1970 Plymouth Superbird

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Anonymous, 17.7.2003.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Terve.

    Olen vähän ajatellut ostaa tällaisen siipiauton. Jäisi Celicat ja Subarut toiseksi siiventynkineen.

    Aidot ovat ainakin toistaiseksi poissa laskuista (liian laiha lompakko), klooneja löytyy suht edullisia. Esimerkiksi tämä yksilö:

    [​IMG]

    440 Six Pack 4 Speed Clone. This car was built for a Movie due out later this year. Calif. Car. All parts are real Superbird parts & wing. Real 70 440 H.P. Hemi 4 Speed. California ASSY Title. 15X7 Rallys. Bucket Seats. 3:54 Dana. Nice Cruiser. $28,500.

    Mitenkäs tällaisen "kloonin" tullit sun muut maksut muodostuvat? Verrataanko sitä tavalliseen 1970 Plymouth Roadrunneriin vai johonkin maamme lukuisista aidoista Superbirdeistä?
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Eihän sitä aitoon voi verrata, sillä ei kukaan järkeväpäinen tule siitä aidonhintaa maksamaan...
     
  3. MoparHullu

    MoparHullu 1st gear

    Asennetta! Minun mielestä Suomessa saisi olla vaikka kaikki aidot Superbirdit ja Daytonat :grin:
     
  4. lesabre

    lesabre 1st gear

    näillä autoilla ajettiin 30 vuotta sitten nascaria sellasella haipakalla,että huippunopeudet nousivat yli 350 km/h tunnissa. Siihen kun mietit että nyky formulat(viimesen päälle aerodynaamiset,hiilikuitu/kevlar osista rakennetut tietokoneohjeistetut "autourheilun kuninkuusluokan"jäsenet)pystyy vain vaivoin tollaseen nopeuteen,niin täytyy hattua nostaa Hemille=)
     
  5. Cammer

    Cammer 1st gear

    Mutta paljonko Cart auto kulkee? Eikös ne huitele reilusti päälle 400 (ja tämä siis ovaalilla)

    Mutta en vähättele, tuollaisen tonnikejun saattaminen 350 klikkiin tunnissa on hyvä saavutus ja tuo on mielestäni kaunein ja vaikuttavin siipiauto mitä on koskaan tehty :smile: Oi kun vielä sais sillä banniin pistetyllä prototyyppi 426 DOHC hemillä :grin:
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    vai lompakko laiha? kuvan auton hinta 28 k$
    +kulut+verot+muut onneks näämä kaikki
    varakkaat ei oo sarjaa lamborggiinirytsölä
    jolutanassa ameeboja
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ei tässä nyt mitenkään erityisen varakas olla, muutenhan en kyselisi täällä veroista sun muista vaan Lintu olisi jo tulossa "kotio". Aidot, joita olen nähnyt myynnissä ovat $50000 ylöspäin (ilman ylärajaa). Ei sellaisella voi kurvailla Lahdentiellä.

    Lainaa vaan N**a-pankista ja 30 vuotta erissä. Ei se kellekään ole mahdoton rasti. Pitää vaan tietää mitä tahtoo. Itsellä alkaa olla asunto maksettu, ja paha 35v kriisi päällä :grin:
     
  8. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    ennenkaikkea pitää tietää miten KOVASTI
    tahtoo ...
     
  9. kantti

    kantti Gearhead

    heh heh... :grin::D
     
  10. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Niin, tosta verokohtelusta ei varmaan kukaan pysty tällä hetkellä oikeen varmasti sanomaan, mutta jos se ei superbird ole, niin ei kai sitä Superbirdinä kohdella. Uutena noilla ei kai nin hirveetä hintaeroa ollut, joten sinänsä sillä ei kai kauheesti ole väliä. Mikähän niille olis tänä päivänä vertailuauto? Neon?
    Elokuva-autot ei välttämättä ole kauheen hyvin tehtyjä, niinkuin ei tietysti pakosta muutkaan "entisöidyt". Riittää, että ne näyttää hyvältä. Ei edes numbers matching yksilöt, joten ei kannata ostaa sikaa säkissä.
    Noilla autoilla tosiaan aikanaan ajettiin pitkiä ovaaleita yli 200 mph:n keskinopeuksilla, ja suola-aavikolla niillä päästiin hiukka muutettuna tohon 350 km/t:n nopeuksiin asti ja rikottiin kai pari ennätystäkin. Salaisuushan piilee pitkälti aerodynamiikassa, ei niinkään moottoritehoissa. Laitteen cw kerroin oli n. 0.30, Dodgen '69 "sisarmallissa" Daytonassa hivenen parempi. Muistelen, että noissa nopeuksissa yhden mailin nopeuden nosto vaati joku 20-30 hv, joten aerodynamiikan parantaminen oli aika houkutteleva keino saada lisää vauhtia. Tämän hetken 358 Nascar pikkulohkot ovat tehokkaampia reilusti kun nuo 30-vuoden takaiset Hemit.
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    dohc hemi... Montako tehtiin ja moniko näkin päivänvalon auton pellin alla? Fordin Sohc:ia sentään valmistettiin satoja kappaleita ja niitä päätyi kisakäyttöön kuin katuautoihin.

    Montako ovaalirataa löytyy F1:stä? Säädetäänhän F1 auto ovaalille niin 400km/h on paperia. Ei tämä poista sitä tosiseikkaa etteikö hemibirdeissä ollut voimaa.
     
  12. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Noilla 32 venttiili hemeillä ei ollut mitään tekemistä superbirdien kanssa, ne pari prototyyppiä oli valmistettu jo '65, samoihin aikoihin kun Cammerit, ja haudattu sen jälkeen. Niitä löytyi kaks versiota, DOHC ja työntötankoversio, mutta kumpaakaan ei liene säilynyt.
     
  13. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Varmasti maailman brutaalein ulkonäkö.Osta ihmeessa jos vaan suinkin paukut riittää.Mitä siitä verosta huolit? Se lasketaan ostokuitin mukaan .Todellakaan ei tullilla riitä kiinnostusta spekulointiin onko aito vai ei tms. Myynti ilmoitus ja kuitti riittää. Veroa menee se mikä ennenkin 25 vuotiaden kohdalla.

    Varmasti hintansa arvoinen oli sitten parsittu kasaan miten tahansa!
     
  14. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Eikös tohon tullut muutoksia viime vuonna, ja toi 25 vuotta vanhojen erityiskohtelu (ostokuitin mukaan) poistunut?
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jep ostokuitin mukaan määräytyvä vero yli 25-vuotialle on historiaa..
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    tällä hetkellähän vero määräytyy vastaavan suomen auton markkinahinnan mukaan. Superbirdin markkinahintaa ei liene määritelty suomessa...
     
  17. Kimmo

    Kimmo Gearhead

    Jep,
    Ei tosiaankaan ole hintaa määritelty, joten lähtö hinta vois olla se mikä kuitissa lukee ??

    Ja tosiaan;
    verrattuna asunto lainaan ym. eihän tuo 28 duusaa ole mitään !!

    Näin olen ajatellut itsekin ja rakennuttanut mm. Hemin.
    Kun asuu vuokralla on varaa mihin vaan :smile:

    Hemi Daytona/Superbird v. F1 ??
    Onkohan noiden vertaamisessa hitustakaan järkeä ?
    Verratkaa edes 69/70 Formuloita noihin siipi vehkeisiin.

    Kirjojen mukaan noista Nascar Hemeistä tuolloin puskettiin ulos hiukka vajaa 700hp.

    Kimmo
     
  18. Anselmi

    Anselmi Gearhead

    Onko tällä hetkellä todella niin, että Suomen tulli ei "tiedä" veroa kaikille maahan tuotaville autoille. Vetäisevätkö ne sen hatusta vasta siinä vaiheessa kun auto on oven ulkopuolella ja "herrat" kurkkaavat ovesta: "Mikäs rottelo se siellä tällä kertaa on".

    Saako näitä veroja edes tietää etukäteen, vai täytyykö auto ensin tuoda maahan. Melkoista uhkapeliä.

    Jos verotiedot saa etukäteen tullista, täytyypä laittaa tiedustelu kaikista Mopareista vuosilta '66-'72 kaikilla mahdollisilla varuste/moottorivaihtoehdoilla (mikäli vaikuttavat veroon). Eihän sitä koskaan tiedä, mikä auto ilmestyy myyntiin rapakon toisella puolella. :???:

    Oi aikoja, oi tapoja...
     
  19. Pasi Hovila

    Pasi Hovila 1st gear

    Osta ihmeessä niin saadaan kaikki olla ylpeitä mitä teit! :odroll: Tämän keskustelun ansiosta tuli mieleen juhannuksen "todellinen pelästys".Ajettiin isän kanssa chryslerillä "sopivaa" matkanopeutta motarilla.Puhe loppu meiltä meinaan pikkasen äkäseen kun fake/aito(?) Superbirdi pyyhälsi ohitse ja KOVAA.Valkoinen väriltään ja musta vinyylikatto,mutta ei ollut suomenkilvissä.Näkikö kukaan muu tätä "siipeä"?Ei sitä meinannut uskoa itsekään ennen kun tajusi että oli todella birdi! :eek:
     
  20. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Missä tämmönen ihme tapahtui? Täytyy sanoa että jos tommonen Supebird pyyhkäsis ohi niin täytyis kyllä jotenkin varmistaa että ei näe näkyjä...
     

Kerro tästä muillekin!