Tietosirpale moottorin öljynsuodattimen ominaisuuksista

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Kari Rautaoja, 10.2.2007.

  1. Kari Rautaoja

    Kari Rautaoja 1st gear

    Teho Filter Oy valmistaa Sievin kunnassa öljynsuodattimia. Pakkauksesta kuitenkin puuttuu merkintä "Made in Finland". Otinpa siis puhelimen kouraani, soitin tehtaalle ja pöyhäisin asiaa. Tässä tulos:

    Valtaosa suodattimista tehdään Sievissä ( Hyvä Sievi! ), mutta joitain malleja tehdas tuo ulkoa ja pakkaa omiin pakkauksiinsa.

    Sievissä valmistetun suodattimen tunnistaa maalaamattomasta, syvävedetystä ulkokuoresta ( terästä ).

    Suodatin on tavallaan tuoretuote. Suodatinpaperin valmistaja takaa paperin ominaisuudet vain kolmeksi vuodeksi.

    Eiku öljynvaihtoon...
     
  2. jvaisane

    jvaisane 1st gear

    Oho, 44-vuotias pulju ja kataloogissa suodattimia vaikka kuinka moneen jenkkiin, eikä ole koskaan sattunut silmään heidän tuotteensa. Näiden pitäis panostaa markkinointiin :rotfl:

    http://www.tehofilter.fi
     
  3. Beenari

    Beenari 3rd gear

  4. Lerssinen

    Lerssinen Double Gearhead

    no älkää ny jumalauta noita pskoja käyttäkö :eek: , myyvät tuohon lavanissaniin suodinta mikä on pystyssä ja siinon sitte säästetty se läppä/on niin paska läppä että laskee suotimen yössä tyhjäksi.. jepajee kun on 5 sek auto aamuisin ilman öljynpaineita :-?
     
  5. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Hyvähän olisi kotimaista työtä tukea...
    Kun vain saatavuus olisi parempi...
    Olis muuten varmaan hieno yksityiskohta tuollainen kiiltävä öljynputsari viimeistellyn moottorin kyljessä... :odroll:

    Kotimaisessa on ainakin se hyvä puoli että on Lerssisenkin helppo antaa palautetta suoraan valmistajalle. Sillä ehkä laatukin saadaan paremmaksi.
     
  6. gomopar

    gomopar Gearhead

  7. Mopar

    Mopar Gearhead

    Oliko se tämä sama firma kun teki siihen hävittäjään polttoainesuodattimia. Alku peräinen oli niin tanan kallis ja pystyivät tuollaisia täälläkin tekemään. Siitä sitten kopioimaan, mutta ilmeisesti toisestä päästä jäi yksi tappi pois, turhana tms. luultuna ja niinhän sen sitten sais asennettua sinne väärin päin ja tuli tarinan mukaan hävittäjälle hävitys, kun koneet sammut? Tuollainen tarina kantautui tässä jokus korviini?
     
  8. SamiL

    SamiL Gearhead

    Aikoinaan noita oli saatavana kaikilla Kesoilin huoltoasemilla, silloin kun vielä kaikilta huoltoasemilta jotain autoihin liittyvää sai. Ne olivat Kesoilin Tarviketukun pääsuodatinmerkki. Nykyään taitaa toista kotimaista, M-Filteriä (alunperin Mekes), olla yleisemmin saatavilla. Kolmas, Maste, onkin jo harvinaisempi.
     
  9. Jza

    Jza Double Gearhead


    Ai kun ihana, kun on taas pitänyt tehdä luettelo pdf-formaattiin. :poff:
    Miten se on joillekin niin helvetin vaikeaa tajuta että pdf ei ole mikään nettiformaatti ja jos joku haluaa netin kautta luetteloa katsoa, niin tuskin ensimmäisenä on mielessä tulostaa se koko halvatun katalogi! :poff:
     
  10. daimleri

    daimleri Gearhead

    lerssisen ja moparin vastauksia myötäillen

    joskus vuosia sitten, silloisessa kustannuspaikassani, tein mm. kyseisen firman kanssa paljonkin (?) kauppaa, maahantuojana koitimme selvittää, varsinkin erääseen teollisuusmoottoriin, sopivaa moottorinöljynsuodatinta, se kun oli juuri silloin noihin aikoihin ihan bränikkä malli eikä sellaista tuntunut löytyvän mistään fiksumpaan hintaan (muistelen että maahantuojan sisäänostohinta olisi ollut jossain 150-180 kulmilla, markka-aikaa elettiin, muihin vastaavankokoisiin sisäänostohinta oli 25-40).

    kyseiselle firmalle toimitettiin yksi orggis filsu nähtäväksi ja tutkittavaksi, tämmösiä tarttis saada sopivaan hintaan, ja laadun suhteen vaatimus sama kuin ennenkin, että se vastaa sitä tasoa kuin mitä valmistaja edellyttää, onnistuuko ?

    vastaus oli että nou ropleema, me tehään tämmönen 15 markkaan, montako otatte ?

    otettiin eka satsi ja kas, rupes olemaan kaikenmoista "pikku-juttua" uusissa takuunalaisissa moottoreissa

    oli pikkasen "oikaistu" ja jätetty yx takaisku-/suuntaventtiili pois
    sieltä filsun sisältä, kiva räjäyttää useampilitrainen kone käyntiin talvipakkasilla ja antaa sen aikansa kalkattaa kuivana ... :eek:

    filsun asento ja sijainti oli sellainen että se ehdottomasti vaati sen venttiilin

    jatkossa me sitten osteltiin niitä filsuja ihan suosiolla suoraan tehtaalta, joku muuhan ne toki niille teki muttei sitä koskaan saatu selville, eikä sillä tiedolla tietenkään mitään olis tehnytkään, ei ketään alihankkijaa kiinnosta myydä vuositasolla muutamaa sataa/tuhatta filsua suoraan jollekin pienen maan maahantuojalle jos toisessa vaakakupissa on riski menettää todella suuren valmistajan toimitukset

    niin se moottori oli/on japsilaatua, isuzu, eikä tietääkseni ole käytössä kuin raskaassa kalustossa/teollisuudessa/paikallismoottorikäytössä
     
  11. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Kyllähän se tarttis suodattimentekijällekin kertoa että se asennetaan tuohon ja tuohon asentoon sinne ja sinne. Laittaa kai ne takaiskuventtiilin jos tarvii? Luulis ainakin. Hiukan viittaa kommunikointiongelmiin tuotetta kehitellessä kummallakin puolella.

    Enpä usko että jättävät silkkaa välinpitämättömyyttään yhtään takaiskuventtiiliä pois sen enempää kotimaiset kuin ulkomaisetkaan valmistajat. :rotfl:
     
  12. daimleri

    daimleri Gearhead


    siis kun antaa alkuperäisen kappaleen mukaan, alan ammattilaiselle malliksi, ja vielä varmuuden vuoksi varmistetaan asia että "toimitaan kuten ennenkin, laatutaso sellainen että käy ja VASTAA alkuperäistä..." niin vieläkö typerän asiakkaan tehtävä on muistuttaa että "tee nyt se venttiili siinne, ja muista kanssa käyttää samanlaista paperia ja ja ja ja ...." :eek: :eek: :eek:

    (vrt. vieppäs rikkinäinen kellos kellosepälle korjattavaks ja MUISTA sitten mainita että vaihtaa sen ja sen heiluri-/vetojousen koska ei se alan ammattilaisena sitä kuitenkaan muuten ymmärrä .......... ???)

    siksi justhan se saatanan filsu maksoi mitä maksoi, koska just sellaista vastaavaa (just siihen filsuun tehtyä, painearvot/koko) venaa ei ollu saatavilla ja noiden osaaminen/koneet ei kyeneet sellaista vastaavanlaista tekemään :mad: :mad: :mad:

    tosta samasta asiastahan mopar jo mainitsikin, kun lentsikan polttoainesuodattimesta oli jäännyt joku tappi tms. pois
     
  13. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Oukkei. Uskotaan kun sanotaan.

    Asja klaari, mun oli synnynnäisen optimismini takia alkuun mahdotonta uskoa että joku filtterivalmistaja ois noin helvetin tollo. Ehkä Kerromme se heille porukalla, kukaties ehkä joku heidän palveluksessaan oleva perustaa firman joka ei ole niin tollo. Ja pystyy tekemään Suomessa noita tuotteita.

    Pittää todella ihmetellä yrittäjien äärimmäistä typeryyttä... :cry:
     
  14. mke77

    mke77 Gearhead

    sama se on hiace/muut toyon diesel suodattimet m-filterilläkin... "valutus-venttiili" ei pidä tai ei ole ollenkaan!!! useampi hiacen omistaja on männä vuosina tullu seuraavan aamun uudestaan kysyy öljyn vaihdon jälkeen" mitä vittua???... öljyssäkö vika" toyotan omissa se venttiili on ja hinta ero oli viimeks joku 3€ m-filsun verraten?

    mut en kyl tiedä yhtään puolimoottoria enkä usko kokonaisistakaan ett tossa venttiilissä se syy on!! jos oikeaa "raskas diesel öljyä" missä on pintapaine/jännitys kovempi kuin litkulitku täys-synteettisissä esim teboilin sphpd 5-w40/10-w40 tai serina 10-w40 ni tuskin tulee moisia ongelmia voitelun kanssa !! eihän se öljy sieltä laakeripintojen välistä mihinkään valu...

    tietysten jos polkee aina 4000kier.min heti kylmäkäynnistyksen jälkeen ni sitt...

    kukin uskoo asiaan tavallaan

    tosin ite jos ostaisin esim. uudemman 10t€ maksavan hiasen/muun vastaavan ni tuskinpa (kusipäisyydestäni huolimatta) säästäisin öljyn suodattimen hinnassa sitä 3:mea €uroa, saatika motonetin motox20w-50 moottoriöljyssä :oops:
     
  15. PauliP

    PauliP 1st gear

    Eihän tässä olekaan kysymys laakeripintojen välistä valumisesta, vaan suodattimen tyhjäksi valumisesta. Ylättävää kuulla että vieläkin tämä asia on ajankohtainen, tästä puhuttiin jo 70-luvun lopussa tojotien osalta. Ja mikä vi**u se saa ne autotehtaat suunnittelemaan öljynsuodattimet vaaka-asentoon? Sietähän tulee öljyt käsille ja jokapaikkaan pakostikin aina kun sen irrottaa.
     
  16. 280471

    280471 1st gear

    löytyiskö, kokemuksia/kommentteja FRAMmin öljy- suotimista ? näitähän aikapaljon varaosaliikkeet tuputtaa.olikohan made in england ?
     
  17. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Ai niin kumpaa kotimaista suodatinvalmistajaa nää em. moitteet koskee? Vai molempiako?
     
  18. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Fram on menestynyt testeissä hyvin, valmistetaan ympäri Tellusta ja esim. Fiaam Euroopassa on samaa tavaraa. Usan puolella Pennzoilin suodattimet olivat pitkälti Framia. Lisäksi joidenkin japanilaisten kohdalla Framin pakkauksesta löytyykin joku japaninmerkkinen....
    Vastaavaa esiintyy muillakin merkeillä, liekö yhtään suodatinvalmistajaa joka tekisi kaikki tuotteensa itse.

    Eikös Maste = M-Filter
     
  19. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Niin... Itse olen Moparin Slant six- koneessa käyttänyt hyvällä menestyksellä M-filterin suodatinta (sama kuin jossain hiasessa)...
    Tosin on öljykin ollut sitä "raskas diesel-öljyä" eli samaa Monitraa kuin traktorissakin...
     
  20. mke77

    mke77 Gearhead

    juu mut se ett suodatin on ylösalaisin taikka vaakaasennossa on pientä verraten siihen, missä paikoissa uusissa autoissa se suodatin on!!

    joku diiselimondeo saatika jos siinä on wepasto/eeberi... ei vittu siihen ei pysty kuin woorrtti tai joku diseli vento/golf 90-luvulta?? kukasen käskee laittaa etukelkkaan/syylariin kiine?? joku glio 90luvulta..... kuis se syylari täytyy irrottaa ett saa suodattimen pois(joku gt/mclaren malli)??

    saatika viimiset pitkittäin-moottori olevat passatit/a6-mallit :eek: eihän edes käsi sovi sinne koloon saatika kiertämään.. paitsipurkamalla jotain..

    täytyy kyl sanoo ett vag-konsernin tuotteet melkein kaikki on "öljynvaihdossa tuhraantuu"-malleja ,joku a6 on hyvä esimerkki kun kiertää suodattimen irti ni siinä kastuu moottorinkylki, vetari,moottorinkorva,öljypohja,suodatinjalka/öljynlauhdutin,etukelkka ja suojamuovin kannake!

    tätä se nyky päivän insinööri suunittelu on!!!!
     

Kerro tästä muillekin!