307 sbc ja huohotusjärjestelmä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja tlento, 10.4.2007.

  1. tlento

    tlento 1st gear

    Totanoinniin, ongelma on nyt se että laitoin tohon koneeseen (307sbc) tollaset alunperin 283 peräisin olevat hienot venakopat Chevroletin kohokirjaimilla ja sitte imusarjaksi tuli sellanen oljyntäyttöputkella oleva malli. Nyt sitten totesin ettei se hengitä käytännössä muualta kuin öljykorkin kautta ja sieltä kaikki kurat koneen päälle. Vanhoissa koneissa (283, 327) on ilmeisesti huohotusta varten lohkossa kanava virranjakajan vieressä josta on vedetty letku imusarjaan/pihalle. Tässä lohkossa ei nyssit semmosta ole, eli miten tuon huohotuksen nyt järjestäisi? Viimeinen vaihtoehto on tietysti vaihtaa tylsät uudemmat venakopat takas joissa on pcv venttiili... :mad:
     
  2. PauliP

    PauliP 1st gear

    Onko niissä venttiilikopissa mitään reikiä? Periaatteessa kahta mallia on käytetty:

    PCV venttiili, jonka letku on liitetty kaasuttimen alle, voi olla kiinni toisessa venttiilikopassa ja toiseen tulee tuloilma joko ilmasuodattimen toisiopuolelta tai erilliseltä venttilikopassa olevalta suodattimelta.

    Tai sitten PCV venttiili on imusarjassa ja molemmissa venttiilikopissa on tuloilmasuodattimet. Tai sitten tällä systeelmillä PCV venttiili voi olla vaikka öljyntäyttöputken (imusarjassa) sivuun kiinnitettynä.

    Tärkeää on, että jostain tulee koneeseen kohtalaisen vapaasti virtaamalla puhdasta ilmaa ja se imetään PCV venttiilin (virtausrajoitin) säätelemänä imusarjan imukanavaan ja sieltä sylintereihin.
     
  3. nimat-13

    nimat-13 Gearhead

    noilla kopilla vanhassa jokseenkin näin

    Siis iso noin tuuman tai puoltoistakin putki nostajien suojakannesta lähtevä on varsinainen huohotinputki,joka nyt puuttuu sulta tosta uudemmasta,ja ilma taas otetaan tilalle öljykorkin kautta koneeseen joka sulla onkin oikein?Eli toi iso putki kääntyy alas ja päättyy tohon ö-pohjan viereen,ja siitä sit puhaltelee paljon tai vähän koneen kunnosta riippuen,ja mitään ei mene imusatsiin tossa versiossa,eikä myöskään ole mitään pvc venoja ym typeryyksiä.Niin tosin nyt en muistakaan,lähtikö se putki tossa vanhassa siitä suojakannesta vai oliko peräti oikein valettu aukko putkelle,ja noita ku työkseen korjas,ni silti eipä muista.No oli kummin vaan noin se pelaa.
     
  4. PauliP

    PauliP 1st gear

    Kokemukesta väitän että PCV-venttiili ei todellakaan ole mikään typeryys. Muistan aina sen '64 mallisen Buick alumiinikantisen HP koneen joka oksenteli venttiilikopan päälle skeidasumua siitä "suodatintötteröstä". Suodatintötterö neuvottiin pesemään säännöllisesti.

    Öljytkin siinä neuvottiin vaihtamaan jotain 3000km välein niin että niihin kerääntyneet happamat ohivirtauspaskat ei olisi laakereita syövyttäneet.

    Onneksi autot on kehittyneet siitä ajasta. No jos museotyyliin tekee, niin tottakai Road Draft putkella auton alle tai vapaasti kaasut konehuoneeseen -tyylillä ajellaan. Haistaahan se koirakin sitten aina kun tuttu auto tulee kotiin.
     
  5. nimat-13

    nimat-13 Gearhead

    Kuule jos kone on kunnossa niin sieltä putkista ei kyllä käryä tuu,on niitä muutama sata tullu nähtyä ja koettua ja jos toi kaveri haluaa tollasen vanhan systeemin ni siinä on nyt sille ohje.Ja muuten ei kuolaa 64 buick mistään jos kunnossa.Ja se suodatin pitää pestä maantie pölyn poistamiseksi,se kun imee siitä,mutta jos lusakone niin sit alkaa siitä puhaltaa,eli systeemi hyvä koneet vaan loppu,niin ja sen aikaset öljyt muuten jopa 2500km välein vielä siis 70 luv alussakin,ja sitten jännä juttu nää pvc koneet aina tosi paskasia sisältä mitä usastaki tulee,ja nää vanhemmat puhtaampia,mistähän johtus?
     
  6. tlento

    tlento 1st gear

    Niin, tosiaan, taitaa olla niin että -62 mallisessa sbc:ssä se tuuman huohotinputki tulee ulos ja alas sieltä koneen takaa, mutta 1963 Chevyn manuaalin mukaan vuonna 63 otettu käyttöön "positive crankcase ventilation" tai "closed crankcase ventilation", eli käryt imetty imusarjaan!

    Mä luulen että poraan imusarjaan reiän ja pistän jonkun pcv:n siihen ja letku imusarjaan! Ja vaikka kone on kunnostettu niin kyllä se silti niitä höyryjä ja öljysumua tahtoo päästää... :rotfl:
     
  7. PauliP

    PauliP 1st gear

    Esimerkkinä, juuri kunnostettu Mopar 440 Six Pack. Kaasutinkorjausurakan yhteydessä laitettiin PCV systeemi toimimaan ja vehje toimi ihan kohtuullisesti. Sitten kaveri vaihdatti muualla uudet kaasuttimet (Six pack) luotettavuuden parantamiseksi siihen ja vehje toimi samalla tavalla paitsi että: Oli asentaja jättänyt pois tai kytkenyt osaamatomuuttaan väärin PCV-ventiilin imupuolen ilmanpuhdistajan ei-imupuolelle, eli ei toiminut.

    Niin vaan ilmestyi koneen kromisoille selvästi näkyvää öljypölyä.

    Aika moni näistä harrastevehkeistä on sellaisia joilla ajellaan ja on nähnyt kilometrejä ihan riittävästi. Siihenhän se PCV systeemi on tarkoitettukin.

    Uudenkin moottorin ihan normaalin ohivirtauksen voi todeta siten, että tukkii PCV systeemin ja katsoo mistä poksahtaa tiivisteet irti tai että lehtääkö öljyn mittatikku irti. Tällaisiakin ongelmia joskus ihmetellään.
     
  8. hagle

    hagle Gearhead

    Noita 283-327 on saanut myös sellaisella öljyntäyttöputkella, josta PCV venttiili lähtee öljyntäyttöputken kyljestä. Eli höyryt ei periaatteessa nouse korkille asti. Siinä putken kyljessä on kierteinen natsa, johon kierteellä oleva PCV venttiili ruuvataan. Vaikka tälläinen:
    http://www.yearone.com/serverfiles/fbsh ... .asp?cat=0
     
  9. tlento

    tlento 1st gear

    Kiinnostukseni heräsi, mutta tuolta linkin takaa en semmosta löytäny! Olis kyllä kaikkei kivuttomin toteuttaa... :D
     
  10. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Kiinnostukseni heräsi, mutta tuolta linkin takaa en semmosta löytäny! Olis kyllä kaikkei kivuttomin toteuttaa...

    Jos vaikka laitatkin imusarjaan sellaisen öljyntäyttöputken missä on se kierrelähtö pcv-venttiilille, niin jostain sinne koneeseen pitää edelleen saada sitä korvausilmaa. Tämä pcv venttiillillä varustettu täyttöputki on ollut ainakin käytössä -66 283 cid koneissa joissa on ollut AIR systeemi (eli se alkeellinen saasteenpoistosysteemi, missä ilmapumppu painaa ilmaa pakosarjoihin). Mutta tuossakin systeemissä on lohkon takana huohotusputki korvausilmalle, joka menee ilmanputsariin suodattimen sisäpuolelle (myös ilman syöttö ko ilmapumpulle on suodattimelta).

    Itse tein yhteen koneeseen kierteellä varustetulle pcv-ventiilille reiän imusarjaan kaasarin takapuolelle (kyseessä edelin performer); imusarjan alapintaan tein "loiskelevyn" reiän suojaksi. Tämä letku imupuolelle ja öljyntäyttöputken päässä olevan huohottimen kautta korvausilma....
     
  11. tlento

    tlento 1st gear

    Jees, tuo Bluestonen idea on sama mitä itekki ajattelin! Ketuttaa vaan lähtee repii taas imusarjaa pois, mut kais se on tehtävä! Periaatteessa sen voisi tehdä ensin alkuun paikoillaan ja lisätä se loiskelevy jos pölläyttelee/kuluttaa öljyä!
     

Kerro tästä muillekin!