NAKS NAKS

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja swedu, 5.2.2007.

  1. swedu

    swedu 1st gear

    ei kuulu capricesta enempää. eikä lähde käyntiin. :oops:

    meniköhän startti laakista vai virtalukko vai päättikö jokupaikka yksinkertaisesti jäätyä? Mutta kyllä se viimetalvena toimi.
    Onko tuossa jotain relettä välissä?? vai joku muu juttu.

    virtaa kai vielä on akussa, kun ajovalotkin vielä palaa.

    kun ei millään viittisi mennä hankee makoomaan tällä kelillä. :odroll:
     
  2. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Solenoidi?

    Tökippä vaikka harjan varrella sitä murkulaa, sillä se joskus (vähäks aikaa) herää henkiin....
     
  3. Damned

    Damned Gearhead

    Tuo nyt ei sano vielä että sitä virtaa olisi tarpeeksi käynnistämiseen, varsinkin jos potilas seisoo hangessa kylmissään. Ota akku sisälle lämpimään lataukseen (elä kuitenkaan räjäytä tupaa taivaa tuuliin) ja kokeile vielä kerran.
     
  4. Dr.Kustom

    Dr.Kustom 1st gear

    Kokeilepa virtakynällä tai vastaavalla tuleeko solenoidilta startille sähköä, kun avainta käännetään, eli siis kynän kärki siihen johtimeen (tai johtimen napaan), josta menee lyhyt virtasilta solenoidilta starttimoottorille. Se kertoo ainakin sen, jos solenoidi ei yhdistä ollenkaan, mikäli valo ei virta-avaimesta käännettäessä syty. Valo silti syttyä, vaikka virta ei startin pyörittämiseen riittäisikään. Mikäli valo syttyy, mutta startti ei pyöri, voi varovasti kokeilla naputella startin kuoreen puukepillä, tai vastaavalla. Jos ei vieläkään "syty", niin sama solenoidin kuoreen, jolloin siitä saattaa saada pika-apua, eli kerran tai pari vielä koneen käyntiin. Solenoidin kärjet tällöin loppuun palaneet, eli käytännössä solenoidi vaihdettava. Mikäli taas startin koputtelu auttoi, niin starttimoottorista todennäköisesti hiiliharjat uusimisen tarpeessa.
     
  5. mie

    mie Gearhead

    Ei olis mikään ihme, että akku olisi hieman kyykähtänyt, kun tuntuu suht tukevia pakkasia olevan pitkin Suomea. Kokeile ladata, tai jos saat apuvirtaa kaapeleilla, niin sitten sitä. Jos ei apua, niin vikaa voi olla sitten startin suunnalla. Yksi tarkastamisen arvoinen paikka voisi olla akkukaapeleiden kiinnityspisteet korista ja startin suunnilla, tartte olla paljoa hapettumaa/löysyyttä, niin kuuluu vain naks, vaikka akussa olisikin jerkkua.
     
  6. swedu

    swedu 1st gear

    eilen kyllä laitoin laturin lataamaan akkua ja siinä se latasi puoli päivää.

    siinä sen taas näkee, kun ei ollut ajanut reiluun kuukauteen niin täsä
    ollaan.
    Vähän niinkuin olis lyönyt solenoidia päälle, mutta startti ei pöyrähdä pätkääkään, ei edes lupaa.
    auttaisko jos rautakangella kopsauttais starttia?

    no pitää huomenna ottaa kaapelit mukaa ja leka :(
    Tänään menis pimeyren hommiks

    sitten selviää onko akusta kiinni.
    Ei ole ennen akku mennyt laakista.
     
  7. swedu

    swedu 1st gear

    No niin.
    piti käydä pimeyden töitä tekemässä.

    ei auttanut lisävirta toisesta akusta.
    ei auttanut startin nuijiminen.
    solenoidi sanoi vain naks.

    eli taitaa olla startti laakista kaputt :mad:
     
  8. hara64

    hara64 1st gear

    ei ole startti kaput,vaan solenoidista kupari pultin päät kuluneet.
    kun avaat solkun pään,sen pakeliittisen, niin huomaat että siellä on
    2 pultin päätä jotka vastaa pyöreeseen kupari levyyn. irrota ne pultit ja asenna takasin 180 astetta käännettynä. muista myös varovasti hioa siitä kupari renkaasta hapettumat pois.
     
  9. rockamobile

    rockamobile 1st gear

    että ihan pikkupusu lekalla... :lol:
    ne akun muakuapelit kannattaa ihan ekana kattoo, siis ottaa auki ja puhdistaa, ja seuraavaks startin piuhoille samahomma...
     
  10. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Tai tuleeko siitä "salmiakin"muotoisesta(onkohan joku starttirele?) jossa kaksi paksuhkoa piuhaa sähköä startille... Itsellä ollut joskus niisä piuhoissa vikaa (poikki)...
    Siis sellaiset johdot joissa on sellainen >fusible link<...
     
  11. swedu

    swedu 1st gear

    sen verran virta kulkee, että solenoidi naksaa.
    mutta sitten ei tapahdukkaan muuta kuin ehkä sisävalot himmenee hiukan.
    Jos on 25 vuodessa saanut kyllikseen :cry:

    Kyllä se toissa päivänä pelas :wink:

    on vähän liian kylmä ilma tuota rautaa käpristellä ulkona.
     
  12. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    Jos on sille startillekin liian kylmä. Voi olla jäässä
     
  13. chevy 34

    chevy 34 Gearhead

    Jos en väärin muista niin edesmenneessä käyttiksessäni teki samaa ja silloin oli hiilet loppu :odroll: Mut ei muutakun startti irti ja purkuun. Tai sit uutta kaupasta. Kylmähän tuolla pihalla on kylläkin :mad:
     
  14. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    Mun yks granu teki myös tuollaista kovalla pakkasella. Kun oli lämpimämpää se toimi ihan normaalisti. Jotain kait oli vialla, eihän ne normaalisti jäädy. En koskaan avannu, koska se oli keppivaihteinen ja sain mäkistartilla käyntiin ja pääsin kulkemaan amikseen :oops:
     
  15. RB-440

    RB-440 1st gear

    Sama vika oli Capricessa. Ihan sama, mikä keli oli, olipa motti kuuma tai kylmä, joskus startti vaan naksui, joskus lähti hyvin käyntiin. Joskus sai naksuttamalla starttaamaan ja joskus auttoi, kun putsasi akunkenkiä.

    Loppu tuli tietenkin talvella pitkien pyhien alla kaupan parkissa. Jälkeenpäin ilmeni, että startista oli kuulemma hiiret loppu ja niiden korjaaminen auttoi, nuo vaivat katosi.

    Olisi kannattanut korjata paljon aiemmin, mutta eihän tosimies kesällä mitään valmiiksi tee, kun ei ole tarpeeksi vaikeusastetta.
     
  16. Tylsä Rautasaha

    Tylsä Rautasaha 3rd gear

    Liian jäykkä rasva bendixissä tai solenoidin männässä voi tehdä tota, myös jännitehäviö akku-virtalukko-solenoidi-akselilla, tämä pitää mitata siten jotta otetaan akulta tuleva päävirtakaapeli irti startilta (saadaan vetokäämin ottama virta), yleismittarin + kiinni solenoidin herätepiuhaan ja - startin runkoon. Siinäpä jännite jolla solenoidi vetää tai sen pitäisi vetää. Ei ole yllätys jos mittari näyttää 8V. Solenoidi on kyllä mitoitettu isojen jännitehäviöiden varalta mutta vanhemmiten voi vaatia vähän enemmän...voi korjata laittamalla releen ja riittävän paksut piuhat (väh. 2,5 neliöö).
     
  17. Wäiski

    Wäiski Gearhead

    Ponu teki joskus (varsinkin pakkasilla) samaa, kun hiilet oli finaalissa. Pienellä kopsuttelulla sen kumminkin sai vielä käyntiin.
     
  18. swedu

    swedu 1st gear

    startti asia ratkaistu.
    Ilmeisesti pakkanen jäädytti kakkasen startin täysin tänä talvena.
    startti vaihdettu, ja nyt toimii :rotfl:

    jos olisin tiennyt kuin käy, niin olisin tehnyt vaihdon suosiolla kesällä...lämpimällä :D
     

Kerro tästä muillekin!