullut jumitus-kalaus kyllä ravisteli sen verran kuuloluita, että isoja dieseleitä tuli koitettua vähän varovaisemmin. Eli eka kone pyöriin ja sitten varovasti pilottia truuttaan. Jos kumminkin paukahtaa juntturaan, niin startti pois päältä ja odotellaan, että kaasut haihtuu.
     
  12. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Taas esson legendaa :poff: . Toi on vähän sama jos kerran hinaat autos käymään niin se ei enää ilman narua lähde :rotfl: .
    Ja tota pilottia ei saa käyttää jos hehkut toimii ja pilottipottua kannattaa pitää kassien välissä ennenkuin suhauttaa sitä imusatsiin.
     
  13. napa

    napa 3rd gear

    ei oo mitään essonlegendaa... kyllä ne tahtoo nuo koneet mennä sellaisiksi, ettei ne lähde enää kesälläkään ilman pilottia käyntiin... siis jos oikein huonosti käy, eli katkoo m-renkaita, mikä on yleisin syy miksi pilottia saaneet koneet tuntuu vaativan aina sen "alkupanoksen"

    toiset koneet kestää paremmin pilottia ja toiset taas "alkoholisoituvat" jopa muutamasta kerrasta...
     
  14. RB-440

    RB-440 1st gear

    Just näin. Eli joskus on legendallakin juuret totuudessa, eikä perimätietoa aina kannata halveksua. Noita alkoholisti moottoreita löytyi aikanaan aika paljon mm. Sa Intin Raseista, joita kaikki ei viittineet lämmitellä, vaan pumppas ne käymään startilla ja pilottipumpulla.

    Masi kuskista oli ihan hauskan näköstä kattella, kun toinen käsi käänsi starttia ja toinen pumppas soppaa koneeseen. Kädet siis kävi kuin äänestäjällä vaalipäivänä ja savupilvi ja pauke oli sen mukainen. Siihen tosin Masikuskin riemu yleensä loppuikin, kun Rasin kummitus lopulta jäi käyntiin :rotfl:

    Toi hetkujuttu oli Mudracerilta hyvä huomio, mutta kyllä sen yleensä huomaa, jos pilottia ruiskasee kuumaan hehkuun. Harva mun käsittääkseni kokeilee kahta kertaa :rotfl:
     
  15. napa

    napa 3rd gear

    offtopic: onneksi mulla olikin bensa V8:lla oleva auto intis kuitilla 8)

    viimetalvena kävi sellainenkin ihme, ettei pilotista tuntunut olevan kuin haittaa, kun yritettiin yhtä kaivuria käyntiin (n.20 000 tuntia ajettu åkerman...tuntimittari hajonnut jossain 15 000 tunnin kohdalla, joten tarkkaa tietoa todellisista tunneista ei ole) kosaanilla se sitten saatiin lopulta käyntiin, eli kyllä se lämpö vain on sellainen asia, josta diesel tykkää... olisko ollut sitten jo niin harva kone, ettei edes pilotti enää syttynyt niillä puristuksilla :odroll:

    ja olis tarkoitus kyllä tehdä siihen se koneremppa...
     
  16. caprice 86

    caprice 86 1st gear

    pilottia peliin

    no niin lähtihän se käyntiin kun antoi olla apukaapeleiden kiinni nissani pakussa reilun tunnin , eli akut lienee finaalissa. niin ja ensin hehkutus sitten kone pyörimään ja kaveri suhautti pilottia aikas varovasti. autosta löytyis webastokin muttei se toimi jostain syystä, kukahan osais selvittää syyn. nyt on vani kotona ja laturi pellin alla. akkujen kokoa en tiedä mutta niiitä on autossa kaikkiaan kolme 1 konehuoneessa-1 auton alla ja 1 hytissä. alla oleva selvästi ikivanha kapistus konehuoneessa uudempi ja hytti malli lienee stereoille (iso pakuakku). pitää ostaa ensi tilistä siis 2kpl akkuja+ hehkut+hehkurele+ilmanputsari jaahas siihen sekin tili meni sitten.
     
  17. ttakatal

    ttakatal 1st gear

    Sehän on niin että riittää kun 1 akuista on kaputt, eli osittain oikosulussa. Syö voiman muiltakin akuilta.

    Kokeile ottaa vuoronperään aina kahdesta akusta (jos niitä starttiakkuja tosiaan on 3) plusnapa irti ja kokeile startata yhdellä akulla. Vaihda se ensin millä starttaa huonoiten. Siis jos ei ole kapitaalia hankkia kaikkia kerralla.
     
  18. audiq

    audiq Gearhead

    Re: vaihtelevasti

    Jos on jotkut 15W-jotain öljyt koneessa, niin ihan hyväkin ettei lähde käyntiin.
    Kunnon öljyt ja kunnossa olevat akut varmaankin tärkeimmät tekijät kylmäkäynnistyksessä.

    Hinausköysiriippuvaisuudesta, niin kai se auto tulee siitäkin riippuvaiseksi, jos sitä ei välillä korjata kuntoon, kunnossa oleva konehan ei pilottiakaan kaipaa.

    Mulla on traktorissa öljyt kyllä oikeat, mutta akut liian pienet, niinpä täytyy käydä laittamassa tuli alle.
    Vanha nyrkkisääntö kuulemma, että kun lumet tippuu aurinkolipasta, niin silloin on riittävän lämmin. :D
     
  19. napa

    napa 3rd gear

    tein saman huomion noista öljyistä... viimetalvena mulla oli ducatossa 10w-30 öljyt ja oli turha edes kokeilla käyntiin alle - 20 pakkasella, jos ei ollut lohkarissa tai muuten saanut konetta lämmitettyä (kosaani tms. "kenttäoloissa" riitti)

    vaihdoin täksi talveksi 5w-40 öljyt ja nyt lähtee hyvin -25 pakkasestakin käyntiin raakana (kerran kokeillut, ei normaali käytäntö :wink: ) eli kyllä ne öljyt vain ratkaisee joissakin asioissa... uskoisin tuon lähtevän nyt jopa -30 käyntiin raakana :odroll:

    akku on sama kuin viimetalvenakin.
     
  20. VANIKKA 62

    VANIKKA 62 1st gear

    Talvioloissa kannattaa mittailla joskus myös lataako riittävästi, akkujen kaapelit, onko hapettuneet ja akkujen veden määrä. Itselläni latasi kyllä mutta ei riittävästi, niinpä tuli tarkastettua edellämainitut, joista lataus tietysti viimeisenä, siispä nyt on laturikin huollettu eikä tarvinnut vielä lähteä akkukauppaan.
     

Kerro tästä muillekin!