225 Darttiin eaton m90 ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja dart-73, 7.10.2006.

  1. dart-73

    dart-73 1st gear

    Linkki ei toimi ? muuten hyvä =)
     
  2. gremlin

    gremlin Gearhead

    Tuolta saa ainakin tommoseen kayttoon tarkoitettuja supistuskummiputkenpatkia :eek: klikkaa ''tarjoustuotteet''
    http://www.proturbo.fi/index_fin.htm
     
  3. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

  4. dart-73

    dart-73 1st gear

    Nyt TOIMII

    Eli miten näen sen kampiakselin pyörän ja ahtimen pyörän suhteen/ ahdon kullakin suhteella, tuommoinen 7 psi:tä olisi tavoite eli n. ~0,5 bar.

    En ymmärtänyt ainakaan noita taulukoita...

    Tuolta saa ainakin tommoseen kayttoon tarkoitettuja supistuskummiputkenpatkia klikkaa ''tarjoustuotteet''
    http://www.proturbo.fi/index_fin.htm

    Tämä olikin sitten hyvä linkki, sieltä yksi 90 asteen käyrä + suppari...
    Onko tarkoituksena että, ahtimen paine putki viedään kaasarin kurkun päähän ilmanputsarin paikalle ?
     
  5. dart-73

    dart-73 1st gear

    8) ja uppista, Pitäisköhän tuolle kannelle tehrä jotain kun tuolla 225 viritys topicissa ovat sitä mieltä notta kansi on se mikä slantissa eniten ahistaa, pieni porttaus, + koon venttiilit sekä hieman jyrkempi nokka + muut pikku hilut uutta vastaavaksi... arvioita mitä maksaa kannen mieto porttaus + osat ?

    riippuu tietysti aika paljon pajasta mutta noin arviota edes...?
     
  6. Fireball

    Fireball Gearhead

    Turha sitä on vakiokannella ahtaa, kun ei se hönkä riitä vaparinakaan jos voiman perässä ollaan. Venttiilit ei maksa mitään, mutta halukkaita porttaajia on vähän, johtuen siitä että työ on hidasta = kallista. Hintoja voit kysyä vaikka täältä
     
  7. Ranchero-78

    Ranchero-78 1st gear

    Sinun pitää määritellä ensin paljon kone ottaa ilmaa vaparina ja sitten laskea paljonko ahtimen pitää pyöriä että se tarjoaa 1.5 kertaisen ilmamäärän (eli ahdin 0.5bar "vaparin lisäksi") Eaton m62 tuoton eri kierrosalueella näet tuolta kartasta. Tästä kierros nopeudesta sitten lasket hihnapyörä suhteen esim, kone 5000rpm, ahdin 8000rpm.
     
  8. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ton kokoinen vakiohko vaparikikkara "imee" ~300Cfm 6000 rundilla. Itellä on suunnitteilla vastaavan kokoiseen veekuukkaan toi Eaton m112 malli ja siihen meinaan tällätä ahtimen max jenkoiksi 12000rpm ja koneen maksimiksi 6000rpm. Tolla välityssuhteella Engine Analyzer "kertoo" että huipputeho tulee ulos 5500rpm kohdalla jolloin ilmaa kikkara käyttää maksimissaan 567Cfm. Ahtopaineet on silloin 15Psi:n paikkeilla.
    Sun koneessa on niin pitkä isku että jenkoja ei varmaan kannata ottaa paljon yli 5000 elikkä voisit laittaa remmisuhteeksi vaikkapa 2.4 jolloin kompura jyllää sen 12000rpm.


    Katotaan mitä EA sanoo tollasesta 225 voimapannusta :rotfl: venttaas holvi!


    Dodii!! Huipputeho lähtee 4000rundilla mutta ahtopaineet nousee tolla(2.4:1) remmisuhteella noissa kiekoissa 20Psi:hin joka on aikas paljon!!
    Sytkäennakko maksimissaan 20º ja joku tollanen 450Cfm virtaava läppärunko riittää!!
    Remmisuhteen muutos 2:1 pudottaa ahdot 16Psi:n tienoille ja nostaa huipputehon kiekat 4500jenkaan. Laskennallien teho on silloin 260HP.
    Noi kaikki ihan vakio kannella ja nokalla!! Vääntökäppyrä on aivan tasainen 1500-4000rpn kiekoilla 8) . Ja huom toi teho on pelkästään teoreettinen!!!
     
  9. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    :eek: Klunks! Sanos kurkussa, meinaan mun kurkussa...tommone ois kyl kiva! Ei tarvi ihan niinkää paljoo käyttöautoon...hmmm... Mitäh, ruiskukoköh sihe piräis laittaa? :D
     
  10. dart-73

    dart-73 1st gear

    Hmm... kuulostaa optimistiselta.

    Läppärunko, kerro rautalangalla minkälainen rakennelma on kyseessä, mitä se maksaa ja mihin väliin sen kuuluisi tulla ja hieman toiminta periaatteesta, tänks.

    16 psi:tä on aika paljon yli tuon suunnitellun 7 psi:n 8) , mahtaako kestää vakio alakerralla ? autohan tulee tosiaan joka päiväiseen käyttö ajoon eikä viikonloppu revittelyyn...

    Tarvitseeko kaasarille tehdä mitään, esim isompaa suutinta ?
    Säädöt varmasti joutuu tarkistuksen alle ja tietysti sytytysennakko.
     
  11. dart-73

    dart-73 1st gear

    UP...
    nostellaan vähän tätäkin aihetta taas listoille niin saan talven kosteille illoille jotain järkevääkin tekemistä.

    Seuraavana aiheessa imusarjan vaihto/ kaasarin valinta... ja pakosatsin oikea mitoitus.
     
  12. dart-73

    dart-73 1st gear

    Asiaa hieman hutkittua, voi ollakkin että pitänee hommailla ahdin käyttöön tarkoitettu kaasari tai siirtyä ruiskun pariin (K-jetronic tai joku muu ?Sitäkin varmaan joutuisi tuunaamaan eli suurempaa painetta[pumppu] isompaa suutinta vai häh ?).

    Nuo normi kaasarit kun on tehty pääasiassa toimimaan vain normaalissa ilmakehän paineessa ja saattaa tulla ongelmia ahtimen kanssa.

    K-jetronicki olisi ainakin jotenkin tuttu kun semmoisen on kerran kaasarin tilalle vaihtanut, mut emtiä onko se paras vaihtoehto, ehdotuksia ?.

    Niin Ja löytyykö valmiita imareita 225 kikkareeseen (halvalla) jossa parempi virtaus kuin vakiossa, ettei tarvii alkaa opetella sen suurennusta ?.

    Pakosarjan teen ite tyyliin 6-2-1 eli 1-2-3 syl omaan yhd. putkeen ja 4-5-6 omaansa ja 2 suppaus yhteen tjs...

    Kärjellisellä sytkälläkin pärjää n. 6000 rpm eli tuskin tarviin kärjetöntä jakajaa, koska pelkkä huoltovapaus ei kiihota siihen remonttiin/ rahareikään. Eikä tota myllyä uskalla paljoo yli sen 5000 kierrättää =).

    Alle sataan eeroon saa nuita jetronikki vehkeitä + jos joutuu ostamaan parempi tehoista bensa pumppua.

    Niin ja sopivaa kantta saa tarjota jossa on porttaukset tehty sekä venat suurennettu, on kait kalliin puoleista teetättää ja itse ei viitsisi tuhota kovin montaa harjoitus kantta harjoitellessa että, mistä kestää kaivertaa ennenkuin tulee joku vesikanava vastaan...

    Saa tarjota myös ahtamiseen sopivaa kaasaria.
     
  13. Tun_ari

    Tun_ari 1st gear

    Miten tuon käytännössä voi laskea paljonko kone vaparina ottaa ilmaa? voiko sen laskea kun tietää moottorin tilavuuden ja kannen max virtauksen?
     
  14. dart-73

    dart-73 1st gear

    Asiasta kolmanteen, ahdin ja rensselit roikkuu tuossa hyllyllä odottaen asentajaa mutta autoa kun joutuu liikennöimään päivittäin olosuhteiden pakosta niin ei ole ainakaan vielä ajankohtaista tuo koneen leväytys...

    Todennäköistä on että kaasarina tulee toimimaan weeberi, imu ja pako sarjat teen kait itse jos ei kohtuu hinnalla joku väkisin tyrkytä.

    Kansi asia on vielä auki samoin kun nenän valinta, joten vinkkejä/kokemuksia peliin.
     
  15. rebel_cat68

    rebel_cat68 Gearhead

Kerro tästä muillekin!